Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Permalänk
Melding Plague

Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Bättre bildkvalitet med ray tracing utlovas av Nvidia i version 3.5 av företagets uppskalningsteknik DLSS. Vi sätter tekniken på prov i Cyberpunk 2077!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka jäkla framsteg ändå. Tänk om man såg det här för 30 år sedan när man satt och spelade Zelda på 8bit NES

Permalänk

Nyss släpptes 2.0 patchen samt nya drivrutiner, är det någon som har lyckats att få igång DLSS Frame generation på 20-serie kort? För mig är inställningen ''avstängd'' och spelet påstår fortfarande att det är bara för 40-serie korten.

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Mackstorm:

Nyss släpptes 2.0 patchen samt nya drivrutiner, är det någon som har lyckats att få igång DLSS Frame generation på 20-serie kort? För mig är inställningen ''avstängd'' och spelet påstår fortfarande att det är bara för 40-serie korten.

Frame Generation fungerar bara på RTX 4000.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att nVidia satsar stort på CP2077 så det är en hel del samarbete bakom kulisserna. Gillar hur artikeln går igenom själva tänket och teknologierna bakom, den biten är alltid extra intressant. Tummen upp!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Intressant läsning och väldigt aktuellt, tänkte dra in spelet ikväll, då jag väntat på att spela sen release

Sådana här tekniker får mig faktiskt sugen att uppgradera grafikkortet igen!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag tycker bilderna verkar ha rejäla kompressionsartefakter (till den grad att det är svårt att jämföra)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

Det här är också något jag reagerar över, för det är klart att både uppskalning och frame generation visades på RTX 4090 i pr-syfte i videor från Nvidia för att visa det bästa möjliga scenariot, men sen måste ju "Formel 1"-prestandan som fås då översättas även till den "Lada" som de flesta kör med. För perspektiv - och relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Intressant läsning och väldigt akutellt, tänkte dra in spelet ikväll, då jag väntat på att spela sen release

Spelade litegrann men har sedan väntat. Börjar nog bli dags att köra nu

Edit: Och tack för intressant och bra artikel!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Intressant läsning och väldigt akutellt, tänkte dra in spelet ikväll, då jag väntat på att spela sen release

Sådana här tekniker får mig faktiskt sugen att uppgradera grafikkortet igen!

Skrivet av Jumpcut:

Spelade litegrann men har sedan väntat. Börjar nog bli dags att köra nu

Åh ni har så mycket kul att se fram emot, jag blir avundsjukt!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

Patchen släpptes för en dryg timme sedan va? Ge dem tid att testa med fler kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

Gör väl inget, för oss i 4090-klubben 😁

Skämt åsido, jo håller med, man vill förstås gärna se hur det ter sig på enklare hårdvara också.

Permalänk

Har svårt för produkter där man tydligt inte ser en förbättring utan man måste nästan lägga det i mikroskop och jämföra med tidigare resultat. LTT testade RT. I stort sett ingen som kunde se om den ens var aktiverat. Visst måste man börja någonstans men alla försöker ju att göra sina spel så verkliga det bara går. Vi är ju inte ens i närheten. Finns ju inga spel som inte ser animerade ut. Klart utveckligen gått framåt med varken RT eller DLLS är lösningen. Jag byter enbart GPU för högre FPS, 25 fps märks tydligt. Grafiken står och stampar. Tänk typ det första Doom eller Red Alert sen senaste COD. Såna steg ska det vara för att man kan prata om förbättring utan att lägga bilderna side by side.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Thomas:

Är det bara jag tycker bilderna verkar ha rejäla kompressionsartefakter (till den grad att det är svårt att jämföra)?

Yes det är en del kompressioner då det är inzoomat på hyfsat små delar av skärmen för att kunna peka på specifika detaljer. Om det är på tok för risigt får jag be om ursäkt och kika på en annan metod.

Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

I det här testet är huvudfokus inte på prestandan som sådan utan vad RR gör med bilden. Självklart hade vi kunnat testa med fler kort men det hade inte varit särskilt spännande läsning med kort längre ned i hierarkin än RTX 4080.

Testet är alltså inte på Path Tracing-funktionen som sådan som kom tidigare utan är just en genomgång av Ray Reconstruction som är den nya beståndsdelen i DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har svårt för produkter där man tydligt inte ser en förbättring utan man måste nästan lägga det i mikroskop och jämföra med tidigare resultat. LTT testade RT. I stort sett ingen som kunde se om den ens var aktiverat. Visst måste man börja någonstans men alla försöker ju att göra sina spel så verkliga det bara går. Vi är ju inte ens i närheten. Finns ju inga spel som inte ser animerade ut. Klart utveckligen gått framåt med varken RT eller DLLS är lösningen. Jag byter enbart GPU för högre FPS, 25 fps märks tydligt. Grafiken står och stampar. Tänk typ det första Doom eller Red Alert sen senaste COD. Såna steg ska det vara för att man kan prata om förbättring utan att lägga bilderna side by side.

Om man inte ser skillnad med rt på och av i cyberpunk så borde man räknas som gravt synskadad.. det är natt och dag skillnad

Permalänk
Medlem

Verkligen en ENORM uppdatering, känns nästan som att spela ett annat spel med alla ändringar till perk progression och reworkade animationer. Ser fram emot DLC nästa vecka - får försöka ta helgen till att bli bekant med det hela på nytt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag minns fel och har inte testat jättemycket, men det känns som man har förbättrat sina handtunade denoisers rejält också. Reflektioner och så har sämre upplösning än RR men dom är väldigt temporalt stabila. Väldigt lite pixelvandring osv som annars har varit akileshälen i raytracingen överlag i cyberpunk i vattenpölarna osv.

Eftersom dom flesta inte kommer använda pathtracing men ändå kanske vill ha hygglig RT är det rätt viktigt då RR bara fungerar under path-tracing nu. Och självklart bara på NV kort. Så det är lite bra jobbat. Om jag nu minns rätt, bra ser det ut iallafall.

Och RR ser naturligtvis ännu bättre ut. Kommer påbörja en ny spelrunda direkt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen DLSS tekniken, väljer den så fort den finns möjlig framför annat.

Ser redan fram emot framtida DLSS 4.0 som kommer vara ännu mer putsad gissar jag, kanske på Nvidia RTX 5000 serie.

Jag köpte nyligen ett 4060 Ti och testade Forza Horizon som har stöd för DLSS 3. Jisses vilken prestanda det blev trots max settings, kortet gick typ på halvfart! Mitt tidigare 3060 Ti gick på knäna på max settings i samma spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

I det här testet är huvudfokus inte på prestandan som sådan utan vad RR gör med bilden. Självklart hade vi kunnat testa med fler kort men det hade inte varit särskilt spännande läsning med kort längre ned i hierarkin än RTX 4080.

Testet är alltså inte på Path Tracing-funktionen som sådan som kom tidigare utan är just en genomgång av Ray Reconstruction som är den nya beståndsdelen i DLSS.

Ni missade dock att visa det som iaf jag anser vara det viktigaste med den här uppdateringen, o det är att all ghosting verkar vara så gott som bortblåst. Kunde ju se rätt illa ut förr, medans nu så är bilden beytdligt stabilare

Permalänk
Medlem

<3 <3 <3

Visa signatur

Technörd

Permalänk

Så bättre prestanda och bättre bildkvalité. Dvs win-win för alla med rtx-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu kanske jag minns fel och har inte testat jättemycket, men det känns som man har förbättrat sina handtunade denoisers rejält också. Reflektioner och så har sämre upplösning än RR men dom är väldigt temporalt stabila. Väldigt lite pixelvandring osv som annars har varit akileshälen i raytracingen överlag i cyberpunk i vattenpölarna osv.

Eftersom dom flesta inte kommer använda pathtracing men ändå kanske vill ha hygglig RT är det rätt viktigt då RR bara fungerar under path-tracing nu. Och självklart bara på NV kort. Så det är lite bra jobbat. Om jag nu minns rätt, bra ser det ut iallafall.

Och RR ser naturligtvis ännu bättre ut. Kommer påbörja en ny spelrunda direkt.

Digital Foundry la nyligen upp en intervju med deltagare från Nvidia och CDPRs art director där de går på djupet, om du är intresserad.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Digital Foundry la nyligen upp en intervju med deltagare från Nvidia och CDPRs art director där de går på djupet, om du är intresserad.

Jo, jag kikade på den igår. Men jag tror inte dom nämnde något om sina handtunade denoisers. Eller gjorde dom det? Spelar inte så stor roll. Jag provade lite path tracing precis när det kom ut och mig veterligen var dom inte lika bra då iallafall. RR känns ju riktigt stabilt, allt är ju inte perfekt, men det väger ju över att man vill spela med path tracing nu iallafall.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tycker det är värdelöst att ni använder RTX 4090 när ni testar. När ni enbart testar med ett grafikkort.
För flertalet läsare och spelare ger det hänvisning till hur det kan vara för dom i framtiden, inte idag, då absoluta majoriteten inte kommer ha ett så kraftfullt grafikkort på något år.

Testa gärna med RTX 4090 så vi ser vad det ger, men ta väldigt gärna med ett kort i lägre klass tack.

Som @CrispVanDahl skrev var inte scopet för testet prestandamätning av det sedan tidigare tillgängliga path tracing-läget utan den visuella skillnaden som ray reconstruction kan bidra med.

Med detta sagt hade det varit kul om folk i forumet vill dela med sig av sina resultat från sina RTX-kort. Jag fick exempelvis dessa resultat med ett RTX 3080 och samma inställningar som användes i artikeln:

RR på: 19 FPS
RR av: 18 FPS

Permalänk
Medlem

4k, DLSS Balanced, FG, PT och RR. Minns inte att kablar sett så illa ut tidigare och tar jag bort RR ser de lite bättre ut men ändå inte direkt bra. Vet inte om det bara var länge sedan jag spelade CP2077 eller om de ändrat något för ghosting och smearing känns som att det är värre än tidigare och med RR upplever jag det ofta som något värre än utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

<Uppladdad bildlänk>

4k, DLSS Balanced, FG, PT och RR. Minns inte att kablar sett så illa ut tidigare och tar jag bort RR ser de lite bättre ut men ändå inte direkt bra. Vet inte om det bara var länge sedan jag spelade CP2077 eller om de ändrat något för ghosting och smearing känns som att det är värre än tidigare och med RR upplever jag det ofta som något värre än utan.

Jag har tidigare aldrig känt något behov av att stänga av motion-blur, men efter denna uppdatering kändes det väldigt påtagligt "smetigt" vid rörelser, och texturer såg rent grötiga ut. Tycker dock det såg väldigt mycket bättre när motion-blur var av. Men det är ju uppenbart många nivåer av genererad grafik man använder sig av... DLSS (quality) och sen bildgenerering, och nu denna "raytracing" generering. Helt orimligt är det kanske inte att man når en nivå där bilden kraftigt börjar degraderas.
Kör 5120x1440p.

Permalänk
Medlem

Lite som alltid när det gäller åtminstone CP2077 så ser det mycket bättre ut på bild än när man faktiskt är i spelet och saker och ting rör på sig, tycker snarare att spelet ser bättre ut utan RT. För att förtydliga så gillar jag mer högupplösta texturer och mer stilren grafik inte en massa skuggor som gör spelet mörkare, så visst då blir det mindre realistiskt men sån är jag.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

<Uppladdad bildlänk>

4k, DLSS Balanced, FG, PT och RR. Minns inte att kablar sett så illa ut tidigare och tar jag bort RR ser de lite bättre ut men ändå inte direkt bra. Vet inte om det bara var länge sedan jag spelade CP2077 eller om de ändrat något för ghosting och smearing känns som att det är värre än tidigare och med RR upplever jag det ofta som något värre än utan.

Kör dlss quality istället för balanced så försvinner dem nog 😊
De gjorde dem för mig i RdR2 iaf, äger inte cp ännu!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090. så 4070 är värdelöst.
vanlig ray tracing medium är allt avstängt på sen är FR så hög latency vid 30fps att det inte ens går att spela