Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har kört litegrann och jag tycker spelet är väldigt svårt, direkt från start.
Jag har precis stött på "rövarna" i akt 1, de är tre/fyra stycken i en gammal ruin. Jag är lvl 2 och vi är 5 i teamet.
Shadow tjejen var den enda som överlevde efter tredje försöket. Tycker det är riktigt svårt, men jag har aldrig spelat liknande spel innan. Det närmaste är väl Final Fantasy 7 som var turordnings baserat.

det är lite svårt i början, men när du lär dig spells, att du måste använda höga höjder, potions, använd miljön till din fördel tänk utanför boxen , du kan använda en falska med olja, sen skjuta en eldboll så börjar det brinna, sådant roligt blir riktigt tillfredställande när man kommer in i det.

Var samma för mig i början var det supersvårt, men man lär sig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

haha tänkte testa det faktiskt men fy fean det verkar skitsvårt, typ Paladin eller Druid, Cleric? någon char som har mkt self heal

Såg en build igår med 1 lvl cleric, 1 lvl något jag inte minns, och 10 levlar wizard där man blir helt osårbar och fienderna tar skada av att vara nära dig och ännu mer om de attackerar dig. de två första klasserna var dels för att kunna köra heavy armor och få någon särskild spell, sen resten i wizard för allt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Såg en build igår med 1 lvl cleric, 1 lvl något jag inte minns, och 10 levlar wizard där man blir helt osårbar och fienderna tar skada av att vara nära dig och ännu mer om de attackerar dig. de två första klasserna var dels för att kunna köra heavy armor och få någon särskild spell, sen resten i wizard för allt annat.

Det blir något att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det blir något att testa!

https://youtu.be/dbLp8K6Nr8Q
Där har du den 😀👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Vad kör ni för inställningar för HDR?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Alltså jag tar mig så sakta fram för jag kollar i varenda låda, bokhög med mera och plockar med mig allt.
Hoarder's Gate 3....

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Om det inte var turn based så skulle jag antagligen spela det. vet inte men alla dessa vänta på min tur spel har aldrig riktigt kännats som något kul.

Har du spelat något bra turn-based spel förut?
Jag gillade inte heller sådana spel (fast jag knappt spelat några).
Men efter ett seriöst försök med Divinity 2 så blev det ett av mina favoritspel. Har nog spelat igenom det tre gånger.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Verkar vara svårt att få ut någon ny patch efter den dom fick dra tillbaka.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Sjukt vad vissa händelser om man gör ett visst val kan ställa till det. Hade spelat typ 5 timmar efter ett "felaktigt" val och kom tillslut fram till att det kanske inte var så smart och körde om... Men det är väl lite charmen med det också, går ju att forsätta ändå men man kan ju missa så mycket content.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Sjukt vad vissa händelser om man gör ett visst val kan ställa till det. Hade spelat typ 5 timmar efter ett "felaktigt" val och kom tillslut fram till att det kanske inte var så smart och körde om... Men det är väl lite charmen med det också, går ju att forsätta ändå men man kan ju missa så mycket content.

Det är ju en del av poängen. Du kommer att missa content vad du än gör för val, liksom i verkliga livet. Val har konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Verkar vara svårt att få ut någon ny patch efter den dom fick dra tillbaka.

Hotfix 4 är korrigerad och utskickad igen.
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/36429023...

Enligt Larian skulle nästa uppdatering vara "patch 1" och innehålla många fixar och ändringar, den tar väl lite längre tid.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Hotfix 4 är korrigerad och utskickad igen.
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/36429023...

Enligt Larian skulle nästa uppdatering vara "patch 1" och innehålla många fixar och ändringar, den tar väl lite längre tid.

Jaha jag som missuppfattat. Tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats få Mintara som companion? måste nog köra en gång till och få med henne

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Hej

Råkade ta en "long rest" vid helt fel tillfälle verkar det som.

I Grymforge närmare bestämt. Efter min "long rest" var alla NPC'er borta och Nere var död. Dog av en ras tydligen. Tänkte att det var en bug men en Googling verkar indikera att så inte är fallet. Jag vet inte, men efter några ensamma timmar av utforskande startade jag om från en save innan jag ens kom dit. Blev lite roligare när det inte var helt öde och man hade någon att interagera med.

Dold text

M

Permalänk
Skrivet av Oortcloud:

Hej

Råkade ta en "long rest" vid helt fel tillfälle verkar det som.

I Grymforge närmare bestämt. Efter min "long rest" var alla NPC'er borta och Nere var död. Dog av en ras tydligen. Tänkte att det var en bug men en Googling verkar indikera att så inte är fallet. Jag vet inte, men efter några ensamma timmar av utforskande startade jag om från en save innan jag ens kom dit. Blev lite roligare när det inte var helt öde och man hade någon att interagera med.

Dold text

M

Ja så är det. Spränger du inte raset så dör samtliga där inne av typ syrebrist.

Dold text
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Synd att spelet har top down view. Larian borde lägga in möjligheten att kunna spela i third person. För min del är ett spel mycket mer immersive i third eller first person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Synd att spelet har top down view. Larian borde lägga in möjligheten att kunna spela i third person. För min del är ett spel mycket mer immersive i third eller first person.

du kan ju zooma in blir precis som 3-rd person.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du kan ju zooma in blir precis som 3-rd person.

Det visste jag inte, jag trodde man var tvungen att modda spelet för det.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Synd att spelet har top down view. Larian borde lägga in möjligheten att kunna spela i third person. För min del är ett spel mycket mer immersive i third eller first person.

Prova handkontroll .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Någon som hittat vart man kan hitta "approval" på sina följeslagare när man spelar med kontroll? Fick syn på approval när jag pillade i mitt inventory med musen. Såg dom ändrade fast travel till Y nu istället för R3 i patchen.

Är i act 2 nu och spelet har blivit klart sämre. Hoppas det blir bättre.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har nån märkt sämre framerate i spelet? Kom till Act 2 nyligen. Betydligt sämre bilduppdatering. Eller beror det på den nya uppdateringen?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som hittat vart man kan hitta "approval" på sina följeslagare när man spelar med kontroll? Fick syn på approval när jag pillade i mitt inventory med musen. Såg dom ändrade fast travel till Y nu istället för R3 i patchen.

Är i act 2 nu och spelet har blivit klart sämre. Hoppas det blir bättre.

Vet bara att man kan välja "Examine" när man högerklickar på en party member, och då visas approval längst ner som en mätare.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Karlach förlorade sin superbra yxa tack vare en bugg.

Under trials of Shar när man möter sig själv, gjorde min skugg-warrior en disarm på Karlach och +2 great axe försvann. Fanns inte i inventory på någon spelare, och gick inte att hitta någonstans i området. Normalt brukar de hamna på marken. Ugh...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av rvnlrd:

Skulle inte säga att det var ospelbart för mig, men hade också mycket stutters i act 3 (främst ute i Lower City, färre problem inne i dungeons) med 4080 + 7800x3d. Lyckades inte heller hitta några inställningar som löste detta. Som du säger verkade det inte spela roll om jag sänkte till Low/Medium.

Spelade klart spelet häromdagen iaf och överlag var det mycket bra. Hade önskat att act 3 fick samma kärlek som act 1 dock.

Patch 2 släppt nu med performance improvements. Testade lite snabbt att springa omkring i act 3 (5 minuter eller så bara) och upplevde inte alls samma microstutters nu som innan. DX11, 4080, 7800x3d, 4K, DLAA.

Citat:

PERFORMANCE AND OPTIMISATION
Improved performance and made optimisations across the game.
Improved CPU load.
Made performance improvements related to controller movement.
Made optimisations for when moving around the world on controller.
Moved surface texture and decal creation to worker threads.
Moved loading shroud textures to worker threads.
When AI can use a nearby AI hint, limit AI flooding.
Improved minimap performance.
Optimised the controller map by removing some duplicate items.
Reduced the size of savegames.
Made changes to make loading savegames made in older patch versions significantly faster. These changes will continue to make loading old savegames speedier in any patches and hotfixes to come.
Removed some unnecessary calls for the hotbar to update to improve on stuttering.
Slightly delayed when tooltips pop up when hovering over things like actions, items, and spells. This prevents the game from unnecessarily loading and unloading tooltips. The delay is now set to 200 milliseconds. Still reactive, more performant.
Made optimisations for selectable elements on controller.
Removed an irrelevant sound analytics event for optimisation.
Fixed a memory leak when opening the inventory with a controller connected.
Fixed a memory leak when streaming textures.
Wrote velocity vectors to help with overall visual quality (e.g. when using TAA, to reducing visual aliasing).

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Kan inte prata med NPC eller party längre..

Läst andra som har samma problem. Huvudkaraktären kan hwlt plötsligt inte längre prata med någon anna, varken andra i lägret eller NPCs. Kan använda annan i gruppen att prata med Npc, men kan inte föra vissa uppdrag framåt pga den buggen. Npgon som har samma/ liknande där patch 2 hjälpt? Gjorde inte det för mig i alla fall..

Permalänk
Medlem

Är det i princip bara starta om från save om Gale blir down i combat?

Körde första encounter med han i gänget. Blev down och sedan när vunnit så hade han ihjäl alla i party. Kul...

Hur hanterar man honom? Kan man få bort hans area effect grej?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kan man få bort hans area effect grej?

Mja.. Jo och typ nej - vill inte utveckla mer än så. Låt honom inte dö helt bara så smäller det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foff:

Läst andra som har samma problem. Huvudkaraktären kan hwlt plötsligt inte längre prata med någon anna, varken andra i lägret eller NPCs. Kan använda annan i gruppen att prata med Npc, men kan inte föra vissa uppdrag framåt pga den buggen. Npgon som har samma/ liknande där patch 2 hjälpt? Gjorde inte det för mig i alla fall..

Fick så en gång men löste det med save och load.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Mja.. Jo och typ nej - vill inte utveckla mer än så. Låt honom inte dö helt bara så smäller det inte.

Okej. Men spelet nämnde något om saving throws. Jag trodde det skulle komma på gales tur men det gjorde det inte. Något som man måste göra själv eller är det något jag missförstått?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Okej. Men spelet nämnde något om saving throws. Jag trodde det skulle komma på gales tur men det gjorde det inte. Något som man måste göra själv eller är det något jag missförstått?

Death Saving Throw är en dice som rullar varje turn de är down, det är ett "race" först till 3, når man 3 fails så dör man, 3 success så stabiliseras man, finns även abilities och liknande som kan stabilisera folk. Du ser ett UI element ovanför de när de är downed som visar det (dock tyckte jag det var rätt svårt att läsa det ui elementet personligen)

Om man healar de eller räddar de med help action så försvinner alla rollsen, om de tar damage när de är nere så addas fail rolls till deras saves automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |