Fototråd, lägg in dina bilder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
samt att skärpan inte ligger riktigt någonstans, bara nästan.

Den "effekten" kan jag få med min mobilkamera också. Visserligen ofrivilligt, men ändå..

Skämt å sido, jag tycker att en oskarp bild skicker misslyckat foto, även om bilden egentligen ser helt ok ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Den "effekten" kan jag få med min mobilkamera också. Visserligen ofrivilligt, men ändå..

Skämt å sido, jag tycker att en oskarp bild skicker misslyckat foto, även om bilden egentligen ser helt ok ut.

Aha, dura!

Nämen jag tycker man kan kalla en bild lyckad så länge man tycker att den är fin. Spelar ingen roll var skärpan, bländartalet eller exponeringen ligger på. Behöver en överexponerad bild vara misslyckad också?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Aha, dura!

Nämen jag tycker man kan kalla en bild lyckad så länge man tycker att den är fin. Spelar ingen roll var skärpan, bländartalet eller exponeringen ligger på. Behöver en överexponerad bild vara misslyckad också?

på tal om överexponering

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nya kamera nu men inte hunnit fotografera i dagsljus än ens!

Testade lite hemma iallafall... går att ha ganska kort skärpedjup!

100%-urklipp

Ett foto på mitt tangentbord (stor bild):
http://www.maxolsson.net/blandat/IMG_0394.JPG

Taget med en Canon 20D med Sigma 18-50/2.8-objektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Aha, dura!

Nämen jag tycker man kan kalla en bild lyckad så länge man tycker att den är fin. Spelar ingen roll var skärpan, bländartalet eller exponeringen ligger på. Behöver en överexponerad bild vara misslyckad också?

Din mamma!

Nej, du har helt rätt, skärpan är ju inte det viktigaste, i vissa kort hör den ju inte alls hemma, men jag personligen har lite svårt för fotografier utan en "fast" punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithod
Jag har fått min nya kamera nu men inte hunnit fotografera i dagsljus än ens!

Testade lite hemma iallafall... går att ha ganska kort skärpedjup!

http://www.maxolsson.net/blandat/041205_test01.jpg

100%-urklipp
http://www.maxolsson.net/blandat/041205_test01_cu.jpg

Ett foto på mitt tangentbord (stor bild):
http://www.maxolsson.net/blandat/IMG_0394.JPG

Taget med en Canon 20D med Sigma 18-50/2.8-objektiv.

den där på tangentsbordet blev änna lite fräck
skall också köpa ett sånt objektiv till min d70

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Trevligt med en ny sida i tråden!

Här är några jag tog idag:

EDIT: Efter en massa strul fungerar bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tredje bilden blev ju riktigt bra

Permalänk
Avstängd

Håller med, tredje bilden var väldigt fin.

---

Är orolig för min nya A95:a Har inte lyckats ta en enda bild än som är bra ur bildkvalitetssynpunkt. Kameran verkar vilja ha en massa ljus hela tiden, så om jag inte vill ha blixt så blir bilderna suddiga. Ni som vet, kan detta bero på just mitt ex eller ska jag hoppas på att det är fotografen det är fel på?

Permalänk
Medlem

här är en bild jag tog för ett tag sen, inget specielt men men.

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Avstängd

Ni här som är lite mer insatta i fotografering; hur lång slutartid är lång resp. kort för er? Dvs. hur lång slutartid bör man kunna ha utan stativ?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken brännvidd man använder sig av. Vid 50mm bör man minst ha 1/100s för att slippa skakningsoskärpa, vid 200m bör man har runt 1/500s. En regel är att dubbla brännvidden och lägga på lite till.

När det är objektiv med IS (Image Stabilisation) gäller dock andra tider.

Lång slutartid för mig är allt under 1/90 för det är omöjligt att handhålla med objektiven jag har.

Permalänk
Medlem

bild 3 där ThomasT..
riktigt nice!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/minbilikassts...

Min första bild som inte blev så värst suddig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Är orolig för min nya A95:a Har inte lyckats ta en enda bild än som är bra ur bildkvalitetssynpunkt. Kameran verkar vilja ha en massa ljus hela tiden, så om jag inte vill ha blixt så blir bilderna suddiga. Ni som vet, kan detta bero på just mitt ex eller ska jag hoppas på att det är fotografen det är fel på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Ni här som är lite mer insatta i fotografering; hur lång slutartid är lång resp. kort för er? Dvs. hur lång slutartid bör man kunna ha utan stativ?

Kan du inte kolla hur lång slutartid respektive bländaröppning du har på dom kort du har tigit.
Länka gärna upp några kort så man får se ex. Vad är det du tar kort på och framförallt vart, inomhus? Sent på kvällen mm?
Vet du inte vad för värden du har på korten så kan du se detta i tex PhotoShop.

Det finns en gyllene regel jag kör med.
Är det en slutartid på 1/60 sekund eller längre så kör jag med stativ.
Är det kortare slutartid än 1/60 sekund men längre än 1/100 så försöker jag verkligen tänka på att ha kameran så still som det bara går.

Jag kör nästan ALL fotografering med stativ då detta ger en mer tid för att betrakta motivet, fundera ut andra vinklar mm.

Ett stativ kostar några 100 lappar och är en bra investering.
Funderar på att inskaffa ett litet stativ också så som stativ nr 5.

Stativ 1 - 379:-

Stativ 2 - 399:-

Stativ 3 - 496:-

Stativ 4 - 756:-

Stativ 5 - 99:-

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomasT
Det beror helt på vilken brännvidd man använder sig av. Vid 50mm bör man minst ha 1/100s för att slippa skakningsoskärpa, vid 200m bör man har runt 1/500s. En regel är att dubbla brännvidden och lägga på lite till.

När det är objektiv med IS (Image Stabilisation) gäller dock andra tider.

Lång slutartid för mig är allt under 1/90 för det är omöjligt att handhålla med objektiven jag har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Kan du inte kolla hur lång slutartid respektive bländaröppning du har på dom kort du har tigit.
Länka gärna upp några kort så man får se ex. Vad är det du tar kort på och framförallt vart, inomhus? Sent på kvällen mm?
Vet du inte vad för värden du har på korten så kan du se detta i tex PhotoShop.

Det finns en gyllene regel jag kör med.
Är det en slutartid på 1/60 sekund eller längre så kör jag med stativ.
Är det kortare slutartid än 1/60 sekund men längre än 1/100 så försöker jag verkligen tänka på att ha kameran så still som det bara går.

Jag kör nästan ALL fotografering med stativ då detta ger en mer tid för att betrakta motivet, fundera ut andra vinklar mm.

Ett stativ kostar några 100 lappar och är en bra investering.
Funderar på att inskaffa ett litet stativ också så som stativ nr 5.

Stativ 1 - 379:-

http://www.siba.se/images/articles/4/SE78273.jpg

Stativ 2 - 399:-

http://www.elgiganten.se/intershoproot/eCS/Store/images/cx300...

Stativ 3 - 496:-

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/10136/$file/pro...

Stativ 4 - 756:-

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/66937/$file/pro...

Stativ 5 - 99:-

http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/27824/$file/pro...

Tack för era svar!

Min nya kamera (A95) vill ofta ha en slutartid på 1/60s eller längre (inomhus eller mot mörkt objekt), vilket alltså enligt er är ett tillfälle för stativ. Jag lyckades ta några bra bilder utomhus nyss då det var hyfsat bra ljus ute, och de bilderna tycks vara skarpa, hurra :). Slutartiden var då 1/100s eller något, så de suddiga bilderna är ju inte så konstigt att de är suddiga då.

Jag försökte för några dagar sedan ta kort på en av bilarna:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_0089_lite...

Bilen är som synes svart, och därför blev bilden suddig, eller? Ljuset var ganska bra då men som sagt bilden blev suddig ändå. Har ni några tips på hur man ska göra när man fotar mörka objekt?

Tack förresten för stativtipsen! Jag är nämligen just på gång att köpa ett.

Tack,
M_M

Permalänk
Medlem

Från min balkong, 10 minuter sen.

för er som tycker de var lite för stora ^^ eller vill se mer!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

nice thak! (thumbs up)

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen

Bilen är som synes svart, och därför blev bilden suddig, eller? Ljuset var ganska bra då men som sagt bilden blev suddig ändå. Har ni några tips på hur man ska göra när man fotar mörka objekt?

Tack förresten för stativtipsen! Jag är nämligen just på gång att köpa ett.

Tack,
M_M

Att bilden blev suddig har inte att göra med att motivet är svart. Jag skulle tro att vädret endast gav dig runt 1/60s och därför blev det rörelseoskärpa.

Tänk dig ett kalt rum. I rummer finns lika mycket ljus överallt. Låt oss säga att kameran väljer inställningarna 1/90 f5,6 med automatiken. Då spelar det ingen roll var någonstans du befinner dig eller vilket motiv du fotograferar. Alla bilder kommer bli lika skarpa/oskarpa om du handhåller dem.

Det som kan göra skillnad är att bilden antingen blir mörkare (underexponerad) eller ljusare (överexponerad) beroende på vad automatiken läser av ljuset ifrån.

Permalänk
Medlem

nu blir jag avundsjuk thak !
stod på busshållplatsen inne i stan o väntade på bussen och önskade att jag hade kameran när du tog de där bilderna
så ruskigt cool himmel över gbg vid 4-tiden!
när jag kom hem var det mörkt

jädrigt fina bilder btw

Edit: blir väldigt fint med den starka kontrasten mellan husen och himlen!

Edit2: vart bor du nånstans ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllOlus
nu blir jag avundsjuk thak !
stod på busshållplatsen inne i stan o väntade på bussen och önskade att jag hade kameran när du tog de där bilderna
så ruskigt cool himmel över gbg vid 4-tiden!
när jag kom hem var det mörkt

jädrigt fina bilder btw

Edit: blir väldigt fint med den starka kontrasten mellan husen och himlen!

Edit2: vart bor du nånstans ?

Hehe man tackar.. Japs det blir najs

Bor i Kortedala, 6ans spårvagn du vet ^^
Hållplats Allhelgonakyrkan närmare bestämmt.. Vita höghus, man ser ända till Vinga fyr när det är icke molnigt

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

ThomasT: Mycket snygga bilder från föreläsningen. Reportagekänslan infinner sig och bilderna skulle göra sig finemang i valfri dagstidning fast med rikstdagsmän eller dylikt som motiv.

thak: Första bilden är mycket bra. En oerhört vacker solnedgång med schysst omgivning och komposition.

Jag lägger till en egen solnedgångsbild; ett panorama från kvällarna med polarna i Malmös Västra hamn i somras. Panoramat består av tiotalet bilder och har originalformatet 9517x2560 på 176MB .PSD. Jag länkar filen för att inte knäcka forumtabellerna.
http://knas.ath.cx/foto/panorama/bo01.jpg

Sitter för närvarande och planerar lite inför lite nyköp till våren. Som det ser ut nu blir det en 20D med batterigrepp och tre extrabatterier, 50mm 2.8 och ett EF 28-300 f/3.5-5.6L IS USM. Mycket pengar blir det, men ack så mumsigt!

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

två bilder på min katt molly.

Ingen vitbalans här inte

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS

thak: Första bilden är mycket bra. En oerhört vacker solnedgång med schysst omgivning och komposition.

Jag lägger till en egen solnedgångsbild; ett panorama från kvällarna med polarna i Malmös Västra hamn i somras. Panoramat består av tiotalet bilder och har originalformatet 9517x2560 på 176MB .PSD. Jag länkar filen för att inte knäcka forumtabellerna.
http://knas.ath.cx/foto/panorama/bo01.jpg

Tackar Jo jag gillar faktiskt den bäst också efter ett antal tittar.

Jäkligt nice bild du la upp där.. lugn och fridfull på nåt sätt.. Och vilka färger.. Mumma

on: Var nere vid Liseberg och däromkring vid 23-tiden nu ikväll å tog en liten kvällspromenix med swimp

och

http://rzed.ath.cx/bilder/blandat_skrot/liseberg_dec2004_1.jpg

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

z to the eilon som sagt

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk
Avstängd

Den där skyn tog jag också bilder på igår!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Den där skyn tog jag också bilder på igår!

låt se då

Permalänk
Medlem

Sarajevo i sommras. Halvdan bild, men eh.

Syrrans katt, ännu en halvdan bild.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllOlus
låt se då

En bild, helt orörd i datorn (förutom förminskningen):

Samma bild fast med lite justeringar i Photoshop:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Tack för era svar!

Min nya kamera (A95) vill ofta ha en slutartid på 1/60s eller längre (inomhus eller mot mörkt objekt), vilket alltså enligt er är ett tillfälle för stativ. Jag lyckades ta några bra bilder utomhus nyss då det var hyfsat bra ljus ute, och de bilderna tycks vara skarpa, hurra :). Slutartiden var då 1/100s eller något, så de suddiga bilderna är ju inte så konstigt att de är suddiga då.

Jag försökte för några dagar sedan ta kort på en av bilarna:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_0089_lite...

Bilen är som synes svart, och därför blev bilden suddig, eller? Ljuset var ganska bra då men som sagt bilden blev suddig ändå. Har ni några tips på hur man ska göra när man fotar mörka objekt?

Tack förresten för stativtipsen! Jag är nämligen just på gång att köpa ett.

Tack,
M_M

Det finns tre saker på kameran som du måste tänka på när du fotograferar.
1. ISO värdet.
2. Bländaröppning
3. Slutartiden.

När du trycker in knappen lite gran så får du upp världen på dom två viktigaste punkterna, Bländaröppning och Slutartiden.

Bländaröppningen är hur stort "hålet" är där ljuset kommer in.
Slutartiden är hur länga det kommer in ljus på "filmen".

Dessa två värden samspelar med varandra. Om du har en liten öppning så är detta ett stort värde, och har du en stor öppning så är detta ett litet värde (logiskt va ).
Så, du har en bländaröppning på F2 (stort öppning) och får en slutar tid på 1/60.
Ändrar du nu bländaröppningen till F8 (liten öppning) kommer du får en längre slutartid, kanske 1/30.

Stort F värde = Liten bländaröppning = Längre slutartid.
Litet F värde = Stor bländaröppning = Kortare slutartid.

Men det finns en till sak som påverkas utav bländaröppningen och det är skärpedjupet.
Med en liten bländaröppning (stort F värde) så får du längre skärpedjup.
Med en stor bländaröppning (litet F värde) så får du kortare skärpedjup.

Vad är då skärpedjup undrar du, jo se på den här bilden så förstår du.

Den vänstra har ett stort F värde och den högra har ett litet F värde.

Så ska du ta en landskapsbild så vill du ha ett långt skärpedjup och ställer då in så stort F värde som möjligt, men då får du även ha längre slutartid för att kompensera upp ljuset och bör då ha stativ.
Ska du ta en porträttbild så vill man oftast framhäva ansiktet och vill då ha ett kort skärpedjup och ställer då in litet F värde.
Tänk även att du alltid ska ha skärpan på ögonen när du tar på en människa eller ett djur.

Börja med att använda manuell bländaröppning och kolla hur lång slutartid du får under olika ljusförhållanden. Försöka minnas värdena så du får ett hum om samspelet.

Sedan kan du börja köra med både manuell slutartid och manuell bländaröppning för att testa dig fram för att förstå hur det samspelar.

Jag kör mycket på automatiskt först för att se vad kameran föreslår. För jag då ett litet F värde där jag vill ha ett långt skärpedjup så ändrar jag sedan manuellt och tar hänsyn till slutartiden genom att öka den.

ISO värdet ska du inte glömma heller. Det är hur ljuskänslig kameran är. Är kameran inställd på ISO 50 är kameran rätt okänslig och behöver då mycket ljus för att ta kort.
Ställer du däremot kameran på ISO 400 blir kameran mycket ljuskänslig och kan då ta kort under mycket mörkare ljusförhållanden.
Men det finns en till aspekt nämligen bruset i bilden.

Men ISO 50 får du en brusfri bild, men ISO 400 får du en mycket brusig bild. Detta beror självklart på hur bra kamera du har, men med din kamera bör du inte ta kort som är över ISO 150, försök köra med ISO 50 eller ISO 100 så långt det går.

Sedan har du även zoomen att tänka på, om du har mörka förhållanden bör du undvika att zooma då detta medför att du faktiskt får in mindre ljus på ”filmen”.
Detta är faktiskt rätt många som inte tänker på. Så tar du kort inomhus så zooma inte alls utan gå närmare för att få större bild.

Hoppas detta ger dig lite information för att undvika suddiga bilder.
Lycke till.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |