Permalänk
Medlem

@Benham20
Lysa använder en fondrobot, så fungerar lite annorlunda jämfört med att investera i fonder/aktier själv. Annars är väl frågan främst om du är nöjd med utbudet och gränssnittet på handelsbanken. Jag använder primärt Länsförsäkringar som bank, men deras gränssnitt för fond/aktiehandel är kasst, så har mina investeringar på dels Avanza som har ett bättre gränssnitt, samt dyrare fonder på Savr som betalar tillbaka en del av fondavgifterna.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Benham20
Lysa använder en fondrobot, så fungerar lite annorlunda jämfört med att investera i fonder/aktier själv. Annars är väl frågan främst om du är nöjd med utbudet och gränssnittet på handelsbanken. Jag använder primärt Länsförsäkringar som bank, men deras gränssnitt för fond/aktiehandel är kasst, så har mina investeringar på dels Avanza som har ett bättre gränssnitt, samt dyrare fonder på Savr som betalar tillbaka en del av fondavgifterna.

Ja, har läst om det gällande fondrobotar. Har hört en del positivt om Lysa. Så därför jag slängde ut frågan
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

En liten peng (för liten peng) investerat i Nvidia för ett tag sedan visade ju sig inte vara fel, det kommer förhoppningsvis att underlätta sen när jag väl börjar fundera på nytt grafikkort...

Permalänk
Medlem

Teckningsrätt Dustin

En liten fråga om teckningsrätt, som någon kanske kan svara på?

Jag har Dustin aktier. Dom gör nu en "företrädesemission". Där står att varje befintlig aktie berättigar till en teckningsrätt, och ger rätt till tre nya stamaktier. Bifogar bild på meddelande om emission nedan.

Fråga 1: Betyder det att om jag som exempel har 1000 aktier idag, har rätt att köpa 3000 nya aktier för utsatt pris 5,15kr per aktie?

Fråga 2: Jag har mina aktier på/via Swedbank. Idag har det tillkommit en rad där jag kan köpa och sälja teckningsrätter, men hur gör jag om jag vill behålla dom, och köpa "nya" aktier?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

En liten fråga om teckningsrätt, som någon kanske kan svara på?

Jag har Dustin aktier. Dom gör nu en "företrädesemission". Där står att varje befintlig aktie berättigar till en teckningsrätt, och ger rätt till tre nya stamaktier. Bifogar bild på meddelande om emission nedan.

Fråga 1: Betyder det att om jag som exempel har 1000 aktier idag, har rätt att köpa 3000 nya aktier för utsatt pris 5,15kr per aktie?

Fråga 2: Jag har mina aktier på/via Swedbank. Idag har det tillkommit en rad där jag kan köpa och sälja teckningsrätter, men hur gör jag om jag vill behålla dom, och köpa "nya" aktier?

<Uppladdad bildlänk>

1) Det beror på när du köpte aktierna, det står i erbjudandet när du är berättigad teckningsrätter. Förutsatt att du har teckningsrätter nu så kan du köpa 3 stycken nya aktier för utsatt pris per teckningsrätt ja.

teckingsrätt istället för uniträtt
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

1) Det beror på när du köpte aktierna, det står i erbjudandet när du är berättigad teckningsrätter. Förutsatt att du har teckningsrätter nu så kan du köpa 3 stycken nya aktier för utsatt pris per teckningsrätt ja.

Tack för svar. Jo, jag har ägt aktierna ett tag, så jag har teckningsrätt. Iallafall, svaret på fråga 2 kom idag på Swedbank, då det kom ett alternativ teckna nya aktier idag. Igår var det bara möjligt att köpa/sälja teckningsrätter.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benham20:

Bör jag spara i något annat än Handelsbanken? Tex Lysa för dessa ISK konton? Vad rekommenderas generellt? Vad vinner man på i längden?

Själva frågan låter lite förvirrad. Rekommenderar att du lyssnar igenom Rika Tillsammans, förstå grunderna.

Det är eurolcear som täcker så vilken bank du sparar hos har mindre betydelse. Sen är ju storbankerna rätt "dumma" i sitt utbud jämfört med Nordnet/Avanza, ICA Banken är väl skräckexemplet, dom stoltserar med sina egna (svindyra) fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Jag har just nu 2 st ISK konton hos Handelsbanken. Båda är långstidssparande. Det ena vet jag inte 100% vad jag sparar till men tänker väl nytt boende. Det andra är mitt egna sparande till pensionen.
Bör jag spara i något annat än Handelsbanken? Tex Lysa för dessa ISK konton? Vad rekommenderas generellt? Vad vinner man på i längden?

Alla tips upskattas!

Just nu är traditionellt VP bättre än ISK i längden eftersom man skattar 1.08% av det totala kapitalet årligen. Därmed är staten riskfridelägare medans du betalar oavsett utgång.

I längden är det vanligt VP där man kan deklarera självmant och äga bolag/investmentbolag som enbart gör återköp, köper fler aktier, retain earnings. Lundbergs, Berkshire etc.

Isk är enbart för folkbokförda i Sverige(politisk risk) och politikerna har inga problem att tangera vilkoren lite hur man känner för(har redan hänt) beroende på hur statsbudgeten ser ut eftersom man inte riskerar hamna på kollision med det stora internationella kapitalet.

1997, H&M avnoterade sig själva från storbolagslistan och sa att huvudkontoret ska flyttas. Sen ringde telefonen. Det var Persson som ringde Persson och erbjöd en skräddarsydd förmögenhetsskatt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Lite blandat, har sparkonto nu där jag lagt in en liten slant med tanke på att räntan är bra. Sen kör jag månadssparande hos både avanza och lysa, där jag valt ut breda indexfonder med låga avgifter. Lysa är något helt nytt som jag började med förra månaden, har hört och läst bra om de så vi får väl se 👍

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Spänande nu att se att utdelningar för 2024 börjar fastslås, hoppas jag ökar årliga DA:at. Har ökat nu 3 år i rad sen jag bytte strategi till att satsa på utdelningsaktier.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Halvårsuppdatering 3

Skrivet av ViXoN:

En liten halvårsuppdatering:

YTD:
<Uppladdad bildlänk>

Portföljen:
<Uppladdad bildlänk>

Branchfördelning:
<Uppladdad bildlänk>

Innehav per land:
<Uppladdad bildlänk>

Månaden:
<Uppladdad bildlänk>

Kul med 30% upp på ett halvår / år!
Jag tycker det är bra diversifierat men skulle endå vilja ha lite mer USA faktiskt.
Mycket beror på Nvidia som jag köpte innan spliten:
[Får ej ladda upp fler bilder Hojta till om ni vill se :)]

Ps. Fan va drygt att man inte bara kan klistra in bilder / snips när man skriver inlägget utan måste spara och infoga

Skrivet av ViXoN:

En liten halvårsuppdatering:

YTD:

Portföljen:
<Uppladdad bildlänk>

Branchfördelning:
<Uppladdad bildlänk>

Innehav per land:
<Uppladdad bildlänk>

Månaden:
<Uppladdad bildlänk>

Kul med 30% upp på ett halvår / år!
Jag tycker det är bra diversifierat men skulle endå vilja ha lite mer USA faktiskt.
Mycket beror på Nvidia som jag köpte innan spliten:
[Får ej ladda upp fler bilder Hojta till om ni vill se :)]

Ps. Fan va drygt att man inte bara kan klistra in bilder / snips när man skriver inlägget utan måste spara och infoga

Halvsårsuppdatering igen:

YTD:

Portföljen:

Branschfördelning:

Landsfördelning:

Månaden:

Bonus!
Månaden innan:

Precis som förra uppdateringen är det 30% upp vilket är sjukt bra.
Men! Denna månad klådd av Avanzianerna och börsen och fick stryk stryk av NASDAQ YTD.
Så vi kan se att jmfr så är det tryggt och stabilt i portföljen. Går inte upp lika mycket, och inte heller ned lika mycket. (Dock 30% upp som sagt YTD så det går inte dåligt )
Jag önskade i förra posten att öka USA-innehavet vilket jag har gjort genom att sälja Sverige.
Detta visade några månader efteråt att mindre lönsamt då Sverige har haft riktigt fin rekyl på sistone.
Ännu ett testamente på att man inte ska investera med känslorna.

Men överlag är jag fantastiskt nöjd över börsåret som varit.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Spänande nu att se att utdelningar för 2024 börjar fastslås, hoppas jag ökar årliga DA:at. Har ökat nu 3 år i rad sen jag bytte strategi till att satsa på utdelningsaktier.

Vad har du för papper i portföljen? Jag kör två utdelningsportföljer i år för första gången, en ISK med svenska och en KF med utländska. Själva värdeökningen på aktierna ligger nära noll för året eftersom jag inte motstod en impuls att köpa två lite mer instabila aktier. Men det är läropengar och med utdelningen är det i alla fall på plus.

Dessa hade jag 2023.

Svenska
Axfood
Tele2
Castellum (jädrans osis då de ställde in utd. efter 24 års fin sådan, dock +60% på kursen så den får ligga kvar)
Handelsbanken
Cloetta
Volvo
Intrum (den gynnaren jag mot bättre vetande tog in pga hög DA och vars kurs slaktats)

Utländska
Johnson & Johnson
Realty Income
AbbVie
Digital Realty Trust
Stora Enso R
Ares Capital Group
Nordea (säte i Finland, därav utländsk)
Innovative Industrial Properties (lika dum idé som Intrum - sjönk rejält)

Ska snart göra en översyn inför 2024 och skifta några poster.

Ut
Intrum
Innovative Industrial Properties

In (vad jag tror nu - inte helt färdig med planeringen)
Sagax D
SEB
XACT Norden Högutdelande (fond)
WisdomTree Europe Equity Income (fond)

Lagt in mina aktier, sjysst när man ber någon annan om input :-)
Permalänk
Medlem

Kör endast på ARM, Intel, AMD, Nvidia & slutligen Amazon!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Vad har du för papper i portföljen? Jag kör två utdelningsportföljer i år för första gången, en ISK med svenska och en KF med utländska. Själva värdeökningen på aktierna ligger nära noll för året eftersom jag inte motstod en impuls att köpa två lite mer instabila aktier. Men det är läropengar och med utdelningen är det i alla fall på plus.

Dessa hade jag 2023.

Svenska
Axfood
Tele2
Castellum (jädrans osis då de ställde in utd. efter 24 års fin sådan, dock +60% på kursen så den får ligga kvar)
Handelsbanken
Cloetta
Volvo
Intrum (den gynnaren jag mot bättre vetande tog in pga hög DA och vars kurs slaktats)

Utländska
Johnson & Johnson
Realty Income
AbbVie
Digital Realty Trust
Stora Enso R
Ares Capital Group
Nordea (säte i Finland, därav utländsk)
Innovative Industrial Properties (lika dum idé som Intrum - sjönk rejält)

Ska snart göra en översyn inför 2024 och skifta några poster.

Ut
Intrum
Innovative Industrial Properties

In (vad jag tror nu - inte helt färdig med planeringen)
Sagax D
SEB
XACT Norden Högutdelande (fond)
WisdomTree Europe Equity Income (fond)

Svenska (Ägs på ISK, men även PF-konto):
Atrium Ljungberg
Avanza
Axfood
Bahnhof
Bravida Holding
Cibus Nordic Real Estate
Coor
Handelsbanken (Öka på innehav 2024)
Intrum (kommer avvecklas under 2024)
Investor
Securitas
Skanska
SSAB (Kommer minska innehav under 2024)
Swedbank (Kommer öka på under 2024)
Tele2
Volvo

Norden (Ägs på ISK):
XACT Högutdelande Norden

Utländska (Ägs på KF):
Bank of Nova Scotia (öka under 2024)
E.On
Fortum
Telenor

Värdepapper utan utdelning:
TrainAlliance - Köpte vid börsintroduktionen och kommer hålla länge, välskött bolag som ligger helt rätt i tiden. Kommer börja dela ut rejält senare!
Mestro - Köpt pga att jag jobbat med dem. Flera tunga inom fastighet har investerat i dem och tror att de kommer vara ett väldigt välmående företag om 1-3 år.
Mackmyra Whiskey - Köpt för att stödja så räknar inte med någon vinst alls i denna aktie.

Generellt kommer jag snegla mer mot Nordamerika då de har ganska många bolag som delar ut väldigt hög % i DA, men i gengäld har den noll eller ingen utveckling, väldigt många REIT som exempel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Svenska börsen tog idag ett rejält glädjeskutt på räntebesked från USA samt inflationssiffror, i alla fall för mig ett tillfälle att sälja av aktier som nu ligger på ATH och so mest troligt sjunker i Q1 2024

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Svenska börsen tog idag ett rejält glädjeskutt på räntebesked från USA samt inflationssiffror, i alla fall för mig ett tillfälle att sälja av aktier som nu ligger på ATH och so mest troligt sjunker i Q1 2024

Jag passade också på att sälja av en del aktier som jag ändå hade tänkt sälja av inför 2024.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på er som har pengar investerade. Är det inte "bra tider" för att enbart ha dessa på ett "fasträntekonto" med 3,80-4,10 procent ränta? Som jag förstår är det 30 procent skatt på räntan/pengarna man får efter löptiden gått ut? Minst tre månader och sedan kan man välja att avsluta eller ta ut räntan minus skatten och fortsätta en period till, kan ju inte vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Nyfiken på er som har pengar investerade. Är det inte "bra tider" för att enbart ha dessa på ett "fasträntekonto" med 3,80-4,10 procent ränta? Som jag förstår är det 30 procent skatt på räntan/pengarna man får efter löptiden gått ut? Minst tre månader och sedan kan man välja att avsluta eller ta ut räntan minus skatten och fortsätta en period till, kan ju inte vara bättre?

Avanza Global är upp 21,4% i år.
Det är förstås mindre risk att parkera pengarna på ett räntekonto men det är ganska mycket avkastning man går miste om över tid.

3,8-4,10 är ränta per år, inte per period hoppas jag du är medveten om, så tre månader skulle ge runt 1% minus skatt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är det inte "bra tider" för att enbart ha dessa på ett "fasträntekonto" med 3,80-4,10 procent ränta?

Fasträntekonton är bra för pengar som behövs i närtid (1-3 år), men det är inte ens inflationsskyddat eftersom inflationen är högre än räntan minus kapitalskatt, vill man att pengarna ska växa behöver man ta mer risk. (och det ska man förstås inte göra med pengar man behöver i närtid!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag fick äntligen tillbaka pengarna på skatten nu i december (trots att jag hade deklarerat i tid för att kunnat få pengarna i Juni, men skatteverket ville väl tjäna in ränta på mina pengar). Hur som helst så investerade jag skatteåterbäringen genom att göra en extra amortering på mitt billån. Ränta på 7,8% plus 55 kr per månad i någon sorts avgift blir rätt mycket pengar på sikt. Lånet löper ut i slutet av sommaren 2024 men ska försöka avsluta det tidigare. Jag betalade av nästan hälften av skulden.

Kanske hade det funnits något som hade gett bättre avkastning men det kändes ändå som hyfsad risk/reward att minska på skulderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske hade det funnits något som hade gett bättre avkastning men det kändes ändå som hyfsad risk/reward att minska på skulderna.

Garanterad avkastning på 7.8% är inte alls dåligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Garanterad avkastning på 7.8% är inte alls dåligt tycker jag.

Det jag inte tänkte på när jag köpte bilen var att räntan inte var fast. Så när marknadsräntorna gick upp så blev lånet mycket dyrare. Ska försöka undvika låna till nästa bil som jag köper. Bättre åka i en halvskruttig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Avanza Global är upp 21,4% i år.
Det är förstås mindre risk att parkera pengarna på ett räntekonto men det är ganska mycket avkastning man går miste om över tid.

3,8-4,10 är ränta per år, inte per period hoppas jag du är medveten om, så tre månader skulle ge runt 1% minus skatt.

Jo jag ser att räntan är uträknat per år och då behöver man typ 9 miljoner för att kunna leva på räntan om man vill ha en "månadslön" på cirka 20 tusen.. Hur länge har det varit så generösa höga räntor, kanske är på väg mot en finanskris därför bankerna gör på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Jo jag ser att räntan är uträknat per år och då behöver man typ 9 miljoner för att kunna leva på räntan om man vill ha en "månadslön" på cirka 20 tusen.. Hur länge har det varit så generösa höga räntor, kanske är på väg mot en finanskris därför bankerna gör på det viset.

De höga räntorna är en effekt av den höga inflationen. Inflationen gör att de där 20k som du får ut varje månad blir värda mindre och mindre i taket med att månaderna passerar. Jämför det med situationen för några år sedan då inflationen minskade köpkraften med cirka 1% per år istället för 5-10% per år.

Men visst, det var länge sedan det var så dåligt att ha pengarna på ett nollräntekonto.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

De höga räntorna är en effekt av den höga inflationen. Inflationen gör att de där 20k som du får ut varje månad blir värda mindre och mindre i taket med att månaderna passerar. Jämför det med situationen för några år sedan då inflationen minskade köpkraften med cirka 1% per år istället för 5-10% per år.

Men visst, det var länge sedan det var så dåligt att ha pengarna på ett nollräntekonto.

"En tusenlapp idag är inte som den var i ungdomen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

"En tusenlapp idag är inte som den var i ungdomen"

Det beror på när man var ungdom (eller t.o.m. fortfarande är det)

Tror poängen dock är att om du har 9miljoner på kontot och tar ut 20k i månaden (inflationsjusterat), så motsvarar det ett värdetapp om ~2.7% per år, så om inflationen är mer än 2.7% högre än din avkastning/ränta så kommer du tappa mer värde av detta än dina uttag.

I dagsläget är räntan förvisso "bara" 3.6%, så det räcker med 1% ränta för att gå plus, men för cirka ett år sedan krävdes det uppemot 7.5% ränta för att inte tappa värde.

Om @ronnylov inte behövde betala mer än max 7.8% så kan hen glädjas över att räntan inte kostade mycket mer än att ha motsvarande summa som är belånat insatt på ett nollräntekonto under denna perioden, fast man får ju hoppas att räntan justerats ned rejält till idag, vilket jag inte antar är fallet

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronnylov:

Hur som helst så investerade jag skatteåterbäringen genom att göra en extra amortering på mitt billån. Ränta på 7,8% plus 55 kr per månad i någon sorts avgift blir rätt mycket pengar på sikt.

Kanske hade det funnits något som hade gett bättre avkastning men det kändes ändå som hyfsad risk/reward att minska på skulderna.

Jag hade tagit en garantera avkastning på 7.8% utan problem på pengarna (vilket i praktiken är fallet när du betalar av ett lån 7.8%). Med de där ytterligare 650 kr/år för admin-/aviavgiften så kanske vi närmar oss 8% tom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det beror på när man var ungdom (eller t.o.m. fortfarande är det)

Tror poängen dock är att om du har 9miljoner på kontot och tar ut 20k i månaden (inflationsjusterat), så motsvarar det ett värdetapp om ~2.7% per år, så om inflationen är mer än 2.7% högre än din avkastning/ränta så kommer du tappa mer värde av detta än dina uttag.

I dagsläget är räntan förvisso "bara" 3.6%, så det räcker med 1% ränta för att gå plus, men för cirka ett år sedan krävdes det uppemot 7.5% ränta för att inte tappa värde.

Om @ronnylov inte behövde betala mer än max 7.8% så kan hen glädjas över att räntan inte kostade mycket mer än att ha motsvarande summa som är belånat insatt på ett nollräntekonto under denna perioden, fast man får ju hoppas att räntan justerats ned rejält till idag, vilket jag inte antar är fallet

7,8 % var räntan på fakturan för November. Dålig koll på om det varit högre tidigare eller inte. Gissar att du menar att inflationen var högre än så och om jag hade väntat med att köpa motsvarande bil så hade bilen varit dyrare än vad lånet plus köpesumman kostat? Å andra sidan har bilen sjunkit i värde när jag kört med den och då den blir äldre så det hade kanske ändå hade varit bättre med nollräntekontot? Hört att priserna på begagnade bilar gått upp en hel del så den har kanske inte tappat så mycket värde som jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

7,8 % var räntan på fakturan för November. Dålig koll på om det varit högre tidigare eller inte. Gissar att du menar att inflationen var högre än så och om jag hade väntat med att köpa motsvarande bil så hade bilen varit dyrare än vad lånet plus köpesumman kostat? Å andra sidan har bilen sjunkit i värde när jag kört med den och då den blir äldre så det hade kanske ändå hade varit bättre med nollräntekontot? Hört att priserna på begagnade bilar gått upp en hel del så den har kanske inte tappat så mycket värde som jag tror.

Ponera att ditt billån är 200kkr, räntan för ett år blir då 15,6kkr om räntesatsen är 7.8%.
Om du hade haft 200kkr på nollräntekonto under ett år, och inflationen varit 7.8% (under hela året), hade dina pengar ett år senare varit värda 200kkr/1.078=185,5kkr, dvs. du tappade motsvarande 14,5kkr värde från när du satte in pengarna.

Onekligen missade jag att summorna i föregående inlägg inte stämmer överens helt, i alla fall om man antar att ovan uträkning för inflation är korrekt dvs:
värde idag = värde förr / (1+inflation)

men det skulle också kunna vara:
värde idag = värde förr * (1-inflation)

Vet ärligt inte helt säkert vilket sett som är riktigt dock, används det andra sättet så hade det i alla fall också värdetappet på kontot blivit motsvarande 15,6kkr. Blir ju en marginell skillnad vid ränta/inflation om 2%, men skillnaden ökar ju större procentsatserna är.

För att återgå till din fråga, om man tar värdetapp för ett års användning samt hur begagnatmarknaden svänger i beaktande blir det väldigt komplext. Men vad man dock kan säga är att om man bortser allt annat än ränta/inflation, och du har 200kkr och sätter det på ett nollräntekonto, så tappar pengarna nästan lika mycket på ett år som du får betala i ränta för ett lika stort lån.

Edit: Det finns länder som haft mer än 100% inflation, så mitt antagande var korrekt om att det var det första sättet som är används, eftersom det vore omöjligt med det andra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nu kanske det verkar OT men tolkar tråden som att den skulle kunna handla om alla former av investeringar, inte bara på börsen.

Har läst lite om att man kan få väldigt bra ersättning av Svenska kraftnät om man upplåter hembatterikapacitet till dem, om man läser på Checkwatt som verkar vara företaget bakom konceptet ska man kunna investera i utrustning för 100k och få tillbaka det på knappt 2 år (utifrån historisk ersättning senaste 5 åren). Låter för bra för att vara sant, slår ju börsen med hästlängder? Är någon insatt?