Testpilot: PNY Geforce RTX 4070 XLR8 – kompetent kylanordning i smalt format

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: PNY Geforce RTX 4070 XLR8 – kompetent kylanordning i smalt format

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar grafikkort från PNY, en pjäs som är stoltserar med RGB och en bra och platseffektiv kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Klappkass mjukvara" ??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Såja. Nu kan ni göra ett test med ett äldre system. Som mitt tex med en I7 7700k och se hur dess PCI-e lanes påverkar prestandan på just detta kortet tack.

Jag tipsade er om just detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Önskar det var MÅNGA flera kort i olika produktnivåer som bara var 2slots kort.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Lämpar sig väl för mindre datorbyggen

Förutsätter att detta specifikt syftar på att kortet "bara" tar 2 kortplatser, men det är ändå ett 30,5cm långt kort...

Om platsbristen bara handlar om höjd, oavsett om det beror på att faktiskt bygger i ett mindre chassi (på bara den ledden då) eller att man behöver sina andra kortplatser så är det väl bra så.

Men annars tänker jag ju snarare att mindre kort mer framstår som lämpade för mindre datorbyggen, typ https://www.pny.com/pny-geforce-rtx-4070-12gb-verto-dual-fan
Det är väl förmodligen mer av en kompromiss sett till kylprestanda, får man väl anta iaf. Det kunde iofs vara en intressant jämförelse...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Såja. Nu kan ni göra ett test med ett äldre system. Som mitt tex med en I7 7700k och se hur dess PCI-e lanes påverkar prestandan på just detta kortet tack.

Jag tipsade er om just detta.

Notera att det är testpilot som gjort detta testet.

Techpowerup testade hur det påverkade 3080 (alltså pcie-bandbredden), vilket är i princip samma prestanda som 4070 så borde gå att använda som substitut.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av xfade:

"Klappkass mjukvara" ??

Haha, kanske är ett lokalt uttryck?

Har alltid växt upp med att man kallar något för klappkasst när det är väldigt dåligt

Skrivet av evil penguin:

Förutsätter att detta specifikt syftar på att kortet "bara" tar 2 kortplatser, men det är ändå ett 30,5cm långt kort...

Om platsbristen bara handlar om höjd, oavsett om det beror på att faktiskt bygger i ett mindre chassi (på bara den ledden då) eller att man behöver sina andra kortplatser så är det väl bra så.

Men annars tänker jag ju snarare att mindre kort mer framstår som lämpade för mindre datorbyggen, typ https://www.pny.com/pny-geforce-rtx-4070-12gb-verto-dual-fan
Det är väl förmodligen mer av en kompromiss sett till kylprestanda, får man väl anta iaf. Det kunde iofs vara en intressant jämförelse...

Det är främst 2-slot-designen jag hade i åtanke.
Men även populära mITX-chassin som Ghost Loque och NZXT H1 sväljer detta grafikkort tack vare maxlängden om drygt 30 centimeter. Och det är med fullgod kylningsförmåga som annars kan förväntas i större chassin.

Sedan finns det såklart undantagsfall med väldigt nischade små mITX-lådor, då kan det krävas kortare kylanordningar eller rent av vattenblock för att lösa det vettigt.

Skrivet av SCORPIUS:

Såja. Nu kan ni göra ett test med ett äldre system. Som mitt tex med en I7 7700k och se hur dess PCI-e lanes påverkar prestandan på just detta kortet tack.

Skrivet av sKRUVARN:

Notera att det är testpilot som gjort detta testet.

Techpowerup testade hur det påverkade 3080 (alltså pcie-bandbredden), vilket är i princip samma prestanda som 4070 så borde gå att använda som substitut.
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pci-express-scaling/images/relative-performance_3840-2160.png

Tyvärr har jag inte utrustningen att testa detta i såpass stor utsträckning, och tror inte det hade rymts i just Testpilot-formatet även om jag hade enkelt kunna testa. Men turligt nog finns det andra behjälpliga medlemmar som är snabba på bollen och länkar in Techpowerup's test för det hela!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Varför slänga 1200:- extra på detta när det finns MSI 4070 Ventus 3x OC för 7790:- som också 2-slot?

Permalänk
Medlem

Trodde det var min gamla Gigabyte GTX 970 G1.

otroligt lik de gamla Windforce Kylarna

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför slänga 1200:- extra på detta när det finns MSI 4070 Ventus 3x OC för 7790:- som också 2-slot?

Bra fråga, det kortet är extremt tyst också med sina 28 dBA.

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4070-ventu...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"Klappkass mjukvara" ??

Knappast det vanligaste slanguttrycket men heller inte helt ovanligt.

Permalänk
Testpilot

Detta stycke är tillagt i artikeln:
"Uppdatering: Det har kommit till min kännedom att det finns fler versioner av Velocity X. Den version som är testad i denna artikel är äldre och för PNY:s Revel-serie, medan den anpassade Velocity X Verto för just Verto-serien kan laddas ned här. Denna version av mjukvaran bör fungera till att kontrollera allt från RGB till fläktstyrningen."

Jag lämnar dock kvar det ursprungliga som skrivits, jag anser det ha en viss relevans i slutändan. Det är smått förvirrande att PNY har fler versioner av sin mjukvara under samma namn, men för olika serier i sitt utbud. Detta hjälps inte av att hemsidan kan vara svårnavigerad och att det första som dyker upp på Google när man söker på "Velocity X" är just mjukvaran för Revel-serien, och inte för deras senaste Verto-serie (där då mjukvaran heter Velocity X Verto — alltså inte bara Velocity X).

Jag ber om ursäkt till eventuella läsare för detta, och jag hoppas PNY ser denna händelse som en form av positiv kritik. Det är ett enkelt misstag att begå, som säkerligen andra användare kan komma att råka ut för. Turligt nog är detta något som enkelt kan åtgärdas! Exempelvis att PNY lägger till länkar för rätt mjukvarunedladdning under respektive produkt — eller ännu bättre ändrar mjukvarans namn så det blir enklare att särskilja vad som tillhör vad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Över 9000 kr? Är det ett skämt? Varför ska man köpa detta när det finns RTX 4070 för under 8000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Över 9000 kr? Är det ett skämt? Varför ska man köpa detta när det finns RTX 4070 för under 8000 kr?

Varför ska man ens köpa ett 4070? Särskilt när det kostar så sinnessjukt mycket.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Varför ska man ens köpa ett 4070? Särskilt när det kostar så sinnessjukt mycket.

Det beror på vad man jämför med, om man jämför med att köpa ett NYTT 3080 idag för 9000kr så är ett 4070 för 8000kr en 'bra deal'. Samma med om man väljer mellan ett 4070 ti för 10k eller ett nytt 3080ti för 12k.
Sedan att priserna överlag är lite upptrissade är ju en annan femma.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Varför ska man ens köpa ett 4070? Särskilt när det kostar så sinnessjukt mycket.

Visst jag håller med men man undrar varför denna testpilot valde att recensera ett svindyrt 4070?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag längtar fortfarande efter vettiga mITX-kort i storleken 1.9<SLOT och max 175 mm långa.
Att de envisas bygga kort vars kylare är 3/7-delar utanför PCB:t är lite trist att se...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst jag håller med men man undrar varför denna testpilot valde att recensera ett svindyrt 4070?

Utan att vara säker så antar jag att han valde det för att PNY betalar för publiceringen och att Sweclockers sedan erbjudit honom/andra att testa. Är det inte så det fungerar ungefär? Valet hade i sådant fall varit att tacka nej och inte testa det som enda alternativ.

Permalänk
Medlem

Finn ett fel i prissättningen av xx70-korten:
GTX 970: 329 USD
GTX 1070: 379 USD
RTX 2070: 499 USD
RTX 3070: 499 USD
RTX 4070: 599 USD

(svar: priset kan knappast anses vara förankrat i verkligheten längre)

Gissar att försäljningssiffrorna av kortet kommer säga det samma.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Visst jag håller med men man undrar varför denna testpilot valde att recensera ett svindyrt 4070?

Skrivet av Tom76:

Utan att vara säker så antar jag att han valde det för att PNY betalar för publiceringen och att Sweclockers sedan erbjudit honom/andra att testa. Är det inte så det fungerar ungefär? Valet hade i sådant fall varit att tacka nej och inte testa det som enda alternativ.

Det är ungefär som Tom76 säger.

Vi Piloter blir tillfrågade att testa en produkt. Vi har sedan ett val att tacka ja, eller tacka nej. Det är inte som så att vi Piloter själva väljer och vrakar fritt från butikshyllorna. Vi kan även önska att testa en produkt, men det är utan garantier och är inte mer än en önskelista – en julklappslista Tomtefar Dimestam försöker uppfylla

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag längtar fortfarande efter vettiga mITX-kort i storleken 1.9<SLOT och max 175 mm långa.
Att de envisas bygga kort vars kylare är 3/7-delar utanför PCB:t är lite trist att se...

Spontant undrar jag om det går med 200 watt i effektuttag, att ha en sådan liten kylare alltså?

Det borde rimligen gå givet att laptops klarar det, men vill ju gärna inte ha ljudnivån av en laptop i min stationära.. eller en sådan exotisk lösning att priset skenar iväg till helt orimliga nivåer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yatagarasu:

Spontant undrar jag om det går med 200 watt i effektuttag, att ha en sådan liten kylare alltså?

Det borde rimligen gå givet att laptops klarar det, men vill ju gärna inte ha ljudnivån av en laptop i min stationära.. eller en sådan exotisk lösning att priset skenar iväg till helt orimliga nivåer.

Måste ju inte vara ett 4070-kort.
Jag har idag ett 1660 och tidigare kört RX 570 i Sub 18 cm längd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

"Sponsrad", ni bör kontakta utvecklaren för Raid Shadow Legends, de betalar flera hundra tusen för lite reklam
I övrigt en stor nypa salt över allt som är sponsrat innehåll oavsett var och vilket företag. Får ju inte trampa vissa på tårna

Alla korten presterar nästintill identiskt +/- 1%.
Förövrigt så behövs ju inte mer än 2 fläktar för 4070, ens för 4070ti egentligen då de går tyst och svalt även de. Korten drar mycket lite ström och är inga värmelement som 3000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Finn ett fel i prissättningen av xx70-korten:
GTX 970: 329 USD
GTX 1070: 379 USD
RTX 2070: 499 USD
RTX 3070: 499 USD
RTX 4070: 599 USD

(svar: priset kan knappast anses vara förankrat i verkligheten längre)

Gissar att försäljningssiffrorna av kortet kommer säga det samma.

GTX 670: 399 USD (2012)
GTX 770: 329 USD (ett 680 med bättre minneskontroller)

Med tanke på vad vi fakturerar idag per timme jämfört med 2012 så känns prisutvecklingen på xx70 korten inte så långt borta..

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Varför slänga 1200:- extra på detta när det finns MSI 4070 Ventus 3x OC för 7790:- som också 2-slot?

7549 kr för ett Palit på Webbis. Dock sämre kylning, men kortet drar inte många watt heller. Ser ut att vara 2 slott på bilderna?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Notera att det är testpilot som gjort detta testet.

Techpowerup testade hur det påverkade 3080 (alltså pcie-bandbredden), vilket är i princip samma prestanda som 4070 så borde gå att använda som substitut.
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-pci-express-scaling/images/relative-performance_3840-2160.png

Hur ser det ut för en i7 8700K?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Över 9000 kr? Är det ett skämt? Varför ska man köpa detta när det finns RTX 4070 för under 8000 kr?

Kan ju vara ett alternativ för de som vill ha ett tunt kort som inte drar så mycket, de flesta billiga kort tar mer än 2 slot och många verkar även längre än 30cm. Själv önskar jag 1-slotskort egentligen men det lär vara önsketänkande eller behöva vattenkylning