Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du måste inte fylla hela grillen för att få dem närmare gallret. Har du inte brikettkorgar kan ändå göra en högre hög i bara en del.

Ah läste runt lite på nätet och de rekommenderade också brikettkorgarna, bara använt dem för indirekt värme men låter smart att köra dem för direkt också. Jag får köra en full skorsten med kol och sedan ha det i brikettkorgarna så får jag nog rejäl yta, tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

På vilket sätt hade din kompis dåliga erfarenheter av pizzasten?

Blötlägger man den ordentligt så bör det ju inte vara några problem alls (utgår ifrån att din kompis pizzasten sprack).

Nej, jag tror faktiskt det mer var tiden det tog att få den riktigt varm men nu blev jag osäker för det var ett par år sedan de hade den. Jag frågade för någon vecka sen, när jag började kolla på pizzastål, och fick bara svaret att "det var för mycket meck" och nöjde mig med det svaret.
Numer har de en Ooni Uuni 3 som de är grymt nöjda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Nej, jag tror faktiskt det mer var tiden det tog att få den riktigt varm men nu blev jag osäker för det var ett par år sedan de hade den. Jag frågade för någon vecka sen, när jag började kolla på pizzastål, och fick bara svaret att "det var för mycket meck" och nöjde mig med det svaret.
Numer har de en Ooni Uuni 3 som de är grymt nöjda med.

Ja man får vara lite försiktigare med sten jämfört med stål. T ex om man råkar ha så att någon brännare är under stenen får man köra på lägsta effekt enligt manualen. Men det går ju inte, då kommer man inte upp i några 200 grader. Så man får öka gradvis så den inte spricker. Med ett stål kan väl köra fullt blås direkt

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av mblaff:

Nej, jag tror faktiskt det mer var tiden det tog att få den riktigt varm men nu blev jag osäker för det var ett par år sedan de hade den. Jag frågade för någon vecka sen, när jag började kolla på pizzastål, och fick bara svaret att "det var för mycket meck" och nöjde mig med det svaret.
Numer har de en Ooni Uuni 3 som de är grymt nöjda med.

Okidoki 🙂

Permalänk
Medlem

Grillat Pizza 2 dagar i rad nu! Idag va de dessutom Alex som bakat och fixat tomatsåsen. Halv italienare som han är så fick degen jäsa i 72h och tomatsåsen dra åt sig i 48h.
Nya grillen med mycket kol gav en temp på 450C om tempmätaren visar rätt, men 300-350C va mer lagom för pizza. Skulle lagt kolen i en cirkel i grillen istället för i mitten däremot, stenen blev grymt varm, så vid 450C så va degen svart i botten och degig ovanpå. Men lite lägre temp så blev de fantastiskt gott!

Ungarna som lekt med kvasten.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Funderar på en pellet smoker. Någon som har erfarenheter och tips?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Flipper:

Funderar på en pellet smoker. Någon som har erfarenheter och tips?

Tänker du på ett rökskåp, typ Borniak (eller ja, motsvarande med pellets då) eller mer en BBQ, typ Traeger?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tänker du på ett rökskåp, typ Borniak (eller ja, motsvarande med pellets då) eller mer en BBQ, typ Traeger?

Tänker mer BBQ typ Traeger.
Har försökt läsa runt en del och verkar som att det finns bättre alternativ är Traeger?

T.ex. Green Mountain Grill verkar vara ett bra alternativ, eller liknande prestanda för billigare peng.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Flipper:

Tänker mer BBQ typ Traeger.
Har försökt läsa runt en del och verkar som att det finns bättre alternativ är Traeger?

T.ex. Green Mountain Grill verkar vara ett bra alternativ, eller liknande prestanda för billigare peng.

Jag har väldigt lite erfarenhet av pelletsgrillar själv, men jag har sett bra omdömen om båda märkena. Men precis som du säger kan det ju vara att märket i sig för med sig en liten prispremium. Jag vet inte hur många medlemmar här som pelletsgrillar, men på Facebook är det ganska mycket diskussioner, exempelvis här: https://www.facebook.com/groups/BBQLovers.seGrillforum/permal...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung tack! Ska kika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Tänker mer BBQ typ Traeger.
Har försökt läsa runt en del och verkar som att det finns bättre alternativ är Traeger?

T.ex. Green Mountain Grill verkar vara ett bra alternativ, eller liknande prestanda för billigare peng.

Hur grilltokig är du?
Pellets är grymt för att göra mycket rökt kött utan att behöva övervaka under tillagningen, men det är mycket pengar för att göra lite pulled pork och några ribs ibland ifall det är syftet. För de flesta skulle jag säga att det är bättre att lägga pengarna på en vanlig klotgrill eller kamado istället och leva med att man får övervaka lite mer

Utöver Traeger och GMG så har Weber en nu med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur grilltokig är du?
Pellets är grymt för att göra mycket rökt kött utan att behöva övervaka under tillagningen, men det är mycket pengar för att göra lite pulled pork och några ribs ibland ifall det är syftet. För de flesta skulle jag säga att det är bättre att lägga pengarna på en vanlig klotgrill eller kamado istället och leva med att man får övervaka lite mer

Utöver Traeger och GMG så har Weber en nu med.

Nu med hus och uteplats har det blivit mer och mer haha.
Precis som du skriver handlar det mest om att slippa övervaka tillagningen och få ett bra resultat. Just nu är det svårt att vara alltför aktiv vid grillen som småbarnsförälder. Kamado verkar spännande och den kan också fungera som allt-i-ett lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Nu med hus och uteplats har det blivit mer och mer haha.
Precis som du skriver handlar det mest om att slippa övervaka tillagningen och få ett bra resultat. Just nu är det svårt att vara alltför aktiv vid grillen som småbarnsförälder. Kamado verkar spännande och den kan också fungera som allt-i-ett lösning.

Största fördelen med pellets är att 12h kok övernatten inte är några som helst problem.
Smaken hamnar mitt i mellan en offsetrök och kol grillat.
Traeger har även ett "rök" läge som man kan använda i 30 min innan man grillar på som i en vanlig grill.

Weber smoke fire har tenderar att börja brinna, det är fettet från maten som inte har en ordentlig uppsamling.
Dock tror (!) jag att det är fixat.

Så siktar du på rätter som tar över 5-6h då är pellets ett bra val, en Komodo kan göra samma sak men mer manuellt och du får lägga i rökträ med.

Kända märken på pellets är.
Traeger
Pit boss
weber

Det du kanske ska titta på är Masterbuilt Gravity.
Automatisk offset gjord för kol och rökträ
https://www.southsidebbq.se/71-grillar/gravity-series-560-dig...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Nu med hus och uteplats har det blivit mer och mer haha.
Precis som du skriver handlar det mest om att slippa övervaka tillagningen och få ett bra resultat. Just nu är det svårt att vara alltför aktiv vid grillen som småbarnsförälder. Kamado verkar spännande och den kan också fungera som allt-i-ett lösning.

Kamado kräver nästan ingen övervakning för "normal" bbq på 6-8 timmar, knappt att en vanlig 57'a behöver det när du fått kläm på snake-metoden. Och blåtand eller wifitermometer underlättar det lilla som behövs överakas med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det jag älskar med att grilla är hur enkelt det är, allt man behöver är lite kol, en billig grill och en köttbit och färdig bearnaise från burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kamado kräver nästan ingen övervakning för "normal" bbq på 6-8 timmar, knappt att en vanlig 57'a behöver det när du fått kläm på snake-metoden. Och blåtand eller wifitermometer underlättar det lilla som behövs överakas med

Dock är det stor skillnad i smak.
Av den anledningen tenderar jag till att ta extra jobbet o köra med den vedeldade offsetröken.
Personligen gillar inte smaken en kolgrill ger.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Dock är det stor skillnad i smak.
Av den anledningen tenderar jag till att ta extra jobbet o köra med den vedeldade offsetröken.
Personligen gillar inte smaken en kolgrill ger.

Rök är rök, om den kommer från ved eller flis som ligger på kol gör ingen skillnad.
Men det är absolut en härlig känsla med offset och ved

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rök är rök, om den kommer från ved eller flis som ligger på kol gör ingen skillnad.
Men det är absolut en härlig känsla med offset och ved

Eh, jo......
Men vi har våra egna pre-referenser så klart.

Rökspån producerar skitig rök som ger konstig smak.
En vedeldad offset kan också göra det om man eldar på fel sätt - som att lägga in ved som inte tar eld direkt.
Då bolmar det ut vit rök tills det tar fyr.

Röken från vedeldad offset ska vara ljusblå och svagt synlig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Eh, jo......
Men vi har våra egna pre-referenser så klart.

Rökspån producerar skitig rök som ger konstig smak.
En vedeldad offset kan också göra det om man eldar på fel sätt - som att lägga in ved som inte tar eld direkt.
Då bolmar det ut vit rök tills det tar fyr.

Röken från vedeldad offset ska vara ljusblå och svagt synlig.

Tror du får se över din spån leverantör
Eller egentligen chunks tycker jag fungerar bäst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblaff:

Vilken modell på pizzastål är det ni har? Storlek, tjocklek och inköpsställe hade varit intressant. Jag har kikat lite på Gourmetstål, men eftersom de är lite pricey tvekar jag. Pizzasten har jag inte själv testat, men blivit avrådd av kompis som hade dåliga erfarenheter.

Slog till på ett Gourmetstål igår. Ska mest ha den som stekbord på induktionshällen, men går att köra i grillen också. Den kostade en slant, men ville ha ett ordentligt stekbord. Pizza i grill och ugn är en bonus. Tog den med kant, men utan handtag. Vad jag kunde läsa mig till så ska den få plats i en Weber 57:a.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ber om hjälp av er kunniga(re), hoppas på ett bra tips nu så visa vad ni kan:

Vad är bästa behandlingen för att slippa fastbränt kött (burgare, homemade) på grillgallret?

Jag bli f*n tokig snart, har provat med att rubba in potatis på gallret, lök, rapsolja, inget av detta fungerar, värmer givetvis upp grillen innan eller är det där jag gör fel? Rubba in först och sen sen tända?

Hjälp! Jag går i taket snart och visst, stekbord i all ära men då blir det ytterligare en till sak, det ska liksom bara funka.... hilfe, please 😳

Stavfel
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Ber om hjälp av er kunniga(re), hoppas på ett bra tips nu så visa vad ni kan:

Vad är bästa behandlingen för att slippa fastbränt kött (burgare, homemade) på grillgallret?

Jag bli f*n tokig snart, har provat med att rubba in potatis på gallret, lök, rapsolja, inget av detta fungerar, värmer givetvis upp grillen innan eller är det där jag gör fel? Rubba in först och sen sen tända?

Hjälp! Jag går i taket snart och visst, stekbord i all ära men då blir det ytterligare en till sak, det ska liksom bara funka.... hilfe, please 😳

Det släpper när det är köttet är varmt nog, men här har du en suverän lösning enligt önskemål: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/grilltillbehor/...

Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla igenom hela tråden, är det någon som murat en egen grill? Som har tips idér? Eller Kör alla prebuilt? Det är ju lite som att köpa en Gaming Pc av HP eller Dell

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken

Tack, värd att utforska!

Köttet är varmt nog, kanske beror på att det är en helt ny grill (använt den 5ggr Max?) och gallret är för ”rent”?

Oavsett, tack för tipset, fler tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

@JonkenPonken

Tack, värd att utforska!

Köttet är varmt nog, kanske beror på att det är en helt ny grill (använt den 5ggr Max?) och gallret är för ”rent”?

Oavsett, tack för tipset, fler tips mottages tacksamt.

Lovar du kommer inte bli besviken + att en sån där flaska räcker längre än man tror.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Det släpper när det är köttet är varmt nog, men här har du en suverän lösning enligt önskemål: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/grill/grilltillbehor/...

Tycker det är för mycket "skräp" i den. Ingredients: Water, Soya Lecithin 18%, Sunflower 8%. Preservation: Lactic Acid 1%.
8% olja. Det känns som den kommer tillföra en bismak dessutom.

Till burgare skulle jag rekommendera ett fyrkantigt halstergaller (har ett som 4st burgare får plats i, som också är ett måste till fisk och väldigt bra till grönsaker), alternativt en köttfärs med mer fett i. 20% fett ska det vara i en god burgare, tycker jag. Sen penslar jag raffinerad (filtrerad, inte kallpressad) rapsolja på burgarna innan.
Och som Jonken sa, så är det viktigt att låta burgaren ligga ett tag och få färg för att kunna släppa gallret.

Permalänk
Skrivet av ChefRhythm:

Tycker det är för mycket "skräp" i den. Ingredients: Water, Soya Lecithin 18%, Sunflower 8%. Preservation: Lactic Acid 1%.
8% olja. Det känns som den kommer tillföra en bismak dessutom.

Till burgare skulle jag rekommendera halstergaller, alternativt en köttfärs med mer fett i. 20% fett ska det vara i en god burgare, tycker jag. Sen penslar jag raffinerad (filtrerad, inte kallpressad) rapsolja på burgarna innan.
Och som Jonken sa, så är det viktigt att låta burgaren ligga ett tag och få färg för att kunna släppa gallret.

Har aldrig märkt av nån bismak så vitt jag vet. Däremot så luktar det gott när det fräser när man sprejar. Kanske är en smaksak vad vet jag.

Du får avgöra själv om du vill ha en lösning som funkar eller försöka hitta nån annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Tänker mer BBQ typ Traeger.
Har försökt läsa runt en del och verkar som att det finns bättre alternativ är Traeger?

T.ex. Green Mountain Grill verkar vara ett bra alternativ, eller liknande prestanda för billigare peng.

Jag har arbetat mycket med just Green Mountain Grill på tidigare arbetsplats. Jag gillar dom, är en smidig smoker att använda och resultatet blir riktigt bra oavsett vad man tillagar. Men, ska tillägga att jag inte jämfört med andra smokers.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror du får se över din spån leverantör
Eller egentligen chunks tycker jag fungerar bäst.

Jag har ingen spån för jag kör endast vedeldat eller pellets.
Personligen tycker jag också chunks ger bitter smak, det ska brinna med öppen flamma inte glöda eller ryka.
Det är därför det är superviktig att köra med mindre vedbitar som är uppvärmda i en offset, då tar det fyr omedelbums.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Ber om hjälp av er kunniga(re), hoppas på ett bra tips nu så visa vad ni kan:

Vad är bästa behandlingen för att slippa fastbränt kött (burgare, homemade) på grillgallret?

Jag bli f*n tokig snart, har provat med att rubba in potatis på gallret, lök, rapsolja, inget av detta fungerar, värmer givetvis upp grillen innan eller är det där jag gör fel? Rubba in först och sen sen tända?

Hjälp! Jag går i taket snart och visst, stekbord i all ära men då blir det ytterligare en till sak, det ska liksom bara funka.... hilfe, please 😳

Se till att gallret är rent, smörj in med olja starta grillen, tycker själv jordnötsolja är super för den tål Riktigt hög temp.
När det sen är tid att lägga på maten så ger du en snabb pensling precis innan.
Och som redan har nämnts, vänd inte för tidigt utan låt det ligga.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??