Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Nej.

Fick nog när min förra (och sista) hårddisk spontandog utan förvarning och tog allt sitt innehåll med sig till hårdvaruhimlen.
Ska tilläggas att även samtliga 3 föregående hårddiskar alla börjar strula och bråka (dock ingen tidigare spontankrasch) i lagom tid tills garantin hade gått ut, så detta blev droppen. Tur man inte har en foliehatt i garderoben...

Nu är det enbart SSD:er som gäller, med viktiga dokument säkerhetskopierade på samtliga.
Den äldsta (Samsung 830) har tickat på utan problem (peppar peppar) i över 10 år med längre användningstid än mina tre senaste hårddiskar tillsammans...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kör fortfarande mekanisk disk som systemdisk i en av datorerna.

Sett att många anger "ljudnivån" som en anledning till att undvika mekaniska diskar? Använder de en totalt passiv kyllösning? Eller vad är det för högljudda diskar?

Alla mekaniska diskar för oljud. Frågan är bara hur märkbart/känslig man är för det. Då min dator i övrigt är helt knäpptyst när man inte gör något krävande så är en susande och vibrerande mekanisk disk riktigt störande.

Permalänk
Medlem

SSD spontardör helt utan förvarning också - man måste alltid bygga sin lagring att tåla 1-2 diskar havererar inom kort tid innan det är återställt eller förbättrat ytterligare.

Som redan sagt många gånger tidigare: 3-2-1 lagring där det finns 3 exemplar av varje (viktig)[1] fil på oberoende enheter varav två på lagring hemma (dvs. när nasen dör en dag så försvinner inte orginalet i laptop/stationär eller på undanstuvad extern USB-backuppdisk för nasen) och en off-site-backup av NAS:en (tex. molnlagringstjänst eller annan ort utplacerad NAS.)

---

[1] När man en dag verkligen förlorar arkivet oräddningsbart så inser man vad som är filer och viktiga filer - det är inte det som du bedömde det tidigare som viktiga filer utan skräpfilerna som du ansåg var lätta att ersätta som när du står in för faktum är de du saknar mest då det som gick enkelt att hämta för 10 år sedan är omöjligt att hitta idag - då menar jag inte bara mediafiler... - skulle jag bli av med pdf-samligen av olika teknik och forskartexter som är samlad över 10 år så skulle det svida riktigt ordentligt.

Efter 1-2 sådana snytingar så inser man att "spara allt" är det som gäller då ingen orka sortera i längden och dessutom gör helt fel prioriteringar i vad man tycket var viktig då och vad man tyckte var viktigt senare, speciellt när det förlorats...

Skall filer tas bort så skall det gallras ut redan från början (tex. redan i telefonen om det avser bilder) innan det hinner spridas ut på alla backupgrenar - för då har man tagit ett beslut som inte kan ångras senare.

Permalänk
Medlem

Har en WD 500GB green line eller vad de heter som överlevt rätt många år nu. Använder ibland vissa av ljud- och bildfilerna på den. Så som den är monterad i nr200 så för den inget vibrationsoljud direkt*. Viktigt på den finns på en annan plats också.

Har haft primärt SSD:er ett tag och två tror jag har dött, och de har båda spontan- och tvärdött. De mekaniska jag blivit av med har dött först efter diverse märkbara problem. Detta är bara min observation, other mileages vary.

Hursom får jag se vad jag ersätter den med när den dör. Kanske priser på stora mekaniska är rätt hyggliga, kanske blir det en m2. Kanske är den en true survivor så att den inte ersätts med något för att en skärm-sak strömmar allt nödvändigt.

*mekanisk så man hör när den arbetar även utan vibrationer i chassit, men väldigt diffust, man märker fläktljud från nr200 med sina perforerade sidor mycket mer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SSD spontardör helt utan förvarning också - man måste alltid bygga sin lagring att tåla 1-2 diskar havererar inom kort tid innan det är återställt eller förbättrat ytterligare.

Som redan sagt många gånger tidigare: 3-2-1 lagring där det finns 3 exemplar av varje (viktig)[1] fil på oberoende enheter varav två på lagring hemma (dvs. när nasen dör en dag så försvinner inte orginalet i laptop/stationär eller på undanstuvad extern USB-backuppdisk för nasen) och en off-site-backup av NAS:en (tex. molnlagringstjänst eller annan ort utplacerad NAS.)

---

[1] När man en dag verkligen förlorar arkivet oräddningsbart så inser man vad som är filer och viktiga filer - det är inte det som du bedömde det tidigare som viktiga filer utan skräpfilerna som du ansåg var lätta att ersätta som när du står in för faktum är de du saknar mest då det som gick enkelt att hämta för 10 år sedan är omöjligt att hitta idag - då menar jag inte bara mediafiler... - skulle jag bli av med pdf-samligen av olika teknik och forskartexter som är samlad över 10 år så skulle det svida riktigt ordentligt.

Efter 1-2 sådana snytingar så inser man att "spara allt" är det som gäller då ingen orka sortera i längden och dessutom gör helt fel prioriteringar i vad man tycket var viktig då och vad man tyckte var viktigt senare, speciellt när det förlorats...

Skall filer tas bort så skall det gallras ut redan från början (tex. redan i telefonen om det avser bilder) innan det hinner spridas ut på alla backupgrenar - för då har man tagit ett beslut som inte kan ångras senare.

Det kallas entropi. Det är lätt att späda en soppa, det är mycket svårare att "avpäda" den. Visst går det att gallra senare, men det är sjukt mycket jobbigare och lätt att ta fel beslut. Än svårare är det att se till att de filer som ska dödas försvinner på alla backupkopior och inte råkar komma med tillbaka in igen i någon slags återställning.

Ju tidigare gallringen sker desto bättre.

Permalänk
Avstängd

Japp, 24TB plus några externa för viktiga backups. T.ex. så har jag all min musik i wave och flac form skulle en hdd dö så skulle det ta enormt lång tid att återställa allt.

Hade jag inte haft Scythe quietdrives så hade jag dock tröttnar på hårddiskar mycket tidigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

6 NASar och inte gjord av pengar så ja

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Utöver relativt nya hårddiskar så har jag ett gäng gamla Maxline II som vägrar dö

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Min två år gamla laptop (Lenovo IdeaPad) har två diskar, en SSD på 128 GB för operativsystemet och en mekanisk hårddisk på 1 TB för lagring. Dessutom har jag en minst fem år gammal extern hårddisk på 1 TB som är en mekanisk hårddisk, vilken används för back up. Så svaret på frågan är: Ja.

Dessutom är SSD-diskar fortfarande för dyra och har för kort livslängd.

lade till information
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Nej, jag slutade använda min sista mekaniska i september 2020.

Jag tror det hela tog fart på allvar 2012, när jag hade så tyst dator att hårddiskars ljud framstod som ett öronbedövande dån i förhållande till resten av systemet. Efter det har jag successivt bytt ut och uppgraderat alla system (tre stationära och tre bärbara) jag ägt sedan dess till SSDs, från 240 GB kapacitet och uppåt.

Hösten 2015 hade jag en (1) SSD under 500 GB kapacitet, en 400 GB Intel 750, och var nere på en sista återstående 3 TB hårddisk i min stationära dator.

Nu har jag 4 TB lagring spridd över fyra SSDs (500 + 512 + 1000 + 2000 GB) och känner mest att 500 GB SSDs blivit för små för att vara praktiskt användbara i princip, så mina två minsta ryker väl antagligen när jag uppgraderar datorn nästa gång beroende på platsbrist trots att jag har drygt 1,5 TB ledigt just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Loxus:

Har mekaniska på totalt 6,2TB och SSD:er på totalt 1,5TB.

Bara för det fick jag för mig att rensa ut två diskar.
Skrev dock fel förut, hade 7,14TB mekaniska. Nu är det 6TB kvar (slängde ut en gammal 500 + en gammal 640 och har 2x3TB kvar)

Permalänk
Medlem

6 TB vanliga kontra 4 TB ssd under skrivbordet. Har lite blandat i min NAS och server också och kommer nog egentligen inte överge mekaniska helt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Till min Nas ja. När jag ägde en Pc, så hade jag bara SSD och M.2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Inte haft en HDD i någon "burk" sedan 2011 (stationärt/bärbart), undantaget är då NASen som fortfarande snurrar på, lär nog dröja fem år till innan denna sista bastion försvinner.

Permalänk
Avstängd

Jag har två mekaniska diskar inkopplade, en 4TB extern disk till min Xbox för det som inte får plats på den interna eller de två externa SSD:erna samt en 3TB (tror jag) i min stora dator för lite filmer och sällan spelade spel. Den i datorn ser väldigt lite användning dock, men Xboxens disk går ju varm. Sen har jag tio SSD:er fördelade mellan datorer och XB. Utöver alla telefoner, surfplattor, minneskort och USB-minnen förstås, de är ju också "solid state diskar" egentligen.

Sen har jag en låda med 10-15 gamla mekaniska diskar som jag har tänkt gå igenom, kanske rädda lite gamla filmer eller musik, och sen skrota dem och plocka ut magneterna för annan användning.

Permalänk
Medlem

WD 6TB Black Edition för spel och filmer räcker förutom SSD jag har till Windows systemdisk.

Permalänk
Medlem

Har SSD till Windows och lagrar sånt som kräver utrymme på en mekanisk disk. Även backupperna går till mekaniska diskar.
Att spara en Wordfil på mekanisk disk tar inte längre tid än att jag står ut. Men att datorn startar snabbt är det värt att betala för.

Permalänk
Testpilot

Efter det att spel började krypa över 100 GB per installation blev det att 1 TB SSD lagring inte räckte till längre, således fick en gammal snurrdisk på 1 TB till åka in igen. Lagrar filer och spel som inte direkt blir påverkad av laddningstider nämnvärt på den – Suger dock en hel del i slutändan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Enbart i en server. Annars är det SSD.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Alltså ja men jag har 2 SSD och 2 mekaniska så jag vet inte riktigt vad svaret egentligen är. Köper jag nytt blir det SSD.

Permalänk
Medlem

Ja, 2 TB mekanisk och runt 1 TB SSD, så småningom kommer jag inte behöva mekanisk mer men bara spel tar upp 1 TB för mig typ.

Permalänk
Medlem

För tillfället ja men börjar luta åt att slänga in en 2tb ssd för övrig lagring.

Permalänk
Medlem

Har en SSD 1TB för linux, en SSD 250 GB för att vid behov starta Windows 10 i VirtualBox och 2 st 4TB mekaniska Seagate (5400 rpm) i RAID som speglas till min NAS. NAS:en är en Synology DS214se också med 2 st 4TB Seagate.

Permalänk
Medlem

I servern så snurrar 4x3TB diskar. I övrigt är det SSD för hela slanten överallt förutom i primära burken där en M2 970 Evo plus får sköta det mesta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ingen i min stationära, fast ett gäng i hemmaservern.

Permalänk
Medlem

Har inte använt karuselldisk sedan mitten av 2011, det var stökigt i början när diskarna inte kunde hålla mycket data, blev proppfulla lådor med diskarna som krävdes.

Permalänk
Medlem

Workstation: Bara 6st SSD.
Servern: 20st SSD, 4st snurrisar. Två snurrisar kommer jag ta bort om en vecka. Good riddance.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet
Inte i datorn men som extern backup i en NAS/USB disk

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

100% ssd i alla maskiner sedan länge.

Men jag har två externa backuphårddiskar som uppdateras en gång i veckan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Endast i NASen 2st 8TB i RAID 1 för extern förvaring. Funderar på skaffa 1 till för säkerhetskopiering 1 gång per kvartal. Annars är det bara 3st SSD för spel och mjukvara som gäller i PCn tyst och energisnålt!