Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem

Jag beställde efter 22:00 så har inga höga förhoppningar, köpte den för skojs skull till sovrummet så inte hela världen om jag blir utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darboux:

Varför köpa då? Haha.

Vem "behöver" en ny tv egentligen? Och är man i behov av en TV så finns säkerligen bortskänkes på typ marketplace eller för under 500:- för den som är desperat.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blev lite skakis med all information gällande storleken och firmware och allt så ringde supporten och kollade om eventuellt ordern gick att avbryta. Dock hade det gått lite långt ("Fraktförberedelse") så det var inget dom kunde lösa utan den var på G att skickas.

Men man informerade då om att man ändå kan ta hem TV:en och prova i 30 dagar, för att sedan eventuellt skicka tillbaka den, där Samsung då står för returkostnaden, där frakten tillbaka sköts på samma sätt som den levererades, d.v.s. om hemleverans valdes kan den även skickas tillbaka på samma sätt.

Lite otippat tycker jag ändå, pluspoäng till Samsung supporten! Tacksamt när man har en liten bil där det inte finns en chans att TV:en skulle få plats.. Kanske är standard, men minskade mitt huvudbry en hel del!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vem "behöver" en ny tv egentligen? Och är man i behov av en TV så finns säkerligen bortskänkes på typ marketplace eller för under 500:- för den som är desperat.

Ja precis, inte direkt dyrt med en 4K TV men vore kul att testa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vilka storlekar och priser på QN900B?

65, 17690
75, 23690
85, 79490

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Viking

Det verkar ganska rörigt det där med alla olika firmwares nu när man läser på. 😅
Men de som köpt för fullpris har såklart andra krav och förväntningar än en annan. Nyaste uppdateringen verkar väl dock vara ganska bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det verkar ganska rörigt det där med alla olika firmwares nu när man läser på. 😅
Men de som köpt för fullpris har såklart andra krav och förväntningar än en annan. Nyaste uppdateringen verkar väl dock vara ganska bra.

Vet inte om absolut senaste firmware återställer funktionen som var bra när tvn lanserades? Men rätt fult att från tillverkaren konvertera föregående flagfsleppsmodell till motsvarande budgetsegment rent bildmässigt, och sen sänka priset bara för att lansera nästa årsmodell med nytt premiumpris. Är det en medveten strategi så är man ju rökt om man köper en i tron att TVn ska vara lika bra som från de recensioner man hittar online? Och är bilden kass så är det likförbannat 10k i sjön. Då kan jag lika gärna titta vidare med min gamla projektor som åtminstone inte tvingar på en uppdateringar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet inte om absolut senaste firmware återställer funktionen som var bra när tvn lanserades? Men rätt fult att från tillverkaren konvertera föregående flagfsleppsmodell till motsvarande budgetsegment rent bildmässigt, och sen sänka priset bara för att lansera nästa årsmodell med nytt premiumpris. Är det en medveten strategi så är man ju rökt om man köper en i tron att TVn ska vara lika bra som från de recensioner man hittar online? Och är bilden kass så är det likförbannat 10k i sjön. Då kan jag lika gärna titta vidare med min gamla projektor som åtminstone inte tvingar på en uppdateringar.

Vart kan man läsa om dessa firmwares som orsakar detta?

Permalänk
Skrivet av Chrillthebill:

Vart kan man läsa om dessa firmwares som orsakar detta?

https://www.avsforum.com/threads/2022-samsung-4k-qn90b-neo-ql...

Här är en video från Classy Tech där de delar bildinställningar för firmware 1430 som många på forumet är nöjda med. Det är alltid bra att ha tillgång till sådana resurser och rekommendationer för att kunna få ut det bästa av TV-upplevelsen. Jag hoppas att videon och bildinställningarna kommer att vara till hjälp för dem som äger en QN95B-TV.

1. https://www.youtube.com/watch?v=TvDR9br8NmQ

2. https://www.youtube.com/watch?v=VDhKltMPAjs

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

Baseras på avsforumet från USA, den bästa firmwaren enligt min mening är 1310. 1420 är den sämsta, och 1430 är den senaste. Firmware före 14xx är de bästa.
Jag rekommenderar att titta på en video från en person vid namn Classy Tech på YouTube som har en video om kalibrering av Samsung QN90\95B firmware 1430. Jag ser också på det amerikanska forumet att när du spelar spel rekommenderas det att välja PC-läge när du spelar på Xbox eller PS5 eftersom du får bättre inputfördröjning, lokal dimning och spårning bland annat. HDR-spel är lite buggigt då HDR+10 försämrar bilden, och HDR-spel måste stängas av, så ändra ST2042 till +3 och skärpa till +10 varje gång du ska spela på grund av en bugg som inte har åtgärdats. De berömmer bilden i vanlig SDR-app och TV-tittande, men det finns lite för många buggar i HDR-spelläge.

Tack för en TLDR-variant på vad man ska titta på och vad man ska göra - uppskattas! Var inte sugen på att plöja sidor på sidor för att hitta vad jag anser som tillräcklig information.

Permalänk
Medlem

Så vilken firmware vill man ha?
1403, 1420 verkar ju ha issues och 1430 likaså.. några kommentarer nämnde 1445 men jag hittar inte mycket kring det och den listas inte på samsungs sida heller..

Är det 1211 man vill hoppas på ur boxen?

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Så vilken firmware vill man ha?
1403, 1420 verkar ju ha issues och 1430 likaså.. några kommentarer nämnde 1445 men jag hittar inte mycket kring det och den listas inte på samsungs sida heller..

Är det 1211 man vill hoppas på ur boxen?

1204 är illa och 1211 verkar vara värst av alla enligt tidigare postade videos i den här tråden. Så tidigare än 1204 antar jag att man vill ha.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

På Samsung-forumet och USA-forumet rapporteras det att firmwareversionerna 1420 och 1430 förmodligen är förinstallerade på TV-apparaterna vid leverans för närvarande, särskilt de som köpts i april och maj.

Permalänk
Skrivet av underkiller:

På Samsung-forumet och USA-forumet rapporteras det att firmwareversionerna 1420 och 1430 förmodligen är förinstallerade på TV-apparaterna vid leverans för närvarande, särskilt de som köpts i april och maj.

Okej, trist. Någon som listat ut vilken av de nyare firmware som är bäst/minst dålig? Ska man uppdatera till senaste i nuläget?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej, trist. Någon som listat ut vilken av de nyare firmware som är bäst/minst dålig? Ska man uppdatera till senaste i nuläget?

Firmwareversionerna före 14xx anses vara de bästa, men 1430 är också helt ok. Om du tittar på videorna jag länkade några inlägg upp och ser på den sista länken, går Classy Tech igenom några saker där angående firmware 1430.

Permalänk
Skrivet av underkiller:

Firmwareversionerna före 14xx anses vara de bästa, men 1430 är också helt ok. Om du tittar på videorna jag länkade några inlägg upp och ser på den sista länken, går Classy Tech igenom några saker där angående firmware 1430.

Tack, missade ditt inlägg!🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se ett A/B-test mellan dag-ett-firmwaren, dvs den som gick ut till recensenterna samt senaste firmwaren för just QN95B.
Hittade en som äger två identiska QD-OLED varianter som står bredvid varandra och den ena råkade han av misstag uppdatera till 1420. Ser man hans nyare videor så verkar det vara åtgärdat med senaste firmware om man kollar hans senare videor och kommentarsfältet. Så det verkar drabba flera modeller från samsung. Inte bara NEO QLED.

Oavsett vill jag veta att det är samma TV jag köper som den jag läst recensioner om.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade velat se ett A/B-test mellan dag-ett-firmwaren, dvs den som gick ut till recensenterna samt senaste firmwaren för just QN95B.
Hittade en som äger två identiska QD-OLED varianter som står bredvid varandra och den ena råkade han av misstag uppdatera till 1420. Ser man hans nyare videor så verkar det vara åtgärdat med senaste firmware om man kollar hans senare videor och kommentarsfältet. Så det verkar drabba flera modeller från samsung. Inte bara NEO QLED.

https://youtu.be/6721W597fMs

Oavsett vill jag veta att det är samma TV jag köper som den jag läst recensioner om.

TV apparaterna ovan är ju Samsung S95B, dvs ej QN95B

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Går dessa fortfarande att beställa? Tänker då på 75 tummaren. Har inte Benify, men kan skaffa sån där alumni. Gäller priset 10490kr även för alumni, eller bara benify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Går dessa fortfarande att beställa? Tänker då på 75 tummaren. Har inte Benify, men kan skaffa sån där alumni. Gäller priset 10490kr även för alumni, eller bara benify?

Slutsålt sedan rätt så länge och kommer tydligen inte tillbaka i lager innan kampanjen är slut enligt tidigare meddelanden här.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Slutsålt sedan rätt så länge och kommer tydligen inte tillbaka i lager innan kampanjen är slut enligt tidigare meddelanden här.

Skönt, då slipper jag vela om det är dags för ny tv eller inte

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

TV apparaterna ovan är ju Samsung S95B, dvs ej QN95B

Det är jag medveten om och det hade du förstått att jag var om du läste hela min kommentar.
Samma firmwareversionnummer verkar ha fuckat upp flertalet av Samsungs modeller men verkar också vara åtgärdade med senaste firmware.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag var nog garanterat bland de sista som lyckades beställa, strax efter midnatt 23/5. Direkt efter tog 75" slut i lager och sen försvann den helt från butiken. Blir spännande att se om man får den levererad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag var nog garanterat bland de sista som lyckades beställa, strax efter midnatt 23/5. Direkt efter tog 75" slut i lager och sen försvann den helt från butiken. Blir spännande att se om man får den levererad.

Håller tummarna för din skull! Har inte hört någon som fått sin order makulerad än så länge. Det har har bara gått 1 arbetsdag sedan beställning så i måndag nästa vecka borde det vara bättre insikt i leveranserna.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är jag medveten om och det hade du förstått att jag var om du läste hela min kommentar.
Samma firmwareversionnummer verkar ha fuckat upp flertalet av Samsungs modeller men verkar också vara åtgärdade med senaste firmware.

Ok 👍
Har dock svårt att tolka:
-"Oavsett vill jag veta att det är samma TV jag köper som den jag läst recensioner om."

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ok 👍
Har dock svårt att tolka:
-"Oavsett vill jag veta att det är samma TV jag köper som den jag läst recensioner om."

Ah okey. Lite otydligt. Tänkte på alla recensioner som alltid kommer ut vid släpp med första firmwaren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Beställde en 75" QN95B 22/5 runt 17:30

Någon som beställde runt samma tid som fått sin order godkänd? Står "beställning förbereds" för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggart:

Beställde en 75" QN95B 22/5 runt 17:30

Någon som beställde runt samma tid som fått sin order godkänd? Står "beställning förbereds" för mig

Jag tror alla kommer få sina ordrar godkända. Leveranserna kan dock dröja någon extra vecka.

Permalänk
Medlem

55" samt 75" Order lagd 22/5 17:55. Leverans bokad på fredag.

Permalänk
Medlem

Tacksam om alla ni andra i tråden också skriver ned när ni beställt, samt då ordern ska levereras. Håller på med ett Excel ark.