Fototråd, lägg in dina bilder

Permalänk
Medlem

Minolta Dimage A1, ISO 200, F11, 1/2000s, 40 mm.

Minolta Dimage A1, ISO 100, F3,5, 1/2000s, 50 mm.

Minolta Dimage A1, ISO 100, F11, 1/2000s, 43 mm.

Minolta Dimage A1, ISO 100, F3.5, 1/8000, 50 mm.

Minolta Dimage A1, ISO 100, F11, 1/6400, 50 mm.

Har bräkat på med allt ljus jag hade tillgängligt plus att samtliga bilder har fotats med blixt.

Edit: La till de 2 sista bilderna plus spec till samtliga.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk

Imponerande snyggt!

Får man fråga vad du använde för belysning, slutartid, bländare, etc?

Permalänk
Medlem

Kul med lite såna vattenbilder
Jag testade också lite sådant för ett tag sen.

Min kamera går bara ner till 1/800 men men
Bländare 9 samt iso 100 användes.

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Inte lika vacker som edra vatten-bilder, men vatten är det i alla fall

(kanske borde ha polerat kranen lite)

Permalänk
Medlem

Kul med teman i tråden! Jag flankar in en egen vattenbild.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

Försökte mig på vattenbilder, men det gick ju åt skogen, ljuset dög till 1/1000 s, men rörelseoskärpa blev det ändå :/
Just typiskt att man inte kan använda blixt i makroläget.
Får bidra med den här bilden tagen på Övralid en bit norr om Motala:

Ni som kan foto, borde jag ha använt en ram till bilden? Många verkar göra det.
edit: försökte mig på en ram: http://wenom.mine.nu/~upload/upload/%F6vralid2.jpg

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Snyggt wenom
kom och tänka på filmen big fish (omslaget) på en gång när jag såg den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
Kul med teman i tråden! Jag flankar in en egen vattenbild.

http://knas.ath.cx/foto/surreal/drop.jpg

helnice

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Mer vattenbilder från mig!

kritik?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Försökte mig på vattenbilder, men det gick ju åt skogen, ljuset dög till 1/1000 s, men rörelseoskärpa blev det ändå :/
Just typiskt att man inte kan använda blixt i makroläget.
Får bidra med den här bilden tagen på Övralid en bit norr om Motala:
http://wenom.mine.nu/~upload/upload/%F6vralid.jpg
Ni som kan foto, borde jag ha använt en ram till bilden? Många verkar göra det.
edit: försökte mig på en ram: [url.]http://wenom.mine.nu/~upload/upload/%F6vralid2.jpg[/url]

Shit alltså. Vilken jäkla stämning det var i den bilden. Helt underbar bild ju.

Har du den i gigantisk upplösning? Den skulle göra sig bra som skrivbordsunderlägg tycker min dator nämligen

Permalänk
Medlem

Mycket vackert, speciellt andra bilden. Gillar det gamla stuket på kranen. Är bilderna photoshopade, eller är det kameran som framkallat det blåa ljuset?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emocore
Mycket vackert, speciellt andra bilden. Gillar det gamla stuket på kranen. Är bilderna photoshopade, eller är det kameran som framkallat det blåa ljuset?

Har inte ändrat ljuset eller färgerna i photoshop. Det ända jag gjort där är att öka kontrasten lite på någon bild och beskärt en annan.

Tack för kritiken, min favorit är även mittenbilden!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Kul med lite såna vattenbilder
Jag testade också lite sådant för ett tag sen.

Min kamera går bara ner till 1/800 men men
Bländare 9 samt iso 100 användes.

http://rzed.ath.cx/bilder/blandat_skrot/diskhon2004.jpg

Vad är det du har fotograferat egentligen? Ser lite ut som en plastpåse med vatten i(?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus

Shit alltså. Vilken jäkla stämning det var i den bilden. Helt underbar bild ju.

Har du den i gigantisk upplösning? Den skulle göra sig bra som skrivbordsunderlägg tycker min dator nämligen

http://wenom.mine.nu/~foto/2004-12-11/ 15 och framåt är Övralid.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Kul med lite såna vattenbilder
Jag testade också lite sådant för ett tag sen.

Min kamera går bara ner till 1/800 men men
Bländare 9 samt iso 100 användes.

http://rzed.ath.cx/bilder/blandat_skrot/diskhon2004.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Vad är det du har fotograferat egentligen? Ser lite ut som en plastpåse med vatten i(?)

Hehee.. nu blev du allt nyfiken va

Det är ett sånt här helt supervanligt Ikea-glas som man använder varje dag.. Åså typ låter man vattnet rinna rätt fort ner i det. Då bildar det en sån där slags vulkanliknande grej. Det ser ju mycket häftigare ut när man fångar det på bild än när det bara rinner och man tittar på det med ögat hehe

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Hehee.. nu blev du allt nyfiken va

Det är ett sånt här helt supervanligt Ikea-glas som man använder varje dag.. Åså typ låter man vattnet rinna rätt fort ner i det. Då bildar det en sån där slags vulkanliknande grej. Det ser ju mycket häftigare ut när man fångar det på bild än när det bara rinner och man tittar på det med ögat hehe

Storm i IKEA-glas, nytt tema kanske?

Tog den här för ett tag sedan, har en del att önska, men det är också ett glas från Ikea iaf!

D70, 50mm F2.8, 1/60s, SB800

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Storm i IKEA-glas, nytt tema kanske?

Tog den här för ett tag sedan, har en del att önska, men det är också ett glas från Ikea iaf!

http://www.riskaka.com/pics/storm_i_vattenglas.jpg
D70, 50mm F2.8, 1/60s, SB800

snyggt men personligen så tycker jag nog det ser fräckare ut om man inte ser att det är ett glas

antingen skall man ser mer av glaset eller så skall vattnet forsa ur glaset på ett sådant sätt att man inte ser att det är ett glas

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Hmm, det där med glas och vatten verkar intressant. Bäst jag springer och provar och ser om min kamera lyckas fånga något vackert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
snyggt men personligen så tycker jag nog det ser fräckare ut om man inte ser att det är ett glas

antingen skall man ser mer av glaset eller så skall vattnet forsa ur glaset på ett sådant sätt att man inte ser att det är ett glas

Håller med dig fullständigt! Fast jag tyckte det var lite kul med flera bilder på just storm i ett ikea-glas

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Vore kul med en liten enkel fototävling!

Vi enas om ett motiv eller bildserie eller typ av foto och sedan får alla som vill, komma med bidrag, givetvis ska bilderna vara tagna efter tävlingens start!(man får lite på folk). I en ny egen tråd. Sedan de 10 bilder som anses vara bäst(typ) får vara med i en ny poll där alla kan rösta och en vinnarbild koras!

Eller något enklare, men något vore kul!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

gardis84, trevlig idé. Sätt igång!

Ta gärna något enkelt, som t.ex. ett fotografi på ett vanligt föremål förekommande i hemmet eller så, så att alla tävlar på lika villkor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hänkar på med två nya bilder där jag slänger ner en isbit i ett glas med vatten:

Utrustning: Canon PowerShot G5 + Stativ
ISO: 50
Bländare: f/8.0
Slutare: 1/1250 sek

Utrustning: Canon PowerShot G5 + Stativ
ISO: 50
Bländare: f/8.0
Slutare: 1/1250 sek

Och två gamla bilder:

Utrustning: Canon PowerShot G5 + Stativ
ISO: 50
Bländare: ?
Slutare: ?

Utrustning: Canon PowerShot G5 + Stativ
ISO: 50
Bländare: ?
Slutare: ?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

s.c.s.i: Du har inget förslag?

Drar upp fyra vattenbilder till, tagna för 5 min sen.

Vad tycks?

Edit: knas med forumet? (inte 'KNAS' alltså )

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Får väl bidra med en bild igen. Tycker denhär tråden borde rensas för de e bara fullt av massa döda länkar nu. Kanske borde låsa denhär tråden å starta en ny med nytt upplägg där alla max får göra ett inlägg å sen EDITA det inlägget hela tiden när dom vill lägga till fler bilder. Vet inte, nån annan kanske har en bättre idee, för dehär e verkligen ganska rörigt...

här kommer bilden iaf:

Edit: om nån undrar så e de insidan på en kaffekopp, med kaffe i. Sen kan ni ju fundera på hur ja tog bilden om ni vill

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Drar upp fyra vattenbilder till, tagna för 5 min sen.

Den där kranen är fruktansvärd snygg! Vart har du hittat den? :):p

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Tycker denhär tråden borde rensas för de e bara fullt av massa döda länkar nu. Kanske borde låsa denhär tråden å starta en ny med nytt upplägg där alla max får göra ett inlägg å sen EDITA det inlägget hela tiden när dom vill lägga till fler bilder. Vet inte, nån annan kanske har en bättre idee, för dehär e verkligen ganska rörigt...

Nej, för då märks det ju inte när tråden fylls på med nya bilder, om man inte är inne och bevakar den manuellt jämt och ständigt = SUGER
Speciellt om man skall till å bevaka typ 20 sidor, hm

Det är heller inte särskillt rörigt om man hängt med ett tag.

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Den där kranen är fruktansvärd snygg! Vart har du hittat den? :):p

Kranen? Bilderna då...

Kranen är säkert 30 år gammal. Den är belägen i min tvättkällare. Efter årens lopp har den varit med om endel, sliten som bara den och massa gammal färg på den. Men visst, den är både finare och intressantare att fota än de flesta nyare kranar som är snarlika varandra i designen.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Man blev inte lite törstig efter att ha sett era bilder
Jag bryter trende lite och postar en bild på min nya gitarr

EDIT: lite tråkig bakgrund kanske
EDIT: Kan man göra snygga ramar i paint shop pro på nåt sätt? plugin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84

Kranen? Bilderna då...

Kranen är säkert 30 år gammal. Den är belägen i min tvättkällare. Efter årens lopp har den varit med om endel, sliten som bara den och massa gammal färg på den. Men visst, den är både finare och intressantare att fota än de flesta nyare kranar som är snarlika varandra i designen.

Hehe! Joo bilderna var fina.. Trean gillade jag mest
Tvättkällare låter tufft

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
http://w1.226.telia.com/~u22609057/Gitarr/fender%20011.jpg

EDIT: lite tråkig bakgrund kanske
EDIT: Kan man göra snygga ramar i paint shop pro på nåt sätt? plugin?

Det finns ju tusen manuella sätt att göra en ram. Exempelvis klistra in bilden i en lite större (ex 20 pix) tom ruta, med valfri färg på bakgrunden, och voila! Du har en ram. Svårare än så är det eg inte.. Jag tycker det är roligare att sitta och pilla med egna ramar än att välja färdiga som kommer med programmet.. som antagligen en massa andra människor också använder.. Suck.

Samma sak med stora ramar som vissa här verkar ha en förkärlek för Typ, en FET svart ram, sedan ett streck av någon ljus färg, och sedan en ram igen.. För att på något sett kanske kompensera en halvbra bild, vad vet jag?

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak

Samma sak med stora ramar som vissa här verkar ha en förkärlek för Typ, en FET svart ram, sedan ett streck av någon ljus färg, och sedan en ram igen.. För att på något sett kanske kompensera en halvbra bild, vad vet jag?

Tycker min ram som ja gjorde på bilden ovan va rätt snygg :P, Fast du kanske tycker bilden va kass?

Edit: Vill bara tips alla som får lite suddiga bilder å inte vet varför.

Man ska välja en slutar tid som bäst matchar brännvidden. Tex. Om stället kameran på 200mm så ska slutartiden va över eller lika med 1/200 sekund för att inte få suddigt. OBS! Detta gäller inte ifall man har bildstabilisator.

Edit2: Bidrar me en till bild i vatten/kran temat

Minolta dimage 7hi, 200mm, f8, 1/2000 +blixt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Tycker min ram som ja gjorde på bilden ovan va rätt snygg :P, Fast du kanske tycker bilden va kass?

Nej det var faktiskt inte din ram jag tänkte på
Det är mer dom när det blandas en massa svart och vitt i tjocka lager om vartannat..

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thak
Nej det var faktiskt inte din ram jag tänkte på
Det är mer dom när det blandas en massa svart och vitt i tjocka lager om vartannat..

Ja det är inte alltid så snyggt. Jag brukar oftast kör me en tunns vart linje runt, på typ 2-5 pixlar. brukar funka. Men kännde mig för å va lite kreativ ida

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm