Permalänk
Bildexpert

@fossegrim: Jättefin bild i backen! Solen ligger på precis rätt höjd så att komposition, ljussättning och skuggor blir alldeles lysande. Sånt där gillar jag.

Detta var vid en utsiktsplats över Mount Baden-Powell (Inspiration Point Trailhead) i södra Kalifornien. Mitten av september, och bilden förekom även i mitt test av LG OLED Flex. Ångrar lite att jag inte hade med mig min systemkamera, denna togs med en iPhone SE... Nåväl.

Permalänk
Medlem

Lite dis i Polen

Permalänk
Medlem

En liten tur på 90 mil ner till Skåne igår bjöd på lite varierande fotomöjligheter. Vädret var minst sagt varierat, och ljuset därefter, men några fågelkryss blev det i vart fall. Två av dem på representabla foton dessutom.

Blåvingad årta by Oscar Petersson, on Flickr

Baltimoretrupial by Oscar Petersson, on Flickr

Vitkindade gäss by Oscar Petersson, on Flickr

Börringevråk (Ormvråk) by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Resultat från gårdagens projekt där jag ville testa att fotografera vattendroppar. Byggde upp en liten rigg i köket och använde en speedlight som ljuskälla. Vart en hel del "trial and error", men jag blev nöjd med resultatet

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Inget överdrivet fan av vintern men nog fan är det vackert

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fin halo fick du med på köpet, trots frosten i träden!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Norrtälje

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vilka bilder! ;o

Permalänk
Medlem

Ingen redigering behövdes för kvällens solnedgång. Au naturel, straight out of camera!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Byggde ny dator i helgen! (se signatur)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Ponta de São Lourenço, Madeira, Portugal.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Provade lite hastigt nån vecka sen att ta bilder på Orionnebulosan med en oguidad och icke-polinställd montering. Hann ta 27 bilder, vardera på 30 sek och ISO 1600. Nikon Z6 + Redcat 51/250 (f/4.9). Stackade med AstroPixelProcessors gratisversion, GraXpert (freeware) för att bli av med ev gradient som uppstod vid stack (har inga bias, darks eller flats ens) och efterbehandling i Photoshop.
Är rätt nöjd med det lilla man använt för att få detta resultat.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Provade lite hastigt nån vecka sen att ta bilder på Orionnebulosan med en oguidad och icke-polinställd montering. Hann ta 27 bilder, vardera på 30 sek och ISO 1600. Nikon Z6 + Redcat 51/250 (f/4.9). Stackade med AstroPixelProcessors gratisversion, GraXpert (freeware) för att bli av med ev gradient som uppstod vid stack (har inga bias, darks eller flats ens) och efterbehandling i Photoshop.
Är rätt nöjd med det lilla man använt för att få detta resultat.
https://www.saarikkophoto.eu/swec/astro/M42_Orion_nebulae.jpg

Tjusigt värre! Men var tog du bilderna... kan väl knappast varit i närheten av Stockholm? Är så mycket ljusföroreningar här så man ser knappt några stjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tjusigt värre! Men var tog du bilderna... kan väl knappast varit i närheten av Stockholm? Är så mycket ljusföroreningar här så man ser knappt några stjärnor.

Jodå, ca 1,5 mil sydväst om Stockholm (och lika långt till Södertälje), Bortle 7-8 område.
Det gör inget om man själv inte ser stjärnorna, det är bara att låta kameran sköta det åt en.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Provade lite hastigt samtidigt som jag fotade Orionnebulosan att fota Plejaderna med en oguidad och icke-polinställd montering.
Tog bara 27 bilder här med, vardera på 30 sek och ISO 1600. Nikon Z6 + Redcat 51/250 (f/4.9). Stackade med AstroPixelProcessors gratisversion, GraXpert (freeware) för att bli av med ev gradient som uppstod vid stack (har inga bias, darks eller flats ens) och efterbehandling i Photoshop.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Jodå, ca 1,5 mil sydväst om Stockholm (och lika långt till Södertälje), Bortle 7-8 område.
Det gör inget om man själv inte ser stjärnorna, det är bara att låta kameran sköta det åt en.

Det var som tusan! Måste prova GraXpert o se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Skagsanden, Lofoten, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Skrivet av Nissling:

@fossegrim: Jättefin bild i backen! Solen ligger på precis rätt höjd så att komposition, ljussättning och skuggor blir alldeles lysande. Sånt där gillar jag.

Detta var vid en utsiktsplats över Mount Baden-Powell (Inspiration Point Trailhead) i södra Kalifornien. Mitten av september, och bilden förekom även i mitt test av LG OLED Flex. Ångrar lite att jag inte hade med mig min systemkamera, denna togs med en iPhone SE... Nåväl.

https://i.imgur.com/r6f0AYw.jpg

Missade helt din kommentar, tusen tack! Och extremt fin bild du tagit med - galet vad telefoner är kapabla till idag.

Permalänk
Medlem

C/2022 E3 ZTF & Mars

Efter flera om och men lyckades jag till slut få ihop min kometbild från 12 feb.

Fick ett fult efterspår av kometen på stjärnstacken där Mars var spot-on, och ett halo från Mars i kometstacken, men efter flera om och men, massor med frågor på PixInsight for beginners-gruppen på Facebook, löste jag äntligen problemet och kunde förverkliga min bild.

Bilden består av 102 lights @ 30 sek ISO 800, 65 bias och 60 flats, utan guidning och PA/TPPA.

WBPP och CometAlignment (senaste) samt starXterminator och lite blurXterminator i PixInsight och efterredigering i Photoshop.

Kul projekt, som dock tog bara en vecka att slutföra. Synd bara att jag inte fick fram mer av själva kometen utan att spränga bilden.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Efter flera om och men lyckades jag till slut få ihop min kometbild från 12 feb.

Fick ett fult efterspår av kometen på stjärnstacken där Mars var spot-on, och ett halo från Mars i kometstacken, men efter flera om och men, massor med frågor på PixInsight for beginners-gruppen på Facebook, löste jag äntligen problemet och kunde förverkliga min bild.

Bilden består av 102 lights @ 30 sek ISO 800, 65 bias och 60 flats, utan guidning och PA/TPPA.

WBPP och CometAlignment (senaste) samt starXterminator och lite blurXterminator i PixInsight och efterredigering i Photoshop.

Kul projekt, som dock tog bara en vecka att slutföra. Synd bara att jag inte fick fram mer av själva kometen utan att spränga bilden.
https://www.saarikkophoto.eu/swec/astro/Comet_combined3.jpg

Inte så konstigt att jag inte lyckades hitta den om den var så där svag! Snygg bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte så konstigt att jag inte lyckades hitta den om den var så där svag! Snygg bild

Tackar! Den var inte så jättesvag när jag tog testbilder, men problemet med spegellösa och Bortle 7 är att om man ökar histogramkurvan så ökar man även bruset, trots att man stackat över 100 bilder med varandra. Hade varit annan femma om jag fotat från Bortle 4 eller lägre, då hade kometen varit jättestor och fin med svans etc, men nu får jag nöja mig med det lilla jag lyckats med.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Norrsken, med 5D mk2 och Samyang 14mm. Ruskigt sugen på en Canon R8…

Permalänk
Medlem

I år har det varit sjukligt mycket norrsken.

Permalänk
Medlem

Lite bilder från mobilen:

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Bildexpert

Jag ville ge min iPhone SE en verklig chans som kamera på semestern och skaffade en app som kunde fotografera i RAW precis före avresa. Först när jag kom hem fick jag chans att leka i Lightroom och måste medge att jag är nöjd med resultatet. Givetvis kommer man inte ifrån begränsningarna i optik och upplösning, plus att det dynamiska omfånget är väldigt snävt i jämförelse mot en traditionell systemkamera (även bland instegsmodeller). Mörka miljöer är mycket svåra att få till hyggligt, och i många fall går det i princip inte.

Men att kunna ändra exponering, vitbalans och färg utan att introducera alltför mycket fel i bilden är ett mycket starkt kort då telefonen är så pass smidig. Dessutom slipper man all skärpefiltrering och liknande som finns i Apples egna app. Självklart är min D850 en mycket bättre kamera sett till samtliga bildmässiga parametrar, men att släpa den klumpen upp och ner för Blue Mountains...? Nej tack. Dessutom gillar jag att iPhonen lätt får en kornbild som ger lite lagom vintagekänsla.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Jag ville ge min iPhone SE en verklig chans som kamera på semestern och skaffade en app som kunde fotografera i RAW precis före avresa. Först när jag kom hem fick jag chans att leka i Lightroom och måste medge att jag är nöjd med resultatet. Givetvis kommer man inte ifrån begränsningarna i optik och upplösning, plus att det dynamiska omfånget är väldigt snävt i jämförelse mot en traditionell systemkamera (även bland instegsmodeller). Mörka miljöer är mycket svåra att få till hyggligt, och i många fall går det i princip inte.

Men att kunna ändra exponering, vitbalans och färg utan att introducera alltför mycket fel i bilden är ett mycket starkt kort då telefonen är så pass smidig. Dessutom slipper man all skärpefiltrering och liknande som finns i Apples egna app. Självklart är min D850 en mycket bättre kamera sett till samtliga bildmässiga parametrar, men att släpa den klumpen upp och ner för Blue Mountains...? Nej tack. Dessutom gillar jag att iPhonen lätt får en kornbild som ger lite lagom vintagekänsla.

https://i.imgur.com/CQByOnd.jpg
https://i.imgur.com/qD56kJH.jpg
https://i.imgur.com/yzjOucP.jpg
https://i.imgur.com/U85tUt4.jpg
https://i.imgur.com/G0YoYFF.jpg

Väldigt fina bilder! Väldigt imponerande och nästintill sjukt vad man kan få till med telefonen idag. Kul!

Permalänk
Medlem

Två bilder från Madeira, Portugal.

Ponta de São Lourenço

Ribeira de Janela

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag ville ge min iPhone SE en verklig chans som kamera på semestern och skaffade en app som kunde fotografera i RAW precis före avresa. Först när jag kom hem fick jag chans att leka i Lightroom och måste medge att jag är nöjd med resultatet. Givetvis kommer man inte ifrån begränsningarna i optik och upplösning, plus att det dynamiska omfånget är väldigt snävt i jämförelse mot en traditionell systemkamera (även bland instegsmodeller). Mörka miljöer är mycket svåra att få till hyggligt, och i många fall går det i princip inte.

Men att kunna ändra exponering, vitbalans och färg utan att introducera alltför mycket fel i bilden är ett mycket starkt kort då telefonen är så pass smidig. Dessutom slipper man all skärpefiltrering och liknande som finns i Apples egna app. Självklart är min D850 en mycket bättre kamera sett till samtliga bildmässiga parametrar, men att släpa den klumpen upp och ner för Blue Mountains...? Nej tack. Dessutom gillar jag att iPhonen lätt får en kornbild som ger lite lagom vintagekänsla.

https://i.imgur.com/CQByOnd.jpg
https://i.imgur.com/qD56kJH.jpg
https://i.imgur.com/yzjOucP.jpg
https://i.imgur.com/U85tUt4.jpg
https://i.imgur.com/G0YoYFF.jpg

Vad körde du för app?

Permalänk
Bildexpert

@CooingPendulum: ProCam 8. Funkade i överlag bra. Hände ibland att jag kom tillbaka till hemmenyn efter att jag tagit en bild men appen var fortfarande öppen och bilden sparades alltid. Annars var det inga direkta fel på den.

Fler bilder från Down under för den som vill se: https://drive.google.com/drive/folders/17JodCLC2wLQBJzzsoQU-3...

Permalänk
Medlem

St. Magdalena, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook