Permalänk
Medlem

Man får ju passa på att njuta av fullmånen. Bild 1 tagen nyss och bild två tagen igår natt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite blandade bilder från semestern

Permalänk
Medlem

En liten Vintergatupanorama (180°) från Bortle 3 himmel kring Bygdeå, 4 mil norr om Umeå, tagen i veckan.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Varit lite slapp med att posta här ett tag, men jag lovar att bättra mig. Blivit en hel del makro den senaste tiden, och då framför allt spindlar; här, en höstspindel (Metellina segmentata) som poserade så vackert.

Metellina segmentata by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Var på konferens i Hallstahammar och passade då på att fota en stuga med tillhörande reflektion i vattnet. Fotad med en iPhone 13 Pro.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Höstbild från Lofoten, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Häromnatten var en lyckad natt för min del, då jag äntligen lyckades få igång mitt stora teleskop och fångade Jupiter på bild!
Det har varit väldigt många frustrerande nätter med svordomar om att hitta rätt "image train" (vad det nu heter på svenska?). Till slut kom jag på att jag kan ju hamstra förlängningstuber från mitt solteleskop, vilket jag också gjorde, och satte ihop det lite finurligt med T-nosen mot Barlowen. Eftersom det här är helt nytt för mig så har jag mycket att lära mig om 1) spela in med rätt inställningar, 2) redigera staplade bilden, 3) efterbehandla för att det ska bli så snyggt som möjligt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Häromnatten var en lyckad natt för min del, då jag äntligen lyckades få igång mitt stora teleskop och fångade Jupiter på bild!
Det har varit väldigt många frustrerande nätter med svordomar om att hitta rätt "image train" (vad det nu heter på svenska?). Till slut kom jag på att jag kan ju hamstra förlängningstuber från mitt solteleskop, vilket jag också gjorde, och satte ihop det lite finurligt med T-nosen mot Barlowen. Eftersom det här är helt nytt för mig så har jag mycket att lära mig om 1) spela in med rätt inställningar, 2) redigera staplade bilden, 3) efterbehandla för att det ska bli så snyggt som möjligt.
https://www.saarikkophoto.eu/swec/astro/Jupiter-Oct4th2022.jpg

Snyggt! Har sett att alla yttre planeter är uppe just nu, kanske ska passa på med de andra också

Permalänk
Medlem

Har inget teleskop, men när nu Jupiter var extra stor på himlen passade jag på med systemkameran (Canon 90D) och mitt värstingteleobjektiv (Sigma 150-600 "C"), med nominell brännvidd 600 mm, fast verklig ca 570 mm. Vanligt kamerastativ. 10 sekunder självutlösare för att låta kameran stillna.

Bilden är sammansatt av två exponeringar, en för de svaga månarna (ISO 800, f/8, 1/25 s), och en för Jupiter (ISO 200, f/8, 1/100 s), för kontrasten var för stor i en exponering.
Och naturligtvis är bilden kraftigt beskuren. Jupiter var ca 50 bågsekunder i skenbar diameter vid tillfället, medan den horisontella bildvinkeln var ca 8000 bågsekunder (~2.2 grader), eller ca 160 gånger större.

Månarna är, från vänster, Callisto, Io, Europa och Ganymedes.

Det är ju inte Hubble direkt. Ändå lite kul att faktiskt få fram lite detaljer på Jupiters yta!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Samma period som när jag fotade Vintergatan var jag även i Umeå och fotade stadens fulaste hus, Vävia..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Höstfärger vid Själevadsfjärden

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Änterligen orkade man fixa semesterbilderna från Malaga.

Fler på; https://mrjane.se/

Permalänk
Medlem

En skön förvår promenad.

Permalänk
Medlem

Sisjön som jag promenerade runt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Samma period som när jag fotade Vintergatan var jag även i Umeå och fotade stadens fulaste hus, Vävia..
https://www.saarikkophoto.eu/swec/vavia-umea.jpg

Väven

Jag tycker inte huset är så fult, men det passar ju inte in öht där det ligger.

______________

Här hemma har ofrivilliga stornäsor fått vara en del av att leka med senaste iphone-kameran

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

En klassisk utsikt över Reine, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Höst och kvällsfoto

Permalänk
Medlem

Mer höstfoto

Permalänk
Medlem

Ytterligare nattfoto

Permalänk
Medlem

Solnedgång i oktober.

Permalänk
Medlem

Lite härlig skärmflygning.

Permalänk
Medlem

En till

Permalänk
Medlem

Ska börjas i tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Pallplats i år igen (sm vattenrutchbana)

Permalänk
Medlem

Pixel 7. Stor skillnad mot min Xperia 5 II

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Lite blandad vinterpepp från förra året.

Permalänk
Medlem

Skoj med stora drönare och motljus:)

Permalänk
Medlem

Dimmig soluppgång

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.