LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Izak80:

Tack för inlägget, jag får ta bort plasten då helt enkel. Genererar tv-apparater som bygger på OLED-teknik mer värme än de som bygger på LED-teknik?

Det beror på när du mäter. En LED-belyst LCD har ish konstant effektåtgång, med lite variationer för FALD etc. En OLED däremot drar mer eller mindre noll när allt är svart, men en jädra massa när du kör HDR med peak brightness. Då blir det också rätt varmt, och med såpass tunn panel finns inget som kan leda bort - det måste ut i luften, och då är det bra att skippa den isolerande plasten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du hört talas om google?

Har du hört talas om takt och ton

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det beror på när du mäter. En LED-belyst LCD har ish konstant effektåtgång, med lite variationer för FALD etc. En OLED däremot drar mer eller mindre noll när allt är svart, men en jädra massa när du kör HDR med peak brightness. Då blir det också rätt varmt, och med såpass tunn panel finns inget som kan leda bort - det måste ut i luften, och då är det bra att skippa den isolerande plasten.

Det låter ju rimligt. Ingen plast den här gången då.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på en CX 77" för 30 lax. Känns som ett bra pris? Nån som minns vad den kostade på Black Friday/Week?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Funderar på att slå till på en CX 77" för 30 lax. Känns som ett bra pris? Nån som minns vad den kostade på Black Friday/Week?

Behöver inte minnas när Prisjakt finns!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5263761

Den har aldrig kostat mindre (enligt min vetskap!) än 30k och tveksamt att den kommer göra det då modellerna är på väg ut tillförmån för C1. C1 kommer dock sannolikt inte gå ner i pris förrän runt BF och vad den kommer kosta då kan vi bara gissa.

Skillnaderna verkar inte vara gigantiska heller så behöver du en TV nu och har pengarna, köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Behöver inte minnas när Prisjakt finns!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5263761

Den har aldrig kostat mindre (enligt min vetskap!) än 30k och tveksamt att den kommer göra det då modellerna är på väg ut tillförmån för C1. C1 kommer dock sannolikt inte gå ner i pris förrän runt BF och vad den kommer kosta då kan vi bara gissa.

Skillnaderna verkar inte vara gigantiska heller så behöver du en TV nu och har pengarna, köp!

Tusen tack för grymt svar! Har en 65 AF8 idag så är ganska nöjd men är sugen på något större. Väntar nog till BF då och tar årets modell istället.

Undrar om detsamma kommer gälla för 48", är sugen på en sån med till datorn 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Tusen tack för grymt svar! Har en 65 AF8 idag så är ganska nöjd men är sugen på något större. Väntar nog till BF då och tar årets modell istället.

Undrar om detsamma kommer gälla för 48", är sugen på en sån med till datorn 😁

Om du är känslig mot smutsiga paneler så googla lite på venetian blind effect + OLED. Det är jävligt tråkigt att behöva stå ut med det på en TV som kostar över 50 lax ny, och allt LG har mage att säga är " det är en del av teknologin ". Då har alltså OLED teknologin blivit sämre med åren eftersom tidigare OLED inte hade det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om du är känslig mot smutsiga paneler så googla lite på venetian blind effect + OLED. Det är jävligt tråkigt att behöva stå ut med det på en TV som kostar över 50 lax ny, och allt LG har mage att säga är " det är en del av teknologin ". Då har alltså OLED teknologin blivit sämre med åren eftersom tidigare OLED inte hade det problemet.

Har en pojke på 15 månader som gör kaos med min TV idag så står nog ut med en hel del 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallish:

Funderar på att slå till på en CX 77" för 30 lax. Känns som ett bra pris? Nån som minns vad den kostade på Black Friday/Week?

40 000 kr. Det fick jag betala. Det var förvisso strax efter Black Friday men det var exakt samma pris som de körde på BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bushdoctor:

Om man spelar upp en video som är HDR, ska alltid den där lilla "HDR-loggan" dyka upp på TVn en snabbis? Jag har sett att loggan kommer fram t.ex. När man använder den inbyggda Youtube-appen. Jag ska idag prova att spela upp HDR-material från min Nvidia Shield 2017, och vill bara veta om den ska dyka upp då också.

Japp det ska den göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

nån som vet en gas arm för skrivbordet som kan hålla uppe cx48 ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

nån som vet en gas arm för skrivbordet som kan hålla uppe cx48 ?

https://www.dustinhome.se/product/5011216533/hx-desk-monitor-...

Var inne på att köpa den här till min cx48 men tyckte 3k kändes lite väl saftigt så det fick bli ett vanligt väggfäste istället.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

https://www.dustinhome.se/product/5011216533/hx-desk-monitor-...

Var inne på att köpa den här till min cx48 men tyckte 3k kändes lite väl saftigt så det fick bli ett vanligt väggfäste istället.

Där har vi den.. verkar utan problem kunna hålla upp stora skärmar.

tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

någon som vet hur lång tid man har på sig att registrera sin lg cx TV hos LG för extended warranty - efter köp?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

någon som vet hur lång tid man har på sig att registrera sin lg cx TV hos LG för extended warranty - efter köp?

Det är 2 år eller 14 dagar efter köp beroende på vilket paket man väljer/köper.
https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fick en ny uppdatering idag till GX, 03.23.06.

Någon som vet vad uppdateringen innehåller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

Fick en ny uppdatering idag till GX, 03.23.06.

Någon som vet vad uppdateringen innehåller?

"Software update contains minor bug fixes"
En del rapporterar om problem med E-ARC, andra annat.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/nr06th/lg_cx_fi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det är 2 år eller 14 dagar efter köp beroende på vilket paket man väljer/köper.
https://www.service-lg.com/lg/Welcome?l=sv-SE

Tjena - du hänger här inne också? Vi har samma smak på mycket verkar det som..

Det jag frågar efter var någon som nämde tidigare om att registrera sin LG TV efter köp så fick man en extended guarantee, inte att köpa till en extra garanti (tror jag..?)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tjena - du hänger här inne också? Vi har samma smak på mycket verkar det som..

Det jag frågar efter var någon som nämde tidigare om att registrera sin LG TV efter köp så fick man en extended guarantee, inte att köpa till en extra garanti (tror jag..?)

Tja!
Ja det verkar vi ha.

Själv så köpte jag till så jag fick 5 års garanti eftersom att jag precis innan fick köra min Philips TV till tippen som la av nått halvår efter garantitiden. 2 år är en del betänketid om du till slut bestämmer dig för att göra det.

Jag har inte koll på om man kan få ett år till gratis men jag antar att man behöver registrera den för att få svar på den frågan.
https://sso.lg.com/oauth/page/login?authorizeKey=a81a615b-e1d...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Då blev man till sist en stolt ägare till OLED55CX6LA, dock inte helt utan problem. Fick HDMI från PC till TV att fungera men har ovanligt få nVidia Color inställningar, faktiskt bara YCbCr420 8-bit. Det värsta är nog att HDR knappt verkar fungera alls på det sättet att om jag aktiverar UHD color på TVn så kan jag inte ändra signalen till TVn (från datorn). Kabeln har tidigare använts på en äldre Samsung HDR TV och där har UHD fungerat utan problem.

Har jag missat något?

Ska testa UHD med PS5an imorgon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Då blev man till sist en stolt ägare till OLED55CX6LA, dock inte helt utan problem. Fick HDMI från PC till TV att fungera men har ovanligt få nVidia Color inställningar, faktiskt bara YCbCr420 8-bit. Det värsta är nog att HDR knappt verkar fungera alls på det sättet att om jag aktiverar UHD color på TVn så kan jag inte ändra signalen till TVn (från datorn). Kabeln har tidigare använts på en äldre Samsung HDR TV och där har UHD fungerat utan problem.

Har jag missat något?

Ska testa UHD med PS5an imorgon.

Grattis!
Det kan bero på att kabeln inte har bandbredd nog för att skicka 4k@120hz HDR.
Denna kabeln har jag och det funkar utan problem:
https://www.amazon.se/gp/product/B08KQ9GBYW/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Edit: Denna kabeln är inte certifierad dock men det ges exempel på en sådan i inlägget nedan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Grattis!
Det kan bero på att kabeln inte har bandbredd nog för att skicka 4k@120hz HDR.
Denna kabeln har jag och det funkar utan problem:
https://www.amazon.se/gp/product/B08KQ9GBYW/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Eller köp en certifierad kabel https://noerdic.se/collections/cert

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mocka:

faktiskt bara YCbCr420 8-bit.

Har jag missat något?

Vanligaste orsaken till att man inte får mer i Nvidia-inställningarna är för att en modern TV:n står som default i kompatibilitetsläge för lägre bandbredd och enklare EDID-metdata. Så att Britt-Marie och Leif-Erik får bild från sin gamla digitalbox utan att ringa support och klaga hos butiken. Detta måste ändras manuellt under HDMI-inställningarna. Minns inte exakt på LG just nu, men räknar med att flera personer i denna tråd kan komplettera den informationen.

När denna inställning är ändrat kommer grafikkortet få info om vilka högre upplösningar etc. som fungerar och då kan de aktiveras i Nvidia-inställningarna. PS5 och liknande bör kunna få TV:n att aktivera moderna signaler och funktioner på egen hand. AppleTV med flera klarar av det. Men inte GPU:erna.

Kabeln styr inte över detta som några inlägg pekar på. Ifall det är en undermålig kabel som är problemet kommer man fortfarande att se exempelvis 4K/120 som alternativ i Nvidia-inställningarna. Men det blir ingen bild eller kraftiga störningar när man försöker köra den upplösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Då blev man till sist en stolt ägare till OLED55CX6LA, dock inte helt utan problem. Fick HDMI från PC till TV att fungera men har ovanligt få nVidia Color inställningar, faktiskt bara YCbCr420 8-bit. Det värsta är nog att HDR knappt verkar fungera alls på det sättet att om jag aktiverar UHD color på TVn så kan jag inte ändra signalen till TVn (från datorn). Kabeln har tidigare använts på en äldre Samsung HDR TV och där har UHD fungerat utan problem.

Har jag missat något?

Ska testa UHD med PS5an imorgon.

Du måste ställa in HDMI-anslutningen som "PC" gissningsvis.

https://youtu.be/DX8eBsQ38sk?t=20

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du måste ställa in HDMI-anslutningen som "PC" gissningsvis.

https://youtu.be/DX8eBsQ38sk?t=20

Har för mig det heter "Ultra HD Deep color" eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ugga:

Har för mig det heter "Ultra HD Deep color" eller något.

Nej det är väl något annat? Det behövde iaf inte jag sätta igång på min TV. Men man måste välja label PC under HDMI-ingången som datorn är ansluten via. Det är "PC Mode".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Grattis!
Det kan bero på att kabeln inte har bandbredd nog för att skicka 4k@120hz HDR.
Denna kabeln har jag och det funkar utan problem:
https://www.amazon.se/gp/product/B08KQ9GBYW/ref=ppx_yo_dt_b_a...
Edit: Denna kabeln är inte certifierad dock men det ges exempel på en sådan i inlägget nedan.

Tack så mycket! Än så länge är TVn en fröjd att titta på. Och vilken fantastisk konstruktion med den pappersplatta panelen.

Fast jag hoppades kunna köra 4K@60fps då mitt 3080 ändå inte klarar av 120fps i 4K (ska dock testas ändå). Min kabel har 18GB/s bandbredd vilket räckte till den gamla TVn som jag nämnde men nu tog jag och köpte en bättre kabel (behövde 5m) : https://www.inet.se/produkt/8904313/logilink-hdmi-2-1-10k-8k-...

Skrivet av Laxpudding:

Vanligaste orsaken till att man inte får mer i Nvidia-inställningarna är för att en modern TV:n står som default i kompatibilitetsläge för lägre bandbredd och enklare EDID-metdata. Så att Britt-Marie och Leif-Erik får bild från sin gamla digitalbox utan att ringa support och klaga hos butiken. Detta måste ändras manuellt under HDMI-inställningarna. Minns inte exakt på LG just nu, men räknar med att flera personer i denna tråd kan komplettera den informationen.

När denna inställning är ändrat kommer grafikkortet få info om vilka högre upplösningar etc. som fungerar och då kan de aktiveras i Nvidia-inställningarna. PS5 och liknande bör kunna få TV:n att aktivera moderna signaler och funktioner på egen hand. AppleTV med flera klarar av det. Men inte GPU:erna.

Kabeln styr inte över detta som några inlägg pekar på. Ifall det är en undermålig kabel som är problemet kommer man fortfarande att se exempelvis 4K/120 som alternativ i Nvidia-inställningarna. Men det blir ingen bild eller kraftiga störningar när man försöker köra den upplösningen.

Jag måste bland annat hitta inställningarna för frekvensuppdatering men kan glatt meddela att bilden fick en fin rosa ton när jag lyckades få igång HDR en kort stund

Hittar heller inga G-sync inställningar utan bara FreeSync i TVns inställningar men ja, att köpa TV idag innebär verkligen en myriad av inställningar osv. Inte som förr i tiden där det fanns en på/av knapp och programväljare

Skrivet av Lagerlöf:

Du måste ställa in HDMI-anslutningen som "PC" gissningsvis.

https://youtu.be/DX8eBsQ38sk?t=20

Tack, ska kika på den videon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är väl något annat? Det behövde iaf inte jag sätta igång på min TV. Men man måste välja label PC under HDMI-ingången som datorn är ansluten via. Det är "PC Mode".

PC mode är en annan sorts best och är inte nödvändigt eller på något sätt ett måste för att få igenom rätt signaler från en PC. PC Mode är mer en kombination av bildinställningar och beteenden som är de mer förväntade för en PC, likt att defaulta på RGB-signal och automatiskt stänga av overscan – något man ofta måste göra själv i de vanliga bildlägena. Ofta i PC-mode stängs av en del bildprocessning likt brusfilter, interpolering och det används enklare skalningsalgoritmer.

För att få igen om 4K/120 (oavsett källan) är det "Ultra HD Deep color"-inställningen eller vad den nu råkar heta.

Permalänk
Medlem

Efter en plötslig och allt för tidig bortgång av min Panasonic plasma 55" VT60 i söndags tittar jag nu på 55CX6 som ersättare
Vi som har ett panoramafönster till höger om TV-väggen i sydvästläge, tror ni vi kommer få sätta solglasögon på OLED-TV'n hela sommaren...eller titta på en Samsung Q80/90/95T eller likvärdig, tex TCL C825 mini-led / C728 (LED850) för att kringgå problematiken med behov av ljusstark TV?

Offtopic - FotbollsEM. Sverige vs Spanien. Det var inte kul att titta på 21" TV när behovet att snabbt hitta ersättning till plasman (RIP).. Fast det var ju spel mot ett mål i 89 minuter så var väl rätt OK att slippa eländet

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

För att få igen om 4K/120 (oavsett källan) är det "Ultra HD Deep color"-inställningen eller vad den nu råkar heta.

Ah ok Jag har för mig att det redan var aktiverat för alla mina HDMI-anslutningar på min CX.

Visa signatur

Mr. Scriptman