MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förlåt för WallOfText.

TL;DR: jag håller inte med dig, och det är fine. Vi har olika tolkningar av vad en utmärkelse betyder. Kanske behöver redaktionen refresha oss över hur de tänker och vad de är menade att betyda?

—————————

Utmärkta produkter utmärker sig över andra.

Jag håller inte med om det du säger men det är helt okej för mig...

Det finns inget som är märkbart fel med kortet, möjligen att det är lite dyrt för sin prestanda, men är istället ovanligt tyst. Hur är inte det bra? Jag fattar inte vad du menar uppenbarligen, men kortet är ju bra...

Jag tycker alla kort i en serie kan vara bra produkter om de är bra (presterar som förväntat i de flesta kategorierna) och inte är helt orimligt prissatta.

Saker som inte ska få en utmärkelse är de som inte är bra eller som inte kan rekommenderas alls av någon anledning.

Får något inte bra produkt så ska man haja till tycker jag.

Får något utmärkt är det något utöver det vanliga och bättre än den direkta konkurrensen.

Toppklass är som utmärkt men har vissa egenskaper som sticker ut extremt (och vanligen en matchande prislapp)

Jag ser inte allt det som fel om de flesta produkterna får utmärkelser, det betyder ju bara att det är mindre skit på marknaden?

Alla får såklart ha sin bild av vad de tolkar in i en utmärkelse och allting befinner sig på ett spektrum. Kanske detta kort är på lägre halvan av utmärkelsen och TUF är på högre halvan (tills nästa vecka när det glider ner igen)?

Om man bara kollar utmärkelser missar man ju hela grejen. Bra Produkt betyder för mig ’inte skit’, absolut inte att det ska vara avsevärt bättre än andra kort med samma gpu och pris.

Vad kan ett kort skilja ut sig på förresten? Alla har såklart olika vikt vid olika mätvärden, men en hyfsad lista är:
Energiförbrukning (brukar inte skilja mycket, oftast inte ett problem alls med några watt hut eller dit)
Prestanda (brukar skilja långt mindre än manuell överklockning kan öka så länge det är samma gpu)
Temperatur (vem bryr sig helt ärligt?)
Ljudnivå (något som många bryr sig om)
Pris (det kan skilja mycket)
Utseende (extremt subjektivt)
Garanti (olika hur mycket vikt man lägger på det)
Byggkvalitet (svårt mäta, hållbarhet över tid nästan omöjligt)

Att detta kort utmärker sig som riktigt tyst ser jag alltså som en ganska starkt utmärkande egenskap. Du gör din värdering och håller säkert inte med om den listan jag skrev ovan och kanske vill lägga till andra parametrar som jag inte ens prioriterar nog för att ens komma ihåg (möjlighet till vattenkylning?, antal kortplatser?, längd/bredd?)

Alla väger saker saker olika och kortet i artikeln behöver inte vara för alla, men vill man ha ett tyst kort är det ju ett bra köp eftersom inget av de övriga sakerna är dåliga och man får den prestandan och det andra som förväntas...

Ingenstans (för min del) betyder bra produkt ’köp mig oavsett vad du behöver för jag är bättre än andra’. Det betyder ’inte kasst’ och ’läs iaf sammanfattningen om kortets prioriteringar är relevanta för mig’. Men det verkar som att vi har lite olika syn där...

SweClockers nya utmärkelser: bra produkt, utmärkt och toppklass!
https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

SweClockers nya utmärkelser: bra produkt, utmärkt och toppklass!
https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

Jo jag kommer vagt ihåg när den släpptes, tack för att du grävde fram den! Undrar om den fortfarande stämmer till 100%? @JonasT?

Ganska intetsägande nu när jag läste igen... vadå morötter? Till vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

SweClockers nya utmärkelser: bra produkt, utmärkt och toppklass!
https://www.sweclockers.com/nyhet/14398-sweclockers-nya-utmar...

Må säga att jag tyckte dom äldre var bättre

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förlåt för WallOfText.

TL;DR: jag håller inte med dig, och det är fine. Vi har olika tolkningar av vad en utmärkelse betyder. Kanske behöver redaktionen refresha oss över hur de tänker och vad de är menade att betyda?

—————————

Utmärkta produkter utmärker sig över andra.

Jag håller inte med om det du säger men det är helt okej för mig...

Det finns inget som är märkbart fel med kortet, möjligen att det är lite dyrt för sin prestanda, men är istället ovanligt tyst. Hur är inte det bra? Jag fattar inte vad du menar uppenbarligen, men kortet är ju bra...

Jag tycker alla kort i en serie kan vara bra produkter om de är bra (presterar som förväntat i de flesta kategorierna) och inte är helt orimligt prissatta.

Saker som inte ska få en utmärkelse är de som inte är bra eller som inte kan rekommenderas alls av någon anledning.

Får något inte bra produkt så ska man haja till tycker jag.

Får något utmärkt är det något utöver det vanliga och bättre än den direkta konkurrensen.

Toppklass är som utmärkt men har vissa egenskaper som sticker ut extremt (och vanligen en matchande prislapp)

Jag ser inte allt det som fel om de flesta produkterna får utmärkelser, det betyder ju bara att det är mindre skit på marknaden?

Alla får såklart ha sin bild av vad de tolkar in i en utmärkelse och allting befinner sig på ett spektrum. Kanske detta kort är på lägre halvan av utmärkelsen och TUF är på högre halvan (tills nästa vecka när det glider ner igen)?

Om man bara kollar utmärkelser missar man ju hela grejen. Bra Produkt betyder för mig ’inte skit’, absolut inte att det ska vara avsevärt bättre än andra kort med samma gpu och pris.

Vad kan ett kort skilja ut sig på förresten? Alla har såklart olika vikt vid olika mätvärden, men en hyfsad lista är:
Energiförbrukning (brukar inte skilja mycket, oftast inte ett problem alls med några watt hut eller dit)
Prestanda (brukar skilja långt mindre än manuell överklockning kan öka så länge det är samma gpu)
Temperatur (vem bryr sig helt ärligt?)
Ljudnivå (något som många bryr sig om)
Pris (det kan skilja mycket)
Utseende (extremt subjektivt)
Garanti (olika hur mycket vikt man lägger på det)
Byggkvalitet (svårt mäta, hållbarhet över tid nästan omöjligt)

Att detta kort utmärker sig som riktigt tyst ser jag alltså som en ganska starkt utmärkande egenskap. Du gör din värdering och håller säkert inte med om den listan jag skrev ovan och kanske vill lägga till andra parametrar som jag inte ens prioriterar nog för att ens komma ihåg (möjlighet till vattenkylning?, antal kortplatser?, längd/bredd?)

Alla väger saker saker olika och kortet i artikeln behöver inte vara för alla, men vill man ha ett tyst kort är det ju ett bra köp eftersom inget av de övriga sakerna är dåliga och man får den prestandan och det andra som förväntas...

Ingenstans (för min del) betyder bra produkt ’köp mig oavsett vad du behöver för jag är bättre än andra’. Det betyder ’inte kasst’ och ’läs iaf sammanfattningen om kortets prioriteringar är relevanta för mig’. Men det verkar som att vi har lite olika syn där...

Hela din WoT med ingående frågor har jag redan besvarat genom tråden. Därför jag gör bäst i att citera mig själv, så får du svar på dina frågor som "vad gör att den inte är bra" och "vad räknas som bra" osv:

Skrivet av Mithras:

Ja allt det låter ju bra och väl, logiskt osv.

Men jag förstår fortfarande inte varför denna produkten får en "bra produkt"-stämpel. Låt oss titta på vad recensionen själv säger:

Prestanda:
"För att vara ett grafikkort i högsta segmentet så imponerar inte MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio något nämnvärt när det kommer till uppskruvade klockfrekvenser"

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Strömbudget/överklockning:
Då kortets strömbudget bara går att vrida upp till 350 W vid överklockning, vilket är lågt ställt mot konkurrenterna

Pris:
I skrivande stund går MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio loss för ungefär 9 290 kronor....
Nackdelar:

  • Hög prislapp

Det finns alltså inget på denna kort som gör att den skulle sticka ut i mängden jämte sina konkurrenter, den är inte en "bra produkt" alls i sin kategori. Den är en menlös, mellanmjölksprodukt där pengarna är mycket bättre spenderad på valfri konkurrents produkt. Den är alltså sämre på kylning, sämre på överklockning, och har en hög prislapp...... men får "bra produkt" ändå.

Vad är det egentligen som rättfärdigar en "bra produkt" här? Att det är ett starkt grafikkort? Det är självklart - RTX3080 i sig är ett bra grafikkort. Men MSI's lösning är inte det.

Skrivet av Mithras:

ljudnivån är ju dock inte något kortet slår sina konkurrenter på på något märkvärdigt sätt, enligt SweCs egna tester:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20977?key=7c8df9ebb407231f64cdade285e1ec0a

Är alltså en låg ljudnivå (som inte är tydligt bäst) verkligen tillräckligt för att rättfärdiga "bra produkt"-utmärkelsen?

Personligen känns det som att den utmärkelsen bör vara till för produkter som är genomgående bra, inte produkter som har en enda aspekt där de presterar bland de bättre (och ff inte bäst).

Jag ifrågasätter inte kortets kapacitet som en tyst produkt alls, det är tydligt att det är en väldigt tyst kylare. Jag ifrågasätter hur den enda aspekten kan ge den utmärkelsen "bra produkt" när den uppenbarligen misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Skrivet av Mithras:

Helt rätt, ett kort behöver inte utmärka sig på alla punkter, men rimligen på mer än en? Ett kort som sällar sig i mitten av skaran på det mesta och inte riktigt har någon ordentlig USP mer än möjligen ljudnivå bör rimligen också behandlas som just mitten av skaran.
Ett kort som inte utmärker sig på flera punkter bör inte få en utmärkelse.

Nåväl, nu har jag vädrat min åsikt och fått svar tillbaka, känns som ett bra ställe att helt enkelt "agrii to disagrii"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

[Hård binning] Säker på det? På CPU sidan ser vi ofta det direkt motsatta och att spridningen blir mindre över tid...

Jag är inte säker, men de allra bästa exemplaren lär plockas ut till RTX 3090, och de som har bra prestanda men fler fel blir ett antal 3080 FE.
Bör rimligen bli större andel "stolpe in" än "väldigt bra".

Skrivet av ramlösa:

Är jag ingen expert på prissättning, men är väll ganska vanligt att företag kräver att "riktpris" respekteras om de vill ha produkter i framtiden.

Kollar du hur det ser ut på Prisjakt gällande produkter som funnits ute ett tag är det ganska stor spridning i pris mellan olika återförsäljare. Just nu kan man till exempel köpa Ryzen 7 2700X för <2000kr eller >4000kr beroende på val av återförsäljare.
Riktpriset är en bra likare förutsatt att leverantören klarar av att mätta marknaden till det priset.

Skrivet av ramlösa:

Problemet är att Nvidia ska skapa en hyp/köpsug för en produkt. Skillnaden mellan rtx 3080 för 8k som är det bästa sen skivat bröd och ett rtx 3080 för 16k som är den sämsta skiten som har släppts sen Jesus gick kortbyxor.

Visst, men det vore ju betydligt ärligare att gå ut och säga att "detta är det pris vi strävar mot, efter att produktion och leveranser kommit upp i varv".

Skrivet av ramlösa:

Men vi vänder på frågan, varför skulle Nvidia sälja kortet till återförsäljare för 7k-ish när de lätt skulle kunna kräva 16k-ish på de först ca 20k korten, med din fria prissättning?

För att de redan målat in sig i ett hörn genom fixerat riktpris?
Om vi antar att Nvidia, som de själva påstår, blev tagna på sängen av den enorma efterfrågan så hade en flexiblare prissättning låtit dem snabbt höja sälj- och riktpriset efter att första korten sålt slut. När sedan efterfrågan sjunker så sänker man också priset.

Skrivet av ramlösa:

Samma sak med konsolerna som inte ens går att förboka längre.

Allt handlar om att kunna möta efterfrågan. Kan de leverera det antal konsoler som efterfrågas till satt pris är det inget problem.

Se även mina inlägg här och senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är inte säker, men de allra bästa exemplaren lär plockas ut till RTX 3090, och de som har bra prestanda men fler fel blir ett antal 3080 FE.
Bör rimligen bli större andel "stolpe in" än "väldigt bra".

Kollar du hur det ser ut på Prisjakt gällande produkter som funnits ute ett tag är det ganska stor spridning i pris mellan olika återförsäljare. Just nu kan man till exempel köpa Ryzen 7 2700X för <2000kr eller >4000kr beroende på val av återförsäljare.
Riktpriset är en bra likare förutsatt att leverantören klarar av att mätta marknaden till det priset.

Visst, men det vore ju betydligt ärligare att gå ut och säga att "detta är det pris vi strävar mot, efter att produktion och leveranser kommit upp i varv".

För att de redan målat in sig i ett hörn genom fixerat riktpris?
Om vi antar att Nvidia, som de själva påstår, blev tagna på sängen av den enorma efterfrågan så hade en flexiblare prissättning låtit dem snabbt höja sälj- och riktpriset efter att första korten sålt slut. När sedan efterfrågan sjunker så sänker man också priset.

Allt handlar om att kunna möta efterfrågan. Kan de leverera det antal konsoler som efterfrågas till satt pris är det inget problem.

Se även mina inlägg här och senare.

Var uppenbarligen en papperslansering för att vara före AMD och du har inte haft ett enda vettigt argument.

Ryzen 2700X?? Varför använda ett exempel på en produkt som uppenbarligen inte produceras längre och finns i lager i två butiker.
Marknaden är fri, men konsekvenserna är det inte.
Nvidia vill visa upp flera kort för under 8k, så Sweclockers kan sätta "toppklass" på kortet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Jo jag kommer vagt ihåg när den släpptes, tack för att du grävde fram den! Undrar om den fortfarande stämmer till 100%? @JonasT?

Ganska intetsägande nu när jag läste igen... vadå morötter? Till vem?

Ja, nej, kan hålla med om att de är ganska intetsägande, men skulle säga att de skulle bli det även om vi skriver om dem. Det är svårt att sätta en schablonmässig text för varje utmärkelse som stämmer till 100 procent med varje typ av produktkategori.

I slutändan är det mer en klassisk betygsstege från Bra till Toppklass, där vi längst upp ser minst kompromisser sett till funktion, prestanda och till en viss del även prisnivå. Sen kan ju en produkt få betyget Toppklass utan att vara bäst i världen på det den gör, utan då handlar det snarare om att den gör något extremt bra i sitt specifika prissegment (tänker exempelvis på nätaggregat här).

Tycker du träffar rätt med det du skriver i din WoT ovan, och speciellt att det definitivt finns ett spann för varje utmärkelse där en produkt som fått "Bra produkt" kanske ligger i gränsland mot "Utmärkt" medan den andra kanske precis klassar in för att ens få utmärkelsen.

Här skulle man kunna argumentera för att använda ett poängsystem istället som vissa andra sajter gör, men tycker personligen inte att det är lösningen på problemet och det främjar snarare mer att folk bara tittar på en betygssiffra (spelrecensioner har i mångt och mycket detta problem) snarare än faktiskt läser recensionen och gör ett grundat beslut efter de parametrar som betyder mycket för dem.

I slutändan är min önskan att folk ska läsa våra recensioner och utifrån datan och vår input som presenteras kunna avgöra om produkten är rätt för just den personens behov. Det kan exempelvis mycket väl finnas produkter som passerar testlabbet som inte får någon utmärkelse alls, men där användaren kan köpa de nackdelarna som finns och ändå tycker att produkten passar dennes behov och i deras ögon är en "Bra produkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag är inte säker, men de allra bästa exemplaren lär plockas ut till RTX 3090, och de som har bra prestanda men fler fel blir ett antal 3080 FE.

Bara dies som har alla GPCs och minneskotrollers fungerande kommer att kunna bli 3090. Kommer finns gott om dies som är riktigt bra men delvis trasiga på en så stor krets. Sen skeppar inte Nvidia tillräckliga volymer av FE för att kunna roffa åt sig alla bättre dies, även om jag håller med att det verkar va som du just sa att Nvidia väljer ut väldigt bra kisel till sina FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, nej, kan hålla med om att de är ganska intetsägande, men skulle säga att de skulle bli det även om vi skriver om dem. Det är svårt att sätta en schablonmässig text för varje utmärkelse som stämmer till 100 procent med varje typ av produktkategori.

I slutändan är det mer en klassisk betygsstege från Bra till Toppklass, där vi längst upp ser minst kompromisser sett till funktion, prestanda och till en viss del även prisnivå. Sen kan ju en produkt få betyget Toppklass utan att vara bäst i världen på det den gör, utan då handlar det snarare om att den gör något extremt bra i sitt specifika prissegment (tänker exempelvis på nätaggregat här).

Tycker du träffar rätt med det du skriver i din WoT ovan, och speciellt att det definitivt finns ett spann för varje utmärkelse där en produkt som fått "Bra produkt" kanske ligger i gränsland mot "Utmärkt" medan den andra kanske precis klassar in för att ens få utmärkelsen.

Här skulle man kunna argumentera för att använda ett poängsystem istället som vissa andra sajter gör, men tycker personligen inte att det är lösningen på problemet och det främjar snarare mer att folk bara tittar på en betygssiffra (spelrecensioner har i mångt och mycket detta problem) snarare än faktiskt läser recensionen och gör ett grundat beslut efter de parametrar som betyder mycket för dem.

I slutändan är min önskan att folk ska läsa våra recensioner och utifrån datan och vår input som presenteras kunna avgöra om produkten är rätt för just den personens behov. Det kan exempelvis mycket väl finnas produkter som passerar testlabbet som inte får någon utmärkelse alls, men där användaren kan köpa de nackdelarna som finns och ändå tycker att produkten passar dennes behov och i deras ögon är en "Bra produkt".

Kul att jag inte är helt ute och cyklar!

Jag känner att om man inte läst åtminstone hela sammanfattningen så har man ju ingen aning vad ni på redaktionen menar med utmärkelsen ändå. Det kommer alltid vara från fall till fall och ibland hänger det på en grej som väger över åt ena eller andra hållet, så är det bara. Sen kan ju eran redaktion prioritera olika mot en annan hemsida (😁), men det tillhör vara sakens natur.

Jag tänkte bara säga att jag verkligen gillar det här nya formatet på partnerkortstest. För min del kan ni nog korta ner dom ännu mer för att istället hinna få med ännu fler modeller, eller till och med batcha ihop flera kort till och med. Man vill ju främst ha lite för och nackdelar jämfört med andra kort med samma GPU, inte så mycket djupare enligt mig (för det är bara vissa saker som ens kan skilja nu för tiden), och som du säger har lägstanivån gått upp senaste åren...

Permalänk
Medlem

Glöm aldrig han som tog bort sitt konto för att han inte var nöjd med MSI GTX 1080ti testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Var uppenbarligen en papperslansering för att vara före AMD och du har inte haft ett enda vettigt argument.
... Marknaden är fri, men konsekvenserna är det inte.
Nvidia vill visa upp flera kort för under 8k, så Sweclockers kan sätta "toppklass" på kortet.

* Huruvida det var en papperslansering är en definitionsfråga. Det var definitivt en (ur kundperspektiv) omogen och förhastad lansering.
* Självklart vill Nvidia erbjuda hårdvara som gör att deras partner kan tillverka grafikkort med lockande prislapp, och att dessa sedan säljs till ett konkurrenskraftigt pris.
* Konkurrenslagen (SFS 2008:579) säger att Nvidia och deras partner har mycket begränsade legala möjligheter att tvinga ner återförsäljarnas priser. (Största möjligheten är att se till att ha en stor tillgång på kort.)

Permalänk
Medlem

Är det någon annan med detta kort som upplever en form utav "brus" på låga RPM? När jag stänger av spel går fläktarna ner till cirkus 700-900 RPM och hör då ett form utav "brus" som jag tror är från fläktarna. Likt vad denna person upplever. Det är möjligt att detta även sker vid högra RPM/Load men då kortet även har coil whine är det svårt att avgöra.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som fått en ny power limit på 115 på mitt 3080 trio i och med ReBar bios uppdateringen? När jag drar upp reglaget till 102 i afterburner ser jag i grafen nedan att power limit är uppe i 115. Har genererat rejält mycket högre hashrate vid mining och borde likaså påverka gaming prestandan