Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem

Lyckades förstöra vår termometer när det låg olja på diskbänken så sipprade det in.

Är lite sugen på att eventuellt införskaffa en sådan där blåtandstermometer men vet inte om det är något att ha egentligen? Köddigt att mecka med app? Webers går ju på 1000kr men kjelle har någon kopia för 299Kr.

Kanske blir denna istället bara: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hyg...
Men ser rätt billig ut. Finns massor på Amazon men svårt att veta vad som är bra. Någon med erfarenhet?

Får bli denna, har bra recensioner iaf:
https://www.amazon.de/-/en/TP109/dp/B0924S1D45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lyckades förstöra vår termometer när det låg olja på diskbänken så sipprade det in.

Är lite sugen på att eventuellt införskaffa en sådan där blåtandstermometer men vet inte om det är något att ha egentligen? Köddigt att mecka med app? Webers går ju på 1000kr men kjelle har någon kopia för 299Kr.

Kanske blir denna istället bara: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hyg...
Men ser rätt billig ut. Finns massor på Amazon men svårt att veta vad som är bra. Någon med erfarenhet?

Beror på vad du grillar.
Blåtand/wifi termometer är väldigt trevligt till långkörningar, med flera prober så man kan ha en i varje köttbit och en i grillen (de i locken brukar inte vara särskilt exakta).
För att bara snabbkolla skivor duger det mesta, men t ex thermapen är väldigt snabb på att mäta. Många billigare tar uppemot 5-10 sekunder för att mäta, vilket är rätt mycket om köttbiten ska ligga mindre än en minut på varje sida

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dåligt drag här. Hittade lite bra hängmörad entrecote på saluhallen i Uppsala.

grab pictures from website

grab pictures from website

Permalänk
Medlem

Jag har en Traeger pellets smoker sedan innan men kände att det var tid att ta steget till vedeldat.
Hittade en lagom stor offset smoker på cdon för ett helt Ok pris.
Den hade kunnat vara större för då är det lättare att ha styr på tempen, men då får man också lägga +15K.
Och framförallt, man kan köra 100% vedeldat, i en mindre blir det dock för varmt då.

Iaf, kör mestadels med en liten brikettbädd och sedan matar jag på med ved allteftersom.
När kolbädden börjar bli för liten så puttar jag in ett par briketter, kör aldrig över 120 grader o har nu börjat få in stilen

Pinnarna på bilden är av det större slaget, ska börja testa att ha kortare men tjockare i stället.

Närmast eldstaden blir det alltid varmare, och utan tuning plates som jämnar ut det betydligt kan köra saker som vill ha mer värme.

Länk till modellen i fråga, 80kg ok godstjocklek och med tätning på luckan.
Skorsten sitter i botten för maximal utnyttjande av rök.
https://cdon.se/hem-tradgard/mustang-off-set-rok-georgia-p714...

*edit*
Eldar just nu med avbarkad björk och med En.
Så länge björken är avbarkad ger det en riktigt fin smak, En är helt jäkla sanslös.

För att kunna såga mindre tjockare bitar köpte jag en sådan här.

Har en hel del Ek på tomten som ska få sätta livet till senare i år.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Ny kinagrill med vagn

Min gamla Landmann (usch) är äntligen lämnad till metallåtervinningen.
Denna gången chansade jag lite på en kinesisk gasolgrill av inbyggnadsmodell i 100% rosttrögt stål. Byggde en vagn av tryckimpregnerat virke och akacia på sidobordet. Vagnen blev otroligt stabil! Går inte att jämföra med någon fristående gasolgrill oavsett pris.

Vad gäller grillen har jag bara använt den en knapp vecka men första intrycket är mycket positivt!

Visa signatur

1700+ JIUHB H2O
6.5X55

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av longrange:

Min gamla Landmann (usch) är äntligen lämnad till metallåtervinningen.
Denna gången chansade jag lite på en kinesisk gasolgrill av inbyggnadsmodell i 100% rosttrögt stål. Byggde en vagn av tryckimpregnerat virke och akacia på sidobordet. Vagnen blev otroligt stabil! Går inte att jämföra med någon fristående gasolgrill oavsett pris.

Vad gäller grillen har jag bara använt den en knapp vecka men första intrycket är mycket positivt!

https://i.imgur.com/8tI3WGj.jpg
https://i.imgur.com/egWgdkN.jpg

Riktigt snyggt, Bra jobbat

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem

Återuppväcker den här tråden nu när våren är på intåg.

Min gamla gasol-Weber håller på att falla i småbitar efter lång och trogen tjänst och jag är därför på jag efter en ny gasolgrill. Då den står på min uteplats vill jag inte att den är mycket bredare än ca 1m eller att sidoborden går att fälla ner. Jag tänker att 3 brännare, och kanske en sidorbrännare eller bara sidobord hade passat mig bra. Gjutjärnsgaller är ett måste samt någon form av temometer i locket. Prisklass under 8000kr iallafall.

Än så länge ser den här rätt lovande ut men vill såklart höra om det finns några andra jag bör kika på! https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/grill/...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Dammade av Weber klotgrillen nu i helgen och körde ett par kycklingfiléer samt lite "Chicken-steak". Först direkt värme några vändor, sedan c:a 10 minuter på indirekt. Smakade som det skulle. Inget avancerat, men skönt att inte behöva frysa arslet av sig på altanen iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Återuppväcker den här tråden nu när våren är på intåg.

Min gamla gasol-Weber håller på att falla i småbitar efter lång och trogen tjänst och jag är därför på jag efter en ny gasolgrill. Då den står på min uteplats vill jag inte att den är mycket bredare än ca 1m eller att sidoborden går att fälla ner. Jag tänker att 3 brännare, och kanske en sidorbrännare eller bara sidobord hade passat mig bra. Gjutjärnsgaller är ett måste samt någon form av temometer i locket. Prisklass under 8000kr iallafall.

Än så länge ser den här rätt lovande ut men vill såklart höra om det finns några andra jag bör kika på! https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/grill/...

Kolla Broil King och Napoleons motsvarande modeller också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Återuppväcker den här tråden nu när våren är på intåg.

Min gamla gasol-Weber håller på att falla i småbitar efter lång och trogen tjänst och jag är därför på jag efter en ny gasolgrill. Då den står på min uteplats vill jag inte att den är mycket bredare än ca 1m eller att sidoborden går att fälla ner. Jag tänker att 3 brännare, och kanske en sidorbrännare eller bara sidobord hade passat mig bra. Gjutjärnsgaller är ett måste samt någon form av temometer i locket. Prisklass under 8000kr iallafall.

Än så länge ser den här rätt lovande ut men vill såklart höra om det finns några andra jag bör kika på! https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/grill/...

Köpte den förra året, mycket nöjd med den, tog lång tid att montera men känns rejäl. Bra och jämn värme över hela ytan.

Var drive på 5990:- när jag handlade.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Återuppväcker den här tråden nu när våren är på intåg.

Min gamla gasol-Weber håller på att falla i småbitar efter lång och trogen tjänst och jag är därför på jag efter en ny gasolgrill. Då den står på min uteplats vill jag inte att den är mycket bredare än ca 1m eller att sidoborden går att fälla ner. Jag tänker att 3 brännare, och kanske en sidorbrännare eller bara sidobord hade passat mig bra. Gjutjärnsgaller är ett måste samt någon form av temometer i locket. Prisklass under 8000kr iallafall.

Än så länge ser den här rätt lovande ut men vill såklart höra om det finns några andra jag bör kika på! https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/grill/...

Köp Genesis-serien från Weber för bättre gjutjärn, har för mig att Spirit-serien är nån slags anti-stick version ett s.k. "porslinsemaljerat GBS-grillgaller".
Kan annars slå ett slag för Napoleons nuvarande modeller, de är kanon, grym byggkvalité och får upp tempen runt 315 grader utan problem.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Köpte en vanlig Grillvagn Everyday BBQ hos ÖoB för 1995:- och redan efter första grillningen så släppte en stor del av färgen på både under och ovansidan av den löstagbara askbrickan. Skulle ni tyckte det är lönt att reklamera? Även om jag får en ny askbricka så känns det som färgen kommer släppa igen pga värmen och det är inte direkt på ett ställe som syns. 🤔

https://ibb.co/Pg5jbcy

Permalänk
Medlem
Skrivet av MFKR:

Köpte en vanlig Grillvagn Everyday BBQ hos ÖoB för 1995:- och redan efter första grillningen så släppte en stor del av färgen på både under och ovansidan av den löstagbara askbrickan. Skulle ni tyckte det är lönt att reklamera? Även om jag får en ny askbricka så känns det som färgen kommer släppa igen pga värmen och det är inte direkt på ett ställe som syns. 🤔

https://ibb.co/Pg5jbcy

Jag tycker alla borde reklamera sånt så butikerna slutar sälja skräp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MFKR:

Köpte en vanlig Grillvagn Everyday BBQ hos ÖoB för 1995:- och redan efter första grillningen så släppte en stor del av färgen på både under och ovansidan av den löstagbara askbrickan. Skulle ni tyckte det är lönt att reklamera? Även om jag får en ny askbricka så känns det som färgen kommer släppa igen pga värmen och det är inte direkt på ett ställe som syns. 🤔

https://ibb.co/Pg5jbcy

Ja det tycker jag, försök få tillbaka pengarna och sen väljer du en annan för samma sak lär hända med nästa om du tar en likadan som du säger.

Av även egen erfarenhet brukar det vara otroligt kass kvalité på dessa no name grillar.

Permalänk
Medlem

Någon som har en Bradley Smoker och vill delge sina erfarenheter?

Har en billig liten 299kr från Jula, men den blir på tok för varm och tom fläskfilé är klar på under 15 min.

Har även en röklåda till Napoleon-grillen, men är inte nöjd med resultatet.

Permalänk
Medlem

Långkok på spareribs idag. Körs på grill, eldar med briketter.
Först steka på ytan, sen på med aluminium-folie och ligga på grillen i 2-3h som håller 150-180c.
Strax legat på i 1,5h.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Någon som har en Bradley Smoker och vill delge sina erfarenheter?

Har en billig liten 299kr från Jula, men den blir på tok för varm och tom fläskfilé är klar på under 15 min.

Har även en röklåda till Napoleon-grillen, men är inte nöjd med resultatet.

Hittar ingen sån på jula så vet inte riktigt vad det är för pryl du har, men vad har den för bränsle?
Har du kol i så testa briketter istället och håll nere mängden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Var visst lite otydlig 😊

Jag har en enkel elrök och det var på Rusta den köptes, när de hade nedsatt pris, och inte Jula. Sorry för det, fel av mig. Det är denna jag har:
https://hembestallning.rusta.com/produkter/elrok-american-bar...

Eftersom den blir på tok för varm så köpte jag en röklåda till gasolgrillen (4 brännare), men är som sagt inte nöjd med resultatet.

Har suktat en del på en Bradley Smoker digital 4 och frågan gäller således om någon har erfarenhet av den?

Skriver som en kråka
Permalänk

Är en ”simpel” grillare och har ganska länge klarat mig med min gamla no-name grill från ICA, men den börjar nu vara rätt sliten.
Det har funkat bra med vanlig klotgrill hittills, så det tänkte jag fortsätta med, men tänkte kanske gå upp nån storlek.
Funderar på villaträdgårdarnas motsvarighet till ”Volvo kombi”, en 57 cm Weber.
Noterade att det finns en ”vanlig” och ”premium”, där den senare bl.a. har gångjärn till locket. Hur ser ni på det? Bra eller dåligt? Det känns ju smidigt vid en första anblick, men är det så även i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Är en ”simpel” grillare och har ganska länge klarat mig med min gamla no-name grill från ICA, men den börjar nu vara rätt sliten.
Det har funkat bra med vanlig klotgrill hittills, så det tänkte jag fortsätta med, men tänkte kanske gå upp nån storlek.
Funderar på villaträdgårdarnas motsvarighet till ”Volvo kombi”, en 57 cm Weber.
Noterade att det finns en ”vanlig” och ”premium”, där den senare bl.a. har gångjärn till locket. Hur ser ni på det? Bra eller dåligt? Det känns ju smidigt vid en första anblick, men är det så även i praktiken?

Gångjärnet är trevligt men inte så viktigt. De vanliga modellerna har en krok i locket så du hänger det på sidan.
Askuppsamlaren under däremot finns inte på alla modeller så se till att det är en modell med den och inte snikmodellen som bara har ett fat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Äsch, blev impulsköp på ett rökskåp.

Permalänk
Medlem

Belysning?

Någon som har fiffig lösning på belysning när man står ute och grillar i midvintermörkret? Inte sugen på pannlampa utan tänker mig något som kan fästas på antingen grillen eller monteras/stå på ett sidobord då jag lurar på att ev. snickra till något liknande som en @katanaa visade upp i sitt inlägg.

Jag har en 57 cm klotgrill från Weber och vill inte ha sladd så batteridrivet eller på annat vis portabelt är det som gäller.

Blir det ett sidobord ökar ju alternativen men det får gärna vara något som tål att lämnas kvar utomhus och som inte ser alltför idiotiskt ut

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Brent:

Någon som har fiffig lösning på belysning när man står ute och grillar i midvintermörkret? Inte sugen på pannlampa utan tänker mig något som kan fästas på antingen grillen eller monteras/stå på ett sidobord då jag lurar på att ev. snickra till något liknande som en @katanaa visade upp i sitt inlägg.

Jag har en 57 cm klotgrill från Weber och vill inte ha sladd så batteridrivet eller på annat vis portabelt är det som gäller.

Blir det ett sidobord ökar ju alternativen men det får gärna vara något som tål att lämnas kvar utomhus och som inte ser alltför idiotiskt ut

Har en gaslykta från primus som jag haft stående på ett bord bredvid som lyst upp i vintermörkret.
Mycket trevligt ljus som faktiskt värmer lite grann

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör också på en weber 57cm. Tänkte experimentera med att röka kött i den faktiskt. Har god tillgång till björkved.
Tror ni man kommer undan utan att göra spån av det för att röka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har en gaslykta från primus som jag haft stående på ett bord bredvid som lyst upp i vintermörkret.
Mycket trevligt ljus som faktiskt värmer lite grann

Tack för bra tips! Det kändes spontant som en gemytlig lösning i harmoni med processen i övrigt. Kallvitt LED-ljus ger inte den rätta stämningen, och inte heller någon värme som en sån här lösning

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Brent:

Tack för bra tips! Det kändes spontant som en gemytlig lösning i harmoni med processen i övrigt. Kallvitt LED-ljus ger inte den rätta stämningen, och inte heller någon värme som en sån här lösning

Dessutom perfekt om man som jag har lite småslattar av gas kvar efter diverse utflykter, så kommer de också till nytta

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Jag kör också på en weber 57cm. Tänkte experimentera med att röka kött i den faktiskt. Har god tillgång till björkved.
Tror ni man kommer undan utan att göra spån av det för att röka?

Om du vill uppnå resultat som från en vedeldad offset smoker då är nog flis som passar bäst.
För att chunks eller trästickor ska börja brinna kvrävs syre o den mängden syre kommer göra arr grillen blir på tok för varm.
Och brinner det inte då kommer det ryka s-tan och det ger inte speciellt god smak alls.
Testa med snake metoden och strö spån/chips över "ormen"

Ska du däremot kallröka då är fin spån Perfekt tillsammans med en form typ Webers för att få ett långsamt pyrande.
Kallröknings set

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Om du vill uppnå resultat som från en vedeldad offset smoker då är nog flis som passar bäst.
För att chunks eller trästickor ska börja brinna kvrävs syre o den mängden syre kommer göra arr grillen blir på tok för varm.
Och brinner det inte då kommer det ryka s-tan och det ger inte speciellt god smak alls.
Testa med snake metoden och strö spån/chips över "ormen"

Ska du däremot kallröka då är fin spån Perfekt tillsammans med en form typ Webers för att få ett långsamt pyrande.
Kallröknings set

Det där var precis vad jag behövde! Grymt, tack! Snakemetoden är precis vad jag ska prova då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Någon som har fiffig lösning på belysning när man står ute och grillar i midvintermörkret? Inte sugen på pannlampa utan tänker mig något som kan fästas på antingen grillen eller monteras/stå på ett sidobord då jag lurar på att ev. snickra till något liknande som en @katanaa visade upp i sitt inlägg.

Jag har en 57 cm klotgrill från Weber och vill inte ha sladd så batteridrivet eller på annat vis portabelt är det som gäller.

Blir det ett sidobord ökar ju alternativen men det får gärna vara något som tål att lämnas kvar utomhus och som inte ser alltför idiotiskt ut

Är det vid huset så sätt upp bättre ytterbelysning.
Batteridriven bygg/arbetsbelysning är bra om det inte går.
Pannlampa är annars underskattat

Skrivet av Jaevel:

Jag kör också på en weber 57cm. Tänkte experimentera med att röka kött i den faktiskt. Har god tillgång till björkved.
Tror ni man kommer undan utan att göra spån av det för att röka?

Du kan lägga mindre vedträn direkt på kol/briketter.
Se till att de torkat ordentligt bara och helst bort med barken, den kan ge bismak.
Spån behöver du absolut inte göra av det om du inte ska kallröka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."