Permalänk
Medlem

Träd

Som liten parvel då man vart tillsagd att slösa inte film på att fota träd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Som liten parvel då man vart tillsagd att slösa inte film på att fota träd!

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Man förstår ju tanken, i synnerhet med film, men ja ... Träd är ju så mycket mer än bara träd.

Apropå träd ...
Blommande körsbärsträd!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Våren...

Ute i skogen och härjat runt med ett gammalt "vintage" Tamron Adaptall2 SP 300mm 1:5.6 manuellt objektiv. Mycket trial and error när allt måste skötas manuellt...

Och ja, bilderna är efterbehandlade i Lightroom och Topaz Denoise Ai men ser ut att slaktas kvalitetsmässigt i uppladdningen....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Var ute och tältade i helgen och såg denna sköldpaddeliknande ö ute i vattnet

Permalänk
Medlem

Blev lite jordgubbstårta igår då både jag och min mamma fylde år i veckan. Mumms

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tar vanligtvis mest naturbilder, men det är alltid kul att testa lite nya saker

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Taget ca 1 mil söder om Gottröra (där ett SAS-plan krashade för drygt 30 år sedan). Väldigt vacker natur i detta område.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En vacker kyrka belägen på en kulle i Slovenien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Vattenfall i Norge från i juni

Permalänk
Medlem

Från gatorna på Rivieran.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Från gatorna på Rivieran.

https://imgur.com/a/phKkpQn

Du behöver länka till själva jpg-filen för att det ska fungera i sweclockers forum. (https://i.imgur.com/w3ixxRV.jpeg)

Permalänk
Medlem

@Miljon3

Skrivet av Miljon3:

Från gatorna på Rivieran.

https://imgur.com/a/phKkpQn

Antingen laddar du upp bilden direkt om du har den på datorn så här:
Om du klickar på "Förhandsgranska" kommer knappen för uppladdning i den röda cirkeln fram.

Om du gör det via Imgur klistrar du in länken i det markerade området och klickar på bildikonen (den till vänster om den röda cirkeln i bilden här ovanför) i tråden och klistrar in där.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Sommarmorgon vid St. Primož kyrkan i Slovenien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Nytt försök:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

"That moment when Airwolf decides to make a flyby over your solar imaging..."

Alltid önskat fånga helikopter på bild när den sveper framför solen och här lyckas jag fånga själva Airwolf av alla

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Midtown fotograferat från Harlem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Klicka på länken under bilden för att se något häftigt jag lyckades fånga häromdan!

2023-07-28 Solar Ha CME by Miska Saarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har jobbat vidare med att utveckla mina blombilder :). Alla är odlade här hemma.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Tre Cime di Lavaredo, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Helgen bjöd utöver kräftor och fin segling även på klara och stjärnklara nätter. Bild 1-3 är tagna med min Pixel 7 Pro. Bild 4 är tagen med min drönare. Om mobilen är 100% still kan man få betydligt längre slutartid än de normala 5 sek. Tror detta var 90 sekunder eller mer. Mobilen låg/lutade mot en stubbe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några solnedgångar på Gotland

Permalänk
Medlem

Hemsedal, Norge.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Norrsken från i vintras

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Solnedgång över ”Helags-badet”.

Morgonvy över Helagsfjället.

Permalänk
Medlem

Håller på att testa arbetsflöde för att ta raw-filer till Resolve och redigera foton där. Verktygen i Resolve känns ungefär en miljon gånger bättre än Photoshop, även om det är lite klumpigt att hantera raw-filer från stillbildskameror.

Permalänk
Medlem

(Ses bäst i Image P3)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Håller på att testa arbetsflöde för att ta raw-filer till Resolve och redigera foton där. Verktygen i Resolve känns ungefär en miljon gånger bättre än Photoshop, även om det är lite klumpigt att hantera raw-filer från stillbildskameror.

<Uppladdad bildlänk>

Och här ser jag en anledning till varför man bör vänta en eller två dagar innan man lägger upp bilder efter redigering. Jäklar vad jag stör mig på den grönaktiga tonen i håret. Fattar inte hur jag missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och här ser jag en anledning till varför man bör vänta en eller två dagar innan man lägger upp bilder efter redigering. Jäklar vad jag stör mig på den grönaktiga tonen i håret. Fattar inte hur jag missade det.

Du vet väl om att du kan jobba med masker på Resolve? På så vis slipper du tona fel område.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain