Snabbtest: Intel Arc Alchemist får revansch med nya drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Intel Arc Alchemist får revansch med nya drivrutiner

Sedan lanseringen hösten 2022 har drivrutinerna till Intels grafikkort fått ett gäng uppdateringar. SweClockers tar en titt på hur mycket som har förändrats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel kommer med ett kraftfullt grafikkort i framtiden. Går gärna över till Intel då jag föredrar deras cpuer!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Battlemage blir intressant (om det någonsin släpps). Trevligt att mjukvaran mognar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja det var ju inte så revolutionerande som man har kunnat få uppfattningen om. (Har inte forskat, mer den generella känslan när man läst på forum osv)

Men det är ju schysst att de kunnat få ordning på drivrutinerna så att det i alla fall går att använda korten.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja det var ju inte så revolutionerande som man har kunnat få uppfattningen om. (Har inte forskat, mer den generella känslan när man läst på forum osv)

Men det är ju schysst att de kunnat få ordning på drivrutinerna så att det i alla fall går att använda korten.

Att spel funkar och inte kraschar syns inte särskilt bra på grafer men har en oerhörd inverkan på de som lever med korten dagligen. Gissningsvis är det där krutet legat i alla fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att resultatet sticker ut. Grymt stort lyft i prestanda med tanke på den korta tiden som är mellan släppen på drivrutinerna. Serien är relativt ny så vi kan troligen räkna med att intel hittar mer prestanda än Nvidia och AMD kommande år på befintliga kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Sämre resultat i 1440 i vissa titlar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olga32:

Ja det var ju inte så revolutionerande som man har kunnat få uppfattningen om. (Har inte forskat, mer den generella känslan när man läst på forum osv)

Men det är ju schysst att de kunnat få ordning på drivrutinerna så att det i alla fall går att använda korten.

Någon drivare gav ju upplyft i 1% lows med typ uppemit 50%

Permalänk
Medlem

Jag själv börjar undra var nästa generation, Battlemage, har tagit vägen. Har ett litet minne av att före Intel släppte Arc korten så var planen en ny generation varje år, men det har varit väldigt tyst om Battlemage. Jag tycker det börjar bli dags att få höra något nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag själv börjar undra var nästa generation, Battlemage, har tagit vägen. Har ett litet minne av att före Intel släppte Arc korten så var planen en ny generation varje år, men det har varit väldigt tyst om Battlemage. Jag tycker det börjar bli dags att få höra något nu.

Finns lite info här, kommer ursprungligen från Moore's law is dead ca en vecka gammal nyhet

https://www.notebookcheck.net/New-leak-reveals-possible-launch-for-Intel-s-Arc-Battlemage-GPUs-by-2024-but-performance-could-be-significantly-nerfed.732612.0.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Finns lite info här, kommer ursprungligen från Moore's law is dead ca en vecka gammal nyhet

Det mesta från Moore's law is dead kommer ursprungligen från Moore's law is dead. Dvs. han hittar på och får rätt ibland, lite hårdvaruvärldens svar på kvacksalvare.

Permalänk
Medlem

Blir glad att höra hur dom börjar få rätt på sin mjukvara överlag.
Den var ju helt oförsvarbart dålig när korten släpptes.

Funkar alla inställningar i mjukvaran till drivrutinerna nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ännu mer intressant hade det varit att se om nvidia o AMD har utvecklats något under samma tid som en jämförelse?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Kul att ni körde en ny vända med korten!

Permalänk
Medlem

Haha, viss skiljer det beroende på spel, men detta är ju typ inom felmarginalen

Folk pratar om ’fine wine’ även för Intel och allt blir bättre med mjukvaran… tydligen inte så generella förbättringar alltså

Får se om en generation eller två, men detta var verkligen inte imponerande

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Snusfri

När Inet sålde A750 för 2490:- var det den absolut bästa dealen för ett 1080p kort (även 1440p i vissa titlar).

Jag är lite av en "Nvidia-fanboy", många andra här är "AMD", men att faktiskt se dessa lyft från start för Intel ARC (gällandes prestanda, stabilitet och funktionalitet) är imponerande och väldigt bra.

Oavsett om man är team Green eller Red så gynnar en 3'e aktör på marknaden alla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Testa spel med olika kort där spelen kör mot standarder. Alltså drivrutiner som inte fått handpåläggning från kretstillverkarens mjukvarusida utan helt körs mot standarddefinitioner.
Använd drivrutiner som släpptes innan spelet så att inte intel/nvidia/amd kan fixa resultatet i drivrutinen.

Tvinga spelutvecklarna att skriva fungerande kod och låt de inte förlita sig på att grafikkortstillverkaren rättar till deras eget slarv med undantag.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inget stöd för VR?

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas det fortsätter i rätt riktning. En tredje aktör är inte alls fel. Om nästa generation prissätts likadant och prestandan ökar kan det vara ett alternativ, helt klart.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Då jag själv sitter med ett A770 16GB och upplevt det väldigt smärtfritt med senaste drivrutinerna så är det framförallt stabiliteten som gör en glad.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja det var ju inte så revolutionerande som man har kunnat få uppfattningen om. (Har inte forskat, mer den generella känslan när man läst på forum osv)

Men det är ju schysst att de kunnat få ordning på drivrutinerna så att det i alla fall går att använda korten.

Största skillnaderna har varit i spel som knappt gick att spela förr. Även stora fixar på 1% low i många spel.

Eftersom att flesta/alla spel i Swecs tester används av många andra för tester så var det nog en del spel Intel fokuserade på att fixa först.

CSGO är ju ett stort spel som gick från inte spelbart till bra prestanda genom en uppdatering

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kanon, har väntat på det här testet, synd att ni inte även testade överklockning, nu när drivrutinerna tillåter fläktstyrning.
Bra med uppdaterade siffror för A770 så att det kan jämföras med 4060Ti 16GB i en 16GB VRAM-batalj?

Skrivet av THB:

När Inet sålde A750 för 2490:- var det den absolut bästa dealen för ett 1080p kort (även 1440p i vissa titlar).

Jag är lite av en "Nvidia-fanboy", många andra här är "AMD", men att faktiskt se dessa lyft från start för Intel ARC (gällandes prestanda, stabilitet och funktionalitet) är imponerande och väldigt bra.

Oavsett om man är team Green eller Red så gynnar en 3'e aktör på marknaden alla.

Inet hade 20st A750 för 1999:- den 17:e Maj och jag var en av dom lyckliga som lyckades haffa ett på dom 5 minuter som dom fanns kvar. Det passar min dator som handen i handsken, med 16 banor på PCIE 3.0 men ReBar funktionalitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ännu mer intressant hade det varit att se om nvidia o AMD har utvecklats något under samma tid som en jämförelse?

Glöm det, välkommen till (ahem) Intelclockers

Resultaten var väl i alla fall inte så upphetsande. Men det låter som att spelupplevelsen i övrigt ta sig bättre vilket kanske är viktigare än att vinna nån enstaka fps.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk

Nån som har koll på hur Arc-korten fungerar i äldre spel? Enda nya jag spelar är Elden Ring, annars är det 2018 eller äldre, Bethesda- och FromSoftware-spel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Nån som har koll på hur Arc-korten fungerar i äldre spel? Enda nya jag spelar är Elden Ring, annars är det 2018 eller äldre, Bethesda- och FromSoftware-spel.

Hur gammalt är gammalt?
CS:GO fungerar utmärkt nu, men hade lite låga 1% low innan 4502 drivrutinen. 170FPS istf 70FPS 1% low. (Edit: i 1440p)
Jag har inte upplevt några problem i Europa Universalis 4 heller.
En del äldre spel som bråkar går att lösa med DXVK (directX to Vulcan) sägs det men jag har inte provat själv, allt jag kastat på kortet har funkat, jag har dock bara testat en handfull eller 2 med spel.
Jag såg att det fanns en ny beta 4575 igår

Citat:

Gaming Support

Exoprimal
Jagged Alliance 3

Game performance improvements

League of Legends (DX11)
Up to 6% uplift at 1080p with Very High preset
Up to 10% uplift at 1440p with Very High preset

Fixed

Intel Arc Graphics Products:
Halo Infinite (DX12) may experience application freeze or crash after loading to game menu.
Streaming Dota 2 (DX11) using XSplit Broadcaster may exhibit corruption in Game Capture mode.

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Datavetare

Som jag förstått det har Arc-seriens största akilleshäl varit prestanda i titlar som kör DX11 och tidigare samt OpenGL, DX12 och Vulkan fungerade OK redan från start.

Ser bara en DX11 titel i detta test, där är förbättringarna rätt stora, ~40 % högre prestanda i nya drivers om man använder ett "prestandaindex" baserad på geometrisk medelvärde av förbättring av genomsnittlig och lägsta FPS (den senare ökar mer)

Klicka för mer information
Visa mer

Arc är en typisk 1.0 produkt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Hoppas Intel kommer med ett kraftfullt grafikkort i framtiden. Går gärna över till Intel då jag föredrar deras cpuer!

Battlemage kommer få ett entusiastkort med dubbelt så många Xe-kärnor, och då rör det sig dessutom om Xe2, som ska vara förbättrad på alla sätt och vis. Kan bli ett mycket lovande kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

>2 poäng högre prestandaindex
>"revansch"

Permalänk
Medlem

Well deras intel-compute-runtime fungerar väl än med OpenCL på fedora med Darktable. Dvs gpu används en del och snabbar på vissa moment märkbart, när sådana moment inte pågår men Darktable kör arbetar inte A750 nåt.

Jag drar mig till minnes vad Michael på Phoronix skrev om intel-compute-runtimes stabilitet jmf med AMDs rocm. Har redan haft vissa problem med rocm-opencl på fedora (men är tacksam att det är så enkelt att installera stöd för OpenCL för AMD), som åtgärdats, det nyliga problemet är att när DT startat och en OpenCL-operation startat så fastnar grafikkortet på något och arbetar konstant.

Sensors säger "PPT: 99.00 W (cap = 257.00 W)" och gpu junction temp arbetar sig mot max på en minut och stannar där. radeontop säger

Jag vet inte om det är AMDs rocm, Darktable, Fedora eller något annat men samma Darktable-ver på samma Fedora-ver och variant har inte detta problem med intel-compute-runtime och A750.

Summarum: Jag gillar hur INTC arbetar med drivrutiner för DG2

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)