Testpilot: Komplett-PC a165 – välsvarvad dator som tar höjd för framtiden

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Komplett-PC a165 – välsvarvad dator som tar höjd för framtiden

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman sätter tänderna i en av Kompletts senaste datorer, där en plattform byggd för idag och framtiden är huvudsakliga temat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Emballaget på insidan såg riktigt bra ut, det kan nog rädda en och annan burk i posten!

Permalänk
Medlem

18 tusen för det?
2 x 8GB Ram och "AMDs förra-gen-instegs-grafik kort"

Om man har som tumregel (nu för tiden) att grafikkort kostar hälften av hela datorn, bör denna dator hamna mellan 12 till 14 tusen kronor. Eller så säler ni 6750 för 9 tusen?

Guld är guld, men platina priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

18 tusen för det?
2 x 8GB Ram och "AMDs förra-gen-instegs-grafik kort"

Om man har som tumregel (nu för tiden) att grafikkort kostar hälften av hela datorn, bör denna dator hamna mellan 12 till 14 tusen kronor. Eller så säler ni 6750 för 9 tusen?

Guld är guld, men platina priset.

Du kan klicka på länkarna till varje produkt som används i datorn så ser du vad varje enskild produkt kostar löst hos Komplett. Även datorbyggare som Komplett stångas med högre inköpspriser och som jag förstår får man betala kemikalieskatt på färdigbyggda datorer? Och så lägger vi till att det är människor som bygger dessa som ska ha sin lön. Då blir det ju ofta givet att man kan bygga billigare själv men då är man inte heller målgruppen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

18 tusen för det?
2 x 8GB Ram och "AMDs förra-gen-instegs-grafik kort"

Om man har som tumregel (nu för tiden) att grafikkort kostar hälften av hela datorn, bör denna dator hamna mellan 12 till 14 tusen kronor. Eller så säler ni 6750 för 9 tusen?

Guld är guld, men platina priset.

Glöm inte att det är 3 års garanti/fullservice. Det är många som uppskattar det

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Jättefin dator, och bra packat så den inte tog skada i transporten.

Permalänk
Medlem

Inte superimponerad...
Min egen dator (som synes i min signatur) byggde jag ihop på Inet under Blackweek för ca 22000kr(inkl ihopbyggnad mm). Utan Windows dock.
Men med tanke på att de också byggde ihop den och har samma garanti mm för burken som helhet samt att den redan är 9+ månader gammal. Så jag är nöjd med min egen i relation till den artikeln avser, tycker det är väsentligt bättre bang for the buck.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Hur var det med XMP-profiler i UEFI och sådana inställningar? Var det OK?
Såg inte att det nämndes någonstans i artikeln.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du kan klicka på länkarna till varje produkt som används i datorn så ser du vad varje enskild produkt kostar löst hos Komplett. Även datorbyggare som Komplett stångas med högre inköpspriser och som jag förstår får man betala kemikalieskatt på färdigbyggda datorer? Och så lägger vi till att det är människor som bygger dessa som ska ha sin lön. Då blir det ju ofta givet att man kan bygga billigare själv men då är man inte heller målgruppen.

Skrivet av D1976:

Glöm inte att det är 3 års garanti/fullservice. Det är många som uppskattar det

Exakt!

Har ni hört talas om "mängdrabatt" nån gång? Eller lever ni i en bubbla?

---------
Resten är för marknaden
---------

Vi kan ta en enkel exempel.
En kund och 3 återförsäljare ( vi kan kalla dem x,y,z)

Kunden tänker köpa sig en dator som består av 9 delar som kostar ungefär lika mycket +- 1100kr. (En Utopia)

X,y och z kör med olika kampanjer för att attrahera kunden att köpa data komponenter just hos dem.

Kunden har en budget på cirka 10000 kr.

Till slut väljer kunden att köpa dem 9 olika delar med specifik märke hos olika återförsäljare, för att X har 1,2 och 3 bästa erbjudandena på marknaden för tillfället. Y har bästa priser på komponenter 4,5 och 6. Och Z kör relativt schyssta priser på komponenterna 7,8, och 9 men dem kan leverera samma dag.

Hur mycket vinst (inga moms och skatt inräknat) fick Varje återförsäljare? Om det var typ 10%påslag.

300kr var x,y,z

Alternativt 2

det kommer en kund , men återförsäljare Z och X erbjuder "mängdrabatt" i form av mindre påslag - endast 5% om man köper alla 9 delar, men Z blir generös och erbjuder gratis ihopmontering av alla komponenter på köpet.

Kunden köper allt från Z återförsäljaren.
Och sparar hela 450 spänn och "tycker att han gjorde ett bra deal" billigast, alla delar från en och samma återförsäljare, färdigtmonterad.

Så denna gång Z går som vinnare
Totala ekonomiska vinsten blir 450kr - 150kr mer från en kund per samma tid.

Dolda vinsterna för Z:
Konkurrenter X och Y har dåligt ekonomisk situation:
De måste betala löner, hyror, arbetsgivaravgifter och annat strunt. Men de har inte fått några intäkter.
På lång sikt kan man bli av med dem och erövra större delen av marknaden.

Ihopmontering av datorn är inte en tjänst som som man måste betala för om man köper alla delar för endatorn, utan det är "det lite extra" för våra kunder som vi bjuder på för ni valde oss.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en välbyggd dator men personligen skulle jag inte kalla en speldator med 16Gb ram framtidssäker, det duger men jag skulle inte rekommendera under 32Gb i dagsläget, speciellt inte med tanke på dagens låga priser på ram. Sen känns RX 6750 inte direkt spännande för en dator i den prisklassen.

Måste man köpa färdigbyggt och kan leva med kompromisserna det medför så tycker jag Komplett har en klart intressantare och mer prisvärd dator för endast 2k mer med ett RTX 4070 (~30% snabbare än RX 6750) RTX 4700 dator
(Kompromisserna man får leva med med är 16Gb ram och 650w nättag istället för mer framtidssäkra 32Gb och 750w)

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant med såna här butiksbyggen. Jag får ofta intrycket av att man dumpar överblivna/dåligt säljande komponenter i dem, typ 16 GB-kit och två stycken 1 TB SSDs. Ur ett kundperspektiv hade det ju varit bättre att sätta i 32 GB RAM och en (1) 1 TB SSD, eftersom RAM är betydligt mer komplicerat att uppgradera än lagring.

Plockade nyligen ihop en gamingburk med ett 4070 för mindre än 18000 kr, men säg 19000 kr med genuin Windows, 32 GB RAM och betydligt snabbare 1 TB SSD. Nåja, något ska de väl ha för bygge m.m. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på priset och påtalar att det är mycket billigare att bygga själv; har ni tänkt på att ni inte tillhör den köpstarka målgruppen ”folk som vill spela, men inte orkar bygga ihop en egen dator”?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

16GB minne för 18000 kr är ju ett skämt om något.

Skrivet av Dreijer:

Ni som klagar på priset och påtalar att det är mycket billigare att bygga själv; har ni tänkt på att ni inte tillhör den köpstarka målgruppen ”folk som vill spela, men inte orkar bygga ihop en egen dator”?

Du kan be inet bygga åt dig.

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa är att man ofta bygger samma dator MED windows och montering på typ inet för 2-3000kr billigare om man bygger smart med nästan samma komponeneter, väljer man att spara in på saker som chassi som bara är estetiskt så kommer man fort ner ytterliggare i pris.

Är allt för färdigbyggda datorer men det ända dessa gör är att dom gör OEM datorer till vettiga köp.

Och för vissa är det säkert värt det men att kalla det prisvärt är en överdrift! 4000kr för montering och 3 års garanti jämfört med att köpa lösa delar är då inte prisvärt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det är alltid samma diskussion som uppstår, med rätta, när dessa färdigbyggda datorer kommer upp på test.

Vad den stora majoriteten av er som kritiserar priset och jämför med egna varianter av byggen missar är tid.

Hade ni börjat räkna på hur mycket tid ni lägger ner på detta, inkl research, beställa, bygga, potentiellt felsöka, installera mjukvara. Sen hela garanti-biten. Om något går fel, går sönder, krånglar med mera så är det ni själva som får lösa problemet eller då vara tillgängliga för familjemedlemmar eller släkt.

Ju äldre man blir desto mer värdesätter man sin tid. Jag var också i "camp" bygga själv när jag var yngre och bygger fortfarande själv men jag rekommenderar alltid färdigbyggt till andra mindre insatta. Pga det jag nämnde ovan.

Tid är pengar. Glöm inte det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

För 18K hade jag nog förväntat mig lite mer dator, vissa val känns dumsnåla, men som vanligt väljer man ju delar som inte säljer så bra löst.
Om vi börjar så en CPU med medföljande kylare får en eftermarknadskylare som funnits på marknaden i olika tappningar i 15 år för närmare tusenlappen.
16GB RAM 2023 känns inte så färskt för 1000Kr när man kan få 32GB för under 1500Kr.
6750XT säljer väl inte så bra som 6700XT eller 6800+ med 16GB VRAM.
2 olika M.2 SSD känns konstigt också, varför inte en 2TB direkt så man får behålla en plats att uppgradera i framtiden, för den som vill ha flera OS, finns partitionering.
12VHWPR på PSU känns inte så meningsfullt i en färdigbyggd som inte använder den kabeln. e varianten har väl kortare garanti också så argumentet att det ska hålla för framtida uppgradering skulle ju inte hålla.

Borde man inte kunna göra såhär?

https://www.komplett.se/product/1246237/datorutrustning/paket...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För 18K hade jag nog förväntat mig lite mer dator, vissa val känns dumsnåla, men som vanligt väljer man ju delar som inte säljer så bra löst.
Om vi börjar så en CPU med medföljande kylare får en eftermarknadskylare som funnits på marknaden i olika tappningar i 15 år för närmare tusenlappen.
16GB RAM 2023 känns inte så färskt för 1000Kr när man kan få 32GB för under 1500Kr.
6750XT säljer väl inte så bra som 6700XT eller 6800+ med 16GB VRAM.
2 olika M.2 SSD känns konstigt också, varför inte en 2TB direkt så man får behålla en plats att uppgradera i framtiden, för den som vill ha flera OS, finns partitionering.
12VHWPR på PSU känns inte så meningsfullt i en färdigbyggd som inte använder den kabeln. e varianten har väl kortare garanti också så argumentet att det ska hålla för framtida uppgradering skulle ju inte hålla.

Borde man inte kunna göra såhär?
https://komponentkoll.se/bild/RkLsA.png
https://www.komplett.se/product/1246237/datorutrustning/paket...

Håller mestadels med, om ram, kylare etc.
dock valde du en 1tb ssd. Och angående 2st 1tb vs 1st 2tb, visst håller jag med dig men finbs argument för 2st seperata, då påverkas ju inte spel/program på andra disken av windows. Kan också köpa en dyrare/snabbare med dram cache och sedan en billigare, glöm heller inte att moderkortet har 3 m.2 slots.

Kylare finns ju Thermalright Peerless assasin, även om lite dyrare på komplett är det både överlägset och billigare än CM. Behöver inte ens använda 2 fläktar.

Grafikkort är ju tyvärr dyrt från affär, tycker själv inte 6950xt för 8.5k är bättre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är alltid samma diskussion som uppstår, med rätta, när dessa färdigbyggda datorer kommer upp på test.

Vad den stora majoriteten av er som kritiserar priset och jämför med egna varianter av byggen missar är tid.

Hade ni börjat räkna på hur mycket tid ni lägger ner på detta, inkl research, beställa, bygga, potentiellt felsöka, installera mjukvara. Sen hela garanti-biten. Om något går fel, går sönder, krånglar med mera så är det ni själva som får lösa problemet eller då vara tillgängliga för familjemedlemmar eller släkt.

Ju äldre man blir desto mer värdesätter man sin tid. Jag var också i "camp" bygga själv när jag var yngre och bygger fortfarande själv men jag rekommenderar alltid färdigbyggt till andra mindre insatta. Pga det jag nämnde ovan.

Tid är pengar. Glöm inte det.

Jo klart. Men ibland gör de vissa konstiga val, som med cpu kylaren för denna dator, och val av ram minne.

Annars från en business perspektiv: de har ganska tighta marginaler. Och de flesta som jämför här på swec brukar ju också välja typ billigaste möjliga delar för allt och inte tänka på estetik, aukustik och förlorandet av funktioner (oftast på moderkort) och så själva tiden och strulet som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Håller mestadels med, om ram, kylare etc.
dock valde du en 1tb ssd. Och angående 2st 1tb vs 1st 2tb, visst håller jag med dig men finbs argument för 2st seperata, då påverkas ju inte spel/program på andra disken av windows. Kan också köpa en dyrare/snabbare med dram cache och sedan en billigare, glöm heller inte att moderkortet har 3 m.2 slots.

Kylare finns ju Thermalright Peerless assasin, även om lite dyrare på komplett är det både överlägset och billigare än CM. Behöver inte ens använda 2 fläktar.

Grafikkort är ju tyvärr dyrt från affär, tycker själv inte 6950xt för 8.5k är bättre deal.

Grafikkortet 6950XT kommer med en 1TB SSD (värde 500Kr?) för 8079Kr är väl anledningen till att man kan vilja ha 2st.

Man kan som sagt partitionera en 2TB disk till 2x1TB och sedan ha Windows (eller Linux) på ena och spel på den andra, sedan behöver man bara formatera Windowspartitionen vid ominstallation.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Grafikkortet 6950XT kommer med en 1TB SSD (värde 500Kr?) för 8079Kr är väl anledningen till att man kan vilja ha 2st.

Man kan som sagt partitionera en 2TB disk till 2x1TB och sedan ha Windows (eller Linux) på ena och spel på den andra, sedan behöver man bara formatera Windowspartitionen vid ominstallation.

missade det. För mig visade det endast 6950xt för 8.5k, utan ssd.

Med ssd och 8k platt är det rätt så okej deal, t.o.m bra jämfört med allt annat. Partitionera hjälper dock ej med hastighet/belastning

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av rwkk:

Jo klart. Men ibland gör de vissa konstiga val, som med cpu kylaren för denna dator, och val av ram minne.

Annars från en business perspektiv: de har ganska tighta marginaler. Och de flesta som jämför här på swec brukar ju också välja typ billigaste möjliga delar för allt och inte tänka på estetik, aukustik och förlorandet av funktioner (oftast på moderkort) och så själva tiden och strulet som du säger.

Ja. Som någon annan var inne på så tror jag ibland att de passar på att stoppa in lågsäljare vilket kan leda till konstigheter.

Den sortens kritik är helt befogad tycker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är inte helt med på invändningen på kylningen. Inte något direkt fel med bara inblås. Överlag så bjuder ju inte chassin på mycket motstånd att det skulle vara ett problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Det är alltid samma diskussion som uppstår, med rätta, när dessa färdigbyggda datorer kommer upp på test.

Vad den stora majoriteten av er som kritiserar priset och jämför med egna varianter av byggen missar är tid.

Hade ni börjat räkna på hur mycket tid ni lägger ner på detta, inkl research, beställa, bygga, potentiellt felsöka, installera mjukvara. Sen hela garanti-biten. Om något går fel, går sönder, krånglar med mera så är det ni själva som får lösa problemet eller då vara tillgängliga för familjemedlemmar eller släkt.

Ju äldre man blir desto mer värdesätter man sin tid. Jag var också i "camp" bygga själv när jag var yngre och bygger fortfarande själv men jag rekommenderar alltid färdigbyggt till andra mindre insatta. Pga det jag nämnde ovan.

Tid är pengar. Glöm inte det.

Tar inte mycket tid för Komplett att lägga in 32GB minne för 18000 kr

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nozomi:

Tar inte mycket tid för Komplett att lägga in 32GB minne för 18000 kr

Jag tror du totalt missförstod mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag tror du totalt missförstod mig.

Jag vet att du menar att kunden inte behöver spendera tid. Men det är ett dåligt bygge då 16GB flaskhalsar i ett par spel redan idag.

Permalänk
Musikälskare

Dyrt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Du kan klicka på länkarna till varje produkt som används i datorn så ser du vad varje enskild produkt kostar löst hos Komplett. Även datorbyggare som Komplett stångas med högre inköpspriser och som jag förstår får man betala kemikalieskatt på färdigbyggda datorer? Och så lägger vi till att det är människor som bygger dessa som ska ha sin lön. Då blir det ju ofta givet att man kan bygga billigare själv men då är man inte heller målgruppen.

Så då är det okej att blåsa dom som inte är insatta? Vore ju var mycket bättre att köpa en beggad, typ 12900 och ett 4080 för det priset. Färdigbyggda och speciellt Alienware mer eller mindre blåser folk. Special mobo, psu mm

Samla kunskap, oftast är det gratis och bygg själv.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS