Philips 49PUS6501, skärmen har fått psykbryt

Permalänk
Medlem

Philips 49PUS6501, skärmen har fått psykbryt

Hej.

Har en Philips 49PUS6501 som jag har haft i tre år drygt. För några månader sedan började skärmen flimra ibland. Då räckte det att starta om tvn så var allt okej. Men det skedde oftare och oftare och nu flimrar den direkt vid uppstart. Även själva philipsloggan.

Bifogar en bild på hur det ser ut.

Har ni några tips eller tankar vad det kan bero på? Och framför allt om det går att lösa på ett prisvärt sätt?

Permalänk
Bildexpert 📺

@T3M0: Alla former av fel med linjer på det där sättet är ett tecken på att panelen är trasig. I "bästa fall" någon trasig konding någonstans eller en intern kabel som är glapp. Man kan försöka ta fram TV:n/skärmens egna menyer. Ifall de fungerar är det tecken på att felet är knutet till själva ingången/anslutningen. Men i de flesta fall med den där typen av fel är det hela apparaten som inte fungerar.

Lösningen är att reklamera. En Philips med 01 i modellnumret är från 2016 men beroende på när den har sålts har du tre års reklamationsrätt.

Är den köpt för mer än tre år sedan är det mestadels att betrakta som skrot. En del har tiden och orken att kolla själva efter sådant som interna glapp. Kostnaden för att bekosta en reparation är vanligtvis högre än att köpa en nyare och ofta bättre modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@T3M0: Alla former av fel med linjer på det där sättet är ett tecken på att panelen är trasig. I "bästa fall" någon trasig konding någonstans eller en intern kabel som är glapp. Man kan försöka ta fram TV:n/skärmens egna menyer. Ifall de fungerar är det tecken på att felet är knutet till själva ingången/anslutningen. Men i de flesta fall med den där typen av fel är det hela apparaten som inte fungerar.

Lösningen är att reklamera. En Philips med 01 i modellnumret är från 2016 men beroende på när den har sålts har du tre års reklamationsrätt.

Är den köpt för mer än tre år sedan är det mestadels att betrakta som skrot. En del har tiden och orken att kolla själva efter sådant som interna glapp. Kostnaden för att bekosta en reparation är vanligtvis högre än att köpa en nyare och ofta bättre modell.

Tack för ett utförligt svar.
Jag förstod att det med största sannolikhet är att betrakta som skrot, men att det kunde vara värt att höra sig för. Synd också att en tv som endast har suttit orörd på en vägg i tre års tid bara ger upp. Synd att kvaliteten inte lever upp till ens förväntningar. Synd också på en i övrigt mycket kompetent tv. RIP. Nu får Sony chansen att visa vad dom går för. (Hade gärna köpt en likadan Philips eller motsvarande modell, men huvudsaken är dess operativsystem)

Än en gång. Tack för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig?

Våran philips tv ha börjat flimra blått. Har hänt två ggr nu. Första gången gick det till sig när vi startade om den. Den här gången hade vi den först bara avstängd lite snabbt men då var det kvar. Sen lät vi den vara av i 2 timmar då funkade den som vanligt.

Den blev 3 år i november då vi köpte den på Black Friday 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaB82:

Hur gick det för dig?

Våran philips tv ha börjat flimra blått. Har hänt två ggr nu. Första gången gick det till sig när vi startade om den. Den här gången hade vi den först bara avstängd lite snabbt men då var det kvar. Sen lät vi den vara av i 2 timmar då funkade den som vanligt.

Den blev 3 år i november då vi köpte den på Black Friday 2020.

Reklamera, du har en begränsad tid från du upptäckt det hela tills du behöver påpeka det för att kunna reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaB82:

Hur gick det för dig?

Våran philips tv ha börjat flimra blått. Har hänt två ggr nu. Första gången gick det till sig när vi startade om den. Den här gången hade vi den först bara avstängd lite snabbt men då var det kvar. Sen lät vi den vara av i 2 timmar då funkade den som vanligt.

Den blev 3 år i november då vi köpte den på Black Friday 2020.

Skrivet av Ibymafayhas:

Reklamera, du har en begränsad tid från du upptäckt det hela tills du behöver påpeka det för att kunna reklamera.

Svårt att reklamera om reklamationsrätten gått ut, ovan TV är 3år+.

Har man köpt till någon form av utökad garanti på TV:n alternativt har något tillägg till sin hemförsäkring kan man testa den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt att reklamera om reklamationsrätten gått ut, ovan TV är 3år+.

Har man köpt till någon form av utökad garanti på TV:n alternativt har något tillägg till sin hemförsäkring kan man testa den vägen.

Vet att andra lyckats med det hela med Sony TV topend, men för en midend Phillips så är väl kalkylen att den skall gå sönder så nära på garantier gått ut.