Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk

Märker att det är en del nyfikenhet i kommentarsfältet, så jag tänker att jag drar ett par snabba för spökena som läser men inte kommenterar.

För AMD folket, kika in Team RedMiner - funkar som dom andra programmen men med lite bättre lönsamhet. I mitt fall XT 5700 @ 125w/52.5mhs

AMD’s radeon mjukvara har en flik för just undervoltning/klockfrekvensjustering under ”performance > tuning”

För att casha ut sina kaffepengar är Binance en av de mer seriösa exchanges, går smidigt och snabbt. Krävs numera en verifikation med pass/id dock. Jag rekommenderar att hålla på sina mynt, som tidigare nämnt är det både beskattning men också lär ”PoS” få ethereum kursen att stiga på sikt.

Sistnämnt om man vill värma upp lägenheten kan man mina på CPU med, finns lite olika alternativ.
LUXcoin är proffitable på de flesta nyare CPUer.
Själv kör jag Zilliqa med unmineableminer.

Lycka till, och använd förnybar el ✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag förstår precis hur du tänker. Däremot måste man komma ihåg att mängden man får i rent krypto också spelar roll. För några år sedan var ju Ethereum bara värt någon tusenlapp men antalet Eth man utbetalt var betydligt större än idag. T.ex. runt 2017 kunde 100 mh/s dra in 1 Eth på lite över en månad. Idag är det ~0,69 Eth @ 100 mh/s. Dock om man säljer varje dag kanske detta inte är lika intressant.

0,69 eth/månad på 100mh? Då vill jag gärna veta var du minear ^^ bör ligga på strax under 0.1 eth/mån för 100mh.. 🙃

Permalänk
Medlem

Ja jag erkänner ni har så rätt, ni som svarat på min undran. Fick mig att tänka efter lite. Tror jag kommer dra igång riggarna igen, speciellt nu när det börjar bli svalare igen

Tack för svar!

stavning
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja jag erkänner ni har så rätt, ni som svarat på min undran. Fick mig att tänka efter lite. Tror jag kommer dra igång riggarna igen, speciellt nu när det börjar bli svalare igen

Tack för svar!

Värmen lär ju lätt kunna bli vidrig, så nog är det värt att avstå lite inkomst för att slippa den..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Värmen lär ju lätt kunna bli vidrig, så nog är det värt att avstå lite inkomst för att slippa den..

Ja det var ju galet varmt där ett tag. Jag sänkte till slut power limit på min 3090 och även installerade 2 fläktar som blåser på back-platen, så att VRAM tempen sjönk till max 90-92 grader och hashraten ner till ca 95-100MH bara. Annars blev det för varmt och tempen stack iväg uppåt 100 grader vilket jag inte vågar köra i längden...

Nu e grejerna igång, rullar på OK just nu ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

0,69 eth/månad på 100mh? Då vill jag gärna veta var du minear ^^ bör ligga på strax under 0.1 eth/mån för 100mh.. 🙃

Oj oj! Jag räknade lite fel. Men poängen kvarstår

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av er andra och testade att ladda ner NiceHash (superenkelt). Testade deras egna optimeringslösningar och ligger på 100 MH/s (RTX 3080) Temp ligger på 55 grader och VRAM på 96 grader. Kör optimeringen (HIGH). Är det dumt att ligga så högt i temp? Bra siffror i övrigt? Något jag bör tänka på?
Tacksam för all hjälp❤️

Permalänk
Skrivet av DjuDju:

Blev inspirerad av er andra och testade att ladda ner NiceHash (superenkelt). Testade deras egna optimeringslösningar och ligger på 100 MH/s (RTX 3080) Temp ligger på 55 grader och VRAM på 96 grader. Kör optimeringen (HIGH). Är det dumt att ligga så högt i temp? Bra siffror i övrigt? Något jag bör tänka på?
Tacksam för all hjälp❤️

Nu har jag ingen erfarenhet av att bryta krypto med 3080 eller högre, men jag brukar hålla mig till lite eller medium. Dels för temperaturens skull, dels för att fläktarna inte väsnas lika mycket. 96 grader låter högt tycker jag. Om du sänker inställningen så får du nog en bättre energieffektivitet också (bättre hashrate per watt).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Blev inspirerad av er andra och testade att ladda ner NiceHash (superenkelt). Testade deras egna optimeringslösningar och ligger på 100 MH/s (RTX 3080) Temp ligger på 55 grader och VRAM på 96 grader. Kör optimeringen (HIGH). Är det dumt att ligga så högt i temp? Bra siffror i övrigt? Något jag bör tänka på?
Tacksam för all hjälp❤️

Tillverkaren av minnena på 3080 har angett 95 grader celsius som max temp, så jag skulle lägga mig under 95 grader med lite marginal. Du får dock göra precis hur du vill men så hade jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Tillverkaren av minnena på 3080 har angett 95 grader celsius som max temp, så jag skulle lägga mig under 95 grader med lite marginal. Du får dock göra precis hur du vill men så hade jag gjort

Har du nån källa på det? (GDDR6X alltså) ^_-

Håller dock med om att det är bättre att ligga så lågt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Tillverkaren av minnena på 3080 har angett 95 grader celsius som max temp, så jag skulle lägga mig under 95 grader med lite marginal. Du får dock göra precis hur du vill men så hade jag gjort

Är 105 grader som är maximala drifttemp på GDDR6X, börjar trottla först vid 110 grader.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Är 105 grader som är maximala drifttemp på GDDR6X, börjar trottla först vid 110 grader.

Låter mer logiskt, jag vet att för Gddr6 gäller 95c men 3080 kör ju inte på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Blev inspirerad av er andra och testade att ladda ner NiceHash (superenkelt). Testade deras egna optimeringslösningar och ligger på 100 MH/s (RTX 3080) Temp ligger på 55 grader och VRAM på 96 grader. Kör optimeringen (HIGH). Är det dumt att ligga så högt i temp? Bra siffror i övrigt? Något jag bör tänka på?
Tacksam för all hjälp❤️

Gör en överklockningprofil i MSI afterburner själv istället.

Använd Curve editor dra ner alla fyrkanter under 1300 Mhz och flytta sedan upp första till 1350 Mhz.

kör minnena på +1000-1200 Mhz, powerlimit på 75%.

Så bör du hamna på memory junction temp under 90 grader och runt 99 Mh/s.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Blev inspirerad av er andra och testade att ladda ner NiceHash (superenkelt). Testade deras egna optimeringslösningar och ligger på 100 MH/s (RTX 3080) Temp ligger på 55 grader och VRAM på 96 grader. Kör optimeringen (HIGH). Är det dumt att ligga så högt i temp? Bra siffror i övrigt? Något jag bör tänka på?
Tacksam för all hjälp❤️

Tveksamt att memory junction kommer ligga kvar på 96 särskilt länge, IME degraderas original thermal padsen ganska snabbt och presterar sämre, kan va värt att byta dem om du märker att den tempen går upp efter en månad eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Tillverkaren av minnena på 3080 har angett 95 grader celsius som max temp, så jag skulle lägga mig under 95 grader med lite marginal. Du får dock göra precis hur du vill men så hade jag gjort

Nvidia har gått ut med att upp till 110 grader ska vara lugnt, över det så klockar kortet nere.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

95 grader är väl snarare optimal arbetstemperatur, inte nånstans i databladet som så ofta citeras utfärdas någon varning.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Gör en överklockningprofil i MSI afterburner själv istället.

Använd Curve editor dra ner alla fyrkanter under 1300 Mhz och flytta sedan upp första till 1350 Mhz.

kör minnena på +1000-1200 Mhz, powerlimit på 75%.

Så bör du hamna på memory junction temp under 90 grader och runt 99 Mh/s.

Nice! Ska testa och se hur det går! Och antar att det går bra att köra denna setup länge?

Just nu har jag kört ”LITE” optimering och ligger på 54 grader och 92 grader (VRAM). Ligger på ca 90 MH/s och 219 W.

Ska testa göra en egen profil i Afterburner.

Har också iakttagit att förtjänsten är bättre under dagen än kvällen. Många som minear på natten?😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Nice! Ska testa och se hur det går! Och antar att det går bra att köra denna setup länge?

Just nu har jag kört ”LITE” optimering och ligger på 54 grader och 92 grader (VRAM). Ligger på ca 90 MH/s och 219 W.

Ska testa göra en egen profil i Afterburner.

Har också iakttagit att förtjänsten är bättre under dagen än kvällen. Många som minear på natten?😀

Jadå ska fungera fint med dom inställningarna, kört samma på ett luftkylt 3080 jag hade tidigare.

Handlar nog mer om handeln på cryptobörsarna, fler som handlar med ethereum så ökar även block rewards pga förflyttningar från wallets till börsarna eller tvärt om. Märks mest om kursen gör snabba förändringar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har du nån källa på det? (GDDR6X alltså) ^_-

Håller dock med om att det är bättre att ligga så lågt som möjligt.

Stod bara 95 här innan men nu 95/105

https://www.micron.com/products/ultra-bandwidth-solutions/gdd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Ja sista jag kolla på micron hade de bara ute specs/datasheets för gddr6.

Men 105 låter mer ok med tanke på att vissa kort nådde 100~c genom att bara lira vissa spel i 4k , även i ett "välventilerat" chassi.

Pinsamt att de snålat in så på thermal padsen, då det avhjälps direkt med ett byte av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja sista jag kolla på micron hade de bara ute specs/datasheets för gddr6.

Men 105 låter mer ok med tanke på att vissa kort nådde 100~c genom att bara lira vissa spel i 4k , även i ett "välventilerat" chassi.

Pinsamt att de snålat in så på thermal padsen, då det avhjälps direkt med ett byte av dem.

Känns ändå lite konstigt att de ökar på ett värde som var lägre från början. Känns som Nvidia och andra tillverkare kan ha pressat på dem att öka temperaturgränserna efter alla upptäckter av höga temperaturer.

Som du säger är det tur att det går att lösa enkelt genom att byta thermalpad. Ska inte behövas men ändå skönt när det finns åtgärder som löser problemen

Permalänk
Medlem

Något slags officiellt förtydligande behövs ju, helt klart. Oavsett så ser jag upp till 95 grader som optimal arbetstemperatur tills annat anges av tillverkaren.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Efter många försök att göra egna inställningar i MSI Afterburner har jag ändå inte lyckats att slå NiceHash egna optimeringslösningar. Kör nu med ” ”Lite” och ligger på 90 mH/s på 54 grader coretemp och 92 grader VRAM. Kör jag istället med HIGH hamnar jag på 100 MH/s med 54/96 grader. Har ett par funderingar dock:

1. Grafikfläktarna går på 100 % hela tiden. Dumt rent livslängdsmässigt?
2. Ni som minear med NiceHash. Flyttar ni över pengar/bitcoin till en annan wallet? Byter ni valuta?

Permalänk
Medlem

EIP-1559 live nu då, får se om det ändrar utbetalning något eller ej.. verkar ostabilt nu så lär ta någon dag innan man ser hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

EIP-1559 live nu då, får se om det ändrar utbetalning något eller ej.. verkar ostabilt nu så lär ta någon dag innan man ser hur det är.

Japp, verkar bränna en hel del Eth också så får se hur det påverkar kursen.

https://www.etherchain.org/burn

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Något slags officiellt förtydligande behövs ju, helt klart. Oavsett så ser jag upp till 95 grader som optimal arbetstemperatur tills annat anges av tillverkaren.

Optimal arbetstemp för elektronik överlag brukar vara runt 50 grader. Men känns det bättre för dig att anse att 95 grader är det så fortsätt så men det lär degradera grejerna snabbare med lägre temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

EIP-1559 live nu då, får se om det ändrar utbetalning något eller ej.. verkar ostabilt nu så lär ta någon dag innan man ser hur det är.

Skrivet av baner85:

Japp, verkar bränna en hel del Eth också så får se hur det påverkar kursen.

https://www.etherchain.org/burn

Vill ni vara så snälla och förklara EIP-1559 för en nybörjare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DjuDju:

Vill ni vara så snälla och förklara EIP-1559 för en nybörjare?

The goal of EIP-1559 is to make Ethereum transaction fees for predictable for users.

At present, network users must bid against each other to have their transactions processed by miners. This means fees will end up being much higher when the network is busy than when it is quiet.

The change will see users pay a base transaction fee, which will be algorithmically determined by how busy the network is, and users will be able to see this fee up front.

They will also be able to tip miners to have the transactions processed quicker.

Miners will only receive the tip, not the base fee – that will be destroyed, or “burned”, and this is what is getting investors so excited.

Burning coins limits supply, which means the existing supply could become more valuable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Efter många försök att göra egna inställningar i MSI Afterburner har jag ändå inte lyckats att slå NiceHash egna optimeringslösningar. Kör nu med ” ”Lite” och ligger på 90 mH/s på 54 grader coretemp och 92 grader VRAM. Kör jag istället med HIGH hamnar jag på 100 MH/s med 54/96 grader. Har ett par funderingar dock:

1. Grafikfläktarna går på 100 % hela tiden. Dumt rent livslängdsmässigt?
2. Ni som minear med NiceHash. Flyttar ni över pengar/bitcoin till en annan wallet? Byter ni valuta?

Fläktarna är det som kommer lägga av först så att köra de på 100% lär ha effekt på livslängden, ja. Men dock ganska lätt att byta och kanske är mer värt än att ha ett varmare kort.

Från nicehash skickar jag bitcoin till coinbase, då det är avgiftsfritt, och från coinbase till en egen wallet. Alternativt växlar jag till ETH i coinbase pro (lägre avgifter) och skickar till egen wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde27:

Fläktarna är det som kommer lägga av först så att köra de på 100% lär ha effekt på livslängden, ja. Men dock ganska lätt att byta och kanske är mer värt än att ha ett varmare kort.

Från nicehash skickar jag bitcoin till coinbase, då det är avgiftsfritt, och från coinbase till en egen wallet. Alternativt växlar jag till ETH i coinbase pro (lägre avgifter) och skickar till egen wallet.

Nice! Tack för tips. När du skriver egen wallet så menar du en ”hård” plånbok som en egen USB/Dator? Säkrast?