Bättre ray tracing-kvalitet i Cyberpunk 2077 med DLSS 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090.

Jag kommer varva spelet för tredje gången med path tracing på ett 3080. 1440 och dlss performance med ray reconstruction ger 47fps i den inbyggda benchmarken, det räcker fint för mig. Grafiskt är det värt att sänka upplösningen för att få Path Tracing tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ne inget slår native oavsett.

Håller vi på såhär så kommer de sälja på oss kort som håller samma nivå som 2017 för 10k+ med DLSS. Utvecklare blir latare och optimerar sämre.

Är smått otaggad på hur framtiden kommer se ut alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ne inget slår native oavsett.

Håller vi på såhär så kommer de sälja på oss kort som håller samma nivå som 2017 för 10k+ med DLSS. Utvecklare blir latare och optimerar sämre.

Är smått otaggad på hur framtiden kommer se ut alltså.

Alltså, vill vi ha något PC spelande kvar kommer uppskalning behövas. Nästan alla spel är gjorda för konsoller. Konsoll-spelare är inga "native-purister" utan det är slutresultatet som räknas även om en 720p bild i slutändan visas på en 4k-TV.

Om du tror att PC skall kunna spela konsoll-spel i framtiden men istället för att köra en 720p uppskalad köra 4K (eller 8K) native. Det finns inte på kartan. Det skulle inte gå att porta spel till PC längre, och PC spelandet skulle dö ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför gissa när man har hårdvara nog att räkna ut en exakt position?

Varför inte göra både och?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever att det tar 1-2 sekunder för ljussätningen/raytracing att "sätta sig" när man vänder på sig i spelet?
Ser ganska hemskt ut.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ne inget slår native oavsett.

Håller vi på såhär så kommer de sälja på oss kort som håller samma nivå som 2017 för 10k+ med DLSS. Utvecklare blir latare och optimerar sämre.

Är smått otaggad på hur framtiden kommer se ut alltså.

Vilket boomer take lmao

Dlss quality slår native i både kvalite och performance, så förstår verkligen inte hur 'inget slår native oavsett'. Våga utvecklas lite, lovar att det inte är så farligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Alltså, vill vi ha något PC spelande kvar kommer uppskalning behövas. Nästan alla spel är gjorda för konsoller. Konsoll-spelare är inga "native-purister" utan det är slutresultatet som räknas även om en 720p bild i slutändan visas på en 4k-TV.

Om du tror att PC skall kunna spela konsoll-spel i framtiden men istället för att köra en 720p uppskalad köra 4K (eller 8K) native. Det finns inte på kartan. Det skulle inte gå att porta spel till PC längre, och PC spelandet skulle dö ut.

På konsolerna körs spel i mycket lägre kvalitet och upplösning.. samt 30 eller 60FPS.. En PC klarar det galant.. nästan all hårdvara.

Du tror inte konsolerna kör något spel i native 4k?

Ut5-motorn skalas upp från 720P till 1440P för att få 60FPS.. och då är skuggor och andra effekter på lägsta nivå.. Detta är på Playstation 5 och Xbox X.

Så det med PC tar skada är rent ut bajssnack.. bara obildade personer som försöker promota konsolerna.

Hade PC-folket haft samma standard som konsolfolket hade alla spel varit superduper bra kodat.. då 30FPS på datorn är en bagatell att uppnå.. speciellt med 720P utdraget till 1440P.

Konsoler har ingen magisk hårdvara och utvecklarna har inte magi som optimerar konsolernas hårdvara till RTX 4090.. det är fysiskt omöjligt.

Det är myt och rent at PR-snack att konsolerna har ''bra optimering'' ... allt är bara vad för krav man vill ha.. och konsolernas kundbas har 30FPS som krav.. det är dem vana vid.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rojjter:

Vilket boomer take lmao

Dlss quality slår native i både kvalite och performance, så förstår verkligen inte hur 'inget slår native oavsett'. Våga utvecklas lite, lovar att det inte är så farligt

DLSS är som en nedladdad film på 4k med låg bitrate.. Native är som 4k med hög bitrate.. man ser en klar skillnad.. men sitter man på en kass skärmpanel som kanske man inte gör det?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Om man inte ser skillnad med rt på och av i cyberpunk så borde man räknas som gravt synskadad.. det är natt och dag skillnad

Det är natt o dag men jag anser inte att det var värt prestandahitten när jag spelade förra gången i 2560x1440p.. Nu med 3440x1440p så blir det inte roligt.
Men jag skall testa och se vad som ser bäst ut med ok prestanda (60fps+).

DLSS är grymt dock, hade gärna testat på DLSS 3 men det fungerar inte på mitt kort tyvärr

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon annan som upplever att det tar 1-2 sekunder för ljussätningen/raytracing att "sätta sig" när man vänder på sig i spelet?
Ser ganska hemskt ut.

Får du även det med DLSS3.5? Jag tycker iallafall det är klart bättre än det var tidigare. Men raytracing/ljussättning trycks ju sättas asynkront med grafikmotorn i övrigt. (gissningsvis finns inte i närheten av prestanda ens på ett 4090 för att hantera det vettigt i "realtid"). Speciellt skuggor ser lite märkliga ut när det "laggar". Titta på dina fötter och sen backa bakåt så ser man en "skugg-klick" som långsamt tonar ut där man nyss stod. Tror inte det är så det fungerar i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Vilket boomer take lmao

Dlss quality slår native i både kvalite och performance, så förstår verkligen inte hur 'inget slår native oavsett'. Våga utvecklas lite, lovar att det inte är så farligt

Detta är ju inte sant någonstans men ok.

Säljsnacket från gubbarna på Nvidia verkar ha nått ungdomarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ne inget slår native oavsett.

Håller vi på såhär så kommer de sälja på oss kort som håller samma nivå som 2017 för 10k+ med DLSS. Utvecklare blir latare och optimerar sämre.

Är smått otaggad på hur framtiden kommer se ut alltså.

Nästan alla hårdvaruförbättringar i GPU hårdvara har varit att just ta genvägar genom hårdvara istället för att göra saker med 100% precision dock.

Sen är det såklart trist när en teknik är låst till en tillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är natt o dag men jag anser inte att det var värt prestandahitten när jag spelade förra gången i 2560x1440p.. Nu med 3440x1440p så blir det inte roligt.
Men jag skall testa och se vad som ser bäst ut med ok prestanda (60fps+).

DLSS är grymt dock, hade gärna testat på DLSS 3 men det fungerar inte på mitt kort tyvärr

Jag kör via geforce now ultimate nu för jag vill köra med allt maxat denna genomspelningen och sen med expansion.
Är riktigt bra och det känns som man kör lokalt om man har bra internetlina.

Så det är ett sätt om man vill lägga 200kr för en månad o spela igenom istället för att köpa helt ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

På konsolerna körs spel i mycket lägre kvalitet och upplösning.. samt 30 eller 60FPS.. En PC klarar det galant.. nästan all hårdvara.

Du tror inte konsolerna kör något spel i native 4k?

Ut5-motorn skalas upp från 720P till 1440P för att få 60FPS.. och då är skuggor och andra effekter på lägsta nivå.. Detta är på Playstation 5 och Xbox X.

Så det med PC tar skada är rent ut bajssnack.. bara obildade personer som försöker promota konsolerna.

Hade PC-folket haft samma standard som konsolfolket hade alla spel varit superduper bra kodat.. då 30FPS på datorn är en bagatell att uppnå.. speciellt med 720P utdraget till 1440P.

Konsoler har ingen magisk hårdvara och utvecklarna har inte magi som optimerar konsolernas hårdvara till RTX 4090.. det är fysiskt omöjligt.

