Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr. Nobby:

Jag tycker du ska titta lite mer på Fondo:s utbud. Jag är kund där och har Skandia Global Exponering A för en avgift om 0,14 %. För en billig svensk indexfond har jag PLUS Allabolag Sverige Index för en avgift om 0,15 %. Detta är billigare än Avanza!

Jag har koll på mina fonder och har en god strategi som jag följer. En globalfond med hållbarhetsfokus är inget som passar i min strategi.

Följ det sedan med att jag har en mix av fonder som täcker Norden-Omx30-Sverige som dessutom har en hävstång på ca 10% via Avanza så är jag nöjd med hur jag satt upp mitt sparande just där. Jag har andra fonder på Savr och Fondo. Uppföljning veckovis, omvärdering en gång om året.

Det är tur att du har hittat fonder du gillar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Effekten blir som en egen fond men med mer kontroll där jag kan välja bort sånt jag av olika orsak inte gillar helt och hållet. Enda nackdelen som jag ser det är courtaget. Tillägg: Det tycker jag är ett rimligt pris för att veta exakt till vilken kurs man köper och säljer, till skillnad från ordinarie fonder där det är ett rent lotteri eftersom affärerna sker till en kurs som är okänd dagen fondordern läggs.

Låter som väldigt mycket jobb för att få något som liknar fördelningen av en fond. Bredvid riskspridning tycker jag enkelheten med att bara kasta pengar på ett eller några få ställen är en rätt stor fördel med fonder

Skrivet av Def_Dog:

Någon här inne som använder Fondo, levler eller SAVR istället för t ex Nordnet / Avanza?

De marknadsför sig ju som billigare på fonder än t ex Nordnet men är dom legit? Är dom billigare?

Har Savr utöver Avanza. De är legit, du får insättningar motsvarande deras rabatt varje kvartal.

Skrivet av indigun:

Många rekommenderar (likt en kult på rikatillsammans ) att en billig index fond är bra (ofta bästa) sparandet över lång tid då då är svårt att slå index över längre tidsperioder (5-10år+).
Men om jag kollar Swedbank robur technology så har den ökat med ~13070 % sedan 1 jan 1985 till 4 januari 2024,
på samma tid har s&p 500 ökat med ~2800% , en rejäl skillnad! och över en lång tidsperiod. Dock så kommer en stor del av skillnaden de senaste 5 åren

(finns andra index att jämnföra med men s&p 500 är lätt googlat även längre bak i tiden)

Varför är inte teknik fonder inte mer rekommenderade? Är de pga att ha alla ägg i en korg är dåligt? Ser att Swedbank robur har större dippar men har återhämtat sig (tog jävligt lång tid efter crashen 2000)
Digitalisering +teknik + annat kommer inte försvinna och blir en större del av allt.

Utvecklingen för börsindex jämför i princip de mest värdefulla bolagen idag, mot de mest värdefulla en viss tid tillbaka. Denna utveckling kommer av princip aldrig kunna slå mer specifika fonder vars innehav är i aktier som under samma tid gått från att vara en parentes på börsen till att idag ha enormt värde. De kommer dock aldrig heller bli irrellevanta och försvinna, likt många av de fonder som du inte valt att titta på eller nämna förmodligen gjort

Jag får nog erkänna att jag antagligen är del av kulten du nämner, men även om jag tycker en rejäl bas i indexfonder är sunt sparande, så är det verkligen heller inte fel att även investera en del i sådant man tror kommer gå bra. Att titta på tidigare utveckling är dock inget bra sätt att avgöra detta på.

Med det sagt tror jag också att andelen teknik kommer öka på sikt, både i vår vardag och på börsen. Dock så har ju även S&P redan rätt stor vikt i stora techbolag som lär stå för en stor del av denna tillväxt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Låter som väldigt mycket jobb för att få något som liknar fördelningen av en fond. Bredvid riskspridning tycker jag enkelheten med att bara kasta pengar på ett eller några få ställen är en rätt stor fördel med fonder

Helt rätt, det är lite mer pyssel. Jag tycker mest att det är roligt att experimentera och har aktier som en hobby. Detta blir en sorts omvänd stockpicking där jag väljer bort att lägga pengar på det som jag anser absolut sämst istället för att välja ut det jag tror är absolut bäst. Har så klart inga stora förväntningar jämfört med ett ordinarie fondsparande, men tror det blir spännande att se mot slutet av året hur det landat jämfört med de vanliga svenska indexfonderna. Idag köpte jag 2 Sandvik

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer skulle ni säga att man får med utdelningsportfölj jämfört med globala indexfonder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Hur mycket mer skulle ni säga att man får med utdelningsportfölj jämfört med globala indexfonder?

Det beror på vad du lägger in för aktier i din portfölj. Spontant skulle jag säga att utvecklingen över tid är lägre hos en renodlad utdelningsportfölj med stabila utdelare än vad du får med en global indexfond.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Hur mycket mer skulle ni säga att man får med utdelningsportfölj jämfört med globala indexfonder?

Spontant skulle jag säga noll eller mindre. Med utdelningar får du bara ut pengar och kursen sjunker normalt sett med lika mycket som delas ut. Sedan är det upp till dig att besluta vad pengarna ska användas till.

Med indexfonder är det bara mata in pengar allteftersom och låta dem ligga och gotta till sig. Enkelt och på det stora hela det mest effektiva långsiktiga sparandet till lägst risk.

En utdelningsportfölj innebär rätt mycket krångel, helst om utdelningarna ska återinvesteras eftersom det jobbet måste göras manuellt. Vill man ha någotsånär låg risk i sin utdelningsportfölj behövs dessutom väldigt många olika innehav.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har ett månadsspar i 3 fonder idag, har rullat några år. Min tanke var Sverige, Europa, USA.
Låga eller hyggligt låna avgifter.

Sverige:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/325406/spiltan-ak...
Tanken är att den ska gå bättre än en ren indexfond över tid.

Europa:
Valet av fond lite halvt random.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/736/amf-aktiefond...

USA:
Valet av fond lite halvt random.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/181108/lansforsak...

Vill agera nu in i det nya året.
1: Tänker byta USA-fond till någon etisk. Typ Öhman eller annan liknande.
Några tips där?

2: Vill dumpa Europa-fonden och köpa en teknik-fond istället. Helst en som följer Nasdaq 100.
Har ni några tankar här? Finns någon billig fond för ändamålet där man kan spara fast belopp per månad?
Eller måste man satsa på någon EFT och där då köpa x andelar = det blir inte exakt samma summa.
Ex https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond...

3: Hur skulle ni gå till väga för att byta fond. Säg att man har 50-100 månadsspar i fonden och vill byta till något annat.
Sälja dyrt och köpa billigt vore såklart optimalt, men om man skiter i att försöka time:a.
Sälja i omgångar? Över hur lång tid isf?
Sälja allt och börja köpa större andelar per månad i den nya fonden? Hur länge till hela beloppet från gamla fonden ligger i nya fonden isf?
Köpa allt direkt i nya fonden?

Tack för input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Har ett månadsspar i 3 fonder idag, har rullat några år. Min tanke var Sverige, Europa, USA.
Låga eller hyggligt låna avgifter.

Sverige:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/325406/spiltan-ak...
Tanken är att den ska gå bättre än en ren indexfond över tid.

Europa:
Valet av fond lite halvt random.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/736/amf-aktiefond...

USA:
Valet av fond lite halvt random.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/181108/lansforsak...

Vill agera nu in i det nya året.
1: Tänker byta USA-fond till någon etisk. Typ Öhman eller annan liknande.
Några tips där?

2: Vill dumpa Europa-fonden och köpa en teknik-fond istället. Helst en som följer Nasdaq 100.
Har ni några tankar här? Finns någon billig fond för ändamålet där man kan spara fast belopp per månad?
Eller måste man satsa på någon EFT och där då köpa x andelar = det blir inte exakt samma summa.
Ex https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fond...

3: Hur skulle ni gå till väga för att byta fond. Säg att man har 50-100 månadsspar i fonden och vill byta till något annat.
Sälja dyrt och köpa billigt vore såklart optimalt, men om man skiter i att försöka time:a.
Sälja i omgångar? Över hur lång tid isf?
Sälja allt och börja köpa större andelar per månad i den nya fonden? Hur länge till hela beloppet från gamla fonden ligger i nya fonden isf?
Köpa allt direkt i nya fonden?

Tack för input.

Första frågan är ju varför vill du byta? Vad fick dig att ändra din strategi?

Spontant borde Lysa /100% aktier, hållbart passa dig. Att hålla på och byta fonder , speciellt från en USA fond som följer index till en annan USA-fond som följer index fast hållbart kommer kosta dig 2 växlingsavgifter .

Personligen tycker jag att ESG är skit. När oljebolag kan kvalificera sig i en ESG-fond men inte Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Första frågan är ju varför vill du byta? Vad fick dig att ändra din strategi?

Spontant borde Lysa /100% aktier, hållbart passa dig. Att hålla på och byta fonder , speciellt från en USA fond som följer index till en annan USA-fond som följer index fast hållbart kommer kosta dig 2 växlingsavgifter .

Personligen tycker jag att ESG är skit. När oljebolag kan kvalificera sig i en ESG-fond men inte Tesla.

Känns som det eventuellt kan vara lite feltajmat att överge Europa och köpa mer USA också.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Första frågan är ju varför vill du byta? Vad fick dig att ändra din strategi?

Spontant borde Lysa /100% aktier, hållbart passa dig. Att hålla på och byta fonder , speciellt från en USA fond som följer index till en annan USA-fond som följer index fast hållbart kommer kosta dig 2 växlingsavgifter .

Personligen tycker jag att ESG är skit. När oljebolag kan kvalificera sig i en ESG-fond men inte Tesla.

Tycker det framgår ganska tydligt varför jag vill byta. Jag tror mer på teknik än Europa.
Fattar inte varför jag inte har en teknikfond då det är den branschen jag tror mest på.

Etisk får jag se om jag orkar bry mig om. Får se om jag hittar någon som passar mina moraliska kompass..

Blir väl att börja köpa nya fonder och sluta köpa de gamla och sedan se var man hamnar.
Snubblar de gamla fonderna över nån topp här framöver så kan jag dumpa de då. Annars får de ligga o ruttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Tycker det framgår ganska tydligt varför jag vill byta. Jag tror mer på teknik än Europa.
Fattar inte varför jag inte har en teknikfond då det är den branschen jag tror mest på.

Etisk får jag se om jag orkar bry mig om. Får se om jag hittar någon som passar mina moraliska kompass..

Blir väl att börja köpa nya fonder och sluta köpa de gamla och sedan se var man hamnar.
Snubblar de gamla fonderna över nån topp här framöver så kan jag dumpa de då. Annars får de ligga o ruttna.

Det framgår ju ganska tydligt att du inte har någon tydlig strategi. Men visst. Tror du på en teknikfond så skall du givetvis börja köpa en. Det verkar som du går efter känsla och då gör man ofta ganska dåliga investeringar.

Men varför tror du Europa är dåligt. En teknikfond är betydligt smalare än en europafond. Dessutom så innehåller din usa-fond rätt mycket teknik. Anledningen att jag ställer jobbiga frågor är att om man vill vara aktiv och välja fonder så ska man fundera på varför man valt en viss fond.

Hur kommer du fram till att du har hamnat på en viss topp? Har du en target du vill nå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det framgår ju ganska tydligt att du inte har någon tydlig strategi. Men visst. Tror du på en teknikfond så skall du givetvis börja köpa en. Det verkar som du går efter känsla och då gör man ofta ganska dåliga investeringar.

Men varför tror du Europa är dåligt. En teknikfond är betydligt smalare än en europafond. Dessutom så innehåller din usa-fond rätt mycket teknik. Anledningen att jag ställer jobbiga frågor är att om man vill vara aktiv och välja fonder så ska man fundera på varför man valt en viss fond.

Hur kommer du fram till att du har hamnat på en viss topp? Har du en target du vill nå?

Jag har definitivt inte facit. Klart jag går på känsla. Det gör väl alla i någon utsträckning.
Du kommer inte övertyga mig att tech är en dålig investering även om timingen suger. Spelar mindre roll om det handlar om att starta ett långsiktigt månadsspar.
Europa har jag ingen positiv känsla för. Där kom den igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Jag har definitivt inte facit. Klart jag går på känsla. Det gör väl alla i någon utsträckning.
Du kommer inte övertyga mig att tech är en dålig investering även om timingen suger. Spelar mindre roll om det handlar om att starta ett långsiktigt månadsspar.
Europa har jag ingen positiv känsla för. Där kom den igen!

Om man ska tro forskningen, ska man undvika försöka hitta särskilda segment som man tror kommer gå bättre. Istället ska man försöka köpa in sig i alla världens företag, till en så låg avgift som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

3: Hur skulle ni gå till väga för att byta fond. Säg att man har 50-100 månadsspar i fonden och vill byta till något annat.
Sälja dyrt och köpa billigt vore såklart optimalt, men om man skiter i att försöka time:a.
Sälja i omgångar? Över hur lång tid isf?
Sälja allt och börja köpa större andelar per månad i den nya fonden? Hur länge till hela beloppet från gamla fonden ligger i nya fonden isf?
Köpa allt direkt i nya fonden?

Tycker det beror på hur "långt" bytet går, och hur mycket eller stor del av ditt totala du ska flytta. Ska du flytta mindre summor och/eller från t.ex. en global till en annan skulle jag bara göra allt direkt. Men vid lite större flyttar mellan olika branscher/inriktningar kan det kännas bra att splitta upp det i ett par tillfällen över ett år t.ex.

Skrivet av slipbit:

Det framgår ju ganska tydligt att du inte har någon tydlig strategi. Men visst. Tror du på en teknikfond så skall du givetvis börja köpa en. Det verkar som du går efter känsla och då gör man ofta ganska dåliga investeringar.

Vad är skillnaden mellan att korrigera sin strategi och att inte ha någon alls? Om man funderar och ställer frågor i ett forum är det ju inte direkt något som görs på impuls, och imho vet man troligen bättre hur man vill lägga upp sitt investerande för 2024 i början av 2024 än vad man gjorde 2023, 2022, etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tycker det beror på hur "långt" bytet går, och hur mycket eller stor del av ditt totala du ska flytta. Ska du flytta mindre summor och/eller från t.ex. en global till en annan skulle jag bara göra allt direkt. Men vid lite större flyttar mellan olika branscher/inriktningar kan det kännas bra att splitta upp det i ett par tillfällen över ett år t.ex.

Vad är skillnaden mellan att korrigera sin strategi och att inte ha någon alls? Om man funderar och ställer frågor i ett forum är det ju inte direkt något som görs på impuls, och imho vet man troligen bättre hur man vill lägga upp sitt investerande för 2024 i början av 2024 än vad man gjorde 2023, 2022, etc.

Om du läser mina inlägg så ställer jag ju frågan vad är det som har förändrats. Det gjorde jag inte för att jävlas utan för att väcka tanken. Som jag tolkar det nu så har han/hon tråkigt och därför stuvar om bland fonderna. Det är en dålig anledning att sälja/byta fonder. Har gjort det själv och bara förlorat pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om du läser mina inlägg så ställer jag ju frågan vad är det som har förändrats. Det gjorde jag inte för att jävlas utan för att väcka tanken. Som jag tolkar det nu så har han/hon tråkigt och därför stuvar om bland fonderna. Det är en dålig anledning att sälja/byta fonder. Har gjort det själv och bara förlorat pengar på det.

Många antaganden blir det.
Jag hade en del specifika funderingar och det var de jag var ute efter att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Hur mycket mer skulle ni säga att man får med utdelningsportfölj jämfört med globala indexfonder?

Jag förstår din fråga, men jag skulle säga att du ställer fel fråga.
Syftet med en utdelnings portfölj är inte i första hand att ha så stort värde på banken som möjligt. Syftet är att få ut så mycket i utdelningar som möjligt. Mängden aktier och bra utdelning per aktie är det man strävar efter.
Eftersom man inte planerat sälja aktierna för att realisera värdet och göra vinst är därför värdet inte prio1.
Om jag köper 1000 aktier för 100 kr st i ett bolag som har 10% utdelning under året = 10kr x 1000 kr = 10000 kr.
Sedan går aktien ned 10% i värde under året och jag köper 111 nya aktier för de 10000 kr jag fick i utdelning har jag kvar samma värde...men kommer få mer i utdelning nästa år (om utdelningen behålls).
Går sedan aktien upp 10% i värde det andra året är ju GAVen lägre än vad den var från början så min portfölj ökar ju mer än 10%.
Det optimala är att ha månadsutdelare och ständigt försöka handla på "röda" börsdagar.
Detta är svårt, alla vet ju att tiden slår tajming.. därför är det bättre att köpa på samma dag varje månad har jag märkt.

Jag har haft en renodlad utdelnings portfölj sen Nov 22 efter haft allt på fonder. Fördelarna är
1. Det är bra mycket roligare nu är jag ju en statistik och diagram-nerd så jag älskar att räkna ut och se att mina diagram och uträkningar stämmer.
2. Jag har tjänat mer på att gå över till utdelnings aktier. Jag har större värde i min portfölj än vad jag skulle haft med fonder, de fonderna jag ägde.
3. Jag har blivit mer medveten om vad saker och ting är och hur det fungerar på börsen.

Trots mycket nybörjar misstag har min portfölj gått nästan exakt 20% plus sen jag startade Nov 22 med en liten summa. Ganska exakt vad jag hade räknat ut. 2023 fick jag 16000 i utdelningar, 2024 kommer jag få mellan 25000-30000 kr.

Alla använder olika strategi och de flesta slår sig på bröstet och säger att "mitt är det optimala", Detta är ju högst personligt och alla har lite olika mål med sitt sparande.
För mig som ääälskar att ha koll på saker och ting, gärna med diagram och uträkningar som visar vad jag kan förvänta mig, passar denna varianten optimalt.
Mitt mål är att få en stadig utdelning varje månad för att dryga ut fattigpensionen om ca 12 år UTAN att behöva sälja en enda aktie.

Enligt mina uträkningar kommer jag ha 54000 kr/ månaden att leva på, inkluderat pension + utdelningar efter skatt år 2035.
Detta baserat på utdelningarna jag har idag + pensionsbeskdet.
Om det i verkligheten ens blir 35000-40000 kr är jag verkligen nöjd. Lite skillnad mot de 16000 jag kommer få som pensionär.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag förstår din fråga, men jag skulle säga att du ställer fel fråga.
Syftet med en utdelnings portfölj är inte i första hand att ha så stort värde på banken som möjligt. Syftet är att få ut så mycket i utdelningar som möjligt. Mängden aktier och bra utdelning per aktie är det man strävar efter.
Eftersom man inte planerat sälja aktierna för att realisera värdet och göra vinst är därför värdet inte prio1.
Om jag köper 1000 aktier för 100 kr st i ett bolag som har 10% utdelning under året = 10kr x 1000 kr = 10000 kr.
Sedan går aktien ned 10% i värde under året och jag köper 111 nya aktier för de 10000 kr jag fick i utdelning har jag kvar samma värde...men kommer få mer i utdelning nästa år (om utdelningen behålls).
Går sedan aktien upp 10% i värde det andra året är ju GAVen lägre än vad den var från början så min portfölj ökar ju mer än 10%.
Det optimala är att ha månadsutdelare och ständigt försöka handla på "röda" börsdagar.
Detta är svårt, alla vet ju att tiden slår tajming.. därför är det bättre att köpa på samma dag varje månad har jag märkt.

Jag har haft en renodlad utdelnings portfölj sen Nov 22 efter haft allt på fonder. Fördelarna är
1. Det är bra mycket roligare nu är jag ju en statistik och diagram-nerd så jag älskar att räkna ut och se att mina diagram och uträkningar stämmer.
2. Jag har tjänat mer på att gå över till utdelnings aktier. Jag har större värde i min portfölj än vad jag skulle haft med fonder, de fonderna jag ägde.
3. Jag har blivit mer medveten om vad saker och ting är och hur det fungerar på börsen.

Trots mycket nybörjar misstag har min portfölj gått nästan exakt 20% plus sen jag startade Nov 22 med en liten summa. Ganska exakt vad jag hade räknat ut. 2023 fick jag 16000 i utdelningar, 2024 kommer jag få mellan 25000-30000 kr.

Alla använder olika strategi och de flesta slår sig på bröstet och säger att "mitt är det optimala", Detta är ju högst personligt och alla har lite olika mål med sitt sparande.
För mig som ääälskar att ha koll på saker och ting, gärna med diagram och uträkningar som visar vad jag kan förvänta mig, passar denna varianten optimalt.
Mitt mål är att få en stadig utdelning varje månad för att dryga ut fattigpensionen om ca 12 år UTAN att behöva sälja en enda aktie.

Känns som du kör med en "divident-carpet bombing"-strategi. xD. Inspireras av den faktiskt. Till barnens KF så har jag köpt några realty income som månadsutdelar för att slippa mata den med pengar för att betala KF-avgiften. Har precis lagt in säljordrar för att likvidera cirka 1/3 av mina fonder för att betala av min halva av bolånet. Ska öka mitt sparande motsvarande det jag skulle ha lagt på amortering+boränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Känns som du kör med en "divident-carpet bombing"-strategi. xD. Inspireras av den faktiskt. Till barnens KF så har jag köpt några realty income som månadsutdelar för att slippa mata den med pengar för att betala KF-avgiften. Har precis lagt in säljordrar för att likvidera cirka 1/3 av mina fonder för att betala av min halva av bolånet. Ska öka mitt sparande motsvarande det jag skulle ha lagt på amortering+boränta.

Helt rätt Jag har en "bombmatta" Fördelen med den är att jag alltid investerar månadens utdelning i aktier som har utdelning månaden efter.
Jag får alltså utdelning på utdelningen "direkt" så att säga. Detta ger teoretiskt ca 60% högre utdelningar i slutändan per år.
Nackdelen är att aktierna då alltid köps strax före en utdelning...vilket gör dem något dyrare, men eftersom jag boostar utdelningen med detta tjänar jag på det ändå. Värdet på aktierna stiger inte heller lika snabbt som de gjort om jag köpt nya veckan efter en utdelning.
Jag har 19 utdelnings aktier totalt i portföljen och de har en riktigt bra spridning när de "bombar" över månaderna :D.

Här är årets plan. Har inte satt in en enda krona i år än men räknar med att hamna på ca 25000- 30000 kr i utdelningar som sagt. De gulmarkerade utdelningarna i Januari är de jag redan fått

OBS detta är ingen rekommendation eller ett råd, detta är hur JAG gör. Känner att jag måste skriva det så jag inte lurar någon att förlora pengar

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag förstår din fråga, men jag skulle säga att du ställer fel fråga.
Syftet med en utdelnings portfölj är inte i första hand att ha så stort värde på banken som möjligt. Syftet är att få ut så mycket i utdelningar som möjligt. Mängden aktier och bra utdelning per aktie är det man strävar efter.
Eftersom man inte planerat sälja aktierna för att realisera värdet och göra vinst är därför värdet inte prio1.
Om jag köper 1000 aktier för 100 kr st i ett bolag som har 10% utdelning under året = 10kr x 1000 kr = 10000 kr.
Sedan går aktien ned 10% i värde under året och jag köper 111 nya aktier för de 10000 kr jag fick i utdelning har jag kvar samma värde...men kommer få mer i utdelning nästa år (om utdelningen behålls).
Går sedan aktien upp 10% i värde det andra året är ju GAVen lägre än vad den var från början så min portfölj ökar ju mer än 10%.
Det optimala är att ha månadsutdelare och ständigt försöka handla på "röda" börsdagar.
Detta är svårt, alla vet ju att tiden slår tajming.. därför är det bättre att köpa på samma dag varje månad har jag märkt.

Jag har haft en renodlad utdelnings portfölj sen Nov 22 efter haft allt på fonder. Fördelarna är
1. Det är bra mycket roligare nu är jag ju en statistik och diagram-nerd så jag älskar att räkna ut och se att mina diagram och uträkningar stämmer.
2. Jag har tjänat mer på att gå över till utdelnings aktier. Jag har större värde i min portfölj än vad jag skulle haft med fonder, de fonderna jag ägde.
3. Jag har blivit mer medveten om vad saker och ting är och hur det fungerar på börsen.

Trots mycket nybörjar misstag har min portfölj gått nästan exakt 20% plus sen jag startade Nov 22 med en liten summa. Ganska exakt vad jag hade räknat ut. 2023 fick jag 16000 i utdelningar, 2024 kommer jag få mellan 25000-30000 kr.

Alla använder olika strategi och de flesta slår sig på bröstet och säger att "mitt är det optimala", Detta är ju högst personligt och alla har lite olika mål med sitt sparande.
För mig som ääälskar att ha koll på saker och ting, gärna med diagram och uträkningar som visar vad jag kan förvänta mig, passar denna varianten optimalt.
Mitt mål är att få en stadig utdelning varje månad för att dryga ut fattigpensionen om ca 12 år UTAN att behöva sälja en enda aktie.

Det är lätt man kliver rakt i värdefällor som lockar med hög utdelning. Finns drösvis av amerikanska högutdelare som delar ut +20% årligen och har månadsutdelning.
Problemet är att det skapas också +20% eller ännu mer nya aktier årligen via aktieemissioner. Ungefär som jag skulle låna pengar av dig och locka med avkastning men så betalar jag bara tillbaka dina egna pengar stegvis.

Det viktiga är att köpa bolag som kan växa sina vinster och sitt kassaflöde till ett rimligt pris. Överlag är det bättre med bolag som behåller och återinvesterar sina vinster eller gör återköp. Inte bara av skatteskäl för ägarna.

Äger också Elkem, finns inte en chans att utdelningen blir 6nok iår om man ser på dem kvartal som varit, det vore väldigt oansvarigt isåfall.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det är lätt man kliver rakt i värdefällor som lockar med hög utdelning. Finns drösvis av amerikanska högutdelare som delar ut +20% årligen och har månadsutdelning.
Problemet är att det skapas också +20% eller ännu mer nya aktier årligen via aktieemissioner. Ungefär som jag skulle låna pengar av dig och locka med avkastning men så betalar jag bara tillbaka dina egna pengar stegvis.

Det viktiga är att köpa bolag som kan växa sina vinster och sitt kassaflöde till ett rimligt pris. Överlag är det bättre med bolag som behåller och återinvesterar sina vinster eller gör återköp. Inte bara av skatteskäl för ägarna.

Som sagt, det finns hur många olika strategier som helst och de allra flesta kommer påpeka olika risker osv med andras strategi.
Min strategi har fungerat väldigt bra för mig och jag fortsätter med min plan

Här är min utveckling jämfört med index hittills:

Inga brutala siffror men jag är riktigt nöjd.
Det är ju lite jobb med att hålla koll på nyheter, rapporter osv när man har 19 olika aktier men det är bara riktigt kul. Om det visar sig att bolagen slopar eller sänker utdelningarna för mycket byter jag ut dem.
Ett av misstagen jag gjorde från början var ju att inte kolla upp P/E talen, vinst per aktie osv. Jag har sakta skiftat ut de aktierna som inte uppfyller mina krav (har ett par kvar) så det känns som jag bygger en stabilare portfölj över tid.

2023 var egentligen ett "test-år" för att lära mig, att göra de misstagen man garanterat gör i början utan att ruinera mig. Läropengar helt enkelt. Om denna strategin inte håller 2024 kommer jag byta såklart.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vad är det med Avanzas app egentligen?? Den har ju f*n betett sig bananas hela dagen. Perfekt att rulla ut massa kassa uppdateringar precis under rapportperioden! Herregud!

Permalänk
Medlem

Hej jag har några allmänna frågor - kan man säga att gemena man snittar 4 till 6% avkastning med investerings portfölj med långsiktigt sparande.
Och att det är skatt på det.

Vet även att det finns sparande med speciellt konto som är fritt från skatt, kommer inte ihåg vad det heter.
Men även där är väl snittet 4 till 6% avkastning med långsiktigt sparande.

Sedan undrar jag om någon kan tipsa om investerings robotar, för jag vill läsa om vilken avkastning man kan förvänta sig och vilka avgifter dom tar för prenumeration.

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Och att det är skatt på det.

Vet även att det finns sparande med speciellt konto som är fritt från skatt, kommer inte ihåg vad det heter.

Sedan undrar jag om någon kan tipsa om investerings robotar, för jag vill läsa om vilken avkastning man kan förvänta sig och vilka avgifter dom tar för prenumeration.

Skatt kommer du aldrig undan, alternativen är AF (Aktie-Fond konto) då betalar du 30% skatt på vinsten den dag du säljer eller ISK (InvesteringsSparKonto) där man betalar schablonskatt varje år.

Robotar: Lysa och Opti är de stora, bägge är bra. Avkastning är inget man kan ”förvänta sig”, men historiskt så har man fått cirka 7% per år i avkastning över lång tid (10+ år) om man investerar brett (global fond eller fondrobot). Vissa år kan gå ner, andra upp. Men det finns aldrig några garantier, man kan givetvis förlora stora belopp, tänk stora depressionen 1929-

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skatt kommer du aldrig undan, alternativen är AF (Aktie-Fond konto) då betalar du 30% skatt på vinsten den dag du säljer eller ISK (InvesteringsSparKonto) där man betalar schablonskatt varje år.

Robotar: Lysa och Opti är de stora, bägge är bra. Avkastning är inget man kan ”förvänta sig”, men historiskt så får man cirka 7% per år avkastning över lång tid (10+ år) om man investerar brett (global fond eller fondrobot). Vissa år kan gå ner, andra upp. Men det finns aldrig några garantier, man kan givetvis förlora stora belopp, tänk stora depressionen 1929-

Länsförsäkringar Global Index har avkastat 14,46 % i snitt per år de senaste tio åren så 7 % låter ganska lite tycker jag. Då reducerar även avgiften på 0,22 % per år avkastningen något. Men jag antar att du baserar det på en väldigt lång tidsperiod kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Länsförsäkringar Global Index har avkastat 14,46 % i snitt per år de senaste tio åren så 7 % låter ganska lite tycker jag. Då reducerar även avgiften på 0,22 % per år avkastningen något. Men jag antar att du baserar det på en väldigt lång tidsperiod kanske?

Ja, 10 år är inget, det kan vara en tillfällighet… bara tänk på att nu är första gången en del kommer uppleva en lågkonjunktur med höga räntor, inflation och arbetslöshet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Skatt kommer du aldrig undan, alternativen är AF (Aktie-Fond konto) då betalar du 30% skatt på vinsten den dag du säljer eller ISK (InvesteringsSparKonto) där man betalar schablonskatt varje år.

Robotar: Lysa och Opti är de stora, bägge är bra. Avkastning är inget man kan ”förvänta sig”, men historiskt så har man fått cirka 7% per år i avkastning över lång tid (10+ år) om man investerar brett (global fond eller fondrobot). Vissa år kan gå ner, andra upp. Men det finns aldrig några garantier, man kan givetvis förlora stora belopp, tänk stora depressionen 1929-

Tack för snabbt svar, nu ska jag läsa och jämföra med andra alternativ.
Hitta även en sida som beskriver hur robotar fungerar och allmänt om hur dom är uppbyggda.

Undrar om robotarnas och deras trading strategier eller investerings indikationer skiljer sig så mycket från att köra manuellt.
Förstår att det underlättar att automatisera, men är nyfiken till vilken kostnad.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack för snabbt svar, nu ska jag läsa och jämföra med andra alternativ.
Hitta även en sida som beskriver hur robotar fungerar och allmänt om hur dom är uppbyggda.

Undrar om robotarnas och deras trading strategier eller investerings indikationer skiljer sig så mycket från att köra manuellt.
Förstår att det underlättar att automatisera, men är nyfiken till vilken kostnad.

MVH

- Välj index fonder
- månadsspara
- glöm bort
- var glad vid pension

En fondrobot kommer inte på långsiktig utklassa indexfonder.
Titta bara på avanza zero

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En fondrobot kommer inte på långsiktig utklassa indexfonder.
Titta bara på avanza zero

Avanza zero har väldigt få aktier (OMXS30) så högre risk med en sån fond, hellre avanza global/länsförsäkringar global eller liknande bred fond eller robot som är ännu bredare.

Man måste titta på riskjusterad avkastning, man kunde vid rätt tid gå helt in i sbb/bitcoin/gamestop etc. och tjäna stora pengar men det var också till stor risk.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Avanza zero har väldigt få aktier (OMXS30) så högre risk med en sån fond, hellre avanza global/länsförsäkringar global eller liknande bred fond.

Den snittar 20%, senaste 18 åren dock utan avgift. Var mer ett exempel på hur väl index går utan robotar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25