Permalänk
Mattecoach
Skrivet av superegg:

Vilket är det bästa fonder som man dra in mest pengar på?

Behöver råd.

Ganska svår fråga!

Den fond jag hittade som har presterat bäst de senaste fem åren är "Swedbank Robur Ny Teknik". Svarar detta på din fråga?

Annars brukar rekommendationen till de som inte har någon koll vara att investera i en avgiftsfri indexfond, t.ex. Avanza Zero. Notera dock att även dessa kan gå med förlust.

Permalänk
Medlem

Har fått in rätt mycket på DNB Global Indeks. Köpte för 82 500kr för ett halvår sedan, är idag värda 89 019, så ca 6500kr i vinst utan att göra ett piss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Ganska svår fråga!

Den fond jag hittade som har presterat bäst de senaste fem åren är "Swedbank Robur Ny Teknik". Svarar detta på din fråga?

Annars brukar rekommendationen till de som inte har någon koll vara att investera i en avgiftsfri indexfond, t.ex. Avanza Zero. Notera dock att även dessa kan gå med förlust.

För min kompis har någon fond men den är dock inte på någon bank och kommer inte ihåg vad den heter.

Jag vet om risker med att ha foder då dom kan gå ner och sånt.

Tex om man sätter in 100k hur mycket dra man in på ca 1 år? Vet att det är en svår fråga men ca.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilket är det bästa fonder som man dra in mest pengar på?

Behöver råd.

Bitcoins.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

För min kompis har någon fond men den är dock inte på någon bank och kommer inte ihåg vad den heter.

Jag vet om risker med att ha foder då dom kan gå ner och sånt.

Tex om man sätter in 100k hur mycket dra man in på ca 1 år? Vet att det är en svår fråga men ca.

Riktmärket är väl 8% per år.
Men kan bli både -98% och +16%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FlashGordon:

Gladiator kan jag rekommendera om du har tillräckligt med deg!
Handlas månadsvis och med jämna 100K som är lägsta beloppet.

Köpte den för ett par år sedan och den bara tickar uppåt hela tiden.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Bitcoins.

Tänkte du på att köpa och sälja eller mining?

Skrivet av PlogarN97:

Riktmärket är väl 8% per år.
Men kan bli både -98% och +16%

Skickades från m.sweclockers.com

Så om jag fattar det rätt mer pengar man sätter in deså mer kan man få?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte du på att köpa och sälja eller mining?

Måste erkänna att jag är relativt ny på BTC men jag såg precis kursen dom senaste 2 åren och det är helt sanslöst.

Japans nya lag trädde ikraft 1 maj som gör BTC till lagligt betalningsmedel borde ge ett ordentligt skjut i pipan. Gissar på 2000$/1 btc innan nyår.

Skrivet av D-ryd:

@FlashGordon:

Gladiator kan jag rekommendera om du har tillräckligt med deg!
Handlas månadsvis och med jämna 100K som är lägsta beloppet.

Köpte den för ett par år sedan och den bara tickar uppåt hela tiden.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/20995/gladiator

Får huvudvärk när jag tänker på fonder och aktier tack iaf!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Måste erkänna att jag är relativt ny på BTC men jag såg precis kursen dom senaste 2 åren och det är helt sanslöst.

Japans nya lag trädde ikraft 1 maj som gör BTC till lagligt betalningsmedel borde ge ett ordentligt skjut i pipan. Gissar på 2000$/1 btc innan nyår.

Får huvudvärk när jag tänker på fonder och aktier

Någon källa på det?

Vart köper du BTC?

Får se om jag köper på mig lite BTC.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte du på att köpa och sälja eller mining?

Så om jag fattar det rätt mer pengar man sätter in deså mer kan man få?

Vinster och förluster på börsen är i %. Så om vi gör det enkelt för oss och räknar med en 10% ökning på ett år så blir det följande.
100 kr, 10 kr vinst
1000 kr, 100 kr vinst
10 000 kr, 1 000 kr vinst
100 000 kr, 10 000 kr vinst
1 000 000 kr 100 000 kr i vinst

Många säger att första miljoner är alltid den svåraste, de andra bara tickar på. Detta beror på ränta på ränta effekt samt att avkastningen i rena kronor blir mycket högre när kapitalet blir högt.

Ett annat intressant exempel som jag brukar nämna. Om du ser till att ha en årslön (netto) på börsen. Så kommer detta att ge dig i snitt en extra månadslön (nästintill skattefritt). Exempelvis 20 000 kr, netto är 240 000 som årslön. Ger detta 1/12 (8,3%) så är detta samma som att du får 20 000 kr extra om året.

Detta tycker jag också är en bra motivering till varför en person skall spara. Ränta på ränta effekten är extrem genom att påbörja ett månadssparande, även om det rör sig om ett par hundralappar. Efter ett tag så finns möjligheten att sluta spara och ränta på ränta effekten kommer fortsätta och i samma takt som om att du hade fortsatt att spara. Om du istället väljer att spara eller till och med spara mer så kommer detta att bara accelerera ännu kraftigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon källa på det?

Vart köper du BTC?

Får se om jag köper på mig lite BTC.

http://www.coindesk.com/japan-bitcoin-law-effect-tomorrow/

Localbitcoins där har du även en virtuell plånbok med hög säkerhet. Notera ökningen på 17 månader

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Månadssparar med autogiro i fonder (köper vid två tillfällen), småleker med aktier och planerar att börja månadsspara i fysiskt guld (och andra ädelmetaller) via bullionvault. Planen är naturligtvis att låta detta månadssparande ligga och rulla på i vått och torrt, tills jag är gammal och grå.

Månadssparar just nu i Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Spiltan Globalfond Investmentbolag samt Avanza Zero.

Edit: Kan ju likagärna tillägga att jag äger aktier i bl.a Starbreeze, Paradox, Eyeonid, myFC och Easyfill. Sålde mina aktier i Tesla förra året vilket jag ångrar litegrann, men jag vet helt enkelt inte bekväm med risken där.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Inaktiv

All in Ethereum.

20000$/1 ETH inom 10 år.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag på aggressivt månadssparande (33% av min nettolön) på investmentbolag.
Min aktuella portfölj är just nu följande:

  • Bure Equity AB (29%)

  • Latour, Investmentab. ser. B (21%)

  • Lundbergföretagen AB, L E ser. B (30%)

  • Transtema Group AB(20%)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Vinster och förluster på börsen är i %. Så om vi gör det enkelt för oss och räknar med en 10% ökning på ett år så blir det följande.
100 kr, 10 kr vinst
1000 kr, 100 kr vinst
10 000 kr, 1 000 kr vinst
100 000 kr, 10 000 kr vinst
1 000 000 kr 100 000 kr i vinst

Många säger att första miljoner är alltid den svåraste, de andra bara tickar på. Detta beror på ränta på ränta effekt samt att avkastningen i rena kronor blir mycket högre när kapitalet blir högt.

Ett annat intressant exempel som jag brukar nämna. Om du ser till att ha en årslön (netto) på börsen. Så kommer detta att ge dig i snitt en extra månadslön (nästintill skattefritt). Exempelvis 20 000 kr, netto är 240 000 som årslön. Ger detta 1/12 (8,3%) så är detta samma som att du får 20 000 kr extra om året.

Detta tycker jag också är en bra motivering till varför en person skall spara. Ränta på ränta effekten är extrem genom att påbörja ett månadssparande, även om det rör sig om ett par hundralappar. Efter ett tag så finns möjligheten att sluta spara och ränta på ränta effekten kommer fortsätta och i samma takt som om att du hade fortsatt att spara. Om du istället väljer att spara eller till och med spara mer så kommer detta att bara accelerera ännu kraftigare.

Tack för förklaring.

Gäller att ha mycket pengar för att gå lite i vinst.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tack för förklaring.

Gäller att ha mycket pengar för att gå lite i vinst.

På kort sikt, ja. En lagom slant räcker för att gå bra i vinst under en längre period. Det är inte svårt att bli "miljonär", det krävs bara tålamod och tid.

Sparar du 1000kr i månaden i ~23 år och håller en genomsnittlig årlig avkastning på ~10% så är du miljonär. För att då sen skrapa ihop din andra miljon i samma takt så tar det bara ungefär en tredjedel så lång tid.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loffemega:

På kort sikt, ja. En lagom slant räcker för att gå bra i vinst under en längre period. Det är inte svårt att bli "miljonär", det krävs bara tålamod och tid.

Sparar du 1000kr i månaden i ~23 år och håller en genomsnittlig årlig avkastning på ~10% så är du miljonär. För att då sen skrapa ihop din andra miljon i samma takt så tar det bara ungefär en tredjedel så lång tid.

Tex denna https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-rob... hur mycket pengar skulle man dra in om man sätter in 1000kr och ha dom i ett år?

Eller måste man sätta in pengar vare månad?

Hur ser man hur mycket avkastning det är på just den fonden?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tex denna https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-rob... hur mycket pengar skulle man dra in om man sätter in 1000kr och ha dom i ett år?

Det kan vara allt mellan -1000 och flera tusen plus men det troliga är att du får ca 1312kr (312kr vinst) på ett baserat på de senaste 5åren.

Skrivet av superegg:

Eller måste man sätta in pengar vare månad?

Sätter man in varje månad sjunker risken att du köper på en topp. Skulle du sätta in 1000kr i månaden borde du troligen ha 14028
kr (2028 kr vinst.)

Skrivet av superegg:

Hur ser man hur mycket avkastning det är på just den fonden?

Du kollar på tex.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-rob...

Ett år 58,24 (Senaste året)
Tre år 165,32 (Ger ett snitt på 38,5% per år senaste 3 åren)
Fem år 289,48 (Ger ett snitt på 31,2% per år senaste 5 åren)
Tio år 234,68 (Ger ett snitt på 12,8% per år senaste 10 åren)

Detta betyder inte att det är bättre att ha de kort tid utan att den gått bra de senaste åren men det kan snabbt vända så sätt inte in pengar du behöver snart.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Det kan vara allt mellan -1000 och flera tusen plus men det troliga är att du får ca 1312kr (312kr vinst) på ett baserat på de senaste 5åren.

Sätter man in varje månad sjunker risken att du köper på en topp. Skulle du sätta in 1000kr i månaden borde du troligen ha 14028 kr (2028 kr vinst.)

Du kollar på tex.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-rob...

Ett år 58,24 (Senaste året)
Tre år 165,32 (Ger ett snitt på 38,5% per år senaste 3 åren)
Fem år 289,48 (Ger ett snitt på 31,2% per år senaste 5 åren)
Tio år 234,68 (Ger ett snitt på 12,8% per år senaste 10 åren)

Detta betyder inte att det är bättre att ha de kort tid utan att den gått bra de senaste åren men det kan snabbt vända så sätt inte in pengar du behöver snart.

Okej då förstår jag bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Litet tillägg från @Dahle86 kommentar. @superegg om du enbart skall ha pengarna på börsen ett år för att sedan ta ut dom och använda dom till något. Så bör du överväga att inte ha pengarna där alls.

Börsen bör vara långsiktigt (flera år) och när tiden börjar närma sig att pengarna behövs (exempelvis för kontantinsats till bostad) så bör pengarna säkras upp i god tid innan. Anledningen är att börsen har på lång sikt gått bra, men det finns även år då de har minskat rejält. Du vill inte ha denna minskning precis innan du är beroende av pengarna för du har inte möjlighet att vänta till det återhämtar sig och måste då sälja med förlust.

Sen tycker jag bästa sättet är absolut att börja smått och börja tidigt. Börja med att sätta in en 1000 kr sen skapa ett automatiskt månadssparande på 100 kr. På så sätt kommer du in i rutinen av att spara samt hur köp av fonder fungerar och att det behövs tålamod.

Edit: Såg på din profil att du var enbart 22 år vilket är väldigt tidigt att tänka på dessa saker. Men det gör också att du har den största fördelen, just att tiden är på din sida.

Om vi leker med tanken ovan att du sätter in en 1 000 kr samt 100 kr i månaden, och gör detta tills du blir 30. Så blir resultatet följande

Ändrar vi till 500 kr i månaden, vilket inte är orimligt om du har ett arbete eller när du börjar arbeta.

Du inser att det börjar bli givande att spara efter 8 år och väljer att fortsätta, då kan det se ut så här efter 15 år.

Notera hur Ack. sparande och Ack. avkastning är nästintill samma. Dvs att lika mycket som du själv valt att spara, har även du fått tillbaka i avkastning. Värt att också nämna är hur Ack. avkastning ökar tydlig år efter år. Detta beror på två delar, 1. Du fortsätter stoppa in pengar. 2. Tidigare avkastning kommer även de ge avkastning (ränta på ränta) och efter ett tag så blir detta väldigt mycket i relation till månadssparandet.

Så även de små summorna gör skillnad. När vi sedan pratar om att spara flera tusen kr i månaden och i 20+ år så är detta det som gör att personer kan välja att sluta jobba då det inte är beroende av den inkomsten utan kan leva på räntan av sitt sparkapital.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt upp 4 portföljer för att blanda mellan olika branscher, risk och länder. Allt sparas på lång sikt, tanken är att flytta över mycket från portfölj 1 till portfölj 2 efterhand att de aktierna når en nivå som jag vill, detta är dock kanske först om 20-25 år.

Jag månadssparar en fast summa varje månad, samt att jag skjuter in extra när det finns pengar över.

Portfölj 1 ISK (rätt så mycket risk)
starbreeze, Hansa Medical, GS Sweden

Portfölj 2 ISK (utdelning)
H&M, Skanska, Lucara Diamond, Know IT, Beijer, Nobina, Investor, Castellum, Nibe, Norde, Assa abloy, Saltängen

Portfölj 3 KF (utdelning)
Boston Pizza, Novo Nordisk

Portfölj 4 ISK (fonder)
Avanza Zero, Spiltan global investmentbolag

Jag börjar bli rätt nöjd med bredden på min portfölj, klarar spara i alla aktier kontinuerligt och försöker hålla alla på en jämn viktad nivå. På mina utdelningsaktier så ligger jag på ett utdelningssnitt runt 4,8% vilket jag tycker är fantastiskt, har som mål att alltid försöka ligga över iaf 3% i utdelning på mina utdelningsaktier.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

All in - Karo Pharma !

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Sköter mina placeringar exklusivt genom fondsparande på avanza. Sätter in cirka 8.000 per månad i en relativt spridd portfölj mellan globala och närmare index, med en avkastning på cirka 500kr per dag.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Har chansat och gått nästan all in i Tobii nu när det varit så billigt och VR och allt vad det heter är på gång.
Planen är att sälja tidigast 2022 och det blir nog en spännande resa. Kommer fortsätta handla Tobii så länge den ligger under 50kr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

N@Litenskit: Hehe kul idé jag har av en slump inte öppnat min Nikka Taketsuru 21 som jag inköpte för 3 år sedan. På deras hemsida säljs den nu för 3863 jämfört med när jag köpte den för ca 2000kr. Bra värdeökning men inget jag skulle spara stora pengar i. Den öppnas vid något fint tillfälle helt enkelt

När det kommer till seriöst sparande kör jag allt på Nordnet. Har haft X antal aktier på NASDAQ, bland annat apple men har sålt dem nu. Tyckte det va dags att kamma hem vinsten då jag haft dem sedan 2009. Jag är student och kommer snart att köpa lägenhet för hela skiten, tror jag i alla fall. Kanske blir lite över om man har tur.... Jag ser det i alla fall som att jag investerar i en lägenhet. Men det kommer va tufft beslut, morsan snackar om bostadsbubbla men samtidigt ser jag inte i dagsläget hur bostadsbristen bara skulle försvinna över ett år. Kommer också kännas konstigt att inte ha en aktiedepå, man har ju hållit kollat depån sedan man va 15

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Amorterar en bra summa varje månad.
Fondsparar i fonder, mest inriktning USA samt Indien/asien just nu.
När jag har en större summa i fonder så säljer jag av för att antingen amortera, eller lägga över i aktieägande.

Sedan har jag även ett mer långsiktigt aktieägande i ett par större bolag såsom JM och liknande.

Har även sedan våren 2016 börjat "trada" lite mer aktivt. Och det har gett avkastning. Satte in 50 000 på Avanza våren 2016 och det har nu ett värde på ca 65 000.

Har alltid haft en gyllene regel att spara/amortera minst 10% av min nettolön.
Men nu senare åren har det snarare legat mer mot 20% varje månad.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dahle86:

Det kan vara allt mellan -1000 och flera tusen plus men det troliga är att du får ca 1312kr (312kr vinst) på ett baserat på de senaste 5åren.

Sätter man in varje månad sjunker risken att du köper på en topp. Skulle du sätta in 1000kr i månaden borde du troligen ha 14028
kr (2028 kr vinst.)

Du kollar på tex.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1933/swedbank-rob...

Ett år 58,24 (Senaste året)
Tre år 165,32 (Ger ett snitt på 38,5% per år senaste 3 åren)
Fem år 289,48 (Ger ett snitt på 31,2% per år senaste 5 åren)
Tio år 234,68 (Ger ett snitt på 12,8% per år senaste 10 åren)

Detta betyder inte att det är bättre att ha de kort tid utan att den gått bra de senaste åren men det kan snabbt vända så sätt inte in pengar du behöver snart.

Räknat med skatten på ISK eller vinstskatten på 30% vid sälj?

Skrivet av archie:

Jag har byggt upp 4 portföljer för att blanda mellan olika branscher, risk och länder. Allt sparas på lång sikt, tanken är att flytta över mycket från portfölj 1 till portfölj 2 efterhand att de aktierna når en nivå som jag vill, detta är dock kanske först om 20-25 år.

Jag månadssparar en fast summa varje månad, samt att jag skjuter in extra när det finns pengar över.

Portfölj 1 ISK (rätt så mycket risk)
starbreeze, Hansa Medical, GS Sweden

Portfölj 2 ISK (utdelning)
H&M, Skanska, Lucara Diamond, Know IT, Beijer, Nobina, Investor, Castellum, Nibe, Norde, Assa abloy, Saltängen

Portfölj 3 KF (utdelning)
Boston Pizza, Novo Nordisk

Portfölj 4 ISK (fonder)
Avanza Zero, Spiltan global investmentbolag

Jag börjar bli rätt nöjd med bredden på min portfölj, klarar spara i alla aktier kontinuerligt och försöker hålla alla på en jämn viktad nivå. På mina utdelningsaktier så ligger jag på ett utdelningssnitt runt 4,8% vilket jag tycker är fantastiskt, har som mål att alltid försöka ligga över iaf 3% i utdelning på mina utdelningsaktier.

Känner du missar lite på Portfölj 2.
Du betalar ju skatt på pengarna som ligger och det är alltid 30% på utdelningarna.
Således blir det rätt mycket pengar som bara försvinner, speciellt med "ränta-på-ränta" effekten med alla pengar som försvinner i skatterna med ISK.

Är det långvarig utdelning du är ute efter skulle depåkonto vara effektivare.

Lucara Diamond har även rätt låg utdelning, de hade dock bonusutdelning förra året som gjorde det så att det såg ut som att de gav en direktavkastning på typ 20%. Realistiskt pratar vi ca 60 öre per år på en aktie som kostar 20kr, dvs ca 3% direktavkastning.

Det hade varit bättre utdelning (och säkrare utdelning) med kassakossorna Telia eller Tele2. Dock är Telia i stöpet med massa tråkig publicitet och dåligt agerande, och Tele2 är rekorddyra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Avanza verkar väldigt populärt när man läser på internet. Just nu så har jag bara fondsparande via Nordea, eftersom morsan jobbar som PBM på Nordea. Har ca 250k i sparande just nu, mestadels på Nordea Stratega 10 och Nordea Stratega 30, men även i t.ex Nordea Stratega 70 samt Nordea Klimatfond. Jag funderar dock på om jag ska sälja mina jättegamla fonder som inte ligger i en ISK och sedan leka runt med dom på Avanza. Det skulle i så fall bli runt 60k jag har att röra mig med. Ser man på hur dom fonderna jag har har utvecklats i år så har Stratega 10 gått ~1% plus och Nordea Futura ~5% plus, vilket känns lite trist om man jämför med med några som länkats här i tråden.

Hur gör man för att börja spara med Avanza?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Avanza verkar väldigt populärt när man läser på internet. Just nu så har jag bara fondsparande via Nordea, eftersom morsan jobbar som PBM på Nordea. Har ca 250k i sparande just nu, mestadels på Nordea Stratega 10 och Nordea Stratega 30, men även i t.ex Nordea Stratega 70 samt Nordea Klimatfond. Jag funderar dock på om jag ska sälja mina jättegamla fonder som inte ligger i en ISK och sedan leka runt med dom på Avanza. Det skulle i så fall bli runt 60k jag har att röra mig med. Ser man på hur dom fonderna jag har har utvecklats i år så har Stratega 10 gått ~1% plus och Nordea Futura ~5% plus, vilket känns lite trist om man jämför med med några som länkats här i tråden.

Hur gör man för att börja spara med Avanza?

Det är bara att glida över till avanza.se och öppna konto, helt gratis och tar ett par minuter, sen är du igång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Litet tillägg från @Dahle86 kommentar. @superegg om du enbart skall ha pengarna på börsen ett år för att sedan ta ut dom och använda dom till något. Så bör du överväga att inte ha pengarna där alls.

Börsen bör vara långsiktigt (flera år) och när tiden börjar närma sig att pengarna behövs (exempelvis för kontantinsats till bostad) så bör pengarna säkras upp i god tid innan. Anledningen är att börsen har på lång sikt gått bra, men det finns även år då de har minskat rejält. Du vill inte ha denna minskning precis innan du är beroende av pengarna för du har inte möjlighet att vänta till det återhämtar sig och måste då sälja med förlust.

Sen tycker jag bästa sättet är absolut att börja smått och börja tidigt. Börja med att sätta in en 1000 kr sen skapa ett automatiskt månadssparande på 100 kr. På så sätt kommer du in i rutinen av att spara samt hur köp av fonder fungerar och att det behövs tålamod.

Edit: Såg på din profil att du var enbart 22 år vilket är väldigt tidigt att tänka på dessa saker. Men det gör också att du har den största fördelen, just att tiden är på din sida.

Om vi leker med tanken ovan att du sätter in en 1 000 kr samt 100 kr i månaden, och gör detta tills du blir 30. Så blir resultatet följande
http://i.imgur.com/e2VhrrB.png

Ändrar vi till 500 kr i månaden, vilket inte är orimligt om du har ett arbete eller när du börjar arbeta.
http://i.imgur.com/LSxzSwA.png

Du inser att det börjar bli givande att spara efter 8 år och väljer att fortsätta, då kan det se ut så här efter 15 år.
http://i.imgur.com/qBc5eFB.png

Notera hur Ack. sparande och Ack. avkastning är nästintill samma. Dvs att lika mycket som du själv valt att spara, har även du fått tillbaka i avkastning. Värt att också nämna är hur Ack. avkastning ökar tydlig år efter år. Detta beror på två delar, 1. Du fortsätter stoppa in pengar. 2. Tidigare avkastning kommer även de ge avkastning (ränta på ränta) och efter ett tag så blir detta väldigt mycket i relation till månadssparandet.

Så även de små summorna gör skillnad. När vi sedan pratar om att spara flera tusen kr i månaden och i 20+ år så är detta det som gör att personer kan välja att sluta jobba då det inte är beroende av den inkomsten utan kan leva på räntan av sitt sparkapital.

Skulle du kunna skicka länken där man kan räkna?

Så om man sätter in pengar vare månad och vare år så blir det (ränta på ränta) om man då har tex 10% avkastning blir det då 20% avkastning eller har jag missuppfattat det?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666