Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Se nedan

Lägg därtill att du har fördomar mot allt som kostar pengar. Orkar inte leta upp alla citat men du har uttryckt dessa vid flera tillfällen.

Detta är en av anledningarna till att jag är trött på att diskutera med dig. Du har väldigt svårt att lägga ihop 2 + 2.
Hur kan du få det till att jag sagt att Amirs mätningar inte är vetenskapliga? Jag förde ett resonemang om att Kaleid väljer att tro på vissa mätningar (Amirs) men inte andra.

Om du har 2 äpplen och du säger att Äpple A är rött och Äpple B grönt, och jag säger att båda äpplena är röda så innebär inte det att jag skulle påstå att äpple A är grönt och äpple B är rött.
Är detta tillräckligt pedagogiskt?

Jag slutar svara för att sakliga argument rinner av dig som vatten. Du kan dra en fördom, sen ursäkta dig själv med att du gjorde antaganden (hela grunden till en fördom) och sen ett par dagar senare så skriver du ”vilka fördomar menar du att jag haft?” Det va längesen jag diskuterade med någon som har så selektivt minne, och gillar att lägga ord i andras mun (se ditt citat ovan där du påstår att jag inte anser Amirs tester vetenskapliga). Du skriver utifrån nån slags föreställning att jag representerar audiofiler som kastar pengar på ljud utan att ha koll på vad som låter bra och dåligt. Det är omöjligt att lägga fram sakliga argument för någon som både har dåligt minne (se första citatet i detta svar) och problem med logiken i tes -> argument.
Därför att detta tidsspillan och energiläckage. Det trevligaste jag kan göra är att inte svara, men varsågod nu har du fått ett svar

Lol, det är ju DU som låter alla sakliga argument rinna av dig som vatten. Jag o andra skjuter ju ner varenda en av dina som du till slut ignorera för du själv verkar sakna motargument.
Men självklart förstår väl jag att du ser Amirs test som vetenskapliga, men den raden jag citerade hintade just om att du verkar vara rätt märkligt slektiv.

Ja dyra lyxprodukter har jag stora fördommar emot, just eftersom fokuset där är att med hjälp av ful marknadsföring få pengar in till producenten o inte leverera faktisk prestanda. Tycker jag är ganska noga med att uttrycka det på ett sakligt sätt.

Skrivet av eFoppa:

Allt med en Sinad över 80db är i princip bra nog ur just det hänseendet. Ändå sitter Amir och hyllar produkter som når 120db+ och är besviken över produkter som har under 100db. Men du menar att att han inte hyllar ohörbara skillnader?

Här håller jag däremot med dig, jag har uttryckt det förr att Amirs mätningar är bra, men hans tröskelnivåer är lite för höga. Han går ju dock på absoluta vetenskapliga siffror där en pryl under helt perfekta förhållanden i ett knäpptyst rum, perfekt ljudfil etc är helt transparent o fin vid runt 115dB, medans i praktiken så är väl runt 85dB mer än tillräckligt transparent för dom allra flesta. Fråntar dock inte att pryttlar som kostar flera månadslöner borde ligga runt 120dB-strecket eller högre för att dom ska vara ens i närheten värd priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lol, det är ju DU som låter alla sakliga argument rinna av dig som vatten. Jag o andra skjuter ju ner varenda en av dina som du till slut ignorera för du själv verkar sakna motargument.

Absolut inte. Om du tittar på vad du skriver här ovan så ser du också att du inte ger ett enda exempel på detta. Till skillnad från vad jag gav dig i mitt svar. Du svamlar.

Hela den här diskussion började med att jag svarade en person att han inte behöver skämmas för att han är nöjd med sin Dragonfly. Vilket sakligt argument tycker du har motbevisat mig?

Skrivet av Gurrrra:

Men självklart förstår väl jag att du ser Amirs test som vetenskapliga, men den raden jag citerade hintade just om att du verkar vara rätt märkligt slektiv.

Jag kan inte gärna vara selektiv när det är jag som ifrågasätter en annan persons uppfattning om vad som är vetenskapligt eller inte. Om jag inkluderar 2 separata källor är det raka motsatsen till att vara selektiv för den ena. Lite som du och logik.

Skrivet av Gurrrra:

Ja dyra lyxprodukter har jag stora fördommar emot, just eftersom fokuset där är att med hjälp av ful marknadsföring få pengar in till producenten o inte leverera faktisk prestanda. Tycker jag är ganska noga med att uttrycka det på ett sakligt sätt.

Så om jag ska förstå dig rätt nu. Först har du fördomar, sen ifrågasätter du detta, erkänner. Ställer dig återigen frågande till att du har dem, och nu erkänner du igen. 🤝

Min fördom består att du verkar ha ingen eller lite erfarenhet av ”lyxprodukter”.

Skrivet av Gurrrra:

Här håller jag däremot med dig, jag har uttryckt det förr att Amirs mätningar är bra, men hans tröskelnivåer är lite för höga. Han går ju dock på absoluta vetenskapliga siffror där en pryl under helt perfekta förhållanden i ett knäpptyst rum, perfekt ljudfil etc är helt transparent o fin vid runt 115dB, medans i praktiken så är väl runt 85dB mer än tillräckligt transparent för dom allra flesta. Fråntar dock inte att pryttlar som kostar flera månadslöner borde ligga runt 120dB-strecket eller högre för att dom ska vara ens i närheten värd priset.

Det får stå för dig och jag kan köpa resonemanget, men jag tar hellre en produkt som låter som jag vill i mitt rum än en som mäter som jag vill. Jag förstår dock att det är subjektivt och som Atkins förklarat så kan man inte bara skriva subjektiva åsikter utan att backa dem med data.

Det ändrar inte på det faktumet att Amir är väldigt opedagogisk, och väldigt många som refererar till ASR förstår inte varför man måste se på distortion och noise separat i förhållande till sina egna förutsättningar.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Absolut inte. Om du tittar på vad du skriver här ovan så ser du också att du inte ger ett enda exempel på detta. Till skillnad från vad jag gav dig i mitt svar. Du svamlar.

Känns som nästan varenda en av mina inlägg har varit bra exempel, jag har gett dig många argument om div saker, men du har varit ganska selektiv i vilka du svarar på när du svarar på mina hela inlägg, o dessutom senare inte svarat alls. Det uppfattar jag som att mina argument rinner av dig som vatten. Inget svammel här inte.

Skrivet av eFoppa:

Hela den här diskussion började med att jag svarade en person att han inte behöver skämmas för att han är nöjd med sin Dragonfly. Vilket sakligt argument tycker du har motbevisat mig?

Jag minns inte vad jag skrev till dig om först i den här tråden, men är ganska säker på att det inte var om att nån skulle skämmas över sin Dragonfly.

Skrivet av eFoppa:

Jag kan inte gärna vara selektiv när det är jag som ifrågasätter en annan persons uppfattning om vad som är vetenskapligt eller inte. Om jag inkluderar 2 separata källor är det raka motsatsen till att vara selektiv för den ena. Lite som du och logik.

Kommentaren som jag citerade uppfattades lite som att du selektivt inte tyckte Amirs vetenskapliga texter dög, medans Stereophiles gjorde det.

Skrivet av eFoppa:

Så om jag ska förstå dig rätt nu. Först har du fördomar, sen ifrågasätter du detta, erkänner. Ställer dig återigen frågande till att du har dem, och nu erkänner du igen. 🤝

Min fördom består att du verkar ha ingen eller lite erfarenhet av ”lyxprodukter”.

Ja? Jag erkände att jag har fördomar mot lyxprodukter när du pekade på vilka fördomar du menade, känns det inte bra att du fick rätta mig?
Jag har hört en del lyxprodukter jo, o dom låter självklart bra i dom rum dom varit i, men återigen så finns det inget berättigat att dom är just dyra lyxprodukter.

Skrivet av eFoppa:

Det får stå för dig och jag kan köpa resonemanget, men jag tar hellre en produkt som låter som jag vill i mitt rum än en som mäter som jag vill. Jag förstår dock att det är subjektivt och som Atkins förklarat så kan man inte bara skriva subjektiva åsikter utan att backa dem med data.

O det är väl det jag försöker argumentera om att det är en bakvänd väg att gå, att jaga elektronik etc för att dom på nåt sätt har en bra "synergi" med sitt rum eller vad det nu kan vara (vilket är väldigt konstigt när det handlar om t ex rena streamers eller kablar), istället för att skaffa tillräckligt transparenta prylar genom att kolla på mätningar o sen plus en DSP o för att EQa till den ljudprofilen man vill ha. Bra ljud behöver inte alls kosta riktigt lika mycket som många tror bara man har lite kunskap.

Skrivet av eFoppa:

Det ändrar inte på det faktumet att Amir är väldigt opedagogisk, och väldigt många som refererar till ASR förstår inte varför man måste se på distortion och noise separat i förhållande till sina egna förutsättningar.

Tycker iofs att Amir är väldigt pedagogisk, speciellt om man kollar hans klipp om hur han gör sina mätningar o varför han betygsätter dom efter dom skalorna han gör.
Men visst, att enbart kolla på SINAD ger inte hela bilden nej, men det är ju just därför han redovisar mer än bara det i sina tester. Men för att få sig en snabb jämförelse så är SINAD verkligen inte dåligt, jag menar han inte kan lägga upp alllla mätningar på alla produkter brevid varandra hela tiden för att jämföra precis varenda graf med varandra. Då är istället Rtings bra där man har verktyg för att jämföra två produkter rakt av med alla fina grafer brevid varandra, mycket smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag minns inte vad jag skrev till dig om först i den här tråden, men är ganska säker på att det inte var om att nån skulle skämmas över sin Dragonfly.

Återigen så har du kasst minne. Se nedan.

Skrivet av eFoppa:

Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Marknaden avgör om produkterna de säljer har en efterfrågan. Du behöver nog inte bry dig så mycket om att göra ”rätt” sak genom att köpa en USB-dac från ett annat företag som försöker tjäna pengar.

Själv tycker jag mina Audioquest Nighthawks är de bästa hörlurarna som finns. Lustigt nog va den medföljande kabeln skit 😄

Skrivet av Gurrrra:

Fast när företagen med antingen medvetet eller omedvetet falsk marknadsföring lurar på folk dyra prylar som inte gör nån faktiskt märkbar skillnad för människor (aka ormolja) för att tjäna sina pengar så är det ett ruttet företag o bör inte stödjas öht.
Att vara ärlig är _viktigt_.

Det är viktigt att att vara ärlig. Precis som Fjällräven inte är det med sina svenska flaggor på kinatillverkade produkter och frånvaro av information. Men för dig handlar det inte om ärlighet utan om pengar.

Skrivet av Gurrrra:

Kommentaren som jag citerade uppfattades lite som att du selektivt inte tyckte Amirs vetenskapliga texter dög, medans Stereophiles gjorde det.

Svammel igen. Förklara istället vad i kommentaren som är selektivt? Är det så jäkla svårt att lägga fram sakliga argument. Att du uppfattade kommentaren som selektiv är din tes, argumenten är???

Här har du min kommentar

Skrivet av eFoppa:

Artikeln om kablar jag länkade ÄR en vetenskaplig studie likt de Amir presenterar. Skillnaden är att du tror på Amir och väljer att förkasta den andra

Exakt vad i den kommentaren får att tro att jag är selektiv? Jag kan argumentera tvärtom att ordet ”likt” betyder att de är lika. Herregud…

Du har kasst minne (se ovan) och du kan inte argumentera (se kommentar om att vara selektiv). Du har uppvisat detta i tidigare trådar varför jag ogärna diskuterar med dig. Det är tidsspillan och helt ärligt rätt meningslöst för alla. Men jag misstänker också att du brinner för att slänga käft, att DET är anledningen att du blir irriterad när man ignorerar dig. Men så får det bli. Tack och hej.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Återigen så har du kasst minne. Se nedan.

Kasst minne bara för jag inte kommer ihåg exakt vad det första det var jag svarade till dig på i en lång tråd? Lol okej, vi säger så.
Var iaf inte så mycket där om att konsumenterna bör skämmas som jag skrev nåt om alls.

Skrivet av eFoppa:

Det är viktigt att att vara ärlig. Precis som Fjällräven inte är det med sina svenska flaggor på kinatillverkade produkter och frånvaro av information. Men för dig handlar det inte om ärlighet utan om pengar.

Det här har vi ju redan diskuterat, jag säger inte att nåt annat företag är fullt ärliga rakt ut, men såvitt jag kan se så ljuger inte Fjällräven nånstans i deras produkttext på åtminstone väskan jag köpte. O återigen är det allting kombinerat med kostnaden etc etc.

Skrivet av eFoppa:

Svammel igen. Förklara istället vad i kommentaren som är selektivt? Är det så jäkla svårt att lägga fram sakliga argument. Att du uppfattade kommentaren som selektiv är din tes, argumenten är???

Här har du min kommentar

Exakt vad i den kommentaren får att tro att jag är selektiv? Jag kan argumentera tvärtom att ordet ”likt” betyder att de är lika. Herregud…

Du har kasst minne (se ovan) och du kan inte argumentera (se kommentar om att vara selektiv). Du har uppvisat detta i tidigare trådar varför jag ogärna diskuterar med dig. Det är tidsspillan och helt ärligt rätt meningslöst för alla. Men jag misstänker också att du brinner för att slänga käft, att DET är anledningen att du blir irriterad när man ignorerar dig. Men så får det bli. Tack och hej.

Här var ännu ett exempel på hur du är selektiv, jag skrev flera olika saker men du valde att klippa bort o bara svara på en del, DET är min poäng.
O om du nu anser att jag inte kan argumentera så är det här ett klart o tydlig fall av att du återigen är selektiv eller helt enkelt har noll läsförmåga när du verkar ha missat precis varenda en av mina sakargument. Ungefär som att diskutera med en flat earther alltså, det är som att tala med en vägg. Så ja, det är väl bäst vi lämnar där.

Permalänk
Medlem

Vi når konsensus vilket millennium som helst…

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det är väl självklart att han gör, och det beror väl lite på vilket segment de tillhör? Kraven skiftar ju mellan en DAC som påstår sig tillhöra ett kompromisstlöst hifi-segment och en köksradio. Tar de 20-30k för en DAC så kan jag ju tycka att den bör kunna prestera bättre än ett 10kronors ljudchip eller vårt 40 år gamla CD-format, nåt annat vore väl närapå bedrägeri?

Ljudmässigt kan det ju såklart vara bättre, bättre reproduktion är bättre reproduktion, men har du nåt exempel på där han hyllar nåt som hörbart utan stöd för detta?
Har du nåt exempel på när han säger att nåt som mäter sämre kan låta bättre? Nåt kan ha lägre SINAD, men det är ju inte nödvändigtvis att det mäter bättre. Brus vid 90 dB SINAD är ju bra mkt mindre risk att det stör än att all energi ligger i ett pulserande tjutande runt 3 kHz som mäter 91 dB SINAD, och jag skulle säga att den senare mäter sämre. Mätningarna är ju toppen för att visa vad det är för reproduktionsfel som apparaterna har så det går att bilda sig en uppfattning om hur det kan påverka upplevt ljud.
Är det SINAD-kondensatet du vänder dig emot?

Orkar inte riktigt skriva en lång text.
Men denna artikel tycker jag förklarar på ett pedagogiskt sätt vad som är fel med att stirra sig blind på sinad.

https://headphones.com/blogs/features/evaluating-sinad-why-it...

Nej jag har inget exempel just nu. Då får jag leta i ASRs forum.

Den här diskussionen har nog gått lite långt. Amir är en källa av information bland flera. De som gillar honom tenderar att se honom som den enda källan (vilket man får bekräftat varje gång man diskuterar med dessa personer).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Här har vi annars det senaste inom audiofil-tweaks. Blir inte bättre än så här!

Alternativt så vore ju audiofil-cannabis nåt som faktiskt fungerar. Jag menar vanlig sådan ger ju en riktigt fin extra krydda för musiklyssnande, så en audiofilvariant ger säkert den ultimata ljudupplevelsen!
.. även om den såklart säkert är precis samma grej som vilken annan strain somhelst, så kan nog också klassas som snakeoil ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jo en sektledare är någon som får ett gäng att svära vid hans vision och verklighet och ignorera allt annat som inte faller inom ramen. Lite som du gör med den artikeln jag länkade som du inte vill kommentera annat än att försöka smutskasta Stereophile som helhet.
Låter mer som det är du som inte riktigt har koll
Stereophile har publicerat mätningar sen 90-talet. Atkins har ju drivit detta ganska länge och högljutt. På vilket sätt säljer han dynga till skillnad från Amir menar du?
Det är en publikation med många skribenter. Att någon springer företagens ärenden gör inte artikeln jag länkade till mindre relevant. Inte heller Atkins mätningar som Amir till viss del kopierat.

Atkins är dock lite ärligare som förklarat vad man kan mäta och vad man inte kan mäta, istället för Amir som lurar i ett helt gäng att sinad är allt.

Återigen. Amir säger inte att sinad är allt. Men rätt tydligt, som vanligt, att det finns åsikter utan egentligen kunskap.
Och återigen, det är inte bara produkter som har bra sinad som blir rekommenderade.
Men det är som att tala med en vägg. Helt meningslöst
Och vilken enda källa. Folk som läser forumet läser även t.ex. även Erins audio corner. Folk listar ju t o m vilka de lyssnar på YT t o m.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR