Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Räknat med skatten på ISK eller vinstskatten på 30% vid sälj?
Känner du missar lite på Portfölj 2.
Du betalar ju skatt på pengarna som ligger och det är alltid 30% på utdelningarna.
Således blir det rätt mycket pengar som bara försvinner, speciellt med "ränta-på-ränta" effekten med alla pengar som försvinner i skatterna med ISK.

Är det långvarig utdelning du är ute efter skulle depåkonto vara effektivare.

Lucara Diamond har även rätt låg utdelning, de hade dock bonusutdelning förra året som gjorde det så att det såg ut som att de gav en direktavkastning på typ 20%. Realistiskt pratar vi ca 60 öre per år på en aktie som kostar 20kr, dvs ca 3% direktavkastning.

Det hade varit bättre utdelning (och säkrare utdelning) med kassakossorna Telia eller Tele2. Dock är Telia i stöpet med massa tråkig publicitet och dåligt agerande, och Tele2 är rekorddyra.

Enligt detta Avanza så skall det inte vara 30% skatt på utdelningar utan hanteras som resten av din depå enligt ISK regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Avanza verkar väldigt populärt när man läser på internet. Just nu så har jag bara fondsparande via Nordea, eftersom morsan jobbar som PBM på Nordea. Har ca 250k i sparande just nu, mestadels på Nordea Stratega 10 och Nordea Stratega 30, men även i t.ex Nordea Stratega 70 samt Nordea Klimatfond. Jag funderar dock på om jag ska sälja mina jättegamla fonder som inte ligger i en ISK och sedan leka runt med dom på Avanza. Det skulle i så fall bli runt 60k jag har att röra mig med. Ser man på hur dom fonderna jag har har utvecklats i år så har Stratega 10 gått ~1% plus och Nordea Futura ~5% plus, vilket känns lite trist om man jämför med med några som länkats här i tråden.

Hur gör man för att börja spara med Avanza?

Jätteenkel och smidig sajt. betdigt snabbare än nordea. jag har nästan flyttat alla min pengar från den jätten. har lyckats bättre med min strategi än ders bankmän (säljare rekommenderat) jag kör mycket lågavgiftsfonder och alla har gått plus. mina aktieköp har däremot gått sämre.
Önskar jag hade börjat med Avanza för flera år sedan...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Enligt detta Avanza så skall det inte vara 30% skatt på utdelningar utan hanteras som resten av din depå enligt ISK regler.

precis. ISK är ine en vanlig AF-konto. du skattar schablonmässigt på ett medel beräknat på varje kvartal.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

precis. ISK är ine en vanlig AF-konto. du skattar schablonmässigt på ett medel beräknat på varje kvartal.

Okej hänger inte med riktigt i så fall du får gärna ta fram lite exempel som visar hur det är dåligt i kombination med utdelningsaktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Okej hänger inte med riktigt i så fall du får gärna ta fram lite exempel som visar hur det är dåligt i kombination med utdelningsaktier.

det ä inte alls dåligt. du skattar inte på utdelningen i ett isk, du skattar på hela beloppet i kontot. all långsiktigt sparande jag har, har jag i isk. och med så låg ränta är isk det bästa sparkontot idag enligt mig.
Här har du ett bra exempel:

•Värde kvartal 1: 5 000
•Värde kvartal 2: 5 500
•Värde kvartal 3: 11 000
•Värde kvartal 4: 20 000

•Insättningar totalt under året: 15 000
•Statslåneräntan 30 nov 2016: 0,27 % + 0,75 % = 1,02 %
•Skattegolvet är 1,25 % varför skattesatsen blir 1,25 %

5000 + 5500 + 11 000 + 20 000 + 15 000 = 56 500 kr
56 500 / 4 = 14 125 kr (detta är kapitalunderlaget)
14 125 * 1,25 % = 177 kr (detta är schablonintäkten som kommer förtryckt i din deklaration)
177 * 30 % = 53 kr

Skatten blev alltså 53 kr för år 2017.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

det ä inte alls dåligt. all långsiktigt sparande jag har, har jag i isk. och med s låg ränta är isk det bästa sparkontot idag enligt mig.
Här har du ett bra exempel:

•Värde kvartal 1: 5 000
•Värde kvartal 2: 5 500
•Värde kvartal 3: 11 000
•Värde kvartal 4: 20 000

•Insättningar totalt under året: 15 000
•Statslåneräntan 30 nov 2016: 0,27 % + 0,75 % = 1,02 %
•Skattegolvet är 1,25 % varför skattesatsen blir 1,25 %

5000 + 5500 + 11 000 + 20 000 + 15 000 = 56 500 kr
56 500 / 4 = 14 125 kr (detta är kapitalunderlaget)
14 125 * 1,25 % = 177 kr (detta är schablonintäkten som kommer förtryckt i din deklaration)
177 * 30 % = 53 kr

Skatten blev alltså 53 kr för år 2017.

Okej det var @DavidtheDoom som var emot ISK med utdelningsaktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Okej det var @DavidtheDoom som var emot ISK med utdelningsaktier.

ok, jag håller inte med honom om att det skulle vara dåligt. jag tycker tvärtom.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

http://www.coindesk.com/japan-bitcoin-law-effect-tomorrow/

Localbitcoins där har du även en virtuell plånbok med hög säkerhet. Notera ökningen på 17 månader

https://i.gyazo.com/5e8a002f86d84e253cac387028b9a96e.png

Inte alls insatt men är inte en stor del av ökningen av olika digitala valutor till stor del baserad på att det är ett stort inflöde av kapital och att värdet då kan antas sjunka om folk börjar realisera vinsterna? Sen finns det väl en del upplägg som verkar vara rena scams, t.ex. OneCoin och annat. Därmed inte sagt att digitala valutor som så skulle vara något fel med generellt, t.ex. BitCoin verkar väl vara rätt stabilt jämfört med en del liknande alternativ.

Permalänk

Avanza; ISK med en fondportfölj enligt ~60% aktiefonder och ~40% räntefonder. Majoriteten är billiga indexfonder. Portföljen ger inte maximal avkastning i och med den stora krockkudden men man sover bättre på nätterna.

Permalänk
Medlem

Efter att ett par kossor (ja...kor...!) slog både profesionella och amatørexperter i en norsk tævling ganska nyligen, har jag satsat allt på avgiftsfria indexfonder. Sist i tævlingen hamnade før øvrigt en astrolog.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Efter att ett par kossor (ja...kor...!) slog både profesionella och amatørexperter i en norsk tævling ganska nyligen, har jag satsat allt på avgiftsfria indexfonder. Sist i tævlingen hamnade før øvrigt en astrolog.

Var det en tävling med riktiga pengar? Dvs satsade de hela instatsen och fick stå för eventuell förlust samt fick hela vinsten själv? Hade du indexfonder i tävlingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte alls insatt men är inte en stor del av ökningen av olika digitala valutor till stor del baserad på att det är ett stort inflöde av kapital och att värdet då kan antas sjunka om folk börjar realisera vinsterna? Sen finns det väl en del upplägg som verkar vara rena scams, t.ex. OneCoin och annat. Därmed inte sagt att digitala valutor som så skulle vara något fel med generellt, t.ex. BitCoin verkar väl vara rätt stabilt jämfört med en del liknande alternativ.

Det lär nog fungera som aktier och liknande där volymerna styr värdet.

Tänk såhär, Japan har precis legaliserat användandet och eftersom tekniken går framåt så är sannolikheten väldigt stor att fler följer med. Det går som bekant att betala med BTC på webhallen och fler blir det.

Kursen låg på 1400$ för 1 btc 1 maj och idag ligger den på 1550-1580~ och bara en sådan ökning gör att det rycker lite extra i byxan

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kalium:

Avanza verkar väldigt populärt när man läser på internet. Just nu så har jag bara fondsparande via Nordea, eftersom morsan jobbar som PBM på Nordea. Har ca 250k i sparande just nu, mestadels på Nordea Stratega 10 och Nordea Stratega 30, men även i t.ex Nordea Stratega 70 samt Nordea Klimatfond. Jag funderar dock på om jag ska sälja mina jättegamla fonder som inte ligger i en ISK och sedan leka runt med dom på Avanza. Det skulle i så fall bli runt 60k jag har att röra mig med. Ser man på hur dom fonderna jag har har utvecklats i år så har Stratega 10 gått ~1% plus och Nordea Futura ~5% plus, vilket känns lite trist om man jämför med med några som länkats här i tråden.

Hur gör man för att börja spara med Avanza?

Av ren nyfikenhet - får PBM rabatt på fondavgifterna?
Annars är ju strategafonderna dyra relativt med vad man får.
T ex Stratega 10 består ju nästan av enbart räntor och obligationer och kostar hiskeliga ~1% i årlig avgift. Jag förstår inte riktigt heller poängen med att du har tre olika strategafonder, 10 30 och 70?

Nordeas indexfond global och indexfond Sverige är bättre val om du gillar Nordea - billigare och bättre historisk utveckling, även jämfört med Stratega 100. Tror de även har Stratega Ränta ifall du vill ha en krockkudde (men stratega ränta är dyrare jämfört med andra räntefonder).

Nordea har även börjat ta in externa fonder i sitt utbud. De ska vara billigare (vet ej om de tar nån provision på externa fonder) och generellt är de bättre än Nordeas egna fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Det lär nog fungera som aktier och liknande där volymerna styr värdet.

Tänk såhär, Japan har precis legaliserat användandet och eftersom tekniken går framåt så är sannolikheten väldigt stor att fler följer med. Det går som bekant att betala med BTC på webhallen och fler blir det.

Kursen låg på 1400$ för 1 btc 1 maj och idag ligger den på 1550-1580~ och bara en sådan ökning gör att det rycker lite extra i byxan

Jo, är väl precis som aktier, min poäng var väl mer att dessa så kallat digitala valutor (nästan alla valutor är väl idag mer eller mindre digitala) inte har något garanterat värde på samma sätt som "riktiga" pengar. Men just Bitcoin är väl så etablerat att man där borde vara över de värsta hindren och barnsjukdomarna. Sen kan det bli intressant att se hur dessa samexisterar med allt striktare krav på penningtvätt, terrorfinansiering och annat när även vapenhandlarna, langarna osv tar betalt i BitCoin och liknande (förmodar att många av dom redan gör det men även här är egna erfarenheten klart begränsad ).

Permalänk

Ej att förglömma är att se hur en enstaka procent dyrare förvaltningsavgift gröper ur avkastningen rejält i längden :

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Chockerande. Bankernas avgifter på de aktivt förvaltade (breda) fonderna ligger gärna på minst 1,50-1,60% i snitt jämfört med indexfonder som ofta ligger på 0,20-0,40% i snitt. Och det viktigaste i sammanhanget - aktivt förvaltade fonder slår inte index över en längre tidsperiod, tvärtom går de gärna sämre än index mest pg a avgifterna är så mycket högre. Jämför en given banks aktivt förvaltade indexfond (Sverige eller global) och jämför med deras egna indexfonder så får man en intressant bild.

Den lilla skillnaden på drygt +1 procent betyder att bankerna tar 25-30% i avgifter på avkastningen när sparhorisonten är ett par decennier lång, vilket ju blir det om man sparar till pension.

Indexfonder med låg avgift är det bästa.

Permalänk
Medlem

Sorry om det är lite OT men är lite intresserad att i framtiden möjligen köpa in mig på lite aktier och fonder (är bara 22 just och håller just på att gå ut högskolan så kapitalet är väl inte det bästa) men tänkte höra ifall det finns någon typ av hemsida eller program där man kan "låtsas" köpa aktier och fonder för att få en känsla av det. Eller är det bättre att helt enkelt läsa på om hur det funkar och sedan börja på riktigt direkt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, är väl precis som aktier, min poäng var väl mer att dessa så kallat digitala valutor (nästan alla valutor är väl idag mer eller mindre digitala) inte har något garanterat värde på samma sätt som "riktiga" pengar. Men just Bitcoin är väl så etablerat att man där borde vara över de värsta hindren och barnsjukdomarna. Sen kan det bli intressant att se hur dessa samexisterar med allt striktare krav på penningtvätt, terrorfinansiering och annat när även vapenhandlarna, langarna osv tar betalt i BitCoin och liknande (förmodar att många av dom redan gör det men även här är egna erfarenheten klart begränsad ).

Där har du ytterligare ett argument för BTC framgång, även om du inte stödjer kriminell verksamhet så har jag inte moraliska bekymmer med att dom sponsrar uppgången Åååh kliar i fingrarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten annan fundering som jag har haft som jag hoppas någon kan hjälpa mig besvara, gärna med lite matte och exempel så jag blir övertygad.

Om jag vill spara för pensionen så har jag två alternativ.
1) Ta en del av min netto lön (ex 1000 kr i månaden), sätt in den på en ISK och spara där och ta sedan ut det när pensionen närmar sig.
2) Be företaget löneväxla, jag kan då spara brutto summan (~2 000 kr i månaden) samt få kompensationen på 5,8% extra vilket innebär ~2 116 kr i månaden. Dock behöver jag betala inkomstskatt när detta tas ut.

Om vi nu leker med tanken att jag sparar 1000 netto eller motsvarande brutto som löneväxling. Jag har ett långsiktigt sparande på 25 år. Samt i fallet där jag löneväxlar så tar jag ej ut över gränsen för att betala statlig skatt. Utifrån det vi vet nu, vilket hade varit mest lönsamt för mig? Vi tar för givet att sparandet kommer ske i exakt samma former med samma avgifter etc och vi kan säga att de i snitt kommer ge 8% i avkastning. Hänsyn behövs inte tas till att pengarna låses inne i fallet med löneväxling eller att risken finns att det används till annat i fallet med ISK.

Tillhör Lundby tjänar 48 000 kr i månaden och använder skattetabell 33 om detta nu påverkar uträkningen.

Summa summarum, är det bättre att spara netto i ISK eller att löneväxla?

Permalänk
Skrivet av EquinoXXX:

Efter 20 år inom investment banking kan jag säga att de signaler som man ser nu på de internationella marknaderna är extremt oroande. Vi närmar oss en potentiell kollaps för EU, ökade oroligheter i världen och överbelåning (återigen...) från både stater och privatpersoner. Vi har en minusränta som gör att stater får svårare att både låna pengar (ge ut statsobligationer) och placera i valutor.
Det som seglat upp som investering nummer 1 hos både centralbanker och de superrika är guld/metaller.
Många av världens största centralbanker har sedan i höstas tok-köpt guld till sina reserver, sålt av aktier och valutor och obligationer.

Kina, som sedan länge redan har världens största guldreserv har köpt extremt aggressivt sedan årsskiftet och USA, som haft en mkt liten guldreserv har senaste månaderna köpt enorma mängder guld. Detsamma gäller för ex Tyskland och Japan.

Detta sänder tydliga signaler om att det förväntas en kraftig korrigering, eller krasch, på marknaden (beroende på vem du frågar).

Mitt råd just nu är att ligga lågt med aktie/fondinvesteringar, ta hem eventuella vinster nu, och vill man ge sig in i det nu så köp strukturerade placeringar som Aktieindexobligationer (där du åtminstone är garanterad att få det mesta av dina pengar tillbaka om det skulle gå åt pepparn).
Annars: Köp guldtackor, eller möjligtvis guldfonder/indexobligationer m guldprisindex som bas. Fysiska tackor finns fr ca 3000kr o uppåt beroende på vikt och pris. Lägg dem i bankfacket.

Allt tyder på att guldpriset kommer försätta uppåt tills oron är över, och det kan mkt väl ta 2 år innan helvetet brakar lös, eller vi förhoppningsvis slipper se ytterligare en krasch.

Undvik valutafonder, i synnerhet Euro och GBP, men också dollar. Marknaden är alldeles för volatil nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Wut? Nog är börsen övervärderad men att rekommendera strukturerade produkter som aktieindexobligationer blir ju bara fel. De är hemskt hemskt dyra och mycket riskfyllda :

http://www.di.se/nyheter/flera-profiler-varnar-efter-dis-arti...

Dvs gör inget annat än att gagna säljaren/banken.

Börskrasch kommer förr eller senare men då gäller det att man har en portfölj som är diversiferad (t ex med billiga indexfonder och ränte/obligationsfonder) så att dipparna blir lägre. I det långa perspektivet spelar en dipp mindre roll. Börsen återhämtar sig alltid förr eller senare.

Angående guld - Bankfack existerar ju knappt idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ej att förglömma är att se hur en enstaka procent dyrare förvaltningsavgift gröper ur avkastningen rejält i längden :

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Chockerande. Bankernas avgifter på de aktivt förvaltade (breda) fonderna ligger gärna på minst 1,50-1,60% i snitt jämfört med indexfonder som ofta ligger på 0,20-0,40% i snitt. Och det viktigaste i sammanhanget - aktivt förvaltade fonder slår inte index över en längre tidsperiod, tvärtom går de gärna sämre än index mest pg a avgifterna är så mycket högre. Jämför en given banks aktivt förvaltade indexfond (Sverige eller global) och jämför med deras egna indexfonder så får man en intressant bild.

Den lilla skillnaden på drygt +1 procent betyder att bankerna tar 25-30% i avgifter på avkastningen när sparhorisonten är ett par decennier lång, vilket ju blir det om man sparar till pension.

Indexfonder med låg avgift är det bästa.

Jag har själv inte riktigt tiden, orken och intresset för egna aktieplaceringar och har därför tryckt in allt i Avanza Zero och sett över flera år har jag minst lika bra avkastning som de vänner som har aktiva förvaltade fonder (iaf enligt avgiften och marknadsföringen) fast då helt utan avgifter. Därmed inte sagt att det inte finns fonder med bättre avkastning än Avanza Zero, men precis som du säger, avgifterna gör ett rejält avtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Skulle du kunna skicka länken där man kan räkna?

Så om man sätter in pengar vare månad och vare år så blir det (ränta på ränta) om man då har tex 10% avkastning blir det då 20% avkastning eller har jag missuppfattat det?

Tack för hjälpen.

Om vi förutsätter att du har 100 000 i en fond som första året ger 15% avkastning så går du ut med 115000kr (15 000:- ökning år 1)
Nästkommande år ger den också 15% med då räknas 15% på 115 000:- istället för 100 000:-,
du är då uppe i 132 250:- (17 250:- ökning år 2)

osvosv

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av att lära sig mer om hur man investerar för sin framtid så bli medlem i ungaaktiesparare de håller i kurser och möten för liksinnade. kan vara den mest lönsamma hobbyn man kan ha!

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Fel man beskattar inte utdelningen i ett ISK inte heller i KF, det gör du ensdast i AF.

Lucara Diamond har rätt så låg men de har ett par stora diamenter liggandes och räknar med extra utdelningar där vid eventuell försäljning. Alla bolag behöver inte ha hög utdelning, jag vill även ha stabila bolag som kanske kan gå upp lite.

Vad det gäller Telia så hade jag dem i min portfölj innan men har valt att plocka ut dem, köpte Saltängen istället, som jag kanske inte kommer ha för evigt men får hitta något annat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ganska svår fråga!

Den fond jag hittade som har presterat bäst de senaste fem åren är "Swedbank Robur Ny Teknik". Svarar detta på din fråga?

Annars brukar rekommendationen till de som inte har någon koll vara att investera i en avgiftsfri indexfond, t.ex. Avanza Zero. Notera dock att även dessa kan gå med förlust.

Bara för att en fond/aktie presterat bra förr betyder det inte att den kommer fortsätta göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Sorry om det är lite OT men är lite intresserad att i framtiden möjligen köpa in mig på lite aktier och fonder (är bara 22 just och håller just på att gå ut högskolan så kapitalet är väl inte det bästa) men tänkte höra ifall det finns någon typ av hemsida eller program där man kan "låtsas" köpa aktier och fonder för att få en känsla av det. Eller är det bättre att helt enkelt läsa på om hur det funkar och sedan börja på riktigt direkt istället?

Börja med fonder, det är löjligt enkelt och ju tidigare du börjar ju bättre förutsättningar har du. Som några andra här har sagt tidigare så börja lite smått, börja månadsspara 200kr. Sålänge du inte lever på existensminimum så kommer du inte att märka av det, låt det gå några månader. Du kommer att glömma bort det och inse, "ja, det var nog inte så farligt trotsallt", beroende på hur din ekonomi ser ut så kan du alltid öka så smått, lägg till en extra hundring i månaden när det passar. Men gör ingenting drastiskt, det finns knappt någon poäng att månadsspara om du sen 'måste' ha pengarna 6 månader senare. Det här bör vara pengar som du kan leva utan, i vått och torrt.

Sen efter ett par år så kanske du har bytt jobb, blivit befodrad eller bara fått bra lönehöjning, då ökar du på månadssparandet vartefter.

Det finns många marknads simulatorer men jag personligen ser inte att dessa ger så mycket. Själva köpandet är ju inte svårare än att trycka på en knapp, det ekonomiska tänket, hur man sparar och strukturerar upp sin ekonomi är det viktiga. Det kommer ingen app eller simulator att lära dig, det är något du måste lära dig själv. Kan rekommendera att du kikar lite på bloggen: https://rikatillsammans.se/hur-blir-man-rik/ - Du behöver inte följa denna till punkt och pricka men det finns väldigt mycket bra information här om hur du skall tänka, planera och placera dina pengar för framtiden.

Jag skulle rekommendera att du har möjlighet så börja månadsspara, även om det bara blir en hundring i månaden. Det är ju perfekt för då kommer du att ha en liten bas att arbeta ifrån sen när du känner att du kan börja spara och placera på allvar.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucaas10:

Bara för att en fond/aktie presterat bra förr betyder det inte att den kommer fortsätta göra det

Absolut, det finns inga garantier. Allting går efter hur marknaden ser ut, skulle det komma ett nytt 2008 så blir det tungt för de flesta "vanliga" fonder. Men rent generellt så om en fond har presterat bra de senaste 5/10 åren, ja då finns det inte mycket som talar för att det helt plötsligt skulle vända på skutan helt ur det blå. De flesta fonder är väldigt spridda i deras innehav, det ska hända något katastrofalt om dessa helt plötsligt börjar dyka, dyka, dyka utan att återhämta sig.

Det vi kan säga dock om man tittar på den data som finns tillgänglig är att marknaden återhämtar sig alltid. Om vi tittar på t.ex Spiltan Aktiefond Sverige, som har funnits sen 2002, så ser vi att trots den har varit med om kraschen 2008 och 2011 så ligger vi fortfarande oerhört bra till.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av archie:

@DavidtheDoom: Fel man beskattar inte utdelningen i ett ISK inte heller i KF, det gör du ensdast i AF.

Lucara Diamond har rätt så låg men de har ett par stora diamenter liggandes och räknar med extra utdelningar där vid eventuell försäljning. Alla bolag behöver inte ha hög utdelning, jag vill även ha stabila bolag som kanske kan gå upp lite.

Vad det gäller Telia så hade jag dem i min portfölj innan men har valt att plocka ut dem, köpte Saltängen istället, som jag kanske inte kommer ha för evigt men får hitta något annat.

Näh, det hade du fasiken rätt i!
Måste räkna lite på vad som är mest fördelaktigt då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har låtit min bank sköta mina investeringar sedan ett par år tillbaka då mitt egna intresse för det har svalnat av.
2017 = förändring sedan årsskiftet +6%
2016 = totalt +17% på hela portföljen de har hanterat
2015 = totalt +23% på hela portföljen de har hanterat

Är totalt sett extremt nöjd med det de har presterat, då jag inte behöver göra något själv längre

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xTG!:

Jag har låtit min bank sköta mina investeringar sedan ett par år tillbaka då mitt egna intresse för det har svalnat av.
2017 = förändring sedan årsskiftet +6%
2016 = totalt +17% på hela portföljen de har hanterat
2015 = totalt +23% på hela portföljen de har hanterat

Är totalt sett extremt nöjd med det de har presterat, då jag inte behöver göra något själv längre

Skönt.
men är avgiften inräknad? kan tänka mig att de tar bra betalt för detta. Det senaste året har mina låga avgiftsfonder gått +14% sammanlagt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: I 2015&16 är den det, inte i 2017.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q