Varför uppdateras inte "Aktiva trådar"-filtreringen i realtid?

Permalänk
Medlem

Varför uppdateras inte "Aktiva trådar"-filtreringen i realtid?

Jag är nyfiken på varför inte "Aktiva trådar"-filtret, som jag och säkert många andra har som "startsida", inte uppdateras varje gång jag laddar den. Det kan ta ganska lång tid för nya saker att hamna i topp. Jag har inte mätt, men det känns som en halvminut till minut.

På alla andra forum där jag använder motsvarande funktion, är det alltid helt i realtid, eller vad man ska kalla det. Ändringar syns direkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är en resursfråga. Alla delar på sajten ligger under olika mängd cache, för att minska på belastningen och leverera en snabb upplevelse för alla användare och besökare. I dagsläget sparas den sidan i 120 sekunder - vilket är genomsnittet på hur ofta inlägg skrivs på sajten vid hög trafik. Vi saknar för närvarande möjligheten att tömma specifika delars cache när en händelse sker. Det händer då att inlägget du letar efter hamnar någonstans i mellan dessa cachetider.

Gäster i fråga får den sidan sparad i mellan 5-7 minuter. Beroende på hur de hamnar i cachelagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är en resursfråga. Alla delar på sajten ligger under olika mängd cache, för att minska på belastningen och leverera en snabb upplevelse för alla användare och besökare. I dagsläget sparas den sidan i 120 sekunder - vilket är genomsnittet på hur ofta inlägg skrivs på sajten vid hög trafik. Vi saknar för närvarande möjligheten att tömma specifika delars cache när en händelse sker. Det händer då att inlägget du letar efter hamnar någonstans i mellan dessa cachetider.

Ändå klarar alla andra forum jag är på det fint...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Ändå klarar alla andra forum jag är på det fint...

Då har de fler resurser än oss helt enkelt. Antingen i form av hårdvara eller fler i personalen. Vi har inte haft möjlighet att utveckla ett bättre system för att lagra/tömma cache vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Då har de fler resurser än oss helt enkelt. Antingen i form av hårdvara eller fler i personalen. Vi har inte haft möjlighet att utveckla ett bättre system för att lagra/tömma cache vid behov.

Snarare använder de inte hemmabyggda forum. Det verkar inte vara ett problem om man använder färdiga lösningar.

Som användare blir det märkligt när en nyskapad tråd eller nytt inlägg man gjort inte reflekteras i trådöversikten. Man undrar om det inte "fastnade" eller om det dolts av nån okänd anledning. Det ger helt enkelt en väldigt märklig användarupplevelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av cyklonen:

Snarare använder de inte hemmabyggda forum. Det verkar inte vara ett problem om man använder färdiga lösningar.

Det finns absolut för och nackdelar med att använda färdiga lösningar.

Permalänk
Medlem

Även värt att tänka på hur stort forumet är, SweC har ju ca 345k användare, varav ca 15k var aktiva senaste månaden. Det kräver lite mer cachning på populära sidor som forumsöversikten "Aktiva trådar".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11