Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Skulle rekomendera orginal switchmodellen (oled kostar väl mer, och lite går inte använda på tvn, och om spakarna börjar drifta så går de inte skicka in så smidigt för att fixas).

Pro controller(dock hört en del gott om 8bitdo+ eller vad nu senaste kontrollmodellerna heter för kanske lite mindre peng än procontrollen, men skulle isåfall rekomendera research om vad som skulle kunna fattas på den). till det (tänker du extra joycon och tänker att en "halva" l ersätter det, så kan det vara bra att veta att det tex inte går att bromsa(!) i mario kart som exempelvis

Vaa! går det inte att bromsa med dom små joycon som följer med konsolen på Mario Kart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Vaa! går det inte att bromsa med dom små joycon som följer med konsolen på Mario Kart?

Det går alldeles utmärkt att spela Mario Kart (och bromsa) genom att använda en av de två Joy-Con som följer med konsolen.

Majoriteten av mitt multiplayerspelande på Switch har varit med en Joy-Con och det är det som är så smidigt med konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Kan du rekommendera något snabbt och bra kort man kan köpa till lagring är alltid bra att ha .

Valfritt micro SDXC-kort i rimlig storlek med minst UHS-1 duger. Se till att köpa från vettig återförsäljare och inte Wish eller liknande så går det bra.
Denna t.ex. verkar bra till nedsatt pris:
https://www.inet.se/produkt/5304566/samsung-microsd-pro-plus-...

Permalänk
Skrivet av Drmt:

Det går alldeles utmärkt att spela Mario Kart (och bromsa) genom att använda en av de två Joy-Con som följer med konsolen.

Majoriteten av mitt multiplayerspelande på Switch har varit med en Joy-Con och det är det som är så smidigt med konsolen.

Men vad menar smasher89 då i ett inlägg att det inte funkar 🦧
(tänker du extra joycon och tänker att en "halva" l ersätter det, så kan det vara bra att veta att det tex inte går att bromsa(!) i mario kart som exempelvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Men vad menar smasher89 då i ett inlägg att det inte funkar 🦧
(tänker du extra joycon och tänker att en "halva" l ersätter det, så kan det vara bra att veta att det tex inte går att bromsa(!) i mario kart som exempelvis)

Inte en aning.

Använt enskilda joycons till Mario Kart säkert tusen gånger. Man kan bromsa.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Vaa! går det inte att bromsa med dom små joycon som följer med konsolen på Mario Kart?

Inte tillräckligt med knappar för broms antar jag. Om du använder joycongrip så 2 joycons används som 1 kontroll så går det däremot.

EDIT: hittade ungefär vad jag menade, var tvungen att testa men innan jag hann göra det så hittade jag information om att det visst var på mario kart wii och wiiremote(+nunchuck, drift+broms gick inte typ), inte switch mario kart 8 och joycon, så bör vara safe och kunda spela det fullt ut ändå!

Permalänk

Tips på bra förvaring/väska om man vill packa med sig rubbet (docka + handkontroll m.m.) till t ex mor- och farföräldrar eller kusiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Tips på bra förvaring/väska om man vill packa med sig rubbet (docka + handkontroll m.m.) till t ex mor- och farföräldrar eller kusiner?

Har den inte själv, men verkar vara en trevlig väska om man vill ha med sig alles: https://www.amazon.se/Fintie-kompatibel-OLED-modell-Switch-ko... Bra betyg och skickas av Amazon.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Kan du rekommendera något snabbt och bra kort man kan köpa till lagring är alltid bra att ha .

Roligast är såklart att köpa SanDisk med Nintendo-figurer på.
T.ex. här:
https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-tillbehor-till-nintendo-sw...

Finns 64, 128, 256 och 512 GB vad jag har sett, med olika utseende för varje storlek.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

En liten liten varning att man kanske inte ska köpa det långsammaste kortet i alla fall. Jag vet att i alla fall 1 spel, remaken av Zelda Link's Awakening, laggar något om man köper den riktiga fysiska versionen, men det laggar inte om man köpt det digitalt och har det på interna minnet (galet, jag vet). Men jag har för mig att jag läst någonstans att det även uppvisar liknande lagg om man köpt det digitalt och har det på ett långsamt minneskort. Men det är nog enstaka specifika fall, för det är inget jag hört i övrigt så man behöver nog inte tänka för mycket på det (men som sagt, kanske man hoppar över att köpa det långsammaste minneskortet som finns).

Var hittar man ens sega minnen idag?
512GB Samsung EVO Plus MicroSDXC 130MB/s är billigaste jag hittar för 421:-, vilket klarar 120MB/s enligt recension, krävs det verkligen snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Var hittar man ens sega minnen idag?
512GB Samsung EVO Plus MicroSDXC 130MB/s är billigaste jag hittar för 421:-, vilket klarar 120MB/s enligt recension, krävs det verkligen snabbare?

Förmodligen inte, det var ju några år sedan nu men tänkte det var värt en "microvarning". Nintendo lyckades ju uppenbarligen hitta för långsamt minne när de gjorde spelkassetten...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Förmodligen inte, det var ju några år sedan nu men tänkte det var värt en "microvarning". Nintendo lyckades ju uppenbarligen hitta för långsamt minne när de gjorde spelkasetten...

Fast det är ju tvärt om. Link's Awakening har problem med långsamma minneskort om du köpt digitalt, fysiska utgåvan hade inte problem då Switch-kassetterna är snabbare än MicroSD. Den lättaste lösningen är att helt enkelt installera det spelet på konsolen om det är problem (om det nu inte är löst). Vad jag sett behöver man inget speciellt supersnabbt minneskort för något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det är ju tvärt om. Link's Awakening har problem med långsamma minneskort om du köpt digitalt, fysiska utgåvan hade inte problem då Switch-kassetterna är snabbare än MicroSD. Den lättaste lösningen är att helt enkelt installera det spelet på konsolen om det är problem (om det nu inte är löst). Vad jag sett behöver man inget speciellt supersnabbt minneskort för något annat.

Nej, originalkassetten har problem med lag, men det verkar vara liknande problem om man köpt det digitalt och installerar det på SD-kort. Har det själv på kassett så jag vet. Var förvånad när jag köpte det och kollade upp det för det var inte samma typ av lag när jag kollade på youtube-filmer från spelet. Det verkar fungera bäst om man har det digitalt på interna minnet.

Här gås det igenom rätt bra: https://youtu.be/UnckUk830HA

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nej, originalkassetten har problem med lag, men det verkar vara liknande problem om man köpt det digitalt och installerar det på SD-kort. Har det själv på kassett så jag vet. Var förvånad när jag köpte det och kollade upp det för det var inte samma typ av lag när jag kollade på youtube-filmer från spelet. Det verkar fungera bäst om man har det digitalt på interna minnet.

Här gås det igenom rätt bra: https://youtu.be/UnckUk830HA

Videon du länkade nämner ingenting om prestanda från cartridge. De pratar bara om prestandaskillnader mellan internt minne och sd-kort. Alla versioner har problem med frametime stutters med tanke på att spelet inte ligger låst på 60fps konstant utan dippar ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Videon du länkade nämner ingenting om prestanda från cartridge. De pratar bara om prestandaskillnader mellan internt minne och sd-kort. Alla versioner har problem med frametime stutters med tanke på att spelet inte ligger låst på 60fps konstant utan dippar ofta.

Jag köpte det också på lasset, laggar…

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Videon du länkade nämner ingenting om prestanda från cartridge. De pratar bara om prestandaskillnader mellan internt minne och sd-kort. Alla versioner har problem med frametime stutters med tanke på att spelet inte ligger låst på 60fps konstant utan dippar ofta.

Jo de pratar om det mot mitten av videon, men det verkar vara samma problem från kassett och SD-kort så de pratar mest bara om SD vs internminne, men i SD ingår både kassett och SD. Men det verkar ju i grund och botten ha mest att göra med hur de implementerar inladdning av data i spelet, så även från internminnet är det liknande problem, men i mycket mindre omfattning.

Så kontentan är väl att man kan köpa ett lämpligt SD-kort för jag tror inte att hastigheten spelar roll utom i extrema undantagsfall.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Jag köpte det också på lasset, laggar…

Alla versioner laggar/fps går upp och ner. Det är ett dåligt optimerat spel.

Skrivet av haijen:

Jo de pratar om det mot mitten av videon, men det verkar vara samma problem från kassett och SD-kort så de pratar mest bara om SD vs internminne, men i SD ingår både kassett och SD. Men det verkar ju i grund och botten ha mest att göra med hur de implementerar inladdning av data i spelet, så även från internminnet är det liknande problem, men i mycket mindre omfattning.

Så kontentan är väl att man kan köpa ett lämpligt SD-kort för jag tror inte att hastigheten spelar roll utom i extrema undantagsfall.

Såg igenom den flera gånger. Hörde de inte nämna cartridge en enda gång. Det enda jag hörde var "now before everyone go cancel their physical preorder". Jag måste vara döv, blind eller båda. 😅 Har du någon timestamp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Alla versioner laggar/fps går upp och ner. Det är ett dåligt optimerat spel.
Såg igenom den flera gånger. Hörde de inte nämna cartridge en enda gång. Det enda jag hörde var "now before everyone go cancel their physical preorder". Jag måste vara döv, blind eller båda. 😅 Har du någon timestamp?

Från 5:20 säger han att det inte går att garantera "performance" oavsett internal memory, cart eller sd-kort. Sedan 6:05 så är slutsatsen att man absolut ska skaffa den digitala versionen och installera till internminnet (underförstått att både kassett och digital på SD-kort är sämre).

Jag har spelat det från kassett och det är avsevärt värre än det jag sett från internminne så kassetten skulle jag säga beter sig precis som digital version på SD-kort för detta spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan: Ska man köpa fysiskt eller digitalt? Links awakening var väl att föredra digitalt va? Mindre stutters och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Då är ju frågan: Ska man köpa fysiskt eller digitalt? Links awakening var väl att föredra digitalt va? Mindre stutters och så?

Zelda (botw, totk) och Smash kostar ju mer än övriga spel och blir extra fördelaktiga att köpa med en game voucher på eshop, så det är vad jag hade gjort.

Men dessa säljes i par och håller i ett år så det är bara ett alternativ om man även vill köpa något annat Nintendo-spel inom ett år.
Priset per spel blir då 515kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Då är ju frågan: Ska man köpa fysiskt eller digitalt? Links awakening var väl att föredra digitalt va? Mindre stutters och så?

Alltid de bästa spelen fysiskt, man vill ju ha ett fint fodral.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Zelda (botw, totk) och Smash kostar ju mer än övriga spel och blir extra fördelaktiga att köpa med en game voucher på eshop, så det är vad jag hade gjort.

Men dessa säljes i par och håller i ett år så det är bara ett alternativ om man även vill köpa något annat Nintendo-spel inom ett år.
Priset per spel blir då 515kr.

Skrivet av boogey:

Alltid de bästa spelen fysiskt, man vill ju ha ett fint fodral.

Hade prestanda varit samma så hade jag valt fysiskt direkt. Bryr mig inte direkt om fodralet utan det är andrahandsvärdet då. Prestandan går dock före en ev. försäljning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så från Future Connected till Future Redeemed.. Jag trodde det var några månader kvar till extrastoryn kom ut! Hype

Permalänk
Medlem

Damn, jag har ju fullt på med att klara normala storyn innan Tears of the Kingdom, och nu ska de släppa DLCn 2 veckor innan!

Permalänk
Medlem

Indie World Showcase kl. 18 ikväll:

Även halva priset på Hollow Knight startade precis, Silksong confirmed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Indie World Showcase kl. 18 ikväll:
https://www.youtube.com/watch?v=LEcDQ4iK5pc

Även halva priset på Hollow Knight startade precis, Silksong confirmed?

Hoppas verkligen på silksong, men vågar knappt tro längre...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hoppas verkligen på silksong, men vågar knappt tro längre...

Chansen är nog egentligen rätt låg att de tar upp det på en Indie World, det känns mer som ett Direct-spel. Men med Nintendo så vet man ju aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Damn, jag har ju fullt på med att klara normala storyn innan Tears of the Kingdom, och nu ska de släppa DLCn 2 veckor innan!

Samma här.. jag kanske avbokar mitt fysiska ex av Zelda och köper det senare när jag faktiskt har tid att spela det.