Veckans fråga: Använder du fortfarande mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Känns betydligt tryggare att ha viktig info på hårddisk istället för ssd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Har totalt 6 mekaniska hårddiskar, 2 st 6TB sitter i NASen, 3 st 4TB i datorn och en USB 4TB kopplad till datorn. Den äldsta 2015 sitter i datorn är en Seagate SSHD. Sen sitter det 7 st SSD i datorn.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Inte i min dator men har en Nas.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Intressant tråd.

Min två år gamla laptop (Lenovo IdeaPad) har två diskar, en SSD på 128 GB för operativsystemet och en mekanisk hårddisk på 1 TB för lagring. Dessutom har jag en minst fem år gammal extern hårddisk på 1 TB som är en mekanisk hårddisk, vilken används för back up. Så svaret på frågan är: Ja.

Dessutom är SSD-diskar fortfarande för dyra och har för kort livslängd.

128Gb ssd i en två år gammal laptop låter ju helt galet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Har ej använt mekaniska diskar i min dator sedan 2011 när jag skaffade min första SSD.

Permalänk
Medlem

Jag har en (tyst) 3 GB HDD från min gamla server i nya datorn (som i övrigt har SSD NVMe i RAID 0 och en överbliven SATA SSD). Jag använder den som långtidsarkiv för sådant som "kan vara bra att ha".

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

500 + 2tb, båda M.2 diskar! I MiniITX är inte 3,5" något att ens tänka på

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Det kan vara så att den börjar bli sliten. Gamla diskar låter mer än nya.

Tråkigt nog är det de gamla diskarnas ljudnivå många kommer ihåg när det är dags att köpa ny disk...

Måste nog säga att mina Exos på 7200varv låter mer än min gamla WD Black 7200 varv.

Permalänk
Master of Overkill

4x 970 PRO 512GB

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns betydligt tryggare att ha viktig info på hårddisk istället för ssd.

Varför spelar det nån roll? Du har väl backups på viktig data?

Permalänk

56TB Mekaniskt. 1,5 TB SSD

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Varför spelar det nån roll? Du har väl backups på viktig data?

Jag antar att det är backupen som han syftar på,

Permalänk
Medlem

Nej

Byggde ny dator sommaren 2020 innan det blev brist på grafikkort och struntade i en intern hdd.
Köpte dock en extern för att ersätta den jag redan hade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Känns betydligt tryggare att ha viktig info på hårddisk istället för ssd.

Det här förstår jag inte alls. Av det fyrtiotal hårddiskar jag har haft så har merparten gött sönder på något sätt, börjat klicka och sen blivit korrupta är väl det vanligaste följt av värre problem. Ingen av mina tio-femton SSD:er jag har haft har haft några problem alls mer än min första Intel X25 som blev rätt långsam mot slutet av dess användbarhet (den var inte så stor, kommer inte ihåg men 40-80 GB), dock ingen förlust av data. Däremot slits ju en SSD ut, den har bara ett visst antal skrivcykler liksom, men när man kommer dit så slutar det ju som ett read only minne med det som finns på disken.

Permalänk
Medlem

bara en m2 disk i datorn men har 2 nasar med diskar i

Permalänk
Medlem

Utan mekaniska diskar kan man ha en i princip knäpptyst dator. Inte haft en HDD i min dator sedan typ 2014-2015, inget behov av det. Laddtider för spel blir avsevärt längre jämfört med SSD så det undviker jag gärna och större filer/backups har man på NAS ändå.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr. Fast av legacy själ, dom finns kvar sedan förr helt enkelt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

I datorn är det bara SSD, mina två servrar har dock hdd fortfarande.

Permalänk
Medlem

Då min NAS havererade fick några diskar flytta över i det nya bygget utöver de två M.2 som hamnar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här förstår jag inte alls. Av det fyrtiotal hårddiskar jag har haft så har merparten gött sönder på något sätt, börjat klicka och sen blivit korrupta är väl det vanligaste följt av värre problem. Ingen av mina tio-femton SSD:er jag har haft har haft några problem alls mer än min första Intel X25 som blev rätt långsam mot slutet av dess användbarhet (den var inte så stor, kommer inte ihåg men 40-80 GB), dock ingen förlust av data. Däremot slits ju en SSD ut, den har bara ett visst antal skrivcykler liksom, men när man kommer dit så slutar det ju som ett read only minne med det som finns på disken.

Jag ersatte precis mina gamla HDD:er. Dessa köpte jag 2008 och dom uppvisar fortfarande varken problem eller klick. Jag har under samma period gått igenom flertalet SSD:er. I min erfarenhet så håller en välskött HDD långt mycket längre än en välskött SSD, och än längre om det gäller långtidslagring. Min personliga policy är att aldrig förvara något jag vill behålla under en längre period, något av sentimentalt värde, eller något känsligt på en SSD.

Permalänk
Medlem

Har inte en enda dator i hemmet med mekaniskt hårddisk sen nått år bakåt. Enda mekaniska är den externa 4tb disken som jag har alla bilder och filmer tagna med mobil/systemkamera som även finns synkat med molnet.
Min speldator har jag bara en 2tb m2 "disk" i ☺️

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en kingston hyperX 120gb (min första ssd köpt 2014 kör som blixten än) En crucial 240bg inköpt 2016 tuffar på. En 500gb 970 pro m.2 inköpt 2020.
En samsung spinpoint 1tb inköp typ 2008 tuffar på helt knäpptyst och inga problem lol. En digital caviar på 500gb, inköpt 2007 funkar men har knackat och haft oljud från sig sen start lol

Permalänk
Medlem

Avstod röst. Jag kör bara laptops men jag har två hårddiskar i min NAS

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en HDD kvar i varje burk, detta är för bulklagring och backupp av bilder m.m. (vi fotar en hel del båda två).

Nu är dock SSD såpass billigt att de kommer avvecklas inom kort.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag ersatte precis mina gamla HDD:er. Dessa köpte jag 2008 och dom uppvisar fortfarande varken problem eller klick. Jag har under samma period gått igenom flertalet SSD:er. I min erfarenhet så håller en välskött HDD långt mycket längre än en välskött SSD, och än längre om det gäller långtidslagring. Min personliga policy är att aldrig förvara något jag vill behålla under en längre period, något av sentimentalt värde, eller något känsligt på en SSD.

Det är ju lite så. Gamla hederliga diskar går och går och kommer aldrig till dörren. I princip de fall där hårddiskar de-facto dekommisionerats för min del är antingen unga diskar som troligtvis lidit av fel från fabrik och sedan gett upp inom något år eller för att de är för små för att fortsatt förtjäna en SATA-plats. Däremot har jag varit med om flertalet SSDer som bara gett upp tvärt. Stendöda från en dag till en annan. Och detta fast de inte varit i närheten av sin max TBW. Plus en annan sak jag varit med om flera gånger på SSD är bitrot, fantastiskt roligt när filer helt plötsligt en dag är trasiga...

Edit:
Eller ja, ska väl inte klandra den SSD, Samsung 830, som "bara" gick in i ett skyddat läge och var oåtkomlig snarare än stendöd. Det gick att komma åt diskens innehåll genom en IT-konfigurerad SAS och få ut innehållet. Men det var dock enda undantaget av totalt fem fallerade SSDer. Lyckades tömma ur innehållet, sen blev det skroten för den.

Permalänk

Självklart går hemservern fortfarande på lagring av bastant form! Men i speldatorn har hårddisken fått se sig besegrad och lämnat arenan för gott. Allting har sin plats och tid, men inget varar för alltid.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en 18TB HDD. Så länge det inte finns SSD @ 18TB för 3k9 kr så kommer jag ha kvar HDD för projekt, bilder, filmer, musik och dokument. OS, databaser samt spel på SSD.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

C:\ OS och Program ligger på en Samsung 970 EVO Plus 1TB
D:\ Media filer ligger på en WD Black 6TB Desktop Drive

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket alternativ om man vill ha 8TB+
Om man inte vill betala 10k för den sämsta SSDn

Byggde dock ny dator med en 10TB HD och förbannat svårt att få bukt med vibrationerna..inte mycket plats i chassit heller för olika lösningar.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Min primära dator har 500GB NVME SSD + 1TB SATA-SSD. (Får väl uppgraderas relativt snart då moderna spel tar så inihelvete stor plats. Nästa bra 2 TB SSD jag ser på rea köper jag nog.)

Sen har jag en separat dator som NAS som har 250GB SSD som systemdisk och 5 hårddiskar på totalt typ 20TB.

Min gamla dator som nu är min flickväns dator har 250GB SATA SSD + 1 TB SSD och 2 gamla hårddiskar med massa gammalt blandat bös på som jag inte kommit till att rensa ut än.