Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den snittar 20%, senaste 18 åren dock utan avgift. Var mer ett exempel på hur väl index går utan robotar

Absolut, och som sagt man hade kunnat tjäna ännu grövre stålar på sbb men med helt annan risk. (vilket en del bittert fått lära sig)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den snittar 20%, senaste 18 åren dock utan avgift. Var mer ett exempel på hur väl index går utan robotar

Avanza Zero har snittat ca 9 % per år sen start vad jag kan se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

- Välj index fonder
- månadsspara
- glöm bort
- var glad vid pension

En fondrobot kommer inte på långsiktig utklassa indexfonder.
Titta bara på avanza zero

Tack för tipset, men jag vägrar skatt, vägrar vänta 10 år, samt överväger risk med förväntan där avkastningen är för liten.
Min frågor ovan var inte ämnade som investering råd.
Utan jag vill bara ha allmän information och jämföra med mina projekt att skapa egna automatiserade strategier inom helt andra marknader, ingen skatt och lägre risktagande samt ett kassaflöde direkt in på kontot varje månad.

Frågan ovan är en förberedelse för information och kunna hänvisa till källa när jag skriver min första artikel till min blogg.
Där jag kommer jämföra båda alternativen.

Det närmaste jag kommer till vanligt vedertaget investerande är ädelmetaller.
Eftersom när folk tjänar små % enheter i ren vinst, så ska man vara medveten om att pengar förlorar i värde över tid.
Det är sällan eller har faktiskt aldrig sett någon räkna på det.
Så jag tar heller implicit avkastning på att pengar förlorar i värde över tid samt oroligheter i världen och dåliga ekonomiska klimat får ädelmetaller att öka i värde för all framtid och varit så historiskt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Avanza Zero har snittat ca 9 % per år sen start vad jag kan se?

370% funnits sedan 2006

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack för tipset, men jag vägrar skatt, vägrar vänta 10 år, samt överväger risk med förväntan där avkastningen är för liten.
Min frågor ovan var inte ämnade som investering råd.
Utan jag vill bara ha allmän information och jämföra med mina projekt att skapa egna automatiserade strategier inom helt andra marknader, ingen skatt och lägre risktagande samt ett kassaflöde direkt in på kontot varje månad.

Frågan ovan är en förberedelse för information och kunna hänvisa till källa när jag skriver min första artikel till min blogg.
Där jag kommer jämföra båda alternativen.

Det närmaste jag kommer till vanligt vedertaget investerande är ädelmetaller.
Eftersom när folk tjänar små % enheter i ren vinst, så ska man vara medveten om att pengar förlorar i värde över tid.
Det är sällan eller har faktiskt aldrig sett någon räkna på det.
Så jag tar heller implicit avkastning på att pengar förlorar i värde över tid samt oroligheter i världen och dåliga ekonomiska klimat får ädelmetaller att öka i värde för all framtid och varit så historiskt.

MVH

Det gäller så vitt jag vet endast bettingsidor med svensk licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

370% funnits sedan 2006 <Uppladdad bildlänk>

370 % på 18 år blir ca 9 % per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

370 % på 18 år blir ca 9 % per år.

Är inte 370 /18 =20.5?
Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inte 370 /18 =20.5?
Eller tänker jag fel?

1,09 ^ 18 = 4,71712041729. En ökning med 9 % per år ger alltså en ökning med knappt 372 % efter 18 år.

Det blir ränta på ränta så det går inte bara att ta totalen delat på antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det gäller så vitt jag vet endast bettingsidor med svensk licens.

