Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vad är Kavastu ma200 och är inte tips exakt vad tråden är till?<Uppladdad bildlänk>

Kavastu är en finansprofil som kör Ma200(200dagars) taktik. Dvs köp allt som trendar starkt och rid vågen.

Wow du har slagit NDX sedan 2016, vill du att vi alla ska gratulera dig nu?

Coolt mannen, du är verkigen ett geni.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ta det lite lugnt. Det går att slå börsen på lång sikt men det är svårt. De flesta som slår börsen vid ett visst tillfälle kommer inte att slå börsen på sikt. Det är mina 2 ören iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Håller med dig, klart att det är bättre att köpa aktier som slår index än att köpa index. Den överväldigande majoriteten lyckas inte med det över tid dock. Vilket gör att det bästa generiska rådet blir att köpa index.

Vissa slår ju självklart index, men att fondförvaltare skulle ha något incitament att ha en dåligt presterande fond ser jag ingen logik i. Avgiften spelar ingen roll om ingen köper fonden.

Håller med, tyckte bara det borde finnas plats för ikke generiska råd i denna tråd.

Om fonder typiskt underpresterar index och fondförvaltare vill tjäna pengar så måste dom pengarna komma från underprestationen.
Må det vara avgifter, kickbacks, kvartalsmål bonusar(kortsiktigt investering) - dom nöjer sig knappast med att låna ut sina(dina) aktier.

Skrivet av izzeww:

Ta det lite lugnt. Det går att slå börsen på lång sikt men det är svårt. De flesta som slår börsen vid ett visst tillfälle kommer inte att slå börsen på sikt. Det är mina 2 ören iaf.

Jo det är en underlig tråd måste jag säga och jag håller med.

Permalänk
Medlem

Kör en enkel ETF-portfölj på mitt Kanadensiska investeringskonto. Började investeringsresan med individualla aktier men insåg snabbt att jag varken har tillräckligt med kunskap eller tid för att det skulle vara en bra långsiktig plan.

50% VFV (S&P 500 ETF)
30% SCHD (US Dividend Equity ETF)
20% QQQM (NASDAQ 100 ETF)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Reglerna finns tillgängliga under forumfliken. Du är rätt säker såvida du inte börjar blanda in en massa politik

Okej. Jag ska försöka hålla mig utanför politiken.

Skrivet av Json_81:

Vad är frågorna?

Tålamod. De kommer här:

Gällande vapenindustrin undrar jag om någon känner till några aktiebolag som tillverkar ammunition, särskilt granater och annat till artilleri och var man i så fall kan köpa aktier i bolagen? Hittills har jag bara hittat Rheinmetall på Avanza. Finns det andra försvarsindustriföretag som kan vara intressanta framöver?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Okej. Jag ska försöka hålla mig utanför politiken.

Tålamod. De kommer här:

Gällande vapenindustrin undrar jag om någon känner till några aktiebolag som tillverkar ammunition, särskilt granater och annat till artilleri och var man i så fall kan köpa aktier i bolagen? Hittills har jag bara hittat Rheinmetall på Avanza. Finns det andra försvarsindustriföretag som kan vara intressanta framöver?

Om de är intressanta eller ej får du kolla upp men några exempel är General Dynamics och BAE Systems. De är stora konglomerat, de gör mycket olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tålamod. De kommer här:

Gällande vapenindustrin undrar jag om någon känner till några aktiebolag som tillverkar ammunition, särskilt granater och annat till artilleri och var man i så fall kan köpa aktier i bolagen? Hittills har jag bara hittat Rheinmetall på Avanza. Finns det andra försvarsindustriföretag som kan vara intressanta framöver?

Jag var inne på samma spår för ett tag sen, men bestämde mig för att stoppa lite pengar i Finserve Global Security istället för att leta aktier. Största innehavet i fonden är just Rheinmetall.
Den innehåller även en stor del Saab.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Okej. Jag ska försöka hålla mig utanför politiken.

Tålamod. De kommer här:

Gällande vapenindustrin undrar jag om någon känner till några aktiebolag som tillverkar ammunition, särskilt granater och annat till artilleri och var man i så fall kan köpa aktier i bolagen? Hittills har jag bara hittat Rheinmetall på Avanza. Finns det andra försvarsindustriföretag som kan vara intressanta framöver?

Scandinavian Astor Group tillverkar bland annat radarjam-utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Okej. Jag ska försöka hålla mig utanför politiken.

Tålamod. De kommer här:

Gällande vapenindustrin undrar jag om någon känner till några aktiebolag som tillverkar ammunition, särskilt granater och annat till artilleri och var man i så fall kan köpa aktier i bolagen? Hittills har jag bara hittat Rheinmetall på Avanza. Finns det andra försvarsindustriföretag som kan vara intressanta framöver?

Ett företag är BAE Systems, som är moderbolaget till svenska Hägglunds som producerar kompetenta pjäser som Archer och Stridsfordon 90, vilka visat sig framgångsrika i det tragiska kriget som pågår i vår närhet. BAE Systems tillverkar också diverse ammunition enligt NATO-standard. Listat i UK och finns inte via Avanza, men väl Nordnet. Detta företag har i likhet med andra inom samma bransch gått starkt senaste året/åren.

Permalänk
Medlem

Lite i periferin men Volvo tillverkar fordon till försvaret, utan att ha kollat upp det står nog inte för någon stor del dock
https://www.volvodefense.com/en-en/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag tryckte in en del i big tech när de dippade men sålde vilket var dumt med facit i hand.
Nvidia sålde jag också, jag tänkte väl inte att de skulle få nån sorts monopolställning inom AI men det låter nästan så.
Clas Ohlson var en riktig vinnarlott också.
Misstaget jag gjorde var att jag tyckte Intrum verkade lite roligt att chansa på, men det är inga jättepengar jag lagt där.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag ger aldrig råd till en specifik aktie eller fond.

Enda rådet är att gå in när aktien/fonden ligger på ett lågt värde.
Inte tvärt om som många gör LOL

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Avanza tog bort nVidia ur sin USA fond i maj 2023, vilken fail.
Man får se upp med vilka indexfonder man investerar i.

"Av hållbarhetsskäl sorterades Nvidia bort ur Avanzas USA-fond. Enligt indexleverantören MSCI diskvalificerades Nvidia i den senaste genomgången som gjordes i maj 2023, och Avanzafonden missade därmed ett rally på 220 procent. Samtidigt får Nvidia toppbetyg i nuvarande ESG-analyser. "

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag ger aldrig råd till en specifik aktie eller fond.

Enda rådet är att gå in när aktien/fonden ligger på ett lågt värde.
Inte tvärt om som många gör LOL

Men tänk om det höga, är det nya låga?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Avanza tog bort nVidia ur sin USA fond i maj 2023, vilken fail.
Man får se upp med vilka indexfonder man investerar i.

"Av hållbarhetsskäl sorterades Nvidia bort ur Avanzas USA-fond. Enligt indexleverantören MSCI diskvalificerades Nvidia i den senaste genomgången som gjordes i maj 2023, och Avanzafonden missade därmed ett rally på 220 procent. Samtidigt får Nvidia toppbetyg i nuvarande ESG-analyser. "

Så dåligt när de gör detta.

LF:s USA-fond har gått upp med 66,7 % på tre år jämfört med 57,18 % för Avanza, stor skillnad faktiskt. På ett år har LF gått upp med 34,48 % och Avanza bara 23,03 %.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kotz:

Jag ger aldrig råd till en specifik aktie eller fond.

Enda rådet är att gå in när aktien/fonden ligger på ett lågt värde.
Inte tvärt om som många gör LOL

Köp högt, sälj lågt! Check! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de är intressanta eller ej får du kolla upp men några exempel är General Dynamics och BAE Systems. De är stora konglomerat, de gör mycket olika saker.

Skrivet av Json_81:

Jag var inne på samma spår för ett tag sen, men bestämde mig för att stoppa lite pengar i Finserve Global Security istället för att leta aktier. Största innehavet i fonden är just Rheinmetall.
Den innehåller även en stor del Saab.

Skrivet av izzie:

Scandinavian Astor Group tillverkar bland annat radarjam-utrustning.

Skrivet av Brent:

Ett företag är BAE Systems, som är moderbolaget till svenska Hägglunds som producerar kompetenta pjäser som Archer och Stridsfordon 90, vilka visat sig framgångsrika i det tragiska kriget som pågår i vår närhet. BAE Systems tillverkar också diverse ammunition enligt NATO-standard. Listat i UK och finns inte via Avanza, men väl Nordnet. Detta företag har i likhet med andra inom samma bransch gått starkt senaste året/åren.

Tackar. När jag googlade granater lite snabbt hittade jag dessa europeiska bolag BAES, Expal (Spain), Explosia (Czech Republic), Nexter, Nammo, Rheinmetall och Santa Barbara. Men BAES finns tydligen på Nordnet. Rheinmetall finns på Avanza men var finns övriga bolag?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tackar. När jag googlade granater lite snabbt hittade jag dessa europeiska bolag BAES, Expal (Spain), Explosia (Czech Republic), Nexter, Nammo, Rheinmetall och Santa Barbara. Men BAES finns tydligen på Nordnet. Rheinmetall finns på Avanza men var finns övriga bolag?

Att BAE inte finns hos Avanza beror rimligen på att brittiska börsen inte går att handla över nätet där. Man måste ringa mäklarbordet. Brittiska/London-börsen går dock att handla på nätet hos Nordnet, vilket rimligen är anledningen till skillnaden. Rent generellt så är det ju så att bara för att ett bolag finns så betyder det inte att det är börsnoterat. Men tar vi dem då på en snabbkoll så ägs Explosia ägs av tjeckiska staten, Nammo ägs 50/50 av norska staten och finska Patria, Expal köptes av Rheinmetall, Nexter är 50/50 franska staten och Wegmann, och Santa Barbara är en del av General Dynamics europeiska del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nammo ägs 50/50 av norska staten och finska Patria

Patria ägs i sin tur av finska staten (50,1%) och Kongsberg Gruppen (49,9%). Kongsberg Defence & Aerospace producerar bla. NASAMS, alltså luftvärn som används i Ukraina.

Jag har ägt Kongsberg Gruppen sedan 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att BAE inte finns hos Avanza beror rimligen på att brittiska börsen inte går att handla över nätet där. Man måste ringa mäklarbordet. Brittiska/London-börsen går dock att handla på nätet hos Nordnet, vilket rimligen är anledningen till skillnaden. Rent generellt så är det ju så att bara för att ett bolag finns så betyder det inte att det är börsnoterat. Men tar vi dem då på en snabbkoll så ägs Explosia ägs av tjeckiska staten, Nammo ägs 50/50 av norska staten och finska Patria, Expal köptes av Rheinmetall, Nexter är 50/50 franska staten och Wegmann, och Santa Barbara är en del av General Dynamics europeiska del.

Skrivet av Snody:

Patria ägs i sin tur av finska staten (50,1%) och Kongsberg Gruppen (49,9%). Kongsberg Defence & Aerospace producerar bla. NASAMS, alltså luftvärn som används i Ukraina.

Jag har ägt Kongsberg Gruppen sedan 2020.

Tack igen! Det är just det här med vilket bolag (eller vilken stat) som äger vad som jag tycker gör det svårt att hitta relevant information.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Dålig aktivitet i tråden! Jag köpte Apple för några slantar som skramlade på ISK:t i onödan, -4% idag känns nästan som black friday! Kommer inte bli något av antitrust-caset.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni kring att belåna aktier/fonder? Avanza erbjuder relativt bra ränta om man belånar sitt innehav, i varje fall om krediten utgör en relativt liten del av kontots värde.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Hur resonerar ni kring att belåna aktier/fonder? Avanza erbjuder relativt bra ränta om man belånar sitt innehav, i varje fall om krediten utgör en relativt liten del av kontots värde.

Belåna för att köpa enskilda aktier? Nej.
För att köpa breda indexfonder så ja, jag har ca 10% belåning i portföljen.
Belåning är både historiskt och med backtesting en av de effektivaste sätten att få överavkastning givet kostnaden för lånet understiger avkastningen (döööh). Däremot så får man inte exponera sig för allt volatila tillgångsslag om man har hög belåning eller vill ha ut stålarna i närtid. (Det svänger både snabbare uppåt och nedåt med belåning).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Dålig aktivitet i tråden! Jag köpte Apple för några slantar som skramlade på ISK:t i onödan, -4% idag känns nästan som black friday! Kommer inte bli något av antitrust-caset.

Har alerts för 167 & 163 för att köpa mer.

Skrivet av joakim99:

Hur resonerar ni kring att belåna aktier/fonder? Avanza erbjuder relativt bra ränta om man belånar sitt innehav, i varje fall om krediten utgör en relativt liten del av kontots värde.

Tänker absolut ta superlånet om vi får en rate cut crash, så nära gratis pengar som det kommer.
Vet någon om låneräntan blir billigare om man har tagit lånet och sedan sänks räntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tänker absolut ta superlånet om vi får en rate cut crash, så nära gratis pengar som det kommer.
Vet någon om låneräntan blir billigare om man har tagit lånet och sedan sänks räntan?

Jag skulle tro att den sänks då det är rörlig ränta på lånet. Med dagens ränta (om man belånar upp till 10% av värdet) så känns det redan billigt. På Avanza verkar det vara 1.99% och sedan med ränteavdrag så hamnar man på 1.4%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Har alerts för 167 & 163 för att köpa mer.

Tänker absolut ta superlånet om vi får en rate cut crash, så nära gratis pengar som det kommer.
Vet någon om låneräntan blir billigare om man har tagit lånet och sedan sänks räntan?

Det är redan gratis pengar med tanke på att räntan på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti är ~4%
Vill man fega kan man sätta motsvarande superlånet på 3mån/6mån fasträntekonto och fortfarande tjäna på att vara belånad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är redan gratis pengar med tanke på att räntan på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti är ~4%
Vill man fega kan man sätta motsvarande superlånet på 3mån/6mån fasträntekonto och fortfarande tjäna på att vara belånad.

Fast om aktierna är på ISK och man tar lån... så måste man väl skatta på att ta ut stålarna och sätta i räntekonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle tro att den sänks då det är rörlig ränta på lånet. Med dagens ränta (om man belånar upp till 10% av värdet) så känns det redan billigt. På Avanza verkar det vara 1.99% och sedan med ränteavdrag så hamnar man på 1.4%.

Det blir billigare/dyrare med hänsyn till marknadsräntorna. Förut brukade det vara 0% på under 10%.

Visa signatur

=)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Fast om aktierna är på ISK och man tar lån... så måste man väl skatta på att ta ut stålarna och sätta i räntekonto?

Med ISK skattar du på insättningar och behållning, inte på uttag.

Men, pengarna du får tillgängliga på kreditkontot när du signar upp för superlånet har egentligen inget med ditt ISK att göra, mer än att det är värdepappren där som är säkerheten för lånet. När du gör köp på ISK som utnyttjar krediten görs en automatisk insättning från kreditkontot till ISK-kontot. I praktiken kan du lika gärna ta ut direkt från kreditkontot och skicka det var som helst, även om avanza säger att du inte får göra så.

Är man orolig för att Avanza skulle få för sig att klaga och vill sköta det lite snyggare, kan man annars pausa sitt månadssparande, investera från kreditkontot ett par månader och samla lönepengarna på bankkontot. Det blir samma sak i slutändan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"Halvårsuppdatering" 4

Skrivet av ViXoN:

Halvsårsuppdatering igen:

YTD:
https://i.imgur.com/MfymyJW.png

Portföljen:
<Uppladdad bildlänk>

Branschfördelning:
<Uppladdad bildlänk>

Landsfördelning:
<Uppladdad bildlänk>

Månaden:
<Uppladdad bildlänk>

Bonus!
Månaden innan:
https://i.imgur.com/X7E64nA.png

Precis som förra uppdateringen är det 30% upp vilket är sjukt bra.
Men! Denna månad klådd av Avanzianerna och börsen och fick stryk stryk av NASDAQ YTD.
Så vi kan se att jmfr så är det tryggt och stabilt i portföljen. Går inte upp lika mycket, och inte heller ned lika mycket. (Dock 30% upp som sagt YTD så det går inte dåligt )
Jag önskade i förra posten att öka USA-innehavet vilket jag har gjort genom att sälja Sverige.
Detta visade några månader efteråt att mindre lönsamt då Sverige har haft riktigt fin rekyl på sistone.
Ännu ett testamente på att man inte ska investera med känslorna.

Men överlag är jag fantastiskt nöjd över börsåret som varit.

Är lite sen med halvårsuppdateringen men här kommer den!

1 year:

Innehav:

Branschfördelning:

Innehav per land:

BONUS!
Nvidia:

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND