Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Kaffefilter !! Vad har hänt? Tunnare papper så filtret säckar ihop. Har använt 1x4 oblekta i många år men nu måste jag hitta alternativ. Enligt någon kaffebryggarexpert på TV ska man skölja filtret innan man sätter det i tratten (minns inte varför, kanske för att skölja ur ämnen som kan ge smak ??) men det går inte med den nya papperskvalitén för då sjunker filtret ihop i en liten geggig hög. När kaffet är färdigbryggt ligger filtret hopsjunket i botten på tratten. Blir nog att hitta nån slags återanvändbart nylonfilter, har för mig att det finns sådana. Eller kanske ett annat märke än det jag använder nu.

Kan rekommendera denna gjord av linne. Har förvisso bara använt den i ett par månader men tycker att den fungerar bra. Ingen bismak eller något.

Jag hade ofta problem med att filtren vek sig när man bryggde kaffet, men sen jag köpte moccamaster har jag aldrig haft problemet, oavsett vilket märke jag använde, noterade jag lite förvånat efter ett tag.
Innan använde jag lågprismärket Eldorados kaffefilter och de fungerade alltid. Killgissade på om det berodde på utformningen av filterhållaren typ...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK!!!!

Permalänk
Medlem

Ett smått otroligt gubbgnäll (givet att man ju, utan Eltonbrillorna, ser lika illa som grävlingen(?) i det susar i säven) är storleken på mobiltelefoner dessa dagar. Efter många år av någon slags kattinspirerad lek har jag förlikat mig med den s k "mini" av diverse iphonemodeller. Att just klassificera dessa som "mini" är ju i mitt tycke högst tveksamt. Samtidigt är väl mitt storleksmotstånd ungefär lika givande som att föra en dialog i relativismens anda med italienaren Siffredi.

Men dessa s k minimodeller går ju inte att få tag på längre vad det verkar... Därmed väljer jag nu att ta till gubbvapnet och, återigen, hävda att det bestämt var bättre förr! T28 (jaja, med knubbisbatteriet, men ändå liten) är fortfarande min favorit.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ett smått otroligt gubbgnäll (givet att man ju, utan Eltonbrillorna, ser lika illa som grävlingen(?) i det susar i säven) är storleken på mobiltelefoner dessa dagar. Efter många år av någon slags kattinspirerad lek har jag förlikat mig med den s k "mini" av diverse iphonemodeller. Att just klassificera dessa som "mini" är ju i mitt tycke högst tveksamt. Samtidigt är väl mitt storleksmotstånd ungefär lika givande som att föra en dialog i relativismens anda med italienaren Siffredi.

Men dessa s k minimodeller går ju inte att få tag på längre vad det verkar... Därmed väljer jag nu att ta till gubbvapnet och, återigen, hävda att det bestämt var bättre förr! T28 (jaja, med knubbisbatteriet, men ändå liten) är fortfarande min favorit.

Använd din T28:a så mycket du kan – snart släcks ju 2G-näten!
(Men det blir ju också ett bra gubbgnäll …?)

Permalänk
Skrivet av oggan:

Ett smått otroligt gubbgnäll (givet att man ju, utan Eltonbrillorna, ser lika illa som grävlingen(?) i det susar i säven) är storleken på mobiltelefoner dessa dagar. Efter många år av någon slags kattinspirerad lek har jag förlikat mig med den s k "mini" av diverse iphonemodeller. Att just klassificera dessa som "mini" är ju i mitt tycke högst tveksamt. Samtidigt är väl mitt storleksmotstånd ungefär lika givande som att föra en dialog i relativismens anda med italienaren Siffredi.

Men dessa s k minimodeller går ju inte att få tag på längre vad det verkar... Därmed väljer jag nu att ta till gubbvapnet och, återigen, hävda att det bestämt var bättre förr! T28 (jaja, med knubbisbatteriet, men ändå liten) är fortfarande min favorit.

Smartklocka med esim plus inear?
Det du nämner är ett klassisk problem. Du vill ha något väldigt få vill ha, det finns väldigt många "högljuda personer" på internet som skriver deras önskemål överallt och man kan få intrycket att det är väldigt många som vill ha små mobiler. Men när sedan Apple släppte deras iPhone 13 mini så floppade den rejält. Likaså andra tillverkare som inte ser det lönsamt att fortsätta.

Jag har samma problem som du fast det motsatta. Jag vill ha en laptop med uppgraderingsbar ram till minst 64GB, extra plats för ssd, många usb portar, bra kylning.
Det är lönt i h-lvete att hitta en billig laptop med denna specifikation idag.
Allt ska fastlödas, kylningen ska suga. Allt för att laptoppen ska bli kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Använd din T28:a så mycket du kan – snart släcks ju 2G-näten!
(Men det blir ju också ett bra gubbgnäll …?)

Ja, vänta du bara! (-:

För övrigt anser gubben att "smartklocka" är en oxymoron. Kommer inte på fråga.

Som avslutning kan meddelas att ni alla härliga gubbar är varmt välkomna på gravölskonversation avseende GSM-nätets förträfflighet via 90-talsinspirerat telekonferensnummer i samband med att nätet släcks ned. Inbjudan anländer via fax inom kort.

Trevlig torsdag tillönskas!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Var hittar man bitsocker som INTE är snabblösligt? Såna där riktigt hårda jävlar? Affären har tre varianter sockerbitar, alla varnar hur snabblösliga de är, men jag vill ju inte ha det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Var hittar man bitsocker som INTE är snabblösligt? Såna där riktigt hårda jävlar? Affären har tre varianter sockerbitar, alla varnar hur snabblösliga de är, men jag vill ju inte ha det.

Dansukker, "På bit hårdraffinerade 750g" är gjort för de som föredrar att "dricka på bit". Har lång smälttid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Dansukker, "På bit hårdraffinerade 750g" är gjort för de som föredrar att "dricka på bit". Har lång smälttid.

Tack för tipset. Då gäller det bara att hitta en fullsortimentbutik också. Hemköp hade 4 hyllplan med rörsocker, fusksocker, snabbsocker, honung, etc, men inte normala sockerbitar alltså.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tack för tipset. Då gäller det bara att hitta en fullsortimentbutik också. Hemköp hade 4 hyllplan med rörsocker, fusksocker, snabbsocker, honung, etc, men inte normala sockerbitar alltså.

Brukar finnas hos ICA och ibland även rörsocker i bit som också löser sig långsamt men det har en liten bismak (som inte är alldeles oäven)

Kul i innehållsförteckningen för det vanliga bitsockret: Kolhydrat 100 g, Varav socker 100 g,
Och för rörsockret: Kolhydrat 99 g, Varav socker 99 g,

Skönt att veta att vanligt socket bara är socker och att rörsocker nästan bara är socker men det finns ingenting som berättar vad den sista procenten är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Brukar finnas hos ICA och ibland även rörsocker i bit som också löser sig långsamt men det har en liten bismak (som inte är alldeles oäven)

Kul i innehållsförteckningen för det vanliga bitsockret: Kolhydrat 100 g, Varav socker 100 g,
Och för rörsockret: Kolhydrat 99 g, Varav socker 99 g,

Skönt att veta att vanligt socket bara är socker och att rörsocker nästan bara är socker men det finns ingenting som berättar vad den sista procenten är.

Jag har för mig att den sista lilla procenten är mineraler eftersom rörsocker inte brukar vara lika hårt raffinerat som vitt socker. Det gör därför, åtminstone teoretiskt sett, rörsockret nyttigare än vitt socker.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det platsar i gubbgnäll men..

Fick fakturan i fredags från begravningsbyrån för pappas begravning.

Postades den 11 mars. Tio dagar på mig att betala ur dödsboet. Tiden gick ut den 21 mars och jag fick brevet den 22 mars.

Tog in posten när firman hade gått hem för dagen i fredags.

Ringde idag och fick veta att jag har två alternativ. Förlänga med tio dagar eller betala 295kr extra för att få förlängd betaltid med 50 dagar.

Hon tyckte det senare var bättre då "banker kan ta upp till en månad på sig att betala ut från dödsbon". Jag sa "men då har ni ju snålt med tid med tio dagar!". Svaret "annars kan det ta åratal innan vi får betalt".

Sen sa hon i samma utandning snabbt "oj ett annat samtal jag förlänger med tio dagar så får du ringa banken och höra hur lång tid det tar hej då" *klick*

Så nu sitter jag och vet inte om tiden är förlängd med tio dagar från nu eller tio dagar från den 21 mars.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vet inte om det platsar i gubbgnäll men..

Fick fakturan i fredags från begravningsbyrån för pappas begravning.

Postades den 11 mars. Tio dagar på mig att betala ur dödsboet. Tiden gick ut den 21 mars och jag fick brevet den 22 mars.

Tog in posten när firman hade gått hem för dagen i fredags.

Ringde idag och fick veta att jag har två alternativ. Förlänga med tio dagar eller betala 295kr extra för att få förlängd betaltid med 50 dagar.

Hon tyckte det senare var bättre då "banker kan ta upp till en månad på sig att betala ut från dödsbon". Jag sa "men då har ni ju snålt med tid med tio dagar!". Svaret "annars kan det ta åratal innan vi får betalt".

Sen sa hon i samma utandning snabbt "oj ett annat samtal jag förlänger med tio dagar så får du ringa banken och höra hur lång tid det tar hej då" *klick*

Så nu sitter jag och vet inte om tiden är förlängd med tio dagar från nu eller tio dagar från den 21 mars.

Ta det säkra för det osäkra och gå på tio dagar från 21 mars. Det verkar det mest logiska då det gäller en förlängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ta det säkra för det osäkra och gå på tio dagar från 21 mars. Det verkar det mest logiska då det gäller en förlängning.

Ja. Lika bra. Men de har ju satt i system att man ska betala för att förlänga. Begravningsbranschen måste granskas med sina priser kan jag tycka. Känns nästan lite som en maffia. Det vet att man inte ifrågasätter deras hutlösa priser för vem gör det typ i sorgen..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ja. Lika bra. Men de har ju satt i system att man ska betala för att förlänga. Begravningsbranschen måste granskas med sina priser kan jag tycka. Känns nästan lite som en maffia. Det vet att man inte ifrågasätter deras hutlösa priser för vem gör det typ i sorgen..

När en släkting dog och jag var ende arvingen tog det flera år innan pengarna, det var inte särskilt mycket, betalades ut till mig så jag lade ut pengar till begravning mm ur egen ficka tills vidare. Skulle du göra det kanske du måste komma överens med övriga dödsbodelägare och spara alla kvitton. Jag hade nog tur med begravningsbyrån, de var inte svåra att komma överens med men trots det lade jag ut pengarna. Inga stora summor, har för mig att det rörde sig om runt 10000:- fast surt att tvingas ligga ute med pengarna i flera år på grund av bankernas krångel. Värst och petigast var en utbetalning av en faktura som felaktigt dragits från dödsboet och som skulle betalas tillbaka från Fortum. Fortum satte direkt in pengarna på dödsboets konto men banken höll på i en evighet med allehanda konstiga krav på identifiering av mig som ende arvtagare trots att de nyss betalat ut resten av pengarna. Nåväl, till slut fick jag de pengarna också (och med ränta 3,25 kr).

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolag...
Vill börja med att säga att jag helt säkert blivit informerad om detta, men ändå
Jag betalar hemförsäkringen halvårsvis, ser nu att jag får betala en avgift för detta på 3% av helårsavgiften. Utöver detta så vill de ha in pengarna en månad innan försäkringsperioden, dvs försäkringen gäller from 1/5 men avgiften ska vara inne senast 1/4 så de har en hel månad där de kan förränta mina pengar redan innan de täcker min faktiska försäkring...

Permalänk
Medlem

En gång om året brukar man få ringa Telia och hota om att byta för att få ett rimligt pris igen, denna gången var det "kbry" som gällde... Bra sätt att hantera en 15 år gammal kund >:O

Fått byta till Bredband2 som var två hundringar billigare, men finns risk att man blir internet-fri en hel dag! Livet är tufft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Försäkringsbolag...
Vill börja med att säga att jag helt säkert blivit informerad om detta, men ändå
Jag betalar hemförsäkringen halvårsvis, ser nu att jag får betala en avgift för detta på 3% av helårsavgiften. Utöver detta så vill de ha in pengarna en månad innan försäkringsperioden, dvs försäkringen gäller from 1/5 men avgiften ska vara inne senast 1/4 så de har en hel månad där de kan förränta mina pengar redan innan de täcker min faktiska försäkring...

Ett alternativ vore förstås att din betalning strular och kommer in 3/5, men din försäkring sades tyvärr upp med omedelbar verkan på grund av bristande betalning 1/5. Och nu står du där i en filt och tittar på ditt hus i högan låga... Ibland kanske man ska fundera lite över vad man önskar sig, för det brukar vara så att försäkringen inte sägs upp omedelbart om betalningen inte kommer in på datumet på den första fakturan.

Permalänk
Medlem

Maxgaming vägrade byta till ny skärm på garantin då den inte uppfyller den pixelpolicy som gäller för denna modell jag har... RIP antar jag och 2200 kr i sjön. Det gäller en död pixel som lyser starkt vid spelande, galet irriterande. Tur man sparade en extra skärm....

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Maxgaming vägrade byta till ny skärm på garantin då den inte uppfyller den pixelpolicy som gäller för denna modell jag har... RIP antar jag och 2200 kr i sjön. Det gäller en död pixel som lyser starkt vid spelande, galet irriterande. Tur man sparade en extra skärm....

Sjukt ändå, räcker ju med en pixel även vid kanten av skärmen för att man ska störa sig som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett alternativ vore förstås att din betalning strular och kommer in 3/5, men din försäkring sades tyvärr upp med omedelbar verkan på grund av bristande betalning 1/5. Och nu står du där i en filt och tittar på ditt hus i högan låga... Ibland kanske man ska fundera lite över vad man önskar sig, för det brukar vara så att försäkringen inte sägs upp omedelbart om betalningen inte kommer in på datumet på den första fakturan.

Hänger inte med riktigt, men eftersom du säger att försäkringen inte sägs upp exakt på dagen om en betalning blir nån dag sen ser jag ju inte vitsen att betala en månad i förväg? Bilförsäkringen betalas "som vanligt" utan en månads buffert, Billeasingen betalas utan buffert, internet betalas utan buffert osv. och ingen av dem skulle ju löpa ut direkt på dagen om betalningen inte skulle kommit in. A-kassan sophämtningen och huslånet betalas tom i efterhand. Så ser ändå inte varför hemförsäkringen ska in en månad i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Maxgaming vägrade byta till ny skärm på garantin då den inte uppfyller den pixelpolicy som gäller för denna modell jag har... RIP antar jag och 2200 kr i sjön. Det gäller en död pixel som lyser starkt vid spelande, galet irriterande. Tur man sparade en extra skärm....

Ser att Maxgaming har 60 dagars öppet köp, men det kanske redan passerat?

Visa signatur

EndeavourOS: Your Search for Best Arch Distro Ends Here
Ryzen 7 7800X3D » RX6950XT » 32GB DDR5 6000MHz CL30

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ser att Maxgaming har 60 dagars öppet köp, men det kanske redan passerat?

Tyvärr hann pixeln uppenbara sig efter att öppet köp passerat... :/

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En gång om året brukar man få ringa Telia och hota om att byta för att få ett rimligt pris igen, denna gången var det "kbry" som gällde... Bra sätt att hantera en 15 år gammal kund >:O

Fått byta till Bredband2 som var två hundringar billigare, men finns risk att man blir internet-fri en hel dag! Livet är tufft

Kbry?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

"okej, byt då, vi bryr oss inte"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Ah, gammalt uttryck för "Okej vem bryr sig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

"okej, byt då, vi bryr oss inte"

Skrivet av Chromatic:

Ah, gammalt uttryck för "Okej vem bryr sig".

Haha tack, aldrig hört det trots min ålder 👍

Edit: Just det, gubbgnäll var det:

Jäkla förkortningar idag, lär er skriva ordentlig svenska! 😀

Permalänk
Medlem

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Har du missat hela den diskussionen utomlands om att det är sånt som svenskar gör och (främst amerikaner) blev vansinniga på oss för det?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Du är alltså tillräckligt gammal för att ha en tonåring och detta är ett nytt fenomen för dig? Jag är nästan imponerad!