LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panelen är fortfarande diskreta 3840x2160x4 subpixlar och de adresseras var för sig – oavsett ingångssignal. Att köra 1920x1080 är därför lika krävande för panelen och elektroniken som reglerar själva panelen.

Jo, på denna modellen. Men är det så komplicerat att ha en controller som kan kontrollera pixlar en och en eller i grupper på 4 och 4? Det borde ju vara en relativt enkel logisk sak. HW scaler för 1080p har ju redan denna modell, tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Jo, på denna modellen. Men är det så komplicerat att ha en controller som kan kontrollera pixlar en och en eller i grupper på 4 och 4? Det borde ju vara en relativt enkel logisk sak. HW scaler för 1080p har ju redan denna modell, tex.

Då vore det ju enklare och mer kostnadseffektivt att göra en display på 1920x1080 med högre refresh rate, men jag har svårt att tro att det finns någon större efterfrågan på sådana. På TV-sidan är det ju dödfött just nu, det finns ingen konsol som klarar av att leverera sådana frame rates, och på monitorsidan finns det nog väldigt få personer som regelbundet spelar spel som klarar av ditto. Ta Geforce RTX 3080 Ti-testet t.ex. Endast två av tolv spel går att göra i 240fps på ett 3070-kort.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en CX från Komplett, någon som har erfarenheter av att köpa tv från dem? Jag har bara köpt små grejor från det företaget förut.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Vågar man köpa en CX från Komplett, någon som har erfarenheter av att köpa tv från dem? Jag har bara köpt små grejor från det företaget förut.

De har inte sämre CX än någon annan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vågar man köpa en CX från Komplett, någon som har erfarenheter av att köpa tv från dem? Jag har bara köpt små grejor från det företaget förut.

Köpte min där. DOA pga PostNord. Otroligt smidig retur/ersättning. Kan rekommendera.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Köpte min där. DOA pga PostNord. Otroligt smidig retur/ersättning. Kan rekommendera.

Det låter ju bra. Hur gick returen till, fick du betala frakten själv när du skickade tillbaka tvn?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det låter ju bra. Hur gick returen till, fick du betala frakten själv när du skickade tillbaka tvn?

Fick faktiskt slänga den gamla så det var skönt att slippa böka med det

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det låter ju bra. Hur gick returen till, fick du betala frakten själv när du skickade tillbaka tvn?

En reklamation/garantiärende skall man aldrig betala frakt för, det hamnar under konsumentköplagen som en trygghet för dig som köpare.

En vanlig retur/återköp kan man dock få betala frakten för, på ett eller annat sätt, om de redan bakat in det i "fri retur" eller om man får casha när det skickas tillbaka.

www.konsumentverket.se ganska nyttigt att läsa på om sina rättigheter.

Men komplett är riktigt legit, returnerade t ex ett stort hemmabiopaket under deras 60 dagars öppet köp förra vintern, var inga konstigheter eller ifrågasättanden alls.

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på en GX 65" men jag står och väger lite pga den otroligt fula fjärren, någon som bytt ut den till en universalfjärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En reklamation/garantiärende skall man aldrig betala frakt för, det hamnar under konsumentköplagen som en trygghet för dig som köpare.

En vanlig retur/återköp kan man dock få betala frakten för, på ett eller annat sätt, om de redan bakat in det i "fri retur" eller om man får casha när det skickas tillbaka.

www.konsumentverket.se ganska nyttigt att läsa på om sina rättigheter.

Men komplett är riktigt legit, returnerade t ex ett stort hemmabiopaket under deras 60 dagars öppet köp förra vintern, var inga konstigheter eller ifrågasättanden alls.

Ok, fick du betala frakten tillbaka (av hemmabiopaketet) själv?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, fick du betala frakten tillbaka (av hemmabiopaketet) själv?

Läs köpvillkoren på butikens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är grymt sugen på en GX 65" men jag står och väger lite pga den otroligt fula fjärren, någon som bytt ut den till en universalfjärr?

Även om den är ful så är "air mouse" funktionen riktigt grym. Jag kör dock en Nvidia Shield så originalfjärren ligger i en låda

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Även om den är ful så är "air mouse" funktionen riktigt grym. Jag kör dock en Nvidia Shield så originalfjärren ligger i en låda

Aha så man kan använda cec åt andra hållet då? Jag har också en nvidia shield pro som jag tänkt köra på tvn och isåfall är det ju inte så mycket att snacka om

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Aha så man kan använda cec åt andra hållet då? Jag har också en nvidia shield pro som jag tänkt köra på tvn och isåfall är det ju inte så mycket att snacka om

Jepp! Slår på, stänger av och justerar volymen med Shieldens fjärr. Så funkar det på min LG B6:a laf, inte använt LG-fjärren på månader 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jepp! Slår på, stänger av och justerar volymen med Shieldens fjärr. Så funkar det på min LG B6:a laf, inte använt LG-fjärren på månader 👍🏻

Perfekt.
Hur är det med strömkabeln på CX/GX, visst är den fastskruvad i tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Perfekt.
Hur är det med strömkabeln på CX/GX, visst är den fastskruvad i tvn?

Yes det är den. Tror jag läst att den är något längre på GX.

Permalänk

Om man spelar upp en video som är HDR, ska alltid den där lilla "HDR-loggan" dyka upp på TVn en snabbis? Jag har sett att loggan kommer fram t.ex. När man använder den inbyggda Youtube-appen. Jag ska idag prova att spela upp HDR-material från min Nvidia Shield 2017, och vill bara veta om den ska dyka upp då också.

Permalänk
Medlem

vänta med 3.23.06, buggig... appar fryser, tappar nätverk

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är grymt sugen på en GX 65" men jag står och väger lite pga den otroligt fula fjärren, någon som bytt ut den till en universalfjärr?

Air mouse funktionen klarar jag mig numera inte utan så jag bryr mig inte om utseendet alls Funktionen överglänser utseendet så att säga. Att slippa klicka sig fram när man skall skriva något när man söker osv är sjukt nice, bara peka med "muspekaren" och klicka som en datormus.
Jag använder TVns fjärr ganska mycket för att byta ingångar till mina media maskiner så jag skulle inte klara mig utan den fjärren.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Blir CX varm på baksidan? Jag undrar därför att jag gärna skulle vilja behålla skyddsplasten på (som sitter där bak) men om den blir varm måste jag ta bort den.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Blir CX varm på baksidan? Jag undrar därför att jag gärna skulle vilja behålla skyddsplasten på (som sitter där bak) men om den blir varm måste jag ta bort den.

Ja den blir varm. Varför skulle du göra det?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja den blir varm. Varför skulle du göra det?

Ok då vet jag, då får jag ta bort den.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja den blir varm. Varför skulle du göra det?

Resale-value Kan se annonsen framför mina ögon:

Citat:

Sparsamt använd CX. Till och med skyddsplasten sitter kvar!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Klippte en CX55 från Power.
Ersätter en 43" VA från Philips för gaming då jag primärt spelar PS5 samt kollar film.
Jävlar vilken TV, och priset på 11490 var inte mycket att klaga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok då vet jag, då får jag ta bort den.

Min är fortfarande kvar, haft TV:n sen November 2020. Skulle det vara skadligt på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Min är fortfarande kvar, haft TV:n sen November 2020. Skulle det vara skadligt på något sätt?

Säkert inte, men finns ingen anledning att chansa.

Jag hade hellre köpt en TV med borttagen plast och en liten repa på baksidan än en TV som haft onödig skyddsplast och gått lite varmare i X år.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har sett diverse skriverier om skyddsplasten, verkar inte finnas någon entydigt svar vad jag har sett. Att panelerna blir varma är ett faktum (därför Sony och Panasonic smäller på en "kylfläns" på sina). Plasten lär ju inte underlätta avkylningen så för att sova bättre på natten har jag plockat bort den på min C9.

EDIT: För att illustrera värmeproblemet, nedan är 77" CX som jag 3D LUT kalibrerade för en tid sedan med drygt 4000 mätpunkter.
Se grafen över hur panelen varierar över tid (var 50:e bildruta är en kontrollruta som används för att beräkna detta). Detta är med OLED Light kring 35 för att nå strax över 100 nits. Vill inte ens tänka på hur grafen ser ut vid HDR-tittande

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har sett diverse skriverier om skyddsplasten, verkar inte finnas någon entydigt svar vad jag har sett. Att panelerna blir varma är ett faktum (därför Sony och Panasonic smäller på en "kylfläns" på sina). Plasten lär ju inte underlätta avkylningen så för att sova bättre på natten har jag plockat bort den på min C9.

EDIT: För att illustrera värmeproblemet, nedan är 77" CX som jag 3D LUT kalibrerade för en tid sedan med drygt 4000 mätpunkter.
Se grafen över hur panelen varierar över tid (var 50:e bildruta är en kontrollruta som används för att beräkna detta). Detta är med OLED Light kring 35 för att nå strax över 100 nits. Vill inte ens tänka på hur grafen ser ut vid HDR-tittande

https://i.imgur.com/fYUFfjG.jpg

Tack för inlägget, jag får ta bort plasten då helt enkel. Genererar tv-apparater som bygger på OLED-teknik mer värme än de som bygger på LED-teknik?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Tack för inlägget, jag får ta bort plasten då helt enkel. Genererar tv-apparater som bygger på OLED-teknik mer värme än de som bygger på LED-teknik?

Har du hört talas om google?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

En av de stora anledningarna till att panelerna slits/åldras är väl värme trodde jag, så att hålla apparaten sval känns som en bra grej