Windows 11 får stöd för kopiering av text från skärmdumpar

Permalänk
Medlem

Använder det en hel del på mobilen (iOS). Där funkar det i både skärmdumpar och foton.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det här är kanske första gången på länge som jag känner att vi (äntligen) lever i framtiden. Sånt här trodde man ju skulle vara vardagsmat efter man såg google realtidsöversätta skyltar och liknande för ganska många år sedan

Hoppas det sker lokalt och offline bara, vill inte skicka alla skärmdumpar till MS

Tar på mig nördglasögonen.
Detta var möjligt redan innan Google köpte upp Word Lens av Quest Visual. (Möjligt att de köpte upp hela Quest Visual)

För övrigt. Svenska Wikipedia artikeln har inte uppdaterats på ett tag

Citat:

Word Lens är en applikation som utvecklats av Quest Visual. Applikationen översätter den text som är synlig för kameran i realtid mellan olika språk, och kan därmed räknas som en tillämpning som visar en förstärkt verklighet. Denna applikation finns i skrivande stund endast till Iphone 4 men företaget som utvecklat mjukvaran har planer på att släppa den till Android, Windows Phone 7, Palm, och Blackberry.

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Det har jag saknat många gånger under åren.

Permalänk
Medlem

Smidigt med ocr-funktionen. Får hoppas att man kan lita på raderingsfunktionen. Fanns en bugg för att tag sedan där man kunde återskapa allt innehåll på skärmen och inte bara den rutan man markerat. Vilket inte var så bra

Permalänk
Medlem

För företag skulle det vara intressant att veta om informationen flyger iväg till en av Microsofts servrar någonstans, eller sker operationen lokalt?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just Gates är nog ganska långt från inblandad här, eller har jag missat något?

Jag var tvungen att googla Gates och Microsoft efter ditt inlägg och inser att jag totalt missat att han (i princip?) helt lämnat allt rörande Microsoft. Oklart hur detta ungått mig även om jag inte var särskilt påläst från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Jag var tvungen att googla Gates och Microsoft efter ditt inlägg och inser att jag totalt missat att han (i princip?) helt lämnat allt rörande Microsoft. Oklart hur detta ungått mig även om jag inte var särskilt påläst från början.

Den här dokumentären tycker jag är rätt bra, kan man se vad han pysslar med nu för tiden.
Bill Gates: Koden till min hjärna

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det finns redan, du behöver inte använda Google Photo.

Antingen laddar man ner Google Lens appen i telefonen, eller använder befintliga Google Assistenten (finns liten knapp bredvid mikrofon ikonen där). Sedan kan du vara ta en bild via kameran, eller ett sparat foto... markera IP adressen eller vad som helst, och välja "Kopiera till datorn" (kräver att Chrome är öppet på datorn).

Alternativt om man vill göra det på själva datorn kan man öppna bilden i Chrome på datorn, höger-klickar och väljer "Search Images with Google". Där kan man sedan också copy/paste:a text ur bilder.

Nice tips! Tack! Jag tror inte jag orkat lära mig det eller något. Har varit en hektisk tid.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Greenshot användare här.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

När kommer windows "inbyggda winrar" för rar-filer??

Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Gillar hur generellt salty tråden är emot microsoft.
2024 Will be the year of linux desktop

Jag ogillar all form av salty mot bolag bara "för att man inte gillar dom av [insert something here] anledning". Det är bara idioti och huliganism. Den moderna grottmänniskan liksom.

Linux är coolt och man kan göra mycket och litet; men desktop tror jag inte det blir 2024! Däremot kommer det nog få iaf 2-siffrig del av kakan av desktop inom några år tack vare Steam Deck bland annat. Är väl inte ens uppe i 2% idag om jag minns rätt ... Men att folk är salty mot bolag, oavsett vad som skrivs/presenteras från dom är bara skit och bajs.

Skrivet av Bagarbosse:

När kommer windows "inbyggda winrar" för rar-filer??

Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

När version 23H2 släpps, senare i år.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB