Nvidia Geforce RTX 2060 Super och RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Grymma tester som vanligt.

RTX2070S verkar på pappret kunna bli ett riktigt bra kort. Bra prestanda, SLI möjlighet som 2070 saknar. Runt 2000 sek billigare än det groteskt dyra 2080.

Köp från t.ex notebooksbilliger.de eller amazon.de så får du mycket vettigare priser i många fall. Sällan det lönar sig att köpa från svenska butiker, vilket är synd då jag gärna skulle vilja köpa från inet och webhallen t.ex, men deras priser är oftast onödigt höga.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Köp från t.ex notebooksbilliger.de eller amazon.de så får du mycket vettigare priser i många fall. Sällan det lönar sig att köpa från svenska butiker, vilket är synd då jag gärna skulle vilja köpa från inet och webhallen t.ex, men deras priser är oftast onödigt höga.

Det man kan vinna på lokala butiker är bra support.

Både jag och min fru har haft oturen att ha haft problem med sina grafikkort inom garantiperioden. Det har vart väldigt smidigt att bara knalla in på t.ex. Webhallen och fått antingen pengarna tillbaka eller nya grafikkort. I båda fallen gick jag in till butiken med ett defekt kort och lämnade med ett fungerande utan strul.

Ska det skickas utomlands kan det vara en del strul med att skicka ut det, och man kan ju inte heller få ett nytt kort i handen direkt. De billigaste butikerna brukar inte vara de med bäst support.

Men det är ju så klart att det inte är värt hur mycket pengar som helst, och det är ju individuellt hur man värdesätter detta, beror ju på ens egna förutsättningar. För vissa är det ju mer värt att pressa priser på varenda komponent, det kan bli en del pengar totalt i slutändan!

Å andra sidan har jag ju haft rätt bra tur med postorder också. Min fru beställde ett Radeon HD 6990 back in the day (fick ett väldigt bra pris via Pixmania i Frankrike), som också var behäftat med problem. Efter flera månaders ojande kring detta så fick vi tummen ur och skicka in kortet (köpte ett GTX 970 samma dag), och några veckor senade fick vi köpepriset på kortet... men det var ju inte alls självklart att det skulle bli så smidigt, och att vi faktiskt skulle få pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Köp från t.ex notebooksbilliger.de eller amazon.de så får du mycket vettigare priser i många fall. Sällan det lönar sig att köpa från svenska butiker, vilket är synd då jag gärna skulle vilja köpa från inet och webhallen t.ex, men deras priser är oftast onödigt höga.

Kan man verkligen handla från Amazon.de? De flesta produkter jag har tittat på där går inte att beställa till Sverige men jag kanske bara har haft otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Samlooh: jadu det lutar åt det hållet faktiskt! tack för era svar!

Permalänk
Medlem

1070 Ti kostade runt 4700-4800 (Asus och MSI) runt November 2017.
2060 Super kostar initialt lika mycket med sina 4699.

Så vi har fått "prestanda-per-krona" ökning med 15% sendan nov 2017 i denna prisklass

Ser så tråkigt ut på grafikmarknaden idag, både från nvidia och amd.
Vi får se om vi får något bättre från amd i slutet av veckan med navi, troligtvis blir det inte så mycket bättre i "prestanda-per-krona" delen.

De blir att bita i de sura äpplet, antingen de gröna eller de röda äpplet
Eller vågar man hoppas på ett sött rött äpple i slutet av veckan tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Kan man verkligen handla från Amazon.de? De flesta produkter jag har tittat på där går inte att beställa till Sverige men jag kanske bara har haft otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart! Att tänka på är att amazon är en marknadsplats, så alla där erbjuder inte nödvändigtvis försäljning utanför Tyskland. Amazon själva har gratis frakt över 39 EUR och en kundtjänst som är överlägsen den bästa i Sverige.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Samlooh:

Kommer ni att göra några tester med respektive korts prestanda med "ray tracing" påslaget?

Lär dröja, 7e släpper AMD två grafikkort och sina nya CPU:r.
Sedan vill väl redaktionen ha semester som vi andra vill.
Dessutom är det ganska lätt att se ungefär hur korten ligger till även i RT, sätt ett RTX2070 Super mellan ett RTX2070 och ett RTX2080, så hamnar du ganska rätt.
Likaså hamnar ett RTX2060 Super mellan RTX2060 och RTX2070.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kortet ser så tråkiga ut, som om det våre från 80 talet. Inte ens något RGB

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Självklart! Att tänka på är att amazon är en marknadsplats, så alla där erbjuder inte nödvändigtvis försäljning utanför Tyskland. Amazon själva har gratis frakt över 39 EUR och en kundtjänst som är överlägsen den bästa i Sverige.

Amazon själva verkar inte skicka utanför Tyskland på de produkter jag har kikat på. De kanske inte får göra det? Många brukade beställde från Mindfactory men de skickar inte utanför Tyskland längre och jag misstänker att det har med konkurrensskäl att göra, att grossister hotat med att strypa tillgången då Mindfactory sabbar övriga marknader.

Det finns ju ingen annan rimlig anledning till att de helt plötsligt skulle begränsa sig och utesluta en stor del av sina potentiella kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Amazon själva verkar inte skicka utanför Tyskland på de produkter jag har kikat på. De kanske inte får göra det? Många brukade beställde från Mindfactory men de skickar inte utanför Tyskland längre och jag misstänker att det har med konkurrensskäl att göra, att grossister hotat med att strypa tillgången då Mindfactory sabbar övriga marknader.

Det finns ju ingen annan rimlig anledning till att de helt plötsligt skulle begränsa sig och utesluta en stor del av sina potentiella kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Amazon gör det, om varan inte skickas till Sverige är det antingen varor med restriktioner (som litiumbatterier) eller som säljs av tredjepart via Amazon som har valt att inte göra det själv.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Amazon själva verkar inte skicka utanför Tyskland på de produkter jag har kikat på. De kanske inte får göra det? Många brukade beställde från Mindfactory men de skickar inte utanför Tyskland längre och jag misstänker att det har med konkurrensskäl att göra, att grossister hotat med att strypa tillgången då Mindfactory sabbar övriga marknader.

Det finns ju ingen annan rimlig anledning till att de helt plötsligt skulle begränsa sig och utesluta en stor del av sina potentiella kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Beställt från Amazon.de säkert 20 gånger, skickats både från amazons lager och småbutiker utan problem.

Man bör dock notera att man nu mer får betala svensk moms när man beställer. Detta kan man slippa från mindre butiker, t ex så slapp jag det när jag beställt från caseking.

Permalänk
Medlem

@JonasT - Jag har ett Vega64, ser i tabellen (Syntetiska) följande:
Geforce GTX 1080 (8 GB) 20117/22632
Radeon RX Vega 64 (8 GB) 19797/23262
Vegakortet har högre grafikpoäng men ändå sämre totalpoäng, vad är förklaringen till det? Har även ett Gigabyte RTX 2060 som klockats stabilt med rejält frekvenslyft inom 83°C, finner därmed ingen anledning att uppgradera till denna serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nya RTX 2070 super presterar som ett gammalt 1080ti från 2017 fast utan ray tracing? Bryr man sig inte om den tekniken så kan man nog göra en bättre affär om man köper ett begagnat 1080ti istället. Synd bara att RTX 2070 super inte riktigt kommer upp i 60 fps i 4k. Den verkar snitta på 55-58 fps. Det kanske då är bättre att köpa ett RTX 2080 eller RTX 2080 super för 4k 60 fps+ om inte prisskillnaden är allt för stor?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

2070S känns som en perfekt uppgradering ifrån mitt 1070.
Inte för extrem prisnivå och rätt bra prestanda hopp.

Blir nog ett sådant

Permalänk
Hjälpsam

Fina prestanda men jag har verkligen svårt för namnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett RTX 2070 Super Super Jetstream om den släpps. 2X Super!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

@JonasT - Jag har ett Vega64, ser i tabellen (Syntetiska) följande:
Geforce GTX 1080 (8 GB) 20117/22632
Radeon RX Vega 64 (8 GB) 19797/23262
Vegakortet har högre grafikpoäng men ändå sämre totalpoäng, vad är förklaringen till det? Har även ett Gigabyte RTX 2060 som klockats stabilt med rejält frekvenslyft inom 83°C, finner därmed ingen anledning att uppgradera till denna serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikpoängen i 3DMark baseras bara på de två första grafiktesterna medan totalpoängen även viktar fysik (CPU) samt det kombinerade testet (både CPU och GPU). Troligtvis är det under det kombinerade testet som Vega 64 tappar, vilket resulterar i en lägre totalpoäng ställt mot andra kort det annars besegrar grafikpoängsmässigt. Vi såg liknande resultat vid det ursprungliga testet av Vega 64. Jämför mot GTX 1080 exempelvis.

Permalänk
Medlem

Tycker inte priserna alls är så dåliga som folk verkar påstå. Det kostar rejält att gå upp från prestanda runt 980 ti OC klassen som jag sitter på t.ex upp till nästa riktiga steg. Ett 980 ti OC/1070 t.ex verkar gå på nästan 2000kr här på marknaden, samtidigt som ett 1080 ti hamnar på närmare 5000. Och mot just ett begagnat 1080 ti så tycker jag de ligger riktigt bra i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo men med den inställningen räcker mitt R9 290 gott och väl. Köper man något för över 4000:- så gör man ju det för att få en premiumupplevelse utan att behöva snika till det?!

Ja det var väl kanske mer ett konstaterande än en förväntning. Men om JAG skulle köpa ett grafikkort för dom pengarna så hade jag förväntat mig det ändå. Med andra ord anser jag att man bör undvika köp av den här typen av grafikkort för att inte normalisera köp i de här prisklasserna. Priserna ligger där permiumsegmentet bör ligga. Men prestandan motsvarar ett mellansegment.

Varför jag tycker som jag gör, är på grund av det faktum att nästa generations konsoller inte kommer kunna kosta mycket mer än priserna för dessa och ändå utlovas 4K och 60fps. Vad får mig att tro att nästa generations konsoller inte kommer kunna kosta så väldigt mycket mer? Jadu... alla utvecklare som hittills försökt ta ut premiumpris, dvs typ 7000:- för en spelkonsol har floppat totalt.

De har sagt 4K 60Hz ja men det är ett implicit ELLER där emellan. Så bilspel på stängd bana typ Forza kan köra 4K 30 FPS och vara mums ögongodis. Men BF0.5 kommer rulla i 120 FPS 1080p (undrar dock hur de tänkt med TV paneler där, ovanligt med hög refreshrate på dem).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Så nya RTX 2070 super presterar som ett gammalt 1080ti från 2017 fast utan ray tracing? Bryr man sig inte om den tekniken så kan man nog göra en bättre affär om man köper ett begagnat 1080ti istället.

Nja, det beror på vad man värdesätter. Säg att tredjepartskort ligger på runt 7k, då kanske man kan få ett begagnat 1080Ti för säg 4k. Då får man ett hungrigare/varmare kort, ingen RT, sämre stöd i framtiden med drivrutiner osv. samt att garantin i de flesta fall har gått ut för att inte nämna ett obefintligt värde om man vill sälja det om något år.

Man får göra som man vill men för min del känns ett nytt 2070S mer prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Tycker inte priserna alls är så dåliga som folk verkar påstå. Det kostar rejält att gå upp från prestanda runt 980 ti OC klassen som jag sitter på t.ex upp till nästa riktiga steg. Ett 980 ti OC/1070 t.ex verkar gå på nästan 2000kr här på marknaden, samtidigt som ett 1080 ti hamnar på närmare 5000. Och mot just ett begagnat 1080 ti så tycker jag de ligger riktigt bra i pris.

Fast dessa begagnatpriser har så klart inte hunnit justeras i och med att det officiella avtäckandet skedde för ett par timmar sen. Rimlig prissättning för ett begagnat 1080Ti kommer att vara max 4k framöver vilket ökar prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför jag tycker som jag gör, är på grund av det faktum att nästa generations konsoller inte kommer kunna kosta mycket mer än priserna för dessa och ändå utlovas 4K och 60fps.

Du kunde ju sagt att du snackade om typ mediumkvalité. Ett 2060 lär nog lätt spöa vad en konsol erbjuder i nästa generation. Du kan ju inte jämföra högsta grafikinställningen på en PC jämfört med en konsol.

Permalänk
Medlem

Hade jag precis köpt ett vanligt RTX kort hade det känts som om att nVidia nyss sparkat mig rakt i skrevet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Fast dessa begagnatpriser har så klart inte hunnit justeras i och med att det officiella avtäckandet skedde för ett par timmar sen. Rimlig prissättning för ett begagnat 1080Ti kommer att vara max 4k framöver vilket ökar prisskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så. Men om en sån här nylansering har en sådan direkt påverkan på begagnatmarkanden så är det knappast tramspriser som vissa här påstår.

Permalänk
Medlem

Mitt 2070 (ROG Strix advanced edition) håller turbon konstant vid 2055mhz eller strax över vid gaming när fpsen släpps lösa. Det är jag nöjd med. Men så köpte jag det nytt för 4000kr också (pga tur).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Inget speciellt släpp, men Radeon VII känns mer eller mindre dött nu pga 2070S såvida man inte har väldigt speciella krav på mkt och snabbt VRAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Inget speciellt släpp, men Radeon VII känns mer eller mindre dött nu pga 2070S såvida man inte har väldigt speciella krav på mkt och snabbt VRAM.

Beror ju på hur man vinklar det. Man kan också se det att nu är prestanda i klass med ett Radeon VII (minus VRAM-biten) plötsligt 2000 kronor billigare.

"Gamla" 2080 framstår nu som relativt meningslös jämfört med 2070S. Men det lär ju bara vara tillfälligt tills Nvidia släpper 2080S om några veckor...

Permalänk
Medlem

Om RTX 2080 Super presterar ungefär som RTX 2080 Ti. Och det behåller samma pris som nuvurande RTX 2080.

Kommer inte RTX 2080 Ti bli lite onödig?

EDIT: Kollade lite på specifikationerna. Verkar väl vara en höjning på ca 10%. 2080 Ti är fortfarande snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorault:

Om RTX 2080 Super presterar ungefär som RTX 2080 Ti. Och det behåller samma pris som nuvurande RTX 2080.

Kommer inte RTX 2080 Ti bli lite onödig?

Om artikeln stämmer: RTX 2080 Super kommer baseras på TU104 med lite fler upplåsta processorer och snabbare minne, medan RTX 2080 Ti är baserat på den större kretsen TU102.

Tittar man i graferna så finns det gott om utrymme mellan en RTX 2080 och en RTX 2080 Ti:

Utifrån det tror jag inte att ett RTX 2080 Super kommer prestera ungefär som ett RTX 2080 Ti, utan en bit under. Halvvägs mellan ett RTX 2080 och ett 2080 Ti är en gissning.

Huruvida det gör kortet onödigt beror ju på hur man tänker. Jag tänker att gamla RTX 2070 var rätt meningslös när RTX 2060 kom ut eftersom prestandaskillnaden var så liten i förhållande till prisskillnaden, något som Super-serien verkar fixa nu.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Insåg det när jag kollade nyss specifikationerna. Ganska under RTX 2080 Ti.