Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey ja då eliminerar det den funderingen isåfall, men hur kopplar man smidigast datorn med två spel controllers smidigast till en LG oled?

Finns det något bra trådlöst alternativ eller är det kabel som gäller för bra prestanda?

Jag skulle köpa vanliga xbox/ps kontroller bara

Se till att kabeln är certifierad för Ultra High Speed, med qr-kod. Noerdic/Deltaco med många fler har dessa till rimliga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Okey ja då eliminerar det den funderingen isåfall, men hur kopplar man smidigast datorn med två spel controllers smidigast till en LG oled?

Finns det något bra trådlöst alternativ eller är det kabel som gäller för bra prestanda?

Det går alldeles utmärkt med Xbox Wireless Adapter . Behöver i så fall komplettera med en dosa till. Har du redan två Xbox-dosor så säljs USB-stickan separat också.

Det funkar även utan stickan om din dator har Bluetooth, med nyare dosor. Men ska tydligen inte vara lika pålitligt.

Permalänk
Medlem

LG rolls out fix for auto-dimming on 2022 OLED TVs (C2, G2):
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ingenting konstigt. Principen är samma som att ansluta vilken skärm som helst till din dator eftersom det funktionellt är identiskt med en skärm. Du drar en tillräckligt kapabel HDMI-kabel från dator till TV:n.

Sedan finns det sjuttioelva andra faktorer som påverkar och som man har en del första-gången-upplevelser runt. Likt att en TV fungerar bäst för spel med TV:ns spelläge aktiverat. Vilket är en funktion som finns hos alla moderna TV värda sin kronor. Ändå är det förbluffande många som missar funktionen. Fast känner man inte till att det finns spellägen och de fungerar bäst för just spel, då är det också lätt att missa eftersom TV-apparater är rätt komplexa prylar.

Mycket av inställningar och funktioner går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Skrivet av medbor:

Jag skulle köpa vanliga xbox/ps kontroller bara

Se till att kabeln är certifierad för Ultra High Speed, med qr-kod. Noerdic/Deltaco med många fler har dessa till rimliga priser

Skrivet av Novdid:

Det går alldeles utmärkt med Xbox Wireless Adapter . Behöver i så fall komplettera med en dosa till. Har du redan två Xbox-dosor så säljs USB-stickan separat också.

Det funkar även utan stickan om din dator har Bluetooth, med nyare dosor. Men ska tydligen inte vara lika pålitligt.

Tusen tack!

Permalänk

Ni som har en C2 tv, hur löser ni om ni har mer än 3 HDMI anslutningar? Jag har en HDMI till soundbaren.. Sen har jag en drös med tillbehör: blu-rayspelare, AppleTv, Switch, WiiU samt en tv-box. Har testat kopplat in en hdmi switch i ett av uttagen på tv'n. Det fungerar ju egentligen men problemet är att tv'ns fjärrkontroll får för sig att slå på den aktivitet jag hade på sist när jag slår på tv'n så hdmi-switchen blir problematisk och tvn slår på saker som inte ska vara på...
Tips på *bra* lösning mottages tacksamt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Du har inte fler än ett hdmi i soundbaren då ?

Permalänk
Skrivet av Fredrik Vikström:

Du har inte fler än ett hdmi i soundbaren då ?

Öh va? Soundbaren har faktiskt ett HDMI uttag utöver HDMI-ARC anslutningen ser jag men oklart hur det kan hjälpa till?
Min soundbar är en Samsung HW-Q610B.

EDIT: Aha nu fattar jag, tack för tipset..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Hum om jag använder splex för att streama filmer... blir det sämre kvalite då än att ha en hdmi aoc kabel direkt till tvn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

LG rolls out fix for auto-dimming on 2022 OLED TVs (C2, G2):
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Har du provat? Funkar det bra när man anv. som datorskärm nu? Fick slå av min genom service-menyn då det var ett helv. att hålla på och förstora/förminska fönster stup i kvarten.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Hum om jag använder splex för att streama filmer... blir det sämre kvalite då än att ha en hdmi aoc kabel direkt till tvn ?

Nej, det blir ingen skillnad överhuvudtaget.

Undantaget skulle kunna vara om det krävs transcoding för att kunna spela upp filen på klienten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Ahh ok... Bra det tack för informationen... Lutar mer o mer åt att ja skaffar en Nvidia Shield... Upptäckte ju även att ps5 kontroll inte funkar så bra till tvn... Den registreras ju som Xbox kontroll... I en del spel går det dock ändra när jag testar GeForce now.

Permalänk

Ingen som vet om det finns nån lösning på ps5 dualsense visas som Xbox controller när man ska testa GeForce now ? Har läst att bekymret ligger på Nvidias sida. Men det kanske finns nån lösning ändå?

Permalänk

Vet någon vilket stativ med hjul passar en lg g2 55?

Permalänk
Skrivet av SajSamuraj:

Samma här c2 77""

Ah, ledsen för sent svar!

Antar att det ska vara så då, med tanke på det nya tunna chassit i plast...

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa en 55a C2/C3..
C2 går för ca 14 700 kr vid skrivande stund. Black friday närmar sig så det kanske kan vara värt att vänta på att C3 går ned i pris. Däremot är ursprungspriset för C3 högre än vad det var för C2, vilket får mig att tro att C3an kanske inte går ned till samma pris som C-modeller har gjort tidigare år. Min fråga är: Köpa en C2 för 14.7 k nu eller vänta till black friday för att se vad som erbjuds, vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdLi:

Jag vill köpa en 55a C2/C3..
C2 går för ca 14 700 kr vid skrivande stund. Black friday närmar sig så det kanske kan vara värt att vänta på att C3 går ned i pris. Däremot är ursprungspriset för C3 högre än vad det var för C2, vilket får mig att tro att C3an kanske inte går ned till samma pris som C-modeller har gjort tidigare år. Min fråga är: Köpa en C2 för 14.7 k nu eller vänta till black friday för att se vad som erbjuds, vad tycker ni?

Bättre pris än känns väl ändå rätt troligt att det blir på C2. Jag köpte min 55" C1 förra året för 10990 kr (i September, men jag tror inte någon hade bättre pris på BF).
Årets modell (C3 nu) blir sannolikt inte särskilt billig dock, det är väl föregående års modell som brukar få vettigt pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdLi:

Jag vill köpa en 55a C2/C3..
C2 går för ca 14 700 kr vid skrivande stund. Black friday närmar sig så det kanske kan vara värt att vänta på att C3 går ned i pris. Däremot är ursprungspriset för C3 högre än vad det var för C2, vilket får mig att tro att C3an kanske inte går ned till samma pris som C-modeller har gjort tidigare år. Min fråga är: Köpa en C2 för 14.7 k nu eller vänta till black friday för att se vad som erbjuds, vad tycker ni?

Vänta! Vi är för nära Black week / Friday nu. En C3:a 55” lär gå loss på runt 11k gissar jag, kanske till och med 10k om du har tur och hittar en specialdeal.

Men visst, behöver du en TV nu och idag så köp men då får du också betala mer. I gengäld får du glädje av en ny TV i cirka 1 månad längre! 😊

Permalänk
Medlem

Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.

Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.

Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. HDMI Input Audio Format är satt till Bitstream, Digital Sound Output till Pass Through. De andra inställningarna (PCM respektive PCM eller Auto) verkar inte göra någon skillnad.

Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…

Korspostat i Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.

Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.

Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. Minns inte exakt vad TVns inställningar heter (inte framför den nu) men aktiva val är Bitstream respektive Passthrough. Någon av dem (den senare tror jag) hade även alternativen PCM eller Auto men de gör ingen skillnad.

Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…

Korspostat i Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Jag får inte heller någon surround ur mitt Switch. Tror det är en känd bugg.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Lyckas inte få något surround ur min Switch OLED. Konsolens inställning TV Sound har alltid varit Automatic och har fungerat tidigare, men oklart om den då faktiskt levererade surround eller föll tillbaka på färre kanaler. Nu kommer inget ljud alls med Automatic/Surround men ger ljud vid byte till Stereo/Mono.

Konsolen är köpt för ett år sedan men har använts förhållandevis lite och då oftast som handheld. Övrig hårdvara har inte ändrats alls senaste året, men löpande firmwareuppdateringar har installerats vilket förstås kan ha ställt till något.

Har en LG C2 65" med en Sonos Arc ansluten via eARC. HDMI Input Audio Format är satt till Bitstream, Digital Sound Output till Pass Through. De andra inställningarna (PCM respektive PCM eller Auto) verkar inte göra någon skillnad.

Gissar att det måste finnas många andra här som har Switch, modernare LG TV och ljud ut via ARC. Fungerar 5.1 PCM för er? Ganska säker på att det har fungerat tidigare från PS5, men tappade ofta centerkanalen av någon anledning så bytte till Dolby Digital som aldrig strulat. Tyvärr stödjer inte Switch någon annan codec…

Korspostat i Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Jag köpte en begagnad Switch häromdagen och jag får inte heller surround. LPCM fungerar utmärkt för mig på PS5 men inte på Switch. Väljer jag "Surround" och gör deras test så hör jag endast ljud från höger och vänster.

Jag har en OLED CS och det låter som att jag har samma inställningar som du.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

C3, B3 och fjolårets G2 (G26LA) finns hos Webhallen, Power med flera på deras pre-BF. 20 lock för en 65G2 ska man kunna hitta.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag köpte en begagnad Switch häromdagen och jag får inte heller surround. LPCM fungerar utmärkt för mig på PS5 men inte på Switch. Väljer jag "Surround" och gör deras test så hör jag endast ljud från höger och vänster.

Jag har en OLED CS och det låter som att jag har samma inställningar som du.

Plötsligt får jag surround igen. Vet inte om det har något att göra med ny firmware till C2 som kom häromdagen, eller om det bara är ett rent sammanträffande…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

C3, B3 och fjolårets G2 (G26LA) finns hos Webhallen, Power med flera på deras pre-BF. 20 lock för en 65G2 ska man kunna hitta.

Intressant detta.
Föregående bf så har alltid nuvarande års gallery version åkt upp på black friday, den här gången kör dom fjolårets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Intressant detta.
Föregående bf så har alltid nuvarande års gallery version åkt upp på black friday, den här gången kör dom fjolårets.

Det har nog att göra med våra pesetas och storleken på marknaden. I Tyskland och USA var G3-modellen med bland erbjudandet på årets Black Friday. Känns snålt och visset av LG.

Edit: Nu efter BF och fram till jul verkar det vara kampanj och minst sagt bra pris på G3:an.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Plötsligt får jag surround igen. Vet inte om det har något att göra med ny firmware till C2 som kom häromdagen, eller om det bara är ett rent sammanträffande…

Det hjälpte tyvärr inte för mig. Vi har ju inte riktigt samma TV -- du har en C2 och jag har en CS, men CS har panelen från C1 och SoC från C2 så gissningsvis är det samma mjukvara.

Jag provade surround igen innan uppdatering och även efter uppdatering men tyvärr ingen skillnad för mig. Surround spelar endast höger och vänster front, ingenting annat.

Om jag väljer Automatic på Switch, däremot, så spelas 5.1 MEN allt kommer från min soundbars front. Inga bakhögtalare används och ingen sub.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Problem med epg

Varje gång jag öppnar epg/tv guide så får jag upp ett störigt meddelande (i bilden). Nån som vet hur man blir av med den? Det är en 65c2.

Visa signatur

COMPAQO MAN!

Permalänk

Hej på er, jag bumpar tråden lite,

Är det någon som upplever sportsändningar på Viaplay negativt? Tittar jag på film på viaplay så är det hyfsat bra bild men sport blir grumligt och noisey.

55C2 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Hej på er, jag bumpar tråden lite,

Är det någon som upplever sportsändningar på Viaplay negativt? Tittar jag på film på viaplay så är det hyfsat bra bild men sport blir grumligt och noisey.

55C2 2022

Deras sport sänder bara i 720p med lägre bitrate än andra sändningar. Tror tyvärr det är så enkelt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Deras sport sänder bara i 720p med lägre bitrate än andra sändningar. Tror tyvärr det är så enkelt

Okej, tror du bilden skulle bli bättre om jag skulle använda mig utav en Apple tv 4k eller en chromecast? Just nu använder jag appen via TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Okej, tror du bilden skulle bli bättre om jag skulle använda mig utav en Apple tv 4k eller en chromecast? Just nu använder jag appen via TVn.

Allting på den nivån är ju hur uppskalningen sköts, skulle spontant tro att det kan bli skillnad, men skulle först leka med tvns och appens inställningar angående uppskalning och sånt