Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Death Saving Throw är en dice som rullar varje turn de är down, det är ett "race" först till 3, når man 3 fails så dör man, 3 success så stabiliseras man, finns även abilities och liknande som kan stabilisera folk. Du ser ett UI element ovanför de när de är downed som visar det (dock tyckte jag det var rätt svårt att läsa det ui elementet personligen)

Om man healar de eller räddar de med help action så försvinner alla rollsen, om de tar damage när de är nere så addas fail rolls till deras saves automatiskt.

Är det något som är automatiskt i bakgrunden? Jag såg ikonen man fattade inget av vad jag såg.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är det något som är automatiskt i bakgrunden?

Du kan se vad som händer, men du hanterar det inte "för hand" i BG3.
Antar att det är något sådant du avsåg?

Skrivet av Implor:

Jag såg ikonen man fattade inget av vad jag såg.

Se t.ex. https://bg3.wiki/wiki/Death_Saving_Throw

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga?! Jag är född -75 och tillhör den första generationen av gamers. Jag har upplevt originalet av Super Mario, ice climber, Zelda, Final Fantasy VII, MGS serien, GTA 1, Doom och mycket annat. Att hitta ett spel i min ålder som slår FFVII och MGS trodde jag inte var möjligt. Förräns nu. Helt ärligt, BG3 slår alla dessa klassiker. Vilket fantastiskt spel asså.

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Vad ska man säga?! Jag är född -75 och tillhör den första generationen av gamers. Jag har upplevt originalet av Super Mario, ice climber, Zelda, Final Fantasy VII, MGS serien, GTA 1, Doom och mycket annat. Att hitta ett spel i min ålder som slår FFVII och MGS trodde jag inte var möjligt. Förräns nu. Helt ärligt, BG3 slår alla dessa klassiker. Vilket fantastiskt spel asså.

Håller med. Jag är född-71 och jag var tveksam först för jag fastnade aldrig i BG2 när det begav sig. Kollade några gameplay klipp och köpte det ändå. Nu är jag fast. Har nog 100h spelande hittils. Sömn ligger på ett minimum.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Vad ska man säga?! Jag är född -75 och tillhör den första generationen av gamers. Jag har upplevt originalet av Super Mario, ice climber, Zelda, Final Fantasy VII, MGS serien, GTA 1, Doom och mycket annat. Att hitta ett spel i min ålder som slår FFVII och MGS trodde jag inte var möjligt. Förräns nu. Helt ärligt, BG3 slår alla dessa klassiker. Vilket fantastiskt spel asså.

Skrivet av Oortcloud:

Håller med. Jag är född-71 och jag var tveksam först för jag fastnade aldrig i BG2 när det begav sig. Kollade några gameplay klipp och köpte det ändå. Nu är jag fast. Har nog 100h spelande hittils. Sömn ligger på ett minimum.

M

Så otroligt enig. 76-a här och den spelglädjen jag får av bg3 var det länge sedan jag kände. Vill bara spela och utforska mer och mer och mer!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Launchparty-videon som släpptes inför PS5-releasen var ju rätt kul.
Förväntade mig inte en 20 år gammal referens (badgers badgers badgers) ifrån något relaterat till en spelrelease 2023.

Gillar f.a. att röstskådisarna till Astarion/Gale/Shadowheart/Karlach är med och gör rösterna till sina tecknade diton.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Launchparty-videon som släpptes inför PS5-releasen var ju rätt kul.
Förväntade mig inte en 20 år gammal referens (badgers badgers badgers) ifrån något relaterat till en spelrelease 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=2p-5RXAitTI

Gillar f.a. att röstskådisarna till Astarion/Gale/Shadowheart/Karlach är med och gör rösterna till sina tecknade diton.

Det var 20 år sedan ganska nyligen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Karlach förlorade sin superbra yxa tack vare en bugg.

Under trials of Shar när man möter sig själv, gjorde min skugg-warrior en disarm på Karlach och +2 great axe försvann. Fanns inte i inventory på någon spelare, och gick inte att hitta någonstans i området. Normalt brukar de hamna på marken. Ugh...

Dold text

Samma hände mig också här om dagen (på samma plats). Lae'zel´s tvåhandssvärd försvann. Irriterande att behöva göra om samma fight.

Gjorde det enkelt för mig andra gången. Jag startade utmaningen helt obeväpnad och utan rustning och det visade sig att skuggorna också saknade vapen och rustning då. Beväpnade mig igen innan jag initierade fighten, på så vis hann jag oskadliggöra Lae'zel innan hennes skugga hann avväpna någon.

Dold text
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har spelat 50+ timmar, otroligt bra spel. Som gammal BG-fantast trodde jag inte det skulle bli lika bra som de första spelen men jag hade helt fel
Har inte stött på så många buggar till nyligen. Under en viss fight i Act 2 när jag öppnar Shadowhearts inventory så kraschar spelet hårt.

Githyanki ambush vid bron, rätt brutala motståndare där.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av attle:

Har spelat 50+ timmar, otroligt bra spel. Som gammal BG-fantast trodde jag inte det skulle bli lika bra som de första spelen men jag hade helt fel
Har inte stött på så många buggar till nyligen. Under en viss fight i Act 2 när jag öppnar Shadowhearts inventory så kraschar spelet hårt.

Githyanki ambush vid bron, rätt brutala motståndare där.

Dold text

En liten utmaning. .

Githyanki ambush: Stjäl svärdet med 'command', helt klart värt det. Svärdet du får räcker långt in i act 3

Dold text
Permalänk
Medlem

Ååh. Har kollat så många videos. Börjar bli klar med starfield nu och är baldurs gate 3 sugen!

Kan de bara ta och släppa det till xbox snart? 😅

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MinscS2:

Gillar f.a. att röstskådisarna till Astarion/Gale/Shadowheart/Karlach är med och gör rösterna till sina tecknade diton.

De är även med i en D&D-kampanj som High Rollers fick chansen att leda. Finns på Twitch, men säkert på Youtube också:
https://www.twitch.tv/videos/1932308140

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Börjar närma mig slutet på min första genomspelning. Är så sjukt vad det här spelet är roligt och välgjort, märks att det är mycket tanke och kärlek från teamet.

Jag bestämde mig också tidigt att aldrig någonsin ladda om en tidigare save i annat fall än att jag dör, det gör att varje val och varje dice check blir lite svettigare och nervösare. Jag har lyckats göra massiva fuckups i alla tre akterna som jag ångrar bittert men ser hellre vart misstagen kommer leda mig än att göra om. Nästa gång jag kör får jag helt enkelt försöka fixa mina misstag och se vad som händer då.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De är även med i en D&D-kampanj som High Rollers fick chansen att leda. Finns på Twitch, men säkert på Youtube också:
https://www.twitch.tv/videos/1932308140

Trillade in på exakt detta på Youtube igår kväll som av en händelse. Antagligen pga att jag tittat en del på Critical Role och intervjuer av BG3 casten.
Roligt att titta på D&D faktiskt, men det kräver löjligt mycket tid. Sällan man har möjlighet att sitta 3-4 timmar för att se ett helt avsnitt tyvärr.

https://youtu.be/jeJKnofNBNs?si=_pGc6pLuK5RJ0w3Z

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har precis klarar min första genomgång, klockan stannat på 184 timmar,då har jag 3 andra saves igång. Spelade Dark Urge, vilken upplevelse alltså. Nu ska det spelas igen från början och med helt annan inriktning.
Ska inte ladda om inför rolls lika mycket som jag gjorde på första genomköraren. Får bli vad det blir nu.
Fantastiskt spel, helt otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är det någon som lyckats få Mintara som companion? måste nog köra en gång till och få med henne

Om du berättar var druiderna håller till och hjälper henne att döda henne tillsammans med alla goblins så kommer du kunna få henne som companion lite senare i spelet under Akt 2

Dold text
Permalänk

Blev färdig med min första genomspelning idag, som landade på knappt 200 timmar. Tog sin lilla tid, eftersom jag har för vana att genomsöka allt jag ser och plocka upp allt som är användbart och någorlunda värdefullt. Mot slutet hade jag så mycket förnödenheter att jag kunde öppna en ICA Maxi-butik och mer guld än i Von Ankas pengabinge (nåja). Använde alkemin blott en gång under alla dessa timmar, för att sno ihop en Hag’s Bane-potion (som jag ändå inte använde), trots att jag hade påsar med hundratals ingredienser till mitt förfogande. Varför tillverka potions när man ändå kan köpa dem?

BG III är nog det bästa jag spelat under det här årtiondet, men det tappade tyvärr en del mot slutet, tycker jag. Akt 3, som borde varit höjdpunkten, kändes mest som en massa ”busy work”, med ett par inte alltför inspirerande uppdrag (ränna kors och tvärs över staden för att leta likdelar efter en styckmördad clown, exempelvis). Aktens antagonister, Gortash och Orin, som under spelets gång utmålats som skräckinjagande, närmast oövervinnerliga individer, visade sig i själva verket bara vara glorifierade slagpåsar. Den stora slutstriden, som jag genomled tidigare under dagen, var verkligen ingen höjdare heller. Slutet likaså lämnade en del att önska, det verkade väldigt hafsigt och framstressat.

Upplevde inga nämnvärda prestandaproblem förutom en del stutter i tredje akten. Tycker att den understundom retarderade AI:n i spelet störde mer. Hur f-n lyckas man rädda alla de fullkomligt självmordsbenägna gnomerna på det nedre planet i fabriken där Gortashs robotar tillverkas, t ex? Det är ju liksom omöjligt! Fick ut två stycken genom att applicera ”Feign Death” på dem - och det var ren och skär tur.

Men detta smolk till trots är det ändå ett fantastiskt spel, som bara lär bli bättre med tiden. Kommer att spela om det igen om ca ett år eller två, när fler patchar släppts, och hoppas då på en ännu förträffligare upplevelse.

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Om du berättar var druiderna håller till och hjälper henne att döda henne tillsammans med alla goblins så kommer du kunna få henne som companion lite senare i spelet under Akt 2

Dold text

Du kan även strunta i att hjälpa druiderna eller kulten.

På så vis kan du ha Karlach och Wyll i ditt party när du går vidare till akt 2 (De lämnar om du deltar i attacken). Du kommer att hitta Minthara i Moonrise Towers och kan rekrytera henne där. Karlachs kompanjons-quest kommer dock att fastna då smeden Dammon dör när Minthara anfaller druiderna, vilket innebär att hon är dödsdömd då det inte finns någon annan som kan fixa hennes hjärta.

Dold text
Permalänk
Medlem

Och där blev jag klar, strax över 105 timmar tog det. Riktigt bra spel, värdig uppföljare till BG1 och BG2 som sätter ribban högt för framtida spelsläpp inom samma genre (och andra).

Min enda kritik är att det bygger på DnD 5.0 (men det är inte spelets fel) och att Act 3 kändes ganska opolerad jämfört med Act 1 och 2: Slutet kändes ganska plötsligt och hade velat se en större epilog om vad som hände/händer med vissa NPC:er och kompanjoner man träffat under spelets gång än det man fick.
Tycker dessutom inte riktigt om hur Larian behandlade vissa "tidigare" kompanjoner:

Jaheira passade in helt okej som en inkörsport till Harpers och hon kändes väl etablerad i storyn.
Minsc va mer eller mindre fanservice. Kul för oss som gillar honom men inget som egentligen behövdes.

Viconia och Sarevok slaktade Larian däremot totalt. Deras karaktärer kändes väldigt missförstådda och intvingade i storyn. Hade föredragit att dessa förblev legender som inte var en del av spelet. För oss som lyckades alignment-ändra dessa två från onda till "goda" i BG2 var deras beteende i BG3 mest sorgligt.

Dold text

Hade det inte varit för Zelda: TotK så hade BG3 blivit Game of the Year för mig. Nu får det nöja sig med en (respektabel) andraplats.

Kommer antagligen börja en andra genomspelning inom kort, finns mycket jag fortfarande vill testa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jaheira passade in helt okej som en inkörsport till Harpers och hon kändes väl etablerad i storyn.
Minsc va mer eller mindre fanservice. Kul för oss som gillar honom men inget som egentligen behövdes.

Viconia och Sarevok slaktade Larian däremot totalt. Deras karaktärer kändes väldigt missförstådda och intvingade i storyn. Hade föredragit att dessa förblev legender som inte var en del av spelet. För oss som lyckades alignment-ändra dessa två från onda till "goda" i BG2 var deras beteende i BG3 mest sorgligt.

Dold text

Håller helt med angående V och S. Jag minns dem som ganska komplexa figurer i de gamla spelen. De förtjänar bättre än att reduceras till generiska datorspelsbossar.

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Alltså är det bara jag som tycker denna är helt episk?

Aldrig varit med om att en boss är med och sjunger i sin egna bossfight

Dold text
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Alltså är det bara jag som tycker denna är helt episk?

Aldrig varit med om att en boss är med och sjunger i sin egna bossfight

Dold text

https://youtu.be/xMo7ugWudCA?si=gmD4s3pd1E9eYBax

Hur episkt som helst ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Alltså är det bara jag som tycker denna är helt episk?

Aldrig varit med om att en boss är med och sjunger i sin egna bossfight

Dold text

https://youtu.be/xMo7ugWudCA?si=gmD4s3pd1E9eYBax

100%. Gillar denna reaktionen på musiken. Känns väldigt genuin. https://www.youtube.com/shorts/GU-o0kmxw4c

Permalänk
Medlem

Under den andra genomspelningen så upptäcker man hur mycket man missat första gången, eller för den delen förstått av storyn. Nu känns det enklare i striderna samtidigt som svårighetsgraden ökat med. Fortfarande riktigt kul att sitta och köra på kvällarna efter jobbet.

Permalänk
Medlem

Visst har dom optimerat en smula mot PS5 i senaste patchen? Act3 känns betydligt bättre nu, långt ifrån bra men inte lika katastrofalt som för nån vecka sen.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av maniac:

Alltså är det bara jag som tycker denna är helt episk?

Aldrig varit med om att en boss är med och sjunger i sin egna bossfight

Dold text

https://youtu.be/xMo7ugWudCA?si=gmD4s3pd1E9eYBax

Måste säga att hela soundtracket är riktigt bra. Det var länge sedan jag verkligen satt och hummade med i spelmusiken, flera av låtarna har verkligen fastnat.

Har "bara" cirka 30 timmar hittills, köpte det för cirka 1,5v sen, men är tokförtjust. Oklart om jag hade uppskattat det om jag inte faktiskt spelade "vanligt" DnD sedan tidigare, men nu gör jag ju det, så det är ett ickeproblem. Snarare tvärt om, att det gör det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Måste säga att hela soundtracket är riktigt bra. Det var länge sedan jag verkligen satt och hummade med i spelmusiken, flera av låtarna har verkligen fastnat.

Har "bara" cirka 30 timmar hittills, köpte det för cirka 1,5v sen, men är tokförtjust. Oklart om jag hade uppskattat det om jag inte faktiskt spelade "vanligt" DnD sedan tidigare, men nu gör jag ju det, så det är ett ickeproblem. Snarare tvärt om, att det gör det ännu bättre.

Jag tycker att "det vanliga" DnD är ett kolossalt sömnpiller, så nä man behöver definitivt inte vara klassisk DnD spelare

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av B.Linder:

Jag tycker att "det vanliga" DnD är ett kolossalt sömnpiller, så nä man behöver definitivt inte vara klassisk DnD spelare

Haha ja, så kan det ju också kännas! För mig beror det otroligt mycket på vilka jag kör med och inte minst vem som är DM. Min nuvarande grupp har jag väldigt kul med och han som DM:ar dirigerar på ett vis som ger väldigt mycket inlevelse, men annars hade jag nog också tyckt att det går lite för långsamt. Personligen tycker jag också det är roligast när man är ute i vildmarken och härjar vs typ smyger runt inne i städer.

Gällande spelet tycker jag främst att det är skönt ur perspektivet ha lite koll på hur grundreglerna och systemet fungerar. Annars kan jag ha lite dåligt med tålamod med att läsa in mig, varför det hjälper att ha tidigare uppfattning om att bygga karaktärer, feats, klasser och så vidare. Sen funkar ju inte allt exakt likadant förvisso, så lite får man ju läsa på oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha ja, så kan det ju också kännas! För mig beror det otroligt mycket på vilka jag kör med och inte minst vem som är DM. Min nuvarande grupp har jag väldigt kul med och han som DM:ar dirigerar på ett vis som ger väldigt mycket inlevelse, men annars hade jag nog också tyckt att det går lite för långsamt. Personligen tycker jag också det är roligast när man är ute i vildmarken och härjar vs typ smyger runt inne i städer.

Gällande spelet tycker jag främst att det är skönt ur perspektivet ha lite koll på hur grundreglerna och systemet fungerar. Annars kan jag ha lite dåligt med tålamod med att läsa in mig, varför det hjälper att ha tidigare uppfattning om att bygga karaktärer, feats, klasser och så vidare. Sen funkar ju inte allt exakt likadant förvisso, så lite får man ju läsa på oavsett

Så är det, var säkert 15 år sen jag spelade DnD så jag fick läsa på en del nu.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift