Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

De gör ju vad de kan för att hålla sin plågoand...., sry jag menar högt ärade kunder på avstånd.

Ja, hela systemet bygger på att hålla folk borta in i det längsta. Och när man väl kommer dit är det så knappt om tid att besöket måste stressas igenom, medan läkaren andas genom röven.

Allt ska också göras enligt standardformulär 1A. I mitt fall visade exempelvis proverna på lite dåliga värden för lever och njurar. Innan jag kunde prata med läkaren har hon skickat remiss på skiktröntgen (vilket förvisso är jättebra). Till saken hör dock att njurvärdena är normala för att vara jag. Dessutom hade jag tränat hårt och käkat ett stadigt mål mat med kött innan. Kan vara bra information när man bedömer värdena. Levervärdena kan påverkas av brist på D-vitamin och magnesium. Det är högst troligt att jag har brist på det - det är väldigt vanliga brister. Här kan jag tycka att man borde testa för det, tillsammans med relaterade prover, men det är inte standard i Sverige.

Passar alltså inte in i standardformuläret, och eftersom det inte går att kommunicera återstår i princip att självmedicinera och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Ja, det är verkligen vad svensk vård behöver - att läkarnas arbetstid skulle tas upp av snörvlande puckon som ringer in för att gnälla om varför de inte kan få sjukskrivning när de är bakis.

Permalänk
Medlem

Angående vården i det här landet kommer jag att tänka på en historia som en läkare berättade. Det hade slumpat sig så illa att en måndag morgon var han väldigt bakis. Första patienten var en dam. Hon hade mycket att berätta medan läkaren kämpade för att inte kräkas. Så småningom lugnade magen ner sig och damen hade berättat färdigt. Då föreslog läkaren en medicin och skrev ut ett recept som han påstod hade hjälpt många. Då började damen gråta och berättade att han (läkaren) var den första som hade förstått henne. Läkaren lärde sig mycket av det besöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Ja, det är verkligen vad svensk vård behöver - att läkarnas arbetstid skulle tas upp av snörvlande puckon som ringer in för att gnälla om varför de inte kan få sjukskrivning när de är bakis.

Och just den här attityden illustrerar så väl problemet med vården. Patienterna är snörvlande puckon som måste hållas borta, och sen är de puckon som inte söker vård i tid. När de väl får vård mals de bara igenom det byråkratiska maskineriet. Hellre checklistor och rutiner än att faktiskt kommunicera och föra dialog. Patienterna är trots allt snörvlande puckon, så varför skulle de vara välkomna i vården?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och just den här attityden illustrerar så väl problemet med vården. Patienterna är snörvlande puckon som måste hållas borta, och sen är de puckon som inte söker vård i tid. När de väl får vård mals de bara igenom det byråkratiska maskineriet. Hellre checklistor och rutiner än att faktiskt kommunicera och föra dialog. Patienterna är trots allt snörvlande puckon, så varför skulle de vara välkomna i vården?

Jo, vill man boka tid på vår vårdcentral för att träffa sin husläkare så måste man ringa under hans telefontid som är typ 8:00 till 9:00 två dagar i veckan. Men ringer man senare än kl 8:01 så är alla tider för dagen slut, så bara prova nästa dag. Man får räkna med att det tar ett par veckor innan man lyckas få en tid. Sen när man väl får komma undrar han varför man väntat så länge.

Samma om man ska få akut-tid som även då bara kan bokas innevarande dag och även där är tiderna slut nån minut efter att telefontiden öppnat, missar man det fönstret får man tala med en sköterska som säger att tyvärr är tiderna slut för dagen o det går inte boka läkare till senare utan man måste ringa enligt ovan.

Skulle inte förvåna mig om det läggs nästan lika mycket tid på att tala om för patienter att det inte finns tider som att faktiskt ta emot dem.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Det här möts jag av ibland i vårt garage. Grannen har vad som känns som den största biff-modellen som finns att uppbåda i hela Teslas sortiment (icke verifierat). Jag förstår det blir trångt, men jag tycker inte riktigt det är rätt att det ska gå ut över mig om grannen har svårt att parkera i sin egen ruta.

Snäll som jag är brukar jag ställa mig att de kommer in, jag har vägg på min andra sida men det innebär jag får åla mig ut då dörren bara går upp ett "hack". Kanske får parkera lite mer aggro och närmare nästa gång så de lär sig?

Kan du inte backa in bilen? Då kan både du och han komma in/ut utan problem.

Skrivet av Dunde:

Angående "snökaoset" som pågår just nu på vägarna kring Jönköping och även andra ställen tidiagre. Hur kan detta vara ett så stort problem? Expressen har en video på en Postmord-lastbil som sitter fast med slirande drivhjul. På fullt allvar, kör det runt åkare som inte har snökedjor i sina bilar?
Vi får väl göra som tyskarna och lagstifta om diverse attiraljer som ska finnas i bilarna. Man kan ju börja med vinterdäck på samtliga axlar på tunga fordon och samtidigt kasta med bestämmelser om att snökedjor ska finnas. Krydda med omkörningsförbud för tunga fordon vid vinterväglag.
Antagligen löser detta merparten av problemen då våra såkallade "yrkeschaufförer" verkar vara det stora problemet.

Största problemet har ofta varit utländska fordon med slitna däck då dessa sällan kontrolleras när de kommer in i landet. Är ju ofta fint väder i Skåne där de kommer in men man borde kolla vart de ska så det inte blir tokigt.

Det SKA vara vinterdäck på alla axlarna på alla fordon nu. Även de utländska om de kommer in i landet, om vinterväglag råder. Och då är ju frågan vart de ska exakt...

Jag rattade buss hela eftermiddagen igår. Fastnade i flera köer pga andra fordon. Trafikverket säger att de gjort allt de kan men problemet är att de sällan skickar ut plogbilarna i förebyggande syfte.

Det kom tydligen runt 45cm som värst i Skaraborg igår. Där jag körde var det säkert runt 20cm som högst.
Bara att hålla en låg men jämn hastighet och hålla avstånd så löser det sig oftast.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Det SKA vara vinterdäck på alla axlarna på alla fordon nu. Även de utländska om de kommer in i landet, om vinterväglag råder. Och då är ju frågan vart de ska exakt...

Lagen gäller 1 dec till 31 mars, så snön kom precis efter gränsen.

Sedan kan man förstås diskutera när vårdslöshet i trafik kan göras gällande, oavsett om lagen om vinterdäck är tillämplig vid tillfället eller inte.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av ztenlund:

Lagen gäller 1 dec till 31 mars, så snön kom precis efter gränsen.

Sedan kan man förstås diskutera när vårdslöshet i trafik kan göras gällande, oavsett om lagen om vinterdäck är tillämplig vid tillfället eller inte.

Sant men du glömmer biten om "...när vinterväglag råder."
Det blir inte helt magiskt vår fr.o.m 31 mars och har inte blivit det i SVerige på många år.

Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Sant men du glömmer biten om "...när vinterväglag råder."
Det blir inte helt magiskt vår fr.o.m 31 mars och har inte blivit det i SVerige på många år.

Vinterdäck 1 december–31 mars
Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Nej, jag glömmer inget, utan det är du som tydligen inte förstår vad det står. Kravet på vinterdäck gäller bara om det råder vinterväglag, mellan angivna datum. Du får köra runt på sommardäck i januari om du vill, så länge som det inte råder vinterväglag.

Permalänk
Medlem

->START RANT<-
Börjar fan bli riktigt trött på att läsa tråd efter tråd där det är typ samma andemening: "Microsoft styr över min dator, får inte göra något/som jag vill" eller "Diablo 4 är inte som 2:an".

Om du vill använda Windows 7 så använd Windows 7 och håll k*ften. Ingen tvingar dig att uppgradera för du vill ju ändå inte ha feature updates eftersom de ändrar på saker och ställer till det på ditt fina Windows XP-tema/GUI till Windows 11.

Windows har fan varit sig helt jävla likt sedan 15 år, typ. Om det råkar vara rundade hörn i denna utgåvan eller något annat spelar väl för tusan ingen roll. OJ! Startmenyn har flyttat på sig?! Eller den har stuff på sig som jag inte vill ha, men jag vill ändå bara använda Evaluate-utgåvan för att jag inte vill lägga några pengar på det. Eller köpa grå-licens och klaga på OS:et som kostade dig 50:- istället för, vad du egentligen vill ha - möjlighet att pausa eller bestämma när Windows Update får starta om din dator!
När du väl kör en Pro-licens eller uppåt då tycker jag det börjar bli okej att du kan ge lite feedback men är du snål nog att leka med OEM eller grå-licens så tycker jag inte du har mycket grund att stå på.

Och jävlar vad det klagas på D4 stup i kvarten. D2 var fan inte fantastiskt heller. Finns en hel akt som ingen vill spela. Du har dödat alla bossar 1000000 gånger och en av orsakerna till att "D2 är så bra" är för att du kunde bli helt jävla OP utan allt för stor insats.

Igen, du vill ha allt som du vill, vara OP osv men lägger varken in pengarna eller tiden.

Det är antingen samma klagosång om och om igen eller så vill någon ha hjälp för tusende gången med sin Programmering 1, första uppgiften i C++ eller så ska någon ha en ny dator där TS har exakt samma behov som som 20 andra senast två månaderna. En sökfunktion hade varit bra.
->END RANT<-

Och självklart finns det massor med folk på andra sidan som inte ska känna sig träffade här, jag är bara trött på att läsa samma grejor om och om igen.

Jag förstår att SweC får in nya medlemmar och att fokus ändras då OC:ing och modding inte riktigt har samma påverkan längre. Men är det här vad det är reducerat till nu? Klaga på Windows, D4 och fråga om C++-hjälp eller bygga dator (som i dagsläget är som att bygga duplo)?!

Jag behöver nog en ny funktion till SweC där jag kan filtrera bort forumdelar och trådar med viss typ av rubrik eller liknande.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

->START RANT<-
Börjar fan bli riktigt trött på att läsa tråd efter tråd där det är typ samma andemening: "Microsoft styr över min dator, får inte göra något/som jag vill" eller "Diablo 4 är inte som 2:an".

Om du vill använda Windows 7 så använd Windows 7 och håll k*ften. Ingen tvingar dig att uppgradera för du vill ju ändå inte ha feature updates eftersom de ändrar på saker och ställer till det på ditt fina Windows XP-tema/GUI till Windows 11.

Windows har fan varit sig helt jävla likt sedan 15 år, typ. Om det råkar vara rundade hörn i denna utgåvan eller något annat spelar väl för tusan ingen roll. OJ! Startmenyn har flyttat på sig?! Eller den har stuff på sig som jag inte vill ha, men jag vill ändå bara använda Evaluate-utgåvan för att jag inte vill lägga några pengar på det. Eller köpa grå-licens och klaga på OS:et som kostade dig 50:- istället för, vad du egentligen vill ha - möjlighet att pausa eller bestämma när Windows Update får starta om din dator!
När du väl kör en Pro-licens eller uppåt då tycker jag det börjar bli okej att du kan ge lite feedback men är du snål nog att leka med OEM eller grå-licens så tycker jag inte du har mycket grund att stå på.

Och jävlar vad det klagas på D4 stup i kvarten. D2 var fan inte fantastiskt heller. Finns en hel akt som ingen vill spela. Du har dödat alla bossar 1000000 gånger och en av orsakerna till att "D2 är så bra" är för att du kunde bli helt jävla OP utan allt för stor insats.

Igen, du vill ha allt som du vill, vara OP osv men lägger varken in pengarna eller tiden.

Det är antingen samma klagosång om och om igen eller så vill någon ha hjälp för tusende gången med sin Programmering 1, första uppgiften i C++ eller så ska någon ha en ny dator där TS har exakt samma behov som som 20 andra senast två månaderna. En sökfunktion hade varit bra.
->END RANT<-

Och självklart finns det massor med folk på andra sidan som inte ska känna sig träffade här, jag är bara trött på att läsa samma grejor om och om igen.

Jag förstår att SweC får in nya medlemmar och att fokus ändras då OC:ing och modding inte riktigt har samma påverkan längre. Men är det här vad det är reducerat till nu? Klaga på Windows, D4 och fråga om C++-hjälp eller bygga dator (som i dagsläget är som att bygga duplo)?!

Jag behöver nog en ny funktion till SweC där jag kan filtrera bort forumdelar och trådar med viss typ av rubrik eller liknande.

Så du tycker att de borde skapa en gubbdel för oss som minns tiden kring/strax efter millennieskiftet? Fan, im in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Så du tycker att de borde skapa en gubbdel för oss som minns tiden kring/strax efter millennieskiftet? Fan, im in!

Lysande! En forumdel där man måste ha varit medlem i 15 år innan man får posta!!!🥳😬😎❤️

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Känslan som infinner sig när man, inför gubbfrämmande med tillhörande smörrebröd, beger sig till det statliga monopolet och vill inhandla Tuborg guld på s k platta. Finner dessa danska härligheter undanskuffade i något mörkt hörn likt... ja. Efter en viss arbetsinsats lyckas jag transportera dessa ämabla, tillika guldiga, ting till dess grönare syskons plattmarker. Av ren nyfikenhet frågar jag expediten hur det kommer sig att just detta kulturguld ej har förärats en bättre plats än så. Tydligen säljer de inga volymer av dessa berusningsdrycker. Ja, jag är väl för gammal för alltsammans sa jag. Han log lite snett och jag kände mig genuint gammal.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Fått en stor knuta eller nått, precis sidan om ryggraden.. denna pressar på ischiasen och triggar den nerven så jag får smärta.. suck, vårdcentralen igen.. jag hatar att opereras.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta tagits upp tidigare men känner att jag behöver få loss lite ilska så här en måndag morgon.
Hur har det blivit så accepterat att inte kunna hantera en dator eller it-system som används på en arbetsplats?
Jag skulle kunna förstå det om datorn kom för 2 år sedan men nu när folk har använt det som ett så pass viktigt arbetsredskap i 10-15 år om inte mer så förstår jag inte hur det fortfarande accepteras att folk på en arbetsplats knappt kan använda den.
Det har blivit som någon grej att folk i en liten halvglad och skojande ton säger "nej men det här kan ju inte jag förväntas förstå"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Vet inte om detta tagits upp tidigare men känner att jag behöver få loss lite ilska så här en måndag morgon.
Hur har det blivit så accepterat att inte kunna hantera en dator eller it-system som används på en arbetsplats?
Jag skulle kunna förstå det om datorn kom för 2 år sedan men nu när folk har använt det som ett så pass viktigt arbetsredskap i 10-15 år om inte mer så förstår jag inte hur det fortfarande accepteras att folk på en arbetsplats knappt kan använda den.
Det har blivit som någon grej att folk i en liten halvglad och skojande ton säger "nej men det här kan ju inte jag förväntas förstå"

Många människor födda efter millenieskiftet som aldrig använt en dator, bara mobil/platta… frågan är vad som händer när de blir äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många människor födda efter millenieskiftet som aldrig använt en dator, bara mobil/platta… frågan är vad som händer när de blir äldre

De är inte så mycket värre än 50-plussarna som helt ärligt fortfarande inte vet hur man printar en PDF-fil (vet att det är ett IT-skämt men jag stöter på sånt här dagligen i mitt jobb) eller ens vet vart filerna på deras dator tar vägen när de sparar dem.

Så dagens ungdomar och 50-talisterna är ungefär samma skrot och korn när det kommer till ren okunskap gällande datorer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Vet inte om detta tagits upp tidigare men känner att jag behöver få loss lite ilska så här en måndag morgon.
Hur har det blivit så accepterat att inte kunna hantera en dator eller it-system som används på en arbetsplats?
Jag skulle kunna förstå det om datorn kom för 2 år sedan men nu när folk har använt det som ett så pass viktigt arbetsredskap i 10-15 år om inte mer så förstår jag inte hur det fortfarande accepteras att folk på en arbetsplats knappt kan använda den.
Det har blivit som någon grej att folk i en liten halvglad och skojande ton säger "nej men det här kan ju inte jag förväntas förstå"

Kan ju bero på att varje IT-applikationsutvecklare med självaktning måste totalt bygga om alla användarinterface vart annat år. Så det blir nytt för alla oberoende av hur länge man varit anställd.

Denna uppdatering görs dessutom helst i samband med att dokumentationen av förra utgåvan färdigställts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kan ju bero på att varje IT-applikationsutvecklare med självaktning måste totalt bygga om alla användarinterface vart annat år. Så det blir nytt för alla oberoende av hur länge man varit anställd.

Denna uppdatering görs dessutom helst i samband med att dokumentationen av förra utgåvan färdigställts.

Absolut och den har jag full förståelse för, vet inte hur många gånger jag har svurit framför datorskärmen över hur Microsoft flyttar runt allt vad gäller Azure/Microsoft365.
Det jag mer tänkte på var saker som att folk fortfarande inte vet hur man printar dokument från word, inte har en aning om att man kan hålla in av/på knappen för att stänga av datorn om den någon gång hänger sig eller att man kan bifoga bilder i mail och inte behöver klistra in bilden i ett word dokument först.

Permalänk
Medlem

Jobbar med att saksbehandla beslut inom social omsorg och har hållt på med detta, och liknande saker, i 20+ år vid det här laget.

Har vart igenom ett antal olika journalföringssystem och program som ska hantera saksbehandling från söknad till beslut.

Genomgående kan man väl säga att den röda linjen är att inte en jävel har någonsin satsat på GUI utan tippar de bara låtit kodarna göra det jobbet också. Fullkomligt ointiuitiva system. Man vill bara gråta när man ska lära upp en ny kollega och de efter två minuter frågar "varför är det.." och man bara avbryter som med ett "jag vet, jag vet, bry dig inte om varför det är så här, ingen vet, bara klicka i den här ordningsföljden så blir det rätt".

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

tänkte beställ några flaskor av mitt favoritöl lagom till födelsedagen framöver. kontaktar systembolaget som hänvisar till distributör. där säger dom att det inte finns några planer på att köpa in mer av ölet till sverige.
Då återstår privatimport genom systembolaget som lägger på minst 1700i fraktkostnader. vill man bara 6 öl 2 gånger om året blir det väldigt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopen:

Absolut och den har jag full förståelse för, vet inte hur många gånger jag har svurit framför datorskärmen över hur Microsoft flyttar runt allt vad gäller Azure/Microsoft365.
Det jag mer tänkte på var saker som att folk fortfarande inte vet hur man printar dokument från word, inte har en aning om att man kan hålla in av/på knappen för att stänga av datorn om den någon gång hänger sig eller att man kan bifoga bilder i mail och inte behöver klistra in bilden i ett word dokument först.

Jo, det gänget är så klart irriterande men de är en minoritet där jag jobbar som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

De är inte så mycket värre än 50-plussarna som helt ärligt fortfarande inte vet hur man printar en PDF-fil (vet att det är ett IT-skämt men jag stöter på sånt här dagligen i mitt jobb) eller ens vet vart filerna på deras dator tar vägen när de sparar dem.

Så dagens ungdomar och 50-talisterna är ungefär samma skrot och korn när det kommer till ren okunskap gällande datorer.

50-talisterna är väl ca 70 år nu, jobbar de fortfarande i stor utsträckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

50-talisterna är väl ca 70 år nu, jobbar de fortfarande i stor utsträckning?

Läs igen så blir det tydligt vad han egentligen menade.

Permalänk
Medlem

Poliser och andra myndighetspersoner som går efter eget tycke och smak i stället för att följa satta lagar och regler.

Det har varit fint väder i dag med sol och 13°C, så jag tog en liten runda med motorcykeln. Blev stoppad av en motorcykelpolis eftersom min motorcykel "låter alldeles för mycket". När jag frågade vad han baserar detta på svarade han surt att han "hör att den låter alldeles för mycket". Lycka till med att använda din egna hörsel som bevis, svarade jag, speciellt när avgassystem är typgodkänt, d.v.s. lagligt. Har du ingen decibelmätare kan du inte bevisa hur högt eller lågt något låter, det måste du väl ändå förstå? Han tittade surt på mig och sa att jag kunde köra vidare.

Permalänk
Medlem

Angående Makkusu erfarenhet av poliser har jag omvänd erfarenhet. Vart stoppad och bilen kontrollerad. Polisen tyckte det var för lite mönster på ett framdäck. Jag påpekade att det var med mönster längre in. Det har Du rätt i sa polisen. Det sliter snett. Vi skriver inget nu utan kosta på en framvagnsinställning. Jag vart snopen. Det blev nya däck och framvagnsinställning omgående. Som gnäll är det väl uselt. Men man väntar sig ju ingen barmhärtighet från poliser. Så lite gnäll kanske det är ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Angående Makkusu erfarenhet av poliser har jag omvänd erfarenhet. Vart stoppad och bilen kontrollerad. Polisen tyckte det var för lite mönster på ett framdäck. Jag påpekade att det var med mönster längre in. Det har Du rätt i sa polisen. Det sliter snett. Vi skriver inget nu utan kosta på en framvagnsinställning. Jag vart snopen. Det blev nya däck och framvagnsinställning omgående. Som gnäll är det väl uselt. Men man väntar sig ju ingen barmhärtighet från poliser. Så lite gnäll kanske det är ändå?

Mitt motgnäll blir väl att om du nu visste att den sliter snett så borde du redan ha fixat det, men bättre sent än aldrig såklart. Menar bara att det blev lite dum-snällt, för sådana frianden kan utnyttjas av sådana som försöker fuska

Permalänk
Medlem

Till "medbor". Det var höst och snart vinterdäck. Då hade jag tänkt nya sommardäck. Att däcken var snett slitna var inget jag märkt tidigare. Först när polisen kollade som jag själv såg det. Men det var rättvist för långt tidigare åkte jag på en riktig smäll. Med min första bil 1950 års WV svängde jag in på en bensinstation. Upptäckte försent att där kryllade av poliser. Tror dom var där på utbildning. Dom slängde sig över och under min bil och klagade på allt dom kunde hitta på. En tröst var ju att så gamla bilar var lättmekade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Till "medbor". Det var höst och snart vinterdäck. Då hade jag tänkt nya sommardäck. Att däcken var snett slitna var inget jag märkt tidigare. Först när polisen kollade som jag själv såg det. Men det var rättvist för långt tidigare åkte jag på en riktig smäll. Med min första bil 1950 års WV svängde jag in på en bensinstation. Upptäckte försent att där kryllade av poliser. Tror dom var där på utbildning. Dom slängde sig över och under min bil och klagade på allt dom kunde hitta på. En tröst var ju att så gamla bilar var lättmekade.

Det var inte mot dig, bara en generell observation att de inte alltid kan vara snälla. Bra att du fixade det så snabbt

Det är så jag brukar tänka med besiktningen, snabb undersökning om något behöver lagas

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Känslan som infinner sig när man, inför gubbfrämmande med tillhörande smörrebröd, beger sig till det statliga monopolet och vill inhandla Tuborg guld på s k platta. Finner dessa danska härligheter undanskuffade i något mörkt hörn likt... ja. Efter en viss arbetsinsats lyckas jag transportera dessa ämabla, tillika guldiga, ting till dess grönare syskons plattmarker. Av ren nyfikenhet frågar jag expediten hur det kommer sig att just detta kulturguld ej har förärats en bättre plats än så. Tydligen säljer de inga volymer av dessa berusningsdrycker. Ja, jag är väl för gammal för alltsammans sa jag. Han log lite snett och jag kände mig genuint gammal.

Underbart skrivet!