Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jo, jag kikade på den igår. Men jag tror inte dom nämnde något om sina handtunade denoisers. Eller gjorde dom det? Spelar inte så stor roll. Jag provade lite path tracing precis när det kom ut och mig veterligen var dom inte lika bra då iallafall. RR känns ju riktigt stabilt, allt är ju inte perfekt, men det väger ju över att man vill spela med path tracing nu iallafall.

Jag tittade inte klart, men tänkte du kanske kunde fått svar där.

Jag älskade path tracing redan innan, så ser fram emot att testa RR.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Jag tittade inte klart, men tänkte du kanske kunde fått svar där.

Jag älskade path tracing redan innan, så ser fram emot att testa RR.

Det är uppenbart när det regnar att även handtunade denoisers har fått sig en omgång. Det var rent pixel-simmande i vattenpölarna innan. Ser mycket bättre ut nu. Vet inte om det var i denna updaten dock, det var ett tag sedan jag spelade. Men det är bra att dom även satsar på att få det bra för AMD/Intel korten.

Permalänk
Medlem

Vi kan snacka om tekniska aspekter hur mycket vi vill. Det är ändå gameplay som betyder mest tillsist. Cyberpunk 2.0 har tagit efter en av de mest kritiserade aspekterna av Diablo 4. Nämligen att NPCs skalar med din karaktärs level. Urk! Vad är poängen med att uppgradera sin karaktär då? Jag avskyr det där i alla spel det förekommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Vi kan snacka om tekniska aspekter hur mycket vi vill. Det är ändå gameplay som betyder mest tillsist. Cyberpunk 2.0 har tagit efter en av de mest kritiserade aspekterna av Diablo 4. Nämligen att NPCs skalar med din karaktärs level. Urk! Vad är poängen med att uppgradera sin karaktär då? Jag avskyr det där i alla spel det förekommer!

Vet inte än, började om från början. Men spelet var ju så enkelt så man kan kalla det broken mot slutet förut, så vi får se hur det känns nu. Cyberware är bra mycket trevligare i 2.0 iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vet inte än, började om från början. Men spelet var ju så enkelt så man kan kalla det broken mot slutet förut, så vi får se hur det känns nu. Cyberware är bra mycket trevligare i 2.0 iallafall.

Jag tycker det är liiite mer utmanande nu.

Håller med om att det var enkelt förut. Det bästa upplevelsen hade nog varit att hålla sig helt till huvudstoryn och tagit alls sidouppdrag efteråt. Trots det uppskattade jag verkligen Cyberpunk (från dag 1 egentligen).

Permalänk
Medlem

Denna skönhet rullade förbi för en stund sedan, med ett par poliser i.
Pratar inte om bilen i förgrunden då alltså, utan den andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Intressant läsning och väldigt aktuellt, tänkte dra in spelet ikväll, då jag väntat på att spela sen release

Sådana här tekniker får mig faktiskt sugen att uppgradera grafikkortet igen!

Hook, line and sinker.

Permalänk
Medlem

Vilken flopp. Nvidia och media har medvetet utelämnat att Ray Reconstruction bara fungerar med RT Overdrive, en inställning som endast de dyraste GPUerna klarar av. Istället pumpades människor med budskapet att Nvidia är så fantastiska som låter alla RTX-användare åtnjuta förbättrad ray tracing. Enbart av detta kommer jag definitivt inte köpa expansionen såvida de inte implementerar vad som marknadsfördes.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har tappat förståndet för konceptet. Jag kör bara raw power 4K med ett 4080.. Kanske DLSS funktionen kör i bakgrunden jag vet int längre

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag har tappat förståndet för konceptet. Jag kör bara raw power 4K med ett 4080.. Kanske DLSS funktionen kör i bakgrunden jag vet int längre

Om du trycker på GeForce Experience optimera så kanske du kör dlss annars sätter man på den i settings...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om "ray reconstruction" fungerar om man inte kör DLSS uppskalning?
Raytracing körs ju som artikeln skriver om alltid nerskalat även utan DLSS så i teorin borde det ju finns något där att hämta men ja hittar ingen info om det.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Är det någon som vet om "ray reconstruction" fungerar om man inte kör DLSS uppskalning?
Raytracing körs ju som artikeln skriver om alltid nerskalat även utan DLSS så i teorin borde det ju finns något där att hämta men ja hittar ingen info om det.

Vad jag förstår så är det endast med DLSS det fungerar i dagsläget, detta då RR är "integrerat" i uppskalningssteget. Nvidia har dock sagt att man jobbar på att få det att fungera även med DLAA, vilket är DLSS fast man utgår från native upplösning och får då enbart förbättrad AA och ingen prestandaökning. Kan även tillägga att det går att få RR att köras med vanlig RT enligt trådar på reddit, dock så tycks prestandatappet vara ganska stort på ett 3080 jämfört med standard-denoisers, så förmodligen inte värt det i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vad jag förstår så är det endast med DLSS det fungerar i dagsläget, detta då RR är "integrerat" i uppskalningssteget. Nvidia har dock sagt att man jobbar på att få det att fungera även med DLAA, vilket är DLSS fast man utgår från native upplösning och får då enbart förbättrad AA och ingen prestandaökning. Kan även tillägga att det går att få RR att köras med vanlig RT enligt trådar på reddit, dock så tycks prestandatappet vara ganska stort på ett 3080 jämfört med standard-denoisers, så förmodligen inte värt det i dagsläget.

Så... Om jag i ett spel har DLSS på men RT av, är detta DLSS 3.5 på något sätt aktiverat då? Gör det någon skillnad för prestandan med dessa inställningar? Eller måste RT specifikt vara påslaget i inställningarna?

Jag kanske är dum, men tycker detta är så snurrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Så... Om jag i ett spel har DLSS på men RT av, är detta DLSS 3.5 på något sätt aktiverat då? Gör det någon skillnad för prestandan med dessa inställningar? Eller måste RT specifikt vara påslaget i inställningarna?

Jag kanske är dum, men tycker detta är så snurrigt...

Som jag förstår består DLSS 3.5 av tre delar; uppskalning, frame generation och ray reconstruction. Frame generation kan du använda separat eller i kombination med de andra två, uppskalning kan du använda separat eller i kombination med de andra två, men för ray reconstruction är kravet just nu path tracing och uppskalning, osäkert om det kommer till vanlig RT.

Permalänk
Medlem

Mycket bôs i tråden så jag vet inte om någon nämnt att Sharpening inte får vara högre än 0.50 om det används med PT & RR & FG. Tydligen är det bäst att sänka det ordentligt eller rentav stänga av det. Någon skrev på ett annat forum att Sharpening inte lirar så bra med 3.5.

Jag märker själv en hel del ghosting från tex baklampor på bilar i bakgrunden, neonparaplyer men även från mörka ytor mot ljusa som förflyttas i snabb hastighet, tex staket vid trottoaren när man kör bil. Sänkte Sharpening från 0.70 till 0.45 och tror det blev bättre, dock inte helt perfekt än. Faktum är att jag inte ens vet om ovan nämnda påstående stämmer.

PT och DLSS 3.5 är hursomhelt riktigt snyggt, men återigen, inte perfekt. Man ser visuella buggar då och då relaterat till PT.

Skrivet av bopp:

Som jag förstår består DLSS 3.5 av tre delar; uppskalning, frame generation och ray reconstruction. Frame generation kan du använda separat eller i kombination med de andra två, uppskalning kan du använda separat eller i kombination med de andra två, men för ray reconstruction är kravet just nu path tracing och uppskalning, osäkert om det kommer till vanlig RT.

Nja, RR ska man kunna köra utan Super Sampling? Däremot är PT ett krav.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nja, RR ska man kunna köra utan Super Sampling? Däremot är PT ett krav.

Ur texten i artikeln: För att inte införa mer fördröjning än vad som anses acceptabelt i spel så är även uppskalningstekniken DLSS Super Resolution inbyggd i det nya denoise steget
Uppskalningssteget är alltså en del av ray reconstruction.

Heter det förresten nu Deep Learning Super Sampling Super Resolution? Det är lite roligt, tror inte det var så från början, utan här är det väl kanske en namngivning som Nvidia tagit efter från AMD och FSR, FidelityFX Super Resolution. Behövdes väl separera teknikerna, iom att de ville behålla namnet DLSS men lägga till saker som t ex frame generation under samma paraply.

Permalänk
Avstängd

Get DLSS 3.5 Ray Reconstruction in Phantom Liberty Now without Path Tracing Thanks to a DLSS Hack
https://www.techpowerup.com/314052/get-dlss-3-5-ray-reconstru...

Mod Enables DLAA + Ray Reconstruction on Cyberpunk 2077 Phantom Liberty
https://www.techpowerup.com/314051/mod-enables-dlaa-ray-recon...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Ur texten i artikeln: För att inte införa mer fördröjning än vad som anses acceptabelt i spel så är även uppskalningstekniken DLSS Super Resolution inbyggd i det nya denoise steget
Uppskalningssteget är alltså en del av ray reconstruction.

Heter det förresten nu Deep Learning Super Sampling Super Resolution? Det är lite roligt, tror inte det var så från början, utan här är det väl kanske en namngivning som Nvidia tagit efter från AMD och FSR, FidelityFX Super Resolution. Behövdes väl separera teknikerna, iom att de ville behålla namnet DLSS men lägga till saker som t ex frame generation under samma paraply.

Åhå, jag har för mig jag såg en artikel där de körde spelet utan FG och AA (DLSS) men jag kanske minns fel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

RT är så krävande att det bara är irriterande att det finns i dagens spel. Att "fuska" för att få fram realistisk bild är fortfarande långt mycket bättre. Sitter själv på ett 3090. Men med fasit i hand så är RT löjligt dålig. även i bilden ovan så ser man att 4090 inte har en bråkdel av prestandan som krävs för att det ska bli bättre med RT mot rastrering där man "fuskar" fram snygg grafik.

(när man måste leta fram ställen där RT är bättre då blir det än mer pinsamt. Finns fortfarande inte hårdvara för privatpersoner som är i närheten att driva spel där nytta med RT är överlägsen rastrering.) Kommer ta minst +10år innan vi är där.

RT är lite som med en bil med 1000hk Fränt att prata om men nyttan är minimal.

bil
ta med kompisarna så de får känna 0-100km/h o bli poppis. Till och från jobbet känns det meningslöst med 1,5l/mil

Grafikkort
kör ett benchmark test där allt är optimerat för kopisarna och de blir imponerade. Spela sedan spel inse att man tappar +40% i bilder/s och att rummet blir en varmt som i en bastu. Gör att man stänger av RT eller ställer in på minimum.

Skrivet av Edvin1:

Jag håller absolut med. Det är en perfekt egenskap att marknadsföra. Men i praktiken ger det inte så stor upplevd skillnad.

Jag tycker det kan bli en stor skillnad, speciellt på vissa ställen...

Dock var detta utan DLSS 3.5 och RR, så blir väl inte riktigt så bra som det nu kan bli. Och även RR är ju i en tidigt stadie, så finns nog en viss förbättringspotential där, liknande som med tidiga DLSS och DLSS överlag.

Kan dock hålla med om att man får offra mycket i repons och / eller bildkvalitet, samt belasta datorn som kanske gör att det inte blir värt att spela med RT. Ska man köra i 4K med PT RT, blir ju FG och ett 4080 / 4090 mer eller mindre ett måste idag.

Hur det sen blir i framtiden med PT RT i PC AAA-spel, är mycket upp till vilken pris / prestanda 5000-serien får, hur mycket DLSS / RR / FG utvecklas och hur väl AMD / Intel kan konkurrera med Nvidia. Samt självklart hur många utvecklare som kommer satsa på PT RT i sina spel och hur väl implementerat det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag tycker det kan bli en stor skillnad, speciellt på vissa ställen...
https://youtu.be/JIjt4XkX2-4?si=KuyPv6enNVK9c6He

Dock var detta utan DLSS 3.5 och RR, så blir väl inte riktigt så bra som det nu kan bli. Och även RR är ju i en tidigt stadie, så finns nog en viss förbättringspotential där, liknande som med tidiga DLSS och DLSS överlag.

Kan dock hålla med om att man får offra mycket i repons och / eller bildkvalitet, samt belasta datorn som kanske gör att det inte blir värt att spela med RT. Ska man köra i 4K med PT RT, blir ju FG och ett 4080 / 4090 mer eller mindre ett måste idag.

Hur det sen blir i framtiden med PT RT i PC AAA-spel, är mycket upp till vilken pris / prestanda 5000-serien får, hur mycket DLSS / RR / FG utvecklas och hur väl AMD / Intel kan konkurrera med Nvidia. Samt självklart hur många utvecklare som kommer satsa på PT RT i sina spel och hur väl implementerat det är.

Ja folk som påstår att det knappt är nån skillnad är rent utsagt blinda. Skillnaden är ju enorm o jag skulle nästan hellre sitta o gejma i 30fps än att köra med raytracingen avstängd.

Permalänk
Medlem

Det är en helt galen skillnad! Kör nu i 1440p med ett 4070 ti överklockat och har alla inställningar på ULTRA! Pathtraycing på, Raytracing på, DLSS, FrameGen osv. Ruskigt vackert nu och allt flyter i 90-100 Fps! Riktigt nice!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz