Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för så utförligt svar. Jag ska läsa på om det här.
Såg om det där med att BMW inte har något oljesticka, helt sinnes.
Bilar, oavsett el eller fossil-drivna är ju mer som enheter idag...

De som inte har oljesticka har elektronisk avläsning, inte fullständig avsaknad av avläsning. I sig inte fel, för med fullödig nivåmätning går det att varna innan oljetrycket blir dåligt pga låg nivå, om föraren struntar i att kontrollera nivån. Felet är att de tog bort stickan samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De som inte har oljesticka har elektronisk avläsning, inte fullständig avsaknad av avläsning. I sig inte fel, för med fullödig nivåmätning går det att varna innan oljetrycket blir dåligt pga låg nivå, om föraren struntar i att kontrollera nivån. Felet är att de tog bort stickan samtidigt.

Jo jag antog att det var någon elektronisk lösning som precis allt annat. Fortfarande imponerad att man ens kan få en varning för däcktryck, vilket är en 10+ gammal teknologi... xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Var aldelens nyss iväg å klämde å kände lite på en e60 M5 inför våren här, tror inte i min vildaste fantasi att jag någonsin kommer köpa en elbil 😂 💩

Tur vi alla är olika, jag kommer aldrig köpa något annat än elbil efter att ha kört Tesla ett par månader Överlägset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

4. Överelektronikisering (!).
Jag hatar när bilen gör saker jag inte har kontroll över. Alla nya bilar, och där ingår samtliga elbilar, har massa exter för sig när man kör. Saker som tillverkarna nog tror ska hjälpa och avlasta, men som irriterar och stör. Rattskakare när man kör för nära en väglinje. Automatisk bromsning när framförvarande fordon är för nära. Sänkning av radiovolymen när man lägger i backen. Avbländningsautomatik vid möte som hindrar ljustutning. Positionsljus/halvljusväxling baserat på ljusförhållande. Låsning av dörrar när bilen rullar. Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen.
Bilen ska endast göra det JAG ber den att göra, när jag gör det. Därför kommer jag alltid, så länge det går, att köra helmanuella bilar som lyder mig, i stället för nån svampknarkande ingenjör hos biltillverkaren.
Lite relaterat till detta är flimmer, för de flesta nya bilar har flimrande strålkastare, baklampor och instrumentpanel. Jag tål inte flimmer. Det finns flimmerfria, men det kan variera mellan generationer från samma tillverkare så svårt att veta utan att testköra. Detta begränsar utbudet kraftigt.

Du borde köra bmw, kan du programmera bort/ändra mer eller mindre allt du skrev här.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Du borde köra bmw, kan du programmera bort/ändra mer eller mindre allt du skrev här.

Tveksamt. Har den verkligen helt manuella vred och knappar för allt? Inga pekskärmar? Inga flimrande diodlampor (95 procent av befolkningen ser inte flimret, så bara för att just du inte ser det betyder det inte att det inte flimrar...).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Har den verkligen helt manuella vred och knappar för allt? Inga pekskärmar? Inga flimrande diodlampor (95 procent av befolkningen ser inte flimret, så bara för att just du inte ser det betyder det inte att det inte flimrar...).

Nä. jag menar att du kan programmera bort saker som du retade dig på. ett av exemplena du skrev "Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen"
Det går exempelvis att programmera bort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä. jag menar att du kan programmera bort saker som du retade dig på. ett av exemplena du skrev "Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen"
Det går exempelvis att programmera bort.

Fast kan du programmera bort fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä. jag menar att du kan programmera bort saker som du retade dig på. ett av exemplena du skrev "Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen"
Det går exempelvis att programmera bort.

Den är ju bara en enkel on/off i menyerna. Bör finnas hos andra märken också.
Men ja anledningen till att jag köpte BMW var lite av detta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Den programmerar bort dig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Tveksamt. Har den verkligen helt manuella vred och knappar för allt? Inga pekskärmar? Inga flimrande diodlampor (95 procent av befolkningen ser inte flimret, så bara för att just du inte ser det betyder det inte att det inte flimrar...).

De har väl ruckat en aning på det på sistone på vissa modeller men pekskärmen är normalt helt valfri att använda på en BMW. Skärmen behövs dock, men allt på den går att styra med vredet.

Men vad som åsyftades var nog att man kan programmera om mjukvaran, stänga av eller ändra diverse beteenden och funktioner. Men det gäller nog de flesta bilar idag. Jag kan ändra en massa på min gamla Passat exempelvis, hur länge lamporna ska lysa efter låsning eller om nyckeln ska låsa upp bara förardörren med ett klick och så vidare, till och med få samma utseende på skärmen/stereon som en Lamborghini, vad nu det ska vara bra för.

Permalänk
Medlem

Att jag inte riktigt vill ha en elbil beror på körkänslan och hur bökigt det skulle vara att ladda bilen. Här jag bor finns det två(?) laddstationer lite undangömda. I övrigt så måste man ju välja butik utifrån om de har laddstation eller ej om man åker någonstans. Känns ganska dumt. Det är fortfarande för tidigt och bökigt med elbil.
Det optimala vore att kunna ladda hemma.
Men utöver att jag vill ha något med en V8:a när jag blir större så skulle jag absolut kunna tänka mig en hybrid som huvudbil.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macroy:

Tur vi alla är olika, jag kommer aldrig köpa något annat än elbil efter att ha kört Tesla ett par månader Överlägset!

Det är ett fordon absolut, men det är knappast en bil imo

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Enda anledning till att jag inte köper en elbil är att jag har inte råd med det. Att ta ett lån för att köpa en bil är inte min grej även om jag måsta ha en bil för att ta mig till jobbet (bor ute på landet med väldigt dålig kollektivtrafik). Så egentligen behöver inte att tänka på mycket på saken. Kör med en V70 D4 från 2015 som jag servar själv. Har gjort en ganska bra TCO kalkylator och det är fortfarande billigare att äga den än att köpa en elbil (trots att jag kör ca 2500mil varje år t/r till jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det är ett fordon absolut, men det är knappast en bil imo

Intressant, har du en egen definition av ordet bil? Förklara gärna...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Intressant, har du en egen definition av ordet bil? Förklara gärna...

Egentligen är det rätt då de som kör elbil av någon anledning ofta har behovet av att hävda sig och påpeka att de har en elbil. "Vi" tog Tessan till landstället över helgen eller hänvisar till sin bil som elbil... När bil är bil är det ett annat läge men när så stora delar av elbilsägarna cementerar skillnaden är det skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Egentligen är det rätt då de som kör elbil av någon anledning ofta har behovet av att hävda sig och påpeka att de har en elbil. "Vi" tog Tessan till landstället över helgen eller hänvisar till sin bil som elbil... När bil är bil är det ett annat läge men när så stora delar av elbilsägarna cementerar skillnaden är det skillnad.

Ok, då hade jag inte kunnat benämna min Volvo diesel som en bil då... Brukade säga att jag tog Volvon till vad det än var, då vi har mer än en bil. Bra då vet jag att jag aldrig kört en bil, någonsin.

För att göra en liten kommentar om ditt sista påstående, så förstår jag i viss mån om folk med elbilar gör så. Får varje vecka kommentarer från främmande människor jag möter, om att jag har så stora problem med att ta mig till olika ställen, räckvidden är så kort och svårt att ladda etc. etc. att det känns helt hopplöst. Ingen av dem har någonsin ens suttit i en elbil, har ingen aning om hur det är att köra en och har absolut ingen aning om hur laddnätverket är utbyggt. De går bara på vad de hört från någon bekant eller kollega på jobbet, som läst något i någon obskyr blaska, säkert flera år sedan.
Så genom att man hela tiden bemöts på detta sätt, så vill en del gärna påvisa att det går att ta sig fram med elbil utan problem i Sverige idag och detta sättet är kanske en del av det. Bara en fundering... annars bara genuint glada över att de har en elbil. Kan vara så också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ok, då hade jag inte kunnat benämna min Volvo diesel som en bil då... Brukade säga att jag tog Volvon till vad det än var, då vi har mer än en bil. Bra då vet jag att jag aldrig kört en bil, någonsin.

För att göra en liten kommentar om ditt sista påstående, så förstår jag i viss mån om folk med elbilar gör så. Får varje vecka kommentarer från främmande människor jag möter, om att jag har så stora problem med att ta mig till olika ställen, räckvidden är så kort och svårt att ladda etc. etc. att det känns helt hopplöst. Ingen av dem har någonsin ens suttit i en elbil, har ingen aning om hur det är att köra en och har absolut ingen aning om hur laddnätverket är utbyggt. De går bara på vad de hört från någon bekant eller kollega på jobbet, som läst något i någon obskyr blaska, säkert flera år sedan.
Så genom att man hela tiden bemöts på detta sätt, så vill en del gärna påvisa att det går att ta sig fram med elbil utan problem i Sverige idag och detta sättet är kanske en del av det. Bara en fundering... annars bara genuint glada över att de har en elbil. Kan vara så också.

Flera som jag jobbar med har bytt från sin eldrivna tjänstebil till bensin/diesel. De tröttnade på laddningen och planeringen som behövdes.

Jag tror det är väldigt mycket ”beror på” i dagens läge.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Flera som jag jobbar med har bytt från sin eldrivna tjänstebil till bensin/diesel. De tröttnade på laddningen och planeringen som behövdes.

Jag tror det är väldigt mycket ”beror på” i dagens läge.

Gissar på att de har skaffat den billigaste tänkbara, som går 20 mil i bästa fall... Men alla är vi olika och invanda mönster att bara kunna åka till en bensinstation lite snabbt, kan vara svåra att bryta för en del. Men för de flesta räcker det med att ladda över natten och då blir ju bensinstationen helt plötsligt en jobbig grej.
Så det är lite som du säger, det "beror på" vad man har för bil, vad man har för förväntningar och hur villig man är att ändra sitt "tänkesätt"... För än så länge går det inte att fylla upp en elbil lika snabbt, men där är vi snart.

Har märkt när jag varit ute på mina längre resor att de flesta står och laddar fullt, även sent om kvällarna. Om jag inte har tillräcklig laddning för att ta mig hem, så laddar jag kanske 10-15min för att få de extra milen, så jag kan ta mig hem och sedan ladda över natten hemma. Vem orkar stå 40-50 min och ladda på en laddstation, när bilen kan ladda hemma när man sover?

Så jag tror att då många har svårt att ändra vanor, ej är insatta i hur man tar sig fram effektivast (inte villiga att lära sig heller, utan det ska vara som det alltid har varit.) och val av bil är en stor del i hur elbilsägandet blir.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden så har säkert missat något som gör följande inlägg helt obsolet. Men jag skrev ihop en kort sammanfattning när jag själv för ca 2,5 år sedan stod i en situation där jag gick och velade mellan att köpa en ny fossibil eller en ny, första elbil. Har väl inte hänt så brutalt mycket sedan jag skrev inlägget (förutsom att elpriserna åkt jojo upp och ned - men med timdebitering och laddning på natten så slipper man det allra mesta av det).

Nedanstående text är alltså skriven för ca 1 år sedan.

"OK, jag skall göra ett försök att ställa upp den jämförelse som jag själv stod inför för ca 1,5 år sedan.

Disclaimer: Jag har naturligtvis inte med ett tio år gammalt dieselhärke i jämförelsen utan det är ny fossilbil vs ny elbil som var valet för min del. Jag valde heller inte att ta med "budget/mellanklass" bilar i jämförelsen då det aldrig i mitt fall var aktuellt att välja mellan typ en Dacia eller en Tesla... det är liksom inte en jämförelse som makes sense

Jag var ute efter en midsize sedan och valde mellan S60/BMW 3 serie/Audi A4 och Tesla Model 3. I detta exempel väljer jag S60 som jämförelseobjekt, men det är relativt lika mellan Volvon, BMWn och Audin. Jag har valt att utrusta bilarna så snarlikt som möjligt för att få en rättvis jämförelse - liknande motorstyrka, utrustning (som dragkrok, navigation, panoramaglas etc) och lite annat fluff.

Jag räknade på att ha bilen i 4 år. Kör ca 2000 mil om året. Tar ej med kostnader som förväntas vara identiska mellan bilarna så som spolarvätska, vindrutetorkare, däckbyten etc. Jag räknar inte heller med ränta på ett eventuellt billån ifall man inte betalar bilen kontant eftersom att denna post också förväntas vara liknande mellan modellerna.

Inköpspris:
S60: 500 600 SEK
Model 3: 517 170 SEK ink miljöbilspremie

Skatt:
S60: 25 188 SEK
Model 3: 1440 SEK

Drivmedel (här har jag räknat på 0,75 l/milen för volvon och 1,5 kwh/milen och ett genomsnittligt elpris på 1,5kr/kwh för Teslan vilket är mina verkliga siffror efter 1,5 år):
S60: 120 000 SEK
Model 3: 18 000 SEK

Service (här är det såklart lite svårt att särskilja vad som är specifikt relaterat till fossilmotorn eller ej, men jag har tänkt att en normal årsservice för volvon kostar 6000 kr varav hälften är relaterat till bensinmotorn. Min egen model 3 har haft 0 servicebehov hittils, men visst förr eller senare behöver man väl byta en bromskloss kanske?)
S60: 12 000 SEK
Model 3: 4000 SEK

Värdeminskningen är såklart lite lurig att räkna på. Det bästa man kan göra tror jag är att kika på hur det ser ut idag för 3 år gamla Model 3 jämfört med 3 år gamla S60 som har lika miltal/slitage. Kikar man på blocket verkar ett genomsnittligt pris på 2019 Model 3 vara runt 450 tkr och ett genomsnittligt pris på 2019 S60 cirka 340 tkr. Jämfört med nybilspriserna för i år så har Model 3 tappat 67 170 kr i värde och S60n har tappat 160 000 kr.

Totalkostnad över 4 år:
Model 3: 90 610 SEK
S60: 317 188 SEK

Över 4 år har volvon alltså kostat 226 578 SEK, eller ~350% mer att äga än motsvarande Model 3. Lägg då till att Teslan har betydligt modernare utförande tillsammans med lyxen att alltid ha en fulltankad bil på morgonen så är det en no-brainer i min värld...

Som sagt, många stirrar sig blinda på inköpspriset, men det går väldigt snabbt att räkna hem en elbil om man tänker några steg längre "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Som sagt, många stirrar sig blinda på inköpspriset, men det går väldigt snabbt att räkna hem en elbil om man tänker några steg längre "

Men det är ju så jobbigt att planera sin körning, så folk struntar helt enkelt i det.

Själv åker jag land och rike runt, utan några bekymmer...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju man är helt tappad om man lägger en halv mille på en bil. Hälften är redan det rena stölden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gissar på att de har skaffat den billigaste tänkbara, som går 20 mil i bästa fall... Men alla är vi olika och invanda mönster att bara kunna åka till en bensinstation lite snabbt, kan vara svåra att bryta för en del. Men för de flesta räcker det med att ladda över natten och då blir ju bensinstationen helt plötsligt en jobbig grej.
Så det är lite som du säger, det "beror på" vad man har för bil, vad man har för förväntningar och hur villig man är att ändra sitt "tänkesätt"... För än så länge går det inte att fylla upp en elbil lika snabbt, men där är vi snart.

Har märkt när jag varit ute på mina längre resor att de flesta står och laddar fullt, även sent om kvällarna. Om jag inte har tillräcklig laddning för att ta mig hem, så laddar jag kanske 10-15min för att få de extra milen, så jag kan ta mig hem och sedan ladda över natten hemma. Vem orkar stå 40-50 min och ladda på en laddstation, när bilen kan ladda hemma när man sover?

Så jag tror att då många har svårt att ändra vanor, ej är insatta i hur man tar sig fram effektivast (inte villiga att lära sig heller, utan det ska vara som det alltid har varit.) och val av bil är en stor del i hur elbilsägandet blir.

XC40 och ID4 hade dom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker ju man är helt tappad om man lägger en halv mille på en bil. Hälften är redan det rena stölden.

Jag valde mellan en ny Volvo eller en Tesla. Volvon startar på 529000 i budget utförande...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Som sagt, många stirrar sig blinda på inköpspriset, men det går väldigt snabbt att räkna hem en elbil om man tänker några steg längre "

Spelar ingen roll om det kostar 10öre milen, alla lägger inte 500-600k på en bil, alla har inte råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

XC40 och ID4 hade dom.

Hört många som inte varit nöjda med dem bilarna. Drar mycket och problem med mjukvara...
Men det kan ju ha blivit bättre på senare tid, var ett tag sedan jag hörde någon klaga senast.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Spelar ingen roll om det kostar 10öre milen, alla lägger inte 500-600k på en bil, alla har inte råd.

Något vi redan har kommit fram till i tråden iofs.. Men om man ändå ska köpa en bil i den prisklassen, så kanske man ska fundera lite i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inte läst igenom hela tråden så har säkert missat något som gör följande inlägg helt obsolet. Men jag skrev ihop en kort sammanfattning när jag själv för ca 2,5 år sedan stod i en situation där jag gick och velade mellan att köpa en ny fossibil eller en ny, första elbil. Har väl inte hänt så brutalt mycket sedan jag skrev inlägget (förutsom att elpriserna åkt jojo upp och ned - men med timdebitering och laddning på natten så slipper man det allra mesta av det).

Nedanstående text är alltså skriven för ca 1 år sedan.

"OK, jag skall göra ett försök att ställa upp den jämförelse som jag själv stod inför för ca 1,5 år sedan.

Disclaimer: Jag har naturligtvis inte med ett tio år gammalt dieselhärke i jämförelsen utan det är ny fossilbil vs ny elbil som var valet för min del. Jag valde heller inte att ta med "budget/mellanklass" bilar i jämförelsen då det aldrig i mitt fall var aktuellt att välja mellan typ en Dacia eller en Tesla... det är liksom inte en jämförelse som makes sense

Jag var ute efter en midsize sedan och valde mellan S60/BMW 3 serie/Audi A4 och Tesla Model 3. I detta exempel väljer jag S60 som jämförelseobjekt, men det är relativt lika mellan Volvon, BMWn och Audin. Jag har valt att utrusta bilarna så snarlikt som möjligt för att få en rättvis jämförelse - liknande motorstyrka, utrustning (som dragkrok, navigation, panoramaglas etc) och lite annat fluff.

Jag räknade på att ha bilen i 4 år. Kör ca 2000 mil om året. Tar ej med kostnader som förväntas vara identiska mellan bilarna så som spolarvätska, vindrutetorkare, däckbyten etc. Jag räknar inte heller med ränta på ett eventuellt billån ifall man inte betalar bilen kontant eftersom att denna post också förväntas vara liknande mellan modellerna.

Inköpspris:
S60: 500 600 SEK
Model 3: 517 170 SEK ink miljöbilspremie

Skatt:
S60: 25 188 SEK
Model 3: 1440 SEK

Drivmedel (här har jag räknat på 0,75 l/milen för volvon och 1,5 kwh/milen och ett genomsnittligt elpris på 1,5kr/kwh för Teslan vilket är mina verkliga siffror efter 1,5 år):
S60: 120 000 SEK
Model 3: 18 000 SEK

Service (här är det såklart lite svårt att särskilja vad som är specifikt relaterat till fossilmotorn eller ej, men jag har tänkt att en normal årsservice för volvon kostar 6000 kr varav hälften är relaterat till bensinmotorn. Min egen model 3 har haft 0 servicebehov hittils, men visst förr eller senare behöver man väl byta en bromskloss kanske?)
S60: 12 000 SEK
Model 3: 4000 SEK

Värdeminskningen är såklart lite lurig att räkna på. Det bästa man kan göra tror jag är att kika på hur det ser ut idag för 3 år gamla Model 3 jämfört med 3 år gamla S60 som har lika miltal/slitage. Kikar man på blocket verkar ett genomsnittligt pris på 2019 Model 3 vara runt 450 tkr och ett genomsnittligt pris på 2019 S60 cirka 340 tkr. Jämfört med nybilspriserna för i år så har Model 3 tappat 67 170 kr i värde och S60n har tappat 160 000 kr.

Totalkostnad över 4 år:
Model 3: 90 610 SEK
S60: 317 188 SEK

Över 4 år har volvon alltså kostat 226 578 SEK, eller ~350% mer att äga än motsvarande Model 3. Lägg då till att Teslan har betydligt modernare utförande tillsammans med lyxen att alltid ha en fulltankad bil på morgonen så är det en no-brainer i min värld...

Som sagt, många stirrar sig blinda på inköpspriset, men det går väldigt snabbt att räkna hem en elbil om man tänker några steg längre "

Volvo S60 är ju dock en betydligt trevligare bil. Men kanske inte 226k trevligare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Något vi redan har kommit fram till i tråden iofs.. Men om man ändå ska köpa en bil i den prisklassen, så kanske man ska fundera lite i alla fall.

Eller, så är man inte först på pucken och köper överprisade elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Eller, så är man inte först på pucken och köper överprisade elbilar.

Eller, så vill man ha en bil med garantier/tillförlitlig bil, som man kan lita på fungerar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Volvo S60 är ju dock en betydligt trevligare bil. Men kanske inte 226k trevligare.

Kan inte tänka mig en enda sak som skulle vara "trevligare" med S60n. Jag sålde med glädje vår fullutrustade V90 när vi tog emot vår Model 3.