MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem

Ja detta kortet känns lite som en "nothing sandwish" inte bättre på något men kostar mycket mer?
Men kommer säkert att sälja i massor ändå, precis som de andra 3080 korten B-)

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaSvinto:

Det var ett skämt MANNEN! Men det borde vara samma så enkelt är det annars är det inte korrekt och testet faller.

Håller med. Speciellt i detta fallet då många kort kraschade och en drivrutin släpptes för att fixa problemet vilket kan ha påverkat boost nivåer eller algoritmen i helhet som i sin tur kanske påverkar prestandan.

SweC borde köra ett par tester med gamla drivrutinen och jämföra resultaten med de nya med MSI kortet. Är resultaten olika så borde de ju köra om alla tester med de nya eller hålla sig till de gamla för alla framtida.

Förstår ju att det är mycket jobb men utan detta så går de ju inte lita på testerna helt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ejziponken:

Håller med. Speciellt i detta fallet då många kort kraschade och en drivrutin släpptes för att fixa problemet vilket kan ha påverkat boost nivåer eller algoritmen i helhet som i sin tur kanske påverkar prestandan.

SweC borde köra ett par tester med gamla drivrutinen och jämföra resultaten med de nya med MSI kortet. Är resultaten olika så borde de ju köra om alla tester med de nya eller hålla sig till de gamla för alla framtida.

Förstår ju att det är mycket jobb men utan detta så går de ju inte lita på testerna helt.

Vi uppmätte ingen prestandaskillnad mellan drivrutinerna i vår testsvit, annars hade detta tydligt märkts upp i recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi uppmätte ingen prestandaskillnad mellan drivrutinerna i vår testsvit, annars hade detta tydligt märkts upp i recensionen.

Kvittar hur många gånger man behöver berätta de för folk. Folk häver ur sig bra mycke skit efter nya drivarn om att dom sänkt prestandan hit och dit, och att alla kort med mindre än 6 mlcc grupper är rena dyngan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Kvittar hur många gånger man behöver berätta de för folk. Folk häver ur sig bra mycke skit efter nya drivarn om att dom sänkt prestandan hit och dit, och att alla kort med mindre än 6 mlcc grupper är rena dyngan.

Hela poängen med recensioner är ju så att folk kan se skillnaden på kort och hur de presterar. Att de då testas under samma förutsättningar är ju ganska viktigt enligt mig iaf.

Nu vet jag inte hur många gånger SweC har testat skillnaderna mellan drivrutinerna, jag har iaf isf missat detta helt vilket är anledningen till att jag tog upp frågan (då den för mig var obesvarad). Det var ju en rätt stor snackis när drivrutinerna kom och det borde ju vara i läsarnas intresse att få skillnaden bekräftat eller dementerat av folk som är kunniga (exempelvis av de som utför recensionerna här på Swec).

Nu vet jag inte riktigt vilka du pratar om när du skriver "Kvittar hur många gånger man behöver berätta de för folk". Vem är det som berättar och vad baseras det dem berättar på? Är det bara vanligt folk i forumet som säger vad de tror så är de ju samma sak som rykten. Precis som alla rykten om MLCC och annat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi uppmätte ingen prestandaskillnad mellan drivrutinerna i vår testsvit, annars hade detta tydligt märkts upp i recensionen.

Tack för förtydligandet i denna frågan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar med detta kort är att man har 3x 8-pin för 525W, och sedan har man en power limit på 102%. Varför? Vad för nytta har den extra 8-pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det jag inte fattar med detta kort är att man har 3x 8-pin för 525W, och sedan har man en power limit på 102%. Varför? Vad för nytta har den extra 8-pin?

Ingen alls, en normal pci-e 8pin från ett bra agg kan lämna 300W utan större problem, finns redan tester där man kört RTX3090 på en ensam kabel med splitter i änden. Normala specen för pci-e säger att 150W är max man bör plocka ut men den specen har inget med den fysiska gränsen av kontakt/kabel att göra.

Du skulle rent praktiskt kunna köra 300+300+75w med bara 2st 8pin, så de som kör 3st 8pin med den klenaste VRM som 3080 medger pysslar med bullshit om du frågar mig. Om kortet börjar kunna hinka i sig en bra bit norr om 500W och VRM klarar av det samt kylningen så kan 3st 8pin börja bli rimligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Varför bra produkt, dyrt utan att tillföra några prestandavinster?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför bra produkt, dyrt utan att tillföra några prestandavinster?

Kan hålla med. Kan tycka Sweclockers delar ut lite väl många utmärkelser "hit och dit". Tillslut har man hittat på en utmärkelse för varje kort man recenserar och då blir det meningslöst, bästa OC, billigaste produkt, snyggast produkt, lenast produkt, snyggast färg etc etc. Skall varje produkt ha en utmärkelse betyder dom ju tillslut ingenting....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför bra produkt, dyrt utan att tillföra några prestandavinster?

Känns rent allmänt som att SweC har blivit otroligt generösa med att ge ut sina "utmärkelser", känns som att det är väldigt sällan en produkt inte får en utmärkelse. "Bra Produkt" verkar vara standard för allt som inte är rent utsagt uselt.

Denna produkt verkade inte tillföra något speciellt alls jämte sina konkurrenter, blev besegrade av billigare kort, och fick ändå "bra produkt". En lite mer konspiratoriskt lagd människa hade sagt att SweC antingen får betalt eller har annan bakomliggande anledning att ge ut så många utmärkelser de kan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av robbankentor:

Varför bra produkt, dyrt utan att tillföra några prestandavinster?

Prestanda är dock inte allt, utan i det här fallet (och i princip alla andra Ampere-kort) handlar det om huruvida kyllösningen är kompetent. Bryr man sig inte om ljudnivåer eller temperaturer är man givetvis fri att välja det billigaste tillgängliga kortet.

Skrivet av Aja82:

Kan hålla med. Kan tycka Sweclockers delar ut lite väl många utmärkelser "hit och dit". Tillslut har man hittat på en utmärkelse för varje kort man recenserar och då blir det meningslöst, bästa OC, billigaste produkt, snyggast produkt, lenast produkt, snyggast färg etc etc. Skall varje produkt ha en utmärkelse betyder dom ju tillslut ingenting....

Skrivet av Mithras:

Känns rent allmänt som att SweC har blivit otroligt generösa med att ge ut sina "utmärkelser", känns som att det är väldigt sällan en produkt inte får en utmärkelse. "Bra Produkt" verkar vara standard för allt som inte är rent utsagt uselt.

Denna produkt verkade inte tillföra något speciellt alls jämte sina konkurrenter, blev besegrade av billigare kort, och fick ändå "bra produkt". En lite mer konspiratoriskt lagd människa hade sagt att SweC antingen får betalt eller har annan bakomliggande anledning att ge ut så många utmärkelser de kan.

Jag tycker snarare att vi är mer återhållsamma med utmärkelserna än merparten av de internationella medierna. Sen kan det mycket väl vara så att fler produkter får exempelvis "Bra produkt" nu än för ett antal år sedan, och det skulle jag koppla till två faktorer.

1. Den generella nivån på produkter är högre och tillverkas mindre skräp på komponentmarknaden. Titta tillbaka tio år på exempelvis nätaggregat, då det fanns en hel soptipp av tveksamma enheter som jag helst inte ens skulle röra vid med en tång (vissa blev jag tvungen att göra det med ändå så att andra slapp köpa dem). Kika på samma marknad idag igen och det finns väldigt få enheter som jag direkt skulle avråda någon att köpa.

2. Vi är mer selektiva nu än vad vi var för tio år sen när det kommer till att plocka in produkter. Vi har bara ett visst antal timmar i veckan att testa prylar, filma videos och skriva recensioner/artiklar, och då känns det som slöseri med värdefull tid att plocka in komponenter/chassin/tangentbord etc. som redan på pappret ser skräpiga ut. Istället känns det då bättre att kika på produkter vi tycker ser intressanta ut eller som någon på forumet tipsar om, snarare än något från en random tillverkare som vill använda sajten som en marknadsföringsplattform.

Med detta sagt undviker vi inte aktivt att testa skräpprodukter, och om det är någon särskild pryl som blivit särskilt populär och ser misstänkt junkig ut försöker vi i regel plocka in den för att se om den håller måttet.

Och för att avsluta, nej vi får inte betalt av komponenttillverkarna för utmärkelser. Varesig som individer eller företag.

Permalänk
Medlem

Tycker utmärkelsen bra produkt passar bra till kortet så förstår inte problemet riktigt. Att SweClockers delar ut för mycket positiva utmärkelser kan jag inte heller hålla med om. Tycker nivån på SweClockers tester är högt och framförallt så känner jag en stor tillit till redaktionens förmåga att producera korrekt data.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ärligt talat, tidsluckan man kunde beställa FE förrförra torsdag morgon i hela europa (30+ min) måste varit den största av alla 3000-kortsläpp hittils till och med förra torsdagens FE-drop med sina enorma 6 minuter är med på topplistan.

Jag är fortfarande villig att betta på att fler FE kommer. Mest för att i regel så har MLID fel om det mesta, så det borde således komma fler FE baserat på det. Flawless logik faktiskt.

Fast han har ju sagt att det ska komma fler kort i sin senaste video.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Kvittar hur många gånger man behöver berätta de för folk. Folk häver ur sig bra mycke skit efter nya drivarn om att dom sänkt prestandan hit och dit, och att alla kort med mindre än 6 mlcc grupper är rena dyngan.

Och sen ignorerar folk totalt att "silicon lottery" kan ha rejält stor inverkan på prestandan när korten i grunden är begränsade av strömbudgeten och hur Nvidias boost fungerar. Jag har t.ex 2st identiska 1080 Ti Seahawk, det skiljer 30Mhz~ i faktiskt uppnådd boost vid full belastning utan att man rör några inställningar. Jag kan tänka mig att det kan finnas vissa exemplar som boostar både högre samt lägre vid "stock" än just mina exemplar, helt beroende på hur mycket spänning dom behöver och när dom slår i taket på strömbudgeten (dvs där "silicon lottery" kommer in).

När man börjar prata procent hit och dit mellan olika reviews börjar dom där tiotals Mhz göra skillnad. Om en recensent har ett bra exemplar av SKU X och ett dåligt av Z. Så kan dom få helt andra resultat mot vad någon som har det omvända får.

Permalänk
Medlem

Ni råkade skriva att den bara har 2 X 8 pin i specrutan för strömförsörjning det ska ju stå 3 X 8 pin där. Sen har ni glömt ange måtten för FE kortet så man får en jämförelse. En sak till jag tycker ni borde lagt in som nackdel för detta kort (särskilt med tanke på priset) är avsaknaden av Dual BIOS. Med ett sådant så hade folk som köper det helt plötsligt kunna våga experimentera med mod BIOS där power limit blivit borttagen. Då helt plötsligt hade de 3 X 8 pins kontakterna kommit väl till pass. Märkligt att detta kort saknar Dual BIOS med tanke på att det ska vara ett toppkort! Tycker denna release från MSI är en fail med tanke på priset om man jämför med vissa konkurrenter!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det fanns nog en poäng med att de valde just 3 st 8-pin kontakter, och det var att försäkra sig i att kunderna hade ett tillräckligt kraftfullt och påkostat nätaggregat inkopplat. De slipper nog onödiga returer och onödig support.

Permalänk
Inaktiv

Kan känna att intresset för rtx 3080 och recensioner av densamma minskat rejält pga obefintlig tillgång.
Tekniskt sett så va det ju ingen papperslansering, men när majoriteten av alla som vill köpa ett kort måste vänta 3+ månader så är det ju inte helt olikt en papperslansering...

Permalänk
Medlem

Bra recension. Känner inget intresse för någon av de nuvarande modellerna. Tror det finns en hel del mer att få ut av chippen efter att tillverkarna fått tid att trixa lite.
Tror att det kommande tre kvartalen kommer vara mycket intressanta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Asus TUF kommer snart ligga på samma prisnivå...

Som ändå kommer betyda att det är ett bättre kort!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Lite bisarrt att recensera egenskaper hos något som inte går att köpa inom överskådlig tid, ljudnivån är såklart noll eftersom det inte sitter i någons burk. Samma sak med priset, det är hypotetiskt, om man inte tycker det är väldigt kul att ha en del av sina pengar reserverade en längre tid.

Det sitter faktiskt ett i min burk Rarespawn helt klart men inte Unique.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Prestanda är dock inte allt, utan i det här fallet (och i princip alla andra Ampere-kort) handlar det om huruvida kyllösningen är kompetent. Bryr man sig inte om ljudnivåer eller temperaturer är man givetvis fri att välja det billigaste tillgängliga kortet.

Jag tycker snarare att vi är mer återhållsamma med utmärkelserna än merparten av de internationella medierna. Sen kan det mycket väl vara så att fler produkter får exempelvis "Bra produkt" nu än för ett antal år sedan, och det skulle jag koppla till två faktorer.

1. Den generella nivån på produkter är högre och tillverkas mindre skräp på komponentmarknaden. Titta tillbaka tio år på exempelvis nätaggregat, då det fanns en hel soptipp av tveksamma enheter som jag helst inte ens skulle röra vid med en tång (vissa blev jag tvungen att göra det med ändå så att andra slapp köpa dem). Kika på samma marknad idag igen och det finns väldigt få enheter som jag direkt skulle avråda någon att köpa.

2. Vi är mer selektiva nu än vad vi var för tio år sen när det kommer till att plocka in produkter. Vi har bara ett visst antal timmar i veckan att testa prylar, filma videos och skriva recensioner/artiklar, och då känns det som slöseri med värdefull tid att plocka in komponenter/chassin/tangentbord etc. som redan på pappret ser skräpiga ut. Istället känns det då bättre att kika på produkter vi tycker ser intressanta ut eller som någon på forumet tipsar om, snarare än något från en random tillverkare som vill använda sajten som en marknadsföringsplattform.

Med detta sagt undviker vi inte aktivt att testa skräpprodukter, och om det är någon särskild pryl som blivit särskilt populär och ser misstänkt junkig ut försöker vi i regel plocka in den för att se om den håller måttet.

Och för att avsluta, nej vi får inte betalt av komponenttillverkarna för utmärkelser. Varesig som individer eller företag.

Ja allt det låter ju bra och väl, logiskt osv.

Men jag förstår fortfarande inte varför denna produkten får en "bra produkt"-stämpel. Låt oss titta på vad recensionen själv säger:

Prestanda:
"För att vara ett grafikkort i högsta segmentet så imponerar inte MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio något nämnvärt när det kommer till uppskruvade klockfrekvenser"

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Strömbudget/överklockning:
Då kortets strömbudget bara går att vrida upp till 350 W vid överklockning, vilket är lågt ställt mot konkurrenterna

Pris:
I skrivande stund går MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio loss för ungefär 9 290 kronor....
Nackdelar:

  • Hög prislapp

Det finns alltså inget på denna kort som gör att den skulle sticka ut i mängden jämte sina konkurrenter, den är inte en "bra produkt" alls i sin kategori. Den är en menlös, mellanmjölksprodukt där pengarna är mycket bättre spenderad på valfri konkurrents produkt. Den är alltså sämre på kylning, sämre på överklockning, och har en hög prislapp...... men får "bra produkt" ändå.

Vad är det egentligen som rättfärdigar en "bra produkt" här? Att det är ett starkt grafikkort? Det är självklart - RTX3080 i sig är ett bra grafikkort. Men MSI's lösning är inte det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Ja allt det låter ju bra och väl, logiskt osv.

Men jag förstår fortfarande inte varför denna produkten får en "bra produkt"-stämpel. Låt oss titta på vad recensionen själv säger:

Prestanda:
"För att vara ett grafikkort i högsta segmentet så imponerar inte MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio något nämnvärt när det kommer till uppskruvade klockfrekvenser"

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Strömbudget/överklockning:
Då kortets strömbudget bara går att vrida upp till 350 W vid överklockning, vilket är lågt ställt mot konkurrenterna

Pris:
I skrivande stund går MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio loss för ungefär 9 290 kronor....
Nackdelar:

  • Hög prislapp

Det finns alltså inget på denna kort som gör att den skulle sticka ut i mängden jämte sina konkurrenter, den är inte en "bra produkt" alls i sin kategori. Den är en menlös, mellanmjölksprodukt där pengarna är mycket bättre spenderad på valfri konkurrents produkt. Den är alltså sämre på kylning, sämre på överklockning, och har en hög prislapp...... men får "bra produkt" ändå.

Vad är det egentligen som rättfärdigar en "bra produkt" här? Att det är ett starkt grafikkort? Det är självklart - RTX3080 i sig är ett bra grafikkort. Men MSI's lösning är inte det.

Du glömde ju stryka under det som många anser är viktigt, och anledningen till att jag väntar på detta kort (förutom att det är sjukt snyggt)

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Vem bryr sig om det är några grader varmare?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mithras:

Ja allt det låter ju bra och väl, logiskt osv.

Men jag förstår fortfarande inte varför denna produkten får en "bra produkt"-stämpel. Låt oss titta på vad recensionen själv säger:

Prestanda:
"För att vara ett grafikkort i högsta segmentet så imponerar inte MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio något nämnvärt när det kommer till uppskruvade klockfrekvenser"

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Strömbudget/överklockning:
Då kortets strömbudget bara går att vrida upp till 350 W vid överklockning, vilket är lågt ställt mot konkurrenterna

Pris:
I skrivande stund går MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio loss för ungefär 9 290 kronor....
Nackdelar:

  • Hög prislapp

Det finns alltså inget på denna kort som gör att den skulle sticka ut i mängden jämte sina konkurrenter, den är inte en "bra produkt" alls i sin kategori. Den är en menlös, mellanmjölksprodukt där pengarna är mycket bättre spenderad på valfri konkurrents produkt. Den är alltså sämre på kylning, sämre på överklockning, och har en hög prislapp...... men får "bra produkt" ändå.

Vad är det egentligen som rättfärdigar en "bra produkt" här? Att det är ett starkt grafikkort? Det är självklart - RTX3080 i sig är ett bra grafikkort. Men MSI's lösning är inte det.

För att repetera vad Jonas skrev förut, prestandan är inte allt. Som vi nämnde flera gånger i artikeln och här i tråden så är kylaren väldigt kompetent och med låg ljudnivå som många värderar högre än några fler bildrutor i ett visst spel. Därför är det en bra produkt, men är såklart inte för alla där du är ett bra exempel på det.

Permalänk
Medlem

Så... det finns alltså ingen anledning att lägga 1200 kr extra för detta kort. Om man nu inte är desperat och de vanliga inte finns på lager.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Så... det finns alltså ingen anledning att lägga 1200 kr extra för detta kort. Om man nu inte är desperat och de vanliga inte finns på lager.

utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere

Nej precis
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan ni på Sweclockers inte försöka få tag på ett Palit Gamerock OC och recensera det?
Palit torde vara än mer intressant med ofta väldigt höga fabriksklock och kompetenta kylare.
Detta till attraktiva priser dessutom.
Deras RTX 3080 Gamerock OC ligger stock på 1860 MHz boost clock som exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du glömde ju stryka under det som många anser är viktigt, och anledningen till att jag väntar på detta kort (förutom att det är sjukt snyggt)

kylning:
stället är det kylaren som i mångt och mycket särskiljer de olika partnerkorten, vilken i MSI-kortets fall gör ett utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere, om än med något högre temperaturer än konkurrenterna.

Vem bryr sig om det är några grader varmare?

Skrivet av Kenneth:

För att repetera vad Jonas skrev förut, prestandan är inte allt. Som vi nämnde flera gånger i artikeln och här i tråden så är kylaren väldigt kompetent och med låg ljudnivå som många värderar högre än några fler bildrutor i ett visst spel. Därför är det en bra produkt, men är såklart inte för alla där du är ett bra exempel på det.

ljudnivån är ju dock inte något kortet slår sina konkurrenter på på något märkvärdigt sätt, enligt SweCs egna tester:

Är alltså en låg ljudnivå (som inte är tydligt bäst) verkligen tillräckligt för att rättfärdiga "bra produkt"-utmärkelsen?

Personligen känns det som att den utmärkelsen bör vara till för produkter som är genomgående bra, inte produkter som har en enda aspekt där de presterar bland de bättre (och ff inte bäst).

Jag ifrågasätter inte kortets kapacitet som en tyst produkt alls, det är tydligt att det är en väldigt tyst kylare. Jag ifrågasätter hur den enda aspekten kan ge den utmärkelsen "bra produkt" när den uppenbarligen misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mithras:

ljudnivån är ju dock inte något kortet slår sina konkurrenter på på något märkvärdigt sätt, enligt SweCs egna tester:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/20977?key=7c8df9ebb407231f64cdade285e1ec0a

Är alltså en låg ljudnivå (som inte är tydligt bäst) verkligen tillräckligt för att rättfärdiga "bra produkt"-utmärkelsen?

Personligen känns det som att den utmärkelsen bör vara till för produkter som är genomgående bra, inte produkter som har en enda aspekt där de presterar bland de bättre (och ff inte bäst).

Jag ifrågasätter inte kortets kapacitet som en tyst produkt alls, det är tydligt att det är en väldigt tyst kylare. Jag ifrågasätter hur den enda aspekten kan ge den utmärkelsen "bra produkt" när den uppenbarligen misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Hur misslyckas kortet på alla andra punkter?

Direkt ur kartong så presterar det likvärdigt med både Nvidias och Asus TUF (med någon FPS hit och dit). Sen kan jag hålla med om att överklockningen är urtråkig när det inte finns marginal över, och onödigt med tre 8-pin men det innebär inte att kortet misslyckas på alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere

Nej precis
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere
utomordentligt jobb med att hålla ljudnivån nere

Jo 2,5 dBa lägre och 30 Watt mer med i stort sett samma prestanda för c:a 1200 kr mer...
3,0 dBa verkar även vara gränsen för vad 90 procent kan höra skillnad på.
Ska inte skriva det 10 gånger med en blink-smiley, jag tror du kan läsa detta ändå....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]