AMD Radeon RX 7600 får klockfrekvenser inför 25 maj-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

RDNA3 och Ampere har inte samma typ av "dual-issue" stöd.

Båda har potential att köra två instruktioner samma cykel, Ampere fungerar rätt mycket exakt som Pentium fungerade.

RDNA3 fungerar annorlunda och det skiljer sig även mellan wave 32 och wave 64 läget. I det senare fungerar RDNA2 och tidigare så att wave 64 instruktioner delas upp i två bitar och körs under två cykler, i RDNA3 kan dessa nu ibland köras under samma cykel.

Wave 32 läget kräver statisk analys från kompilatorn då det krävs specifika instruktioner för att använda funktionen. Sök efter VOPD (Vector OPeration Dual) i RDNA3 ISA manualen.

Rimligen borde det Ampere gör och det RDNA3 gör med wave 64 ge liknande prestandavinst, men det RDNA3 gör med wave 32 är långt mer restriktivt (boost:en för t.ex. raytracing är i nuläget endast 4 %).

Var hittar du information om hur Nvidias arkitekturer fungerar? Jag har ingen bra källa för sånt sen Anandtech gick ner sig. AMD publicerar en del information (jag har läst om VOPD), men för Nvidia är svårare att hitta något.

Enligt Chips and Cheese har AMD kompilerat många pixel shaders som wave64 redan för RDNA2, så sannolikt är det den vägen de vill försöka gå för att utnyttja hårdvaran bättre framöver - ersätta specifika shaders i stora spel.

RT är fortfarande av sekundär prio för AMD, skulle jag tro.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vid rätt pris KAN den säkert göra det men personligen tror jag AMD inte kommer prissätta den rätt.

AMD har i en drivrutin specat att 7500 skall använda Navi 33. De försöker ju att låta priserna vara någorlunda konstanta över generationer inom samma nivå, så ett 7500 borde kosta som en 6500 - om de nu gör ett 7500.

Navi 33 har alla tecken av att vara ett chip gjort för billiga kort. Det är ett med dagens mått litet chip på en äldre process. Jag hoppas och tror att AMD använder det för att verkligen göra billiga kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Var hittar du information om hur Nvidias arkitekturer fungerar? Jag har ingen bra källa för sånt sen Anandtech gick ner sig. AMD publicerar en del information (jag har läst om VOPD), men för Nvidia är svårare att hitta något.

Enligt Chips and Cheese har AMD kompilerat många pixel shaders som wave64 redan för RDNA2, så sannolikt är det den vägen de vill försöka gå för att utnyttja hårdvaran bättre framöver - ersätta specifika shaders i stora spel.

RT är fortfarande av sekundär prio för AMD, skulle jag tro.

Nvidia beskriver hur deras dual-issue fungerar rätt ingående i deras Turing whitepaper. Men där var restriktionen att det bara fungerar om en instruktion utför flyttal och den andra utför heltal.

I Amperes whitepaper säger man detta

"2x FP32 Processing
Most graphics workloads are composed of 32-bit floating point (FP32) operations. The
Streaming Multiprocessor (SM) in the Ampere GA10x GPU Architecture has been designed to
support double-speed processing for FP32 operations. In the Turing generation, each of the four
SM processing blocks (also called partitions) had two primary datapaths, but only one of the two
could process FP32 operations. The other datapath was limited to integer operations. GA10x
includes FP32 processing on both datapaths, doubling the peak processing rate for FP32
operations."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

What about laptops?

Finns det inga "nyheter" om vad som kan tänkas komma för laptops?
ÄR inte alls insatt i detta, men folk verkar upprörda över vad nvidia pressenterat för laptop i low end mid range klassen, (4050,4060 & 4070)

Permalänk
Skrivet av LeCharge:

Finns det inga "nyheter" om vad som kan tänkas komma för laptops?
ÄR inte alls insatt i detta, men folk verkar upprörda över vad nvidia pressenterat för laptop i low end mid range klassen, (4050,4060 & 4070)

Det intressantaste just nu är de nyaste/kommande integrerade grafikdelarna och huruvida de kan ersätta separat GPU, t.ex. AMD:s 780m-grafikdel som presterar bra i många spel. Huruvida det kommer finnas rimlig tillgång till laptops med sådana, som inte därtill har en separat GPU.

On topic så har jag helt slutat förstå vad klockfrekvensen innebär för grafikkort. Säger mig ingenting längre och alla siffror på den fronten verkar skyhöga.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCharge:

Finns det inga "nyheter" om vad som kan tänkas komma för laptops?
ÄR inte alls insatt i detta, men folk verkar upprörda över vad nvidia pressenterat för laptop i low end mid range klassen, (4050,4060 & 4070)

AMD lanserade precis det här chippet för laptops redan i januari. Det är en 15% eller så snabbare än föregående generation, inga stora siffror.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Det intressantaste just nu är de nyaste/kommande integrerade grafikdelarna och huruvida de kan ersätta separat GPU, t.ex. AMD:s 780m-grafikdel som presterar bra i många spel. Huruvida det kommer finnas rimlig tillgång till laptops med sådana, som inte därtill har en separat GPU.

780M har inte en chans mot separata GPU:er men visst, ställer man lägre krav så funkar den ju i många spel.

Citat:

On topic så har jag helt slutat förstå vad klockfrekvensen innebär för grafikkort. Säger mig ingenting längre och alla siffror på den fronten verkar skyhöga.

2.25 resp 2.65 GHz är väl inget konstigt?

Permalänk
Skrivet av ipac:

780M har inte en chans mot separata GPU:er men visst, ställer man lägre krav så funkar den ju i många spel.

2.25 resp 2.65 GHz är väl inget konstigt?

Jag menar att det inte verkar ha lika mycket betydelse för prestandan numera.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag menar att det inte verkar ha lika mycket betydelse för prestandan numera.

Tjaa, prestandan är sällan linjär mot klockan men det har den nog aldrig varit så inget nytt där direkt.

Men det går givetvis inte att titta på enbart klockan. Mest relevant är hur bred processorn är, antal kärnor enkelt uttryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag menar att det inte verkar ha lika mycket betydelse för prestandan numera.

Alltså om du tar ett specifikt kort och kör det i 1GHz respektive 2GHz så blir det dubbel prestanda i det andra fallet (om det inte flaskar på något annat som minnesbandbredd). Däremot är det gärna så att toppkorten kan vara klockade lite lägre än de i prestandaklassen eftersom de drar så mycket ström annars.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vara beredd att betala 2500 för det.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag skulle nog vara beredd att betala 2500 för det.

Minst 3999sek tror jag. RTX 4060 blir väl ca 3999sek också. Hursomhelst finns vissa Time Spy och Firestrike-res nu, se Videocardz. Hoppas AMD säljer en del men har lite svårt att se hur, folk och säljare defaultar till Nvidia och när det finns Nvidia i alla prisklasser och AMD har inte det bästa kortet men två rätt bra rätt dyra och så det här..så kan vi hålla tummarna för Battlemage men realistiskt är det enda som kan sätta stopp för Nvidia de själva som väljer att satsa helhjärtat på AI och annat snarare än konsumentgrafikkort.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Minst 3999sek tror jag. RTX 4060 blir väl ca 3999sek också. Hursomhelst finns vissa Time Spy och Firestrike-res nu, se Videocardz. Hoppas AMD säljer en del men har lite svårt att se hur, folk och säljare defaultar till Nvidia och när det finns Nvidia i alla prisklasser och AMD har inte det bästa kortet men två rätt bra rätt dyra och så det här..så kan vi hålla tummarna för Battlemage men realistiskt är det enda som kan sätta stopp för Nvidia de själva som väljer att satsa helhjärtat på AI och annat snarare än konsumentgrafikkort.

Jo jag tror också att pris hamnar där omkring. Jag hoppas också på att Intel kan komma med i leken på riktigt med nästa släpp.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Jag skulle nog vara beredd att betala 2500 för det.

Det är ungefär så mycket det är värt. Dagens grafikkortspriser är komiska och därför tänker jag inte köpa något nytt eller någon ny dator heller för den delen. Prisvärdheten är i botten och utvecklingen går tyvärr åt helt fel håll.

Permalänk
Avstängd

Hälften av inläggen:

7600 jämförs exklusivt mot det dyrare 4060ti och inte 4060 som har samma msrp. Alla 3 har samma mängd vram också. Men nä, lättare att skita på x märke om man gör en skev jämförelse.

Och nej inget kort ör DOA. Och säger man ens DOA så är kortet inte ens ämnat för en. Vet inte varför en del som har 7900xt/4070ti plus ska härja och kommentera kort som de aldrig någonsin ens tänkt köpa ändå.

Korten från båda märkena, kommer fungera ypperligt för de som de är tänkta för. Och återigen så har ingen här koll på den mycket större cachen nvidia har nu på deras kort, som är tänkt att jobba ihop med ntc eller vad förkortningen är när det väl släpps. Neural Texture Compression något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hälften av inläggen:

7600 jämförs exklusivt mot det dyrare 4060ti och inte 4060 som har samma msrp. Alla 3 har samma mängd vram också. Men nä, lättare att skita på x märke om man gör en skev jämförelse.

Och nej inget kort ör DOA. Och säger man ens DOA så är kortet inte ens ämnat för en. Vet inte varför en del som har 7900xt/4070ti plus ska härja och kommentera kort som de aldrig någonsin ens tänkt köpa ändå.

Korten från båda märkena, kommer fungera ypperligt för de som de är tänkta för. Och återigen så har ingen här koll på den mycket större cachen nvidia har nu på deras kort, som är tänkt att jobba ihop med ntc eller vad förkortningen är när det väl släpps. Neural Texture Compression något.

Det är snarare dessa fanboys som tycker klagandet över 4060Ti blir för mycket och drar in 7600 i debatten för att börja med sin "what about-ism". Vissa har förvrängt VRAM argumentet totalt och gjort det till ett Nvidia-hater argument. Majoriteten klagar på den mediokra prestandaökningen och 8GB VRAM i KOMBINATION med prislappen. Folk nämner inte 4060 lika mycket av den anledningen att priset reflekterar ganska bra hur en produkt med brister bör prissättas. Återstår att se vilket omdöme 7600 får men självklart ska den jämföras med 4060 om priset är i närheten av 300$.

Att Nvidia kommer fram med NTC är såklart en bra sak men det är på tok för tidigt att börja nämna det som en räddning när det inte är implementerat ännu. Vi har ingen aning om hur mycket det kommer hjälpa heller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hälften av inläggen:

7600 jämförs exklusivt mot det dyrare 4060ti och inte 4060 som har samma msrp. Alla 3 har samma mängd vram också. Men nä, lättare att skita på x märke om man gör en skev jämförelse.

Och nej inget kort ör DOA. Och säger man ens DOA så är kortet inte ens ämnat för en. Vet inte varför en del som har 7900xt/4070ti plus ska härja och kommentera kort som de aldrig någonsin ens tänkt köpa ändå.

Korten från båda märkena, kommer fungera ypperligt för de som de är tänkta för. Och återigen så har ingen här koll på den mycket större cachen nvidia har nu på deras kort, som är tänkt att jobba ihop med ntc eller vad förkortningen är när det väl släpps. Neural Texture Compression något.

Det är priset som är den viktiga detaljen på budgetkort. Om man kan välja ett billigare och bättre kort från förra generationen är 7600 också rätt så DOA. Låt säga att man jämför med ett 6700 efter att vi vet alla detaljer.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Det är snarare dessa fanboys som tycker klagandet över 4060Ti blir för mycket och drar in 7600 i debatten för att börja med sin "what about-ism". Vissa har förvrängt VRAM argumentet totalt och gjort det till ett Nvidia-hater argument. Majoriteten klagar på den mediokra prestandaökningen och 8GB VRAM i KOMBINATION med prislappen. Folk nämner inte 4060 lika mycket av den anledningen att priset reflekterar ganska bra hur en produkt med brister bör prissättas. Återstår att se vilket omdöme 7600 får men självklart ska den jämföras med 4060 om priset är i närheten av 300$.

Att Nvidia kommer fram med NTC är såklart en bra sak men det är på tok för tidigt att börja nämna det som en räddning när det inte är implementerat ännu. Vi har ingen aning om hur mycket det kommer hjälpa heller.

Drar in 7600 i debatten? Tråden handlar om 7600.

Vi har ingen aning? Enligt nvidia reduceras storleken per textur med runt 30%. Det är enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Drar in 7600 i debatten? Tråden handlar om 7600.

Vi har ingen aning? Enligt nvidia reduceras storleken per textur med runt 30%. Det är enormt.

Exempel från tråden som just är det jag syftar på:
"Om 4060ti är DOA så måste denna också vara DOA. Alla AMD fans som klagar på 4060ti för sina 8GB så är nu även AMD DOA. Dödens tid är nu framme. Alla grafikkort som inte har 24 GB VRAM, minst 5.000.000 i Geekbench 5, och kostar max 2500 SEK är automatiskt DOA!!"

Vi har ingen aning om hur det funkar i verkligheten. På pappret ser det helt klart intressant ut.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Exempel från tråden som just är det jag syftar på:
"Om 4060ti är DOA så måste denna också vara DOA. Alla AMD fans som klagar på 4060ti för sina 8GB så är nu även AMD DOA. Dödens tid är nu framme. Alla grafikkort som inte har 24 GB VRAM, minst 5.000.000 i Geekbench 5, och kostar max 2500 SEK är automatiskt DOA!!"

Vi har ingen aning om hur det funkar i verkligheten. På pappret ser det helt klart intressant ut.

Tror inte nvidia släpper kort med låga mängder vram för att de vet att deras nya teknik inte kommer fungera. Folk var skeptiska mot gsync, dlss och framegen också, och idag har ingen ens en aning om att ntc är på gång. Tack vare noll artiklar om det i sverige.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-7600-to-launch-with...

Som sagt, 30USD är en för liten skillnad mot 4060. Är den 15% snabbare är det väl OK men det har jag svårt att tro.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT