LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Med risk för att gå offtopic men problem med dialogljudet? Aldro märkt av att det skulle strula på något sätt? Är väl snarare Samsungs dito som har problem med subwoofer som levererar lite halvdant resultat och om man kör fullt system så tappar bakre högtalarna kontakt och måste synkas om 🤦‍♂️

Precis vi behöver inte gå offtopic mer än såhär men, nej alla drabbas inte av det verkar det som. Men många klagar på det - se recensioner på olika ställen där den säljs eller jämförs. En snabb sökning visar också rapporter fråm olika källor så som sonos egna forum.
Om man lyckas klara sig undan är den ju fantastisk givetvis! Det du nämner som Samsungs har jag missat, ska gräva vidare för att se om det är ett stort problem.

Skrivet av The man swe 90:

Jag kör med sonos arc till min 77 den täcker lite av nedre delen av tvn men inte med mycket. Det stämmer att dialog ljudet är off ibland har dock tolkat det som ett ”LG” problem som är förekommande. Noterbart mycket i SVT app direkt i tvn.

Tack för svar. Skulle du säga att den täcker med typ 1-2 cm, eller mindre?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Precis vi behöver inte gå offtopic mer än såhär men, nej alla drabbas inte av det verkar det som. Men många klagar på det - se recensioner på olika ställen där den säljs eller jämförs. En snabb sökning visar också rapporter fråm olika källor så som sonos egna forum.
Om man lyckas klara sig undan är den ju fantastisk givetvis! Det du nämner som Samsungs har jag missat, ska gräva vidare för att se om det är ett stort problem.

Tack för svar. Skulle du säga att den täcker med typ 1-2 cm, eller mindre?

Skulle nog säga ca 1.5 cm - 1cm kanske posta bild sen hur det ser ut. Men syns lite i min video https://youtu.be/tfFRNLbetA8

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Skulle nog säga ca 1.5 cm - 1cm kanske posta bild sen hur det ser ut. Men syns lite i min video https://youtu.be/tfFRNLbetA8

Tack för den! Ser inte ut som ett jätte problem iofs. Ska kika närmare hur samsung soundbar är i höjd jämfört med Arcen. Värsta fall kanske man kan ställa TVn på en liten bänkskiva som någon föreslog ovan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Tack för den! Ser inte ut som ett jätte problem iofs. Ska kika närmare hur samsung soundbar är i höjd jämfört med Arcen. Värsta fall kanske man kan ställa TVn på en liten bänkskiva som någon föreslog ovan.

Jag tänkte det första men störs inte av det nu tänker knappt på det för längst ner på tvn är det ju en svart ram rand vad kan den var 1 cm kanske ? Så blir inte så farligt kan fixa lite ljust material senare idag som är full skärm så kan man få en bättre uppfattning

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Alla 65" jag set på bild verkar ha vertikalbanding på nästan samma ställe på vänstra sidan av bilden, min tv hemma har det med men inte lika extremt som tidigare post. Just mörkt blå och grå 1-10% gör att det syns, annars kan jag inte minnas att jag störts av det. Kör konsoll och tvdator.

Permalänk
Medlem

Hi guys,

I have some questions regarding this oled tv:

  • I was planning to buy the LG cx 55" and use it as my main monitor. However, I have an RTX 2060 in my computer, will it be enough to handle such tv? or shall I just go for a normal Samsung monitor?

  • Also have been reading a lot of OLED burn-in issues if used as monitor, has anyone had some issues while using it as a main monitor?

  • Since this is my first tv, I was planning to buy it from Mediamarkt, which insurance should I buy with it? Since they offer two types: "Försäkring Sure Thing 12 månader" and "5 års plusgaranti", or shall I buy from another store?

Thank you very much in advance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazec:

Hi guys,

I have some questions regarding this oled tv:

  • I was planning to buy the LG cx 55" and use it as my main monitor. However, I have an RTX 2060 in my computer, will it be enough to handle such tv? or shall I just go for a normal Samsung monitor?

  • Also have been reading a lot of OLED burn-in issues if used as monitor, has anyone had some issues while using it as a main monitor?

  • Since this is my first tv, I was planning to buy it from Mediamarkt, which insurance should I buy with it? Since they offer two types: "Försäkring Sure Thing 12 månader" and "5 års plusgaranti", or shall I buy from another store?

Thank you very much in advance!

Of your GPU cannot handle full 4K resolution you can always game on FHD. No other drawback, and same for any manufacturer. Next GPU after this one probably can handle it better, so it is somewhat secure in that sense (room to grow).

I personally dont like Mediamarkt, but everyone has their favourites

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazec:

Hi guys,

I have some questions regarding this oled tv:

  • I was planning to buy the LG cx 55" and use it as my main monitor. However, I have an RTX 2060 in my computer, will it be enough to handle such tv? or shall I just go for a normal Samsung monitor?

  • Also have been reading a lot of OLED burn-in issues if used as monitor, has anyone had some issues while using it as a main monitor?

  • Since this is my first tv, I was planning to buy it from Mediamarkt, which insurance should I buy with it? Since they offer two types: "Försäkring Sure Thing 12 månader" and "5 års plusgaranti", or shall I buy from another store?

Thank you very much in advance!

Never buy insurance from these stores. Have a good home insurance and then you extend the warranty with LG

The warranty also covers burn-ins, it's been discussed alot earlier (I think in this thread). Likely you wont experience it at all, if you use it smart.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Of your GPU cannot handle full 4K resolution you can always game on FHD. No other drawback, and same for any manufacturer. Next GPU after this one probably can handle it better, so it is somewhat secure in that sense (room to grow).

I personally dont like Mediamarkt, but everyone has their favourites

FHD and 120hz with gsync possible using older GPU - 1080ti ?

Skrivet av Lagerlöf:

Never buy insurance from these stores. Have a good home insurance and then you extend the warranty with LG

The warranty also covers burn-ins, it's been discussed alot earlier (I think in this thread). Likely you wont experience it at all, if you use it smart.

"extend the wrranty with LG" - can you expand on this? How and where do you do this?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

FHD and 120hz with gsync possible using older GPU - 1080ti ?

"extend the wrranty with LG" - can you expand on this? How and where do you do this?

1. Should work

2. On LGs homepage when registering the purchase i think

Permalänk
Medlem

Ok så nu lyder den stora frågan... Vägghänga 77" CX. Med en arm.. Någon som vågat göra detta? Med vilka väggfästen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur tror ni att en CX ställer sig mot en high end VA-skärm som gigabyte FV43U?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ok så nu lyder den stora frågan... Vägghänga 77" CX. Med en arm.. Någon som vågat göra detta? Med vilka väggfästen?

Det går att tolka ”Med en arm” på två sätt. Jag skulle inte rekommendera att försöka hänga upp tv:n om du bara har en arm.

Sen har jag för mig att jag sett någon på youtube sätta upp sin cx på väggen med ett fäste man kunde dra ut. Minns inte om det var 65” eller 77” dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det går att tolka ”Med en arm” på två sätt. Jag skulle inte rekommendera att försöka hänga upp tv:n om du bara har en arm.

Sen har jag för mig att jag sett någon på youtube sätta upp sin cx på väggen med ett fäste man kunde dra ut. Minns inte om det var 65” eller 77” dock.

hahaha.. ja du sätta upp en 77" själv, med bara en arm att tillgå.. Det är modigt kan ja lova!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej alla nöjda (?) cx ägare.
Har slått till på en 77" som kommer om ett tag. Kikar nu på soundbars till den men förstått att den är lite för låg för användning av soundbar.
Kikat på en sonos arc eller mer troligen en Samsung HW-Q950T (hört att sonos arc har stora problem med dialog ljudet, vilket jag hatar).

Är det bara vägghägning som gäller om man ska ha soundbar? Läste någon som satt tvn på en liggande hyllskiva eller något också, kanske får bli en sån fullösning annars.
Såg ett väggfäste som verkade nice dock: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/vaggfasten-monterin...

All feedback uppskattas!

Tänkte även köpa en 48" cx till datorn senare (om man nu lyckas få tag i ett grafikkort som stödjer det också, har ett 1080ti nu). Någon som sitter med en sån på skrivbordet och kan dela upplevelsen gällande avstånd? Tänkte använda den på ett skrivbord med 80cm djup. Orolig att det blir för nära..

Jag körde min med 80cm djupt skrivbord. Om du tänker fästa den på väggen så är det minimum avstånd skulle jag säga. Stående på bordet med stativet så skulle jag inte ha den på ett bord som har mindre djup än 100cm. Allt är ju såklart personligt, men det är en jävligt stor "skärm" 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Hur tror ni att en CX ställer sig mot en high end VA-skärm som gigabyte FV43U?

CX är långt bättre. Har provat många skärmar men INGET slår oled.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

En liten fråga, hur långt är det från skärmen till foten tvn står på tar slut (på framsidan) på en 55" CX, någon som vet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

En liten fråga, hur långt är det från skärmen till foten tvn står på tar slut (på framsidan) på en 55" CX, någon som vet?

5cm där fram, ca 17cm där bak.

Permalänk
Medlem

Någon som uppgraderat till senaste firmware på 48cx? Jag gjorde det precis och sen fungerar inte fjärrkontrollen längre. Bara power on/off fungerar😠

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Någon som uppgraderat till senaste firmware på 48cx? Jag gjorde det precis och sen fungerar inte fjärrkontrollen längre. Bara power on/off fungerar😠

Uh, vad gör man i ett sådant läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

5cm där fram, ca 17cm där bak.

Tack, då räcker min tv-möbel till, skönt, och jag kan även skjuta fram CXn en bit jämfört med min XG95. Vad betyder förresten bokstaven samt de två siffrorna i slutet t.ex. CX6LA (6LA i de här fallet), har det bara och göra med färgen på foten eller är det också något mer?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Någon som uppgraderat till senaste firmware på 48cx? Jag gjorde det precis och sen fungerar inte fjärrkontrollen längre. Bara power on/off fungerar😠

Testa trycka på hemknappen och bakåt-knappen tillsammans i några sekunder, tills powerknappen på fjärren blinkar.

Testa även att power-cykla TVn (dra ut sladden och vänta 5 minuter t.ex.)

Ett till tips som kan funka
Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

Slog till direkt 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Testa trycka på hemknappen och bakåt-knappen tillsammans i några sekunder, tills powerknappen på fjärren blinkar.

Testa även att power-cykla TVn (dra ut sladden och vänta 5 minuter t.ex.)

Fick igång den med att dra ur sladden

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Är det någon som får nedanstående konstellation att fungera med Dolby Atmos?

PC (RTX 3080) -> TV -> eARC till Sony STR-DN1080 (Ultra High Speed kablage hela vägen)

Det fungerar alldeles utmärkt med PCM 7.1 men Atmos fungerar endast ett tag, inom loppet av 20-30 minuter så försvinner all ljud. Ibland kan det till och med spelas upp ett konstant högt oljud tills man växlar över till PCM igen.
Jag har testat att växla mellan Auto och Passthrough i ljudinställningar för TVn men det verkar inte spela någon roll tyvärr.

Kan tillägga att jag inte vill koppla på något annat sätt då PC->TV ger 120Hz, RGB-10Bit samt GSync vilket min förstärkare inte klarar av. Jag har även en HTPC som är kopplad direkt till förstärkaren och sedan vidare till TVn och där fungerar Atmos galant, men då är inte eARC en del av bilden.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Har kört en cx i ett år nu som huvud-monitor med både jobb/spel och ibland tvtittande på kvällen, hänsynslöst behandlat den som en vanlig monitor (enbart ändrat att en screensaver skall gå igång efter 3 min), och inga tecken till burn-in.
Pixel refresh-funktionen har gått igång två gånger på denna tid. Den har säkert varit i bruk 13-14 timmar om dagen i genomsnitt eller så. Kanske nyttig info för de som fortfarande är oroliga för detta.

Jag tycker att man fortfarande får wow-känsla av den titt som tätt, men irritationsmomentet med banding som man ibland ser har växt på mig, ingen stor sak egentligen, men skulle gärna bli av med det. Det är ju en mycket mildare irritation än tex ips glow, eller tn shift, eller lcd responstid.
Hade också varit fint om man i någon framtida revision kunde köra maximal refresh som bandbredden tillåter i lägre upplösningar, tex 480Hz i 1080p - gyllene tillfälle att ta över hög-refresh-marknaden med samma produkt som redan regerar kvalitets-marknaden?

Oled/motsv med högre refresh i 4k (det finns ju teoretiskt bandbredd redan för 144Hz), högre refresh i skalad upplösning, och reducerad banding är nog de enda faktorer som skulle få mig att ersätta min cx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JBE:

Hade också varit fint om man i någon framtida revision kunde köra maximal refresh som bandbredden tillåter i lägre upplösningar, tex 480Hz i 1080p - gyllene tillfälle att ta över hög-refresh-marknaden med samma produkt som redan regerar kvalitets-marknaden?

Finns det ingen begränsning i panel eller andra komponenter? Är kanske inte lönt att ordna sånt, även om det hade varit nice.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Finns det ingen begränsning i panel eller andra komponenter? Är kanske inte lönt att ordna sånt, även om det hade varit nice.

Vet inte, för lcd var ju alltid responstid/overdrive flaskhalsen, i tillägg till bandbredd/controller, OLED har ju inte de förstnämnda problemen, så kanske det bara handlar om brist på controllers för oled kapabla att hantera hög refresh?

Det kanske bara är det klassiska höna/ägg-problemet med display-teknik som tillverkas av separata aktörer; Det finns ingen tillgång på komponent x som behövs för att tillverka produkt y, alltså kan inte produkt y tillverkas, vilket leder till att det inte blir någon efterfrågan på komponent x - tills någon bestämmer sig för att styra upp hela kedjan själva, som nvidia gjorde med 144Hz 4k hdr, etc.

(sedan är nog hög refreshrate vid skalad upplösning lite väl nischad funktion för något som i grund och botten är en TV, men kanske högre chans att någon vill ta tag i det för en framtida oled-monitor, som ju verkar vara på gång mer och mer nu - en oled-monitor med 4k 144Hz Native och 1080p 480Hz hw-skalat borde ju kunna revolutionera monitormarknaden).

Permalänk
Bildexpert 📺

Panelen är fortfarande diskreta 3840x2160x4 subpixlar och de adresseras var för sig – oavsett ingångssignal. Att köra 1920x1080 är därför lika krävande för panelen och elektroniken som reglerar själva panelen.