Inte riktigt rätt
Sysslar inte med slumpen och hasardspel

Men nästan rätt
Trading inom sporter som Tennis och fotboll

Där kan man köra Swing Trading precis som på börsen
Skillnaden enligt min åsikt är att statistiken och analysen är mer pålitlig inom sport

Här är ett smakprov och jämför med swing Trading på börsen

Kör en trade med 10% vinst
Risk 40% förlust
Risk Reward 1 i 4

10 till 20 nin intervall
Inga mål senaste säsongen 5% eller mindre
Under dess intervall

In play observationer live
Inga försök på mål
Inga hörnor
Inga räddningar

Då är matchen långsam och mål lös
Med lite tempo

Enter trade
Om någon förändring i live data
Enligt vissa regler
Edit trade annars fullfölj

Strike ratio 85%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

1,09 ^ 18 = 4,71712041729. En ökning med 9 % per år ger alltså en ökning med knappt 372 % efter 18 år.

Det blir ränta på ränta så det går inte bara att ta totalen delat på antal år.

Jag trodde man räknade så på avkastning medan fond % var den generella ökning per år.
Lärt mig något nytt 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag trodde man räknade så på avkastning medan fond % var den generella ökning per år.
Lärt mig något nytt 😊

En avkastning med 20 % per år skulle innebära drygt 2 560 % i avkastning på 18 år.

Permalänk
Medlem

Investor och SAAB, några hundra procent plus.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

En avkastning med 20 % per år skulle innebära drygt 2 560 % i avkastning på 18 år.

De hade ju iofs varit trevligt 😅 tack för förklaringen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag trodde man räknade så på avkastning medan fond % var den generella ökning per år.
Lärt mig något nytt 😊

Illustration av varför det blir fel, avkastning 50 % per år*, du stoppar in 100 kr från början:

År 1: 100*1,5=150
År 2: 150*1,5=225

(225-100)/100/2=0,625 dvs 62,5 % per år

Vad hände nu? Avkastningen blev plötsligt 62.5 % per år, var den inte 50 %? Det är det här som gör att ränta på ränta ger en exponentiell kurva om man låter pengarna ligga och avkastningen konstant är samma. Verkligheten brukar förstås inte vara riktigt så bra, men i grunden är det så det fungerar eftersom man får avkastning även på den tidigare avkastningen.

*Orealistiskt normalt sett, åtminstone i längden, men det gör det enklare att illustrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Inte riktigt rätt
Sysslar inte med slumpen och hasardspel

Men nästan rätt
Trading inom sporter som Tennis och fotboll

Där kan man köra Swing Trading precis som på börsen
Skillnaden enligt min åsikt är att statistiken och analysen är mer pålitlig inom sport

Här är ett smakprov och jämför med swing Trading på börsen

Kör en trade med 10% vinst
Risk 40% förlust
Risk Reward 1 i 4

10 till 20 nin intervall
Inga mål senaste säsongen 5% eller mindre
Under dess intervall

In play observationer live
Inga försök på mål
Inga hörnor
Inga räddningar

Då är matchen långsam och mål lös
Med lite tempo

Enter trade
Om någon förändring i live data
Enligt vissa regler
Edit trade annars fullfölj

Strike ratio 85%

Har din strategi slagit väl ut? Kan du leva på detta?

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera podden och forumet
"Rika tillsammans" för alla investerare här 👍!

Permalänk
Medlem

Lättast och som jag kör är med en bra och billig global index fond. Så får man tid till att göra lite annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Investor och SAAB, några hundra procent plus.

Någonting säger mig att det inte är hela din investeringshistorik

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Någonting säger mig att det inte är hela din investeringshistorik

Dom och NIO är allt. Nio är dock 38% minus

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, och som sagt man hade kunnat tjäna ännu grövre stålar på sbb men med helt annan risk. (vilket en del bittert fått lära sig)

Du ska inte ha mer än 25-30bolag i en portfölj.

För svensk exponering är Avanza Zero troligen det bästa, billigaste och lättaste att investera i.

Visst global index är också bra, men alla dem fonderna kör ju 70-75% Usa, bättre dem heter Usa Tech istället.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Du ska inte ha mer än 25-30bolag i en portfölj.

Visst global index är också bra, men alla dem fonderna kör ju 70-75% Usa, bättre dem heter Usa Tech istället.

25-30 enligt vem? Mindre risk med en bred global fond med kanske 1500 bolag. Allt beror på vad man är ute efter.

USA står för en majoritet av marknadsvärdet på världens börser, därav att globalfonderna speglar detta när/om den världsordningen svänger så kommer globalfonderna spegla det istället.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har din strategi slagit väl ut? Kan du leva på detta?

Jag har ingen avsikt att köra trading på heltid och vet faktiskt inte om jag har mentaliteten och energin att klara av att vara min egen - rätt skönt att ha ett jobb att gå till varje dag.
Semester och månadslön = trygghet.

Kommer starta upp min blogg med artiklar när jag har fixat min första passiva inkomst med min egna robot.
Räknat lite och +37 enheter under ett år i runda slängar med en strategi och min avsikt är att köra två stycken som jag testat med simuleringar, så jag vet vilken förväntan jag har, inte snabba pengar och inga enorma summor.

Men tanken att kunna skapa pengar själv och skapa eget kassaflöde är ju rätt häpnadsväckande.
Vem vet jag kanske startar företag med en tipstjänst i slutändan.

Utan att gå in för djupt i detaljer så räknar jag en kostnad för programmerbar robot och VPS till 2880 kr per år.
Och i runda slängar en skattefri vinst på 7400 kr per år.

Detta är i ett inledande skede, sedan kan jag utöka och utveckla basen till att bli mer omfattande.
Och diversifiera med fler trading strategier inom Hästar, Fotboll, Tennis.

MVH

EDIT varför kommer jag blogga om det här - jo för alla andra kan göra samma sak om man har en fungerande trading strategi eller spelmodell - kommer skriva artiklar om var och hur man går tillväga, men inte avslöja mina egna guldkorn.
Utan skriva om mer okonventionella möjligheter än att förlita sig på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Hur mycket mer skulle ni säga att man får med utdelningsportfölj jämfört med globala indexfonder?

En viktig sak att komma ihåg när man läser om utdelningsstrategier, är att bolag som ger "lagom" utdelning ändå ofta har nått fasen att de är mogna bolag. Man får det man får. Det blir liksom varken hackat eller malet. Personligen tycker jag det är ett argument mot utdelningsstrategier.

Dem som lockar med hög utdelning har ofta för hög risk för en utdelningsjägare, och dem med för låg utdelning är tillväxtbolag; sen kan man givetvis investera i något som man tror/hoppas höjer utdelningen samtidigt som aktiekursen stiger, men då är det inte längre tal om någon renodlat utdelningsstrategi.

Men visst, det är kul att ha några bolag i portföljen som "ger klirr i kassan"; en härlig psykologisk effekt är ju om man får utdelningar som täcker ISK-skatten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kör endast på ARM, Intel, AMD, Nvidia & slutligen Amazon!

Mvh

Fortsätter investera i dessa bolag, finns ingen större anledning att skifta mot annat i nuläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Fick dubbel lön idag. Vad ska man köpa den här månaden? Är för tung i Sverige, och har helt och hållet missat ai/militär uppgången, jagar index för det mesta

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Fick dubbel lön idag. Vad ska man köpa den här månaden? Är för tung i Sverige, och har helt och hållet missat ai/militär uppgången, jagar index för det mesta

Vilken horisont har du?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HickeHiskelig:

Fick dubbel lön idag. Vad ska man köpa den här månaden? Är för tung i Sverige, och har helt och hållet missat ai/militär uppgången, jagar index för det mesta

Är dubbel lön ett skäl för att byta investeringsstrategi?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken horisont har du?

Lång. Men klart man kan sälja/köpa innehav på vägen också

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Är dubbel lön ett skäl för att byta investeringsstrategi?

Nej, men vore kul att köpa något annat än samma fond varje månad för en gångs skull

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Lång. Men klart man kan sälja/köpa innehav på vägen också

Så länge du inte är aktiv så känns alternativet med globala indexfonder rätt så bra.

För egen del så sparar jag 1/3 på konto, 1/3 på indexfonder och sista 1/3 på utdelningsaktier.