Det är myt och rent at PR-snack att konsolerna har ''bra optimering'' ... allt är bara vad för krav man vill ha.. och konsolernas kundbas har 30FPS som krav.. det är dem vana vid.

Jag förstår inte riktigt vad du säger men du har visserligen rätt i att jag är rätt obildad, även om jag programmerat datorer i 40 år allt från assembler till värsta högnivåspråken, och skrivit egna. Jag är dessutom känd för att vara den som optimerar skiten ur det mesta. Men whatever, vi får räkna lite på det så kanske vi kan komma fram till något.

Låt oss säga att output är 4k och konsoll-spelen är gjorda för 30fps medan jag som pc-spelare vill ha 90fps. Konsollen renderar i 720p internt och PC renderar 4K. Nu är det ju en massa variabler vi inte kan ta med här så vi får ta det lite enkelt. hur många pixlar per sekund behöver hårdvaran trycka ut. Samma settings för övrigt alltså.

Konsoll
1280 * 720 * 30 = 27,648,000 pixlar per sekund

PC
3840 * 2160 * 90 = 746,496,000 pixlar per sekund

Dvs, vår PC behöver trycka ut 27 gånger mer pixlar. Och det här är idag, nästa gen blir det ju troligen ännu värre, och uppskalningen blir bara bättre. Du tror det är möjligt att hålla jämna steg med konsollutvecklingen men köra native istället för uppskalning. Jag tror det inte.

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av få som spelade GT5 efter Cyberpunk.

Och jag fattar ingenting av allt prat om att Cyberpunks värld är tom och tråkig jämfört med GTA.

GTA5 är kul. Men Cyberpunk är roligare tycker jag.

Permalänk
Skrivet av alexman:

om jag förstår det rätt går ray reconstruction bara att använda med path tracing som tar så mycket fps att det inte går att spela med något än 4090. så 4070 är värdelöst.
vanlig ray tracing medium är allt avstängt på sen är FR så hög latency vid 30fps att det inte ens går att spela

Du kan få låna en 1080p skärm av mig, så kommer du få ok fps med allt på max 😄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Jag förstår inte riktigt vad du säger men du har visserligen rätt i att jag är rätt obildad, även om jag programmerat datorer i 40 år allt från assembler till värsta högnivåspråken, och skrivit egna. Jag är dessutom känd för att vara den som optimerar skiten ur det mesta. Men whatever, vi får räkna lite på det så kanske vi kan komma fram till något.

Låt oss säga att output är 4k och konsoll-spelen är gjorda för 30fps medan jag som pc-spelare vill ha 90fps. Konsollen renderar i 720p internt och PC renderar 4K. Nu är det ju en massa variabler vi inte kan ta med här så vi får ta det lite enkelt. hur många pixlar per sekund behöver hårdvaran trycka ut. Samma settings för övrigt alltså.

Konsoll
1280 * 720 * 30 = 27,648,000 pixlar per sekund

PC
3840 * 2160 * 90 = 746,496,000 pixlar per sekund

Dvs, vår PC behöver trycka ut 27 gånger mer pixlar. Och det här är idag, nästa gen blir det ju troligen ännu värre, och uppskalningen blir bara bättre. Du tror det är möjligt att hålla jämna steg med konsollutvecklingen men köra native istället för uppskalning. Jag tror det inte.

Är det rätt att jämföra prestanda mellan varandra när ena maskinen spelar sina spel i 720P och andra i 4k?

Sen konsolerna kör inte inställningarna på hög grafik heller.. oftast ''Very Low till medium''

Konsolerna klarar inte av mer än 30FPS i fake 4k.. när det är intensivt så dippar upplösningen ner till 720P för att behålla 30 eller 60FPS, är det bra optimerat?

Ps5 är som en dator med AMD 3700X och en 6650XT GPU.. sedan sänker spelutvecklaren inställningarna (optimerar) spelet som ska spelas på Playstation 5 till just 30 eller 60FPS, det är inget magiskt.

Så ska PC spela med samma inställningar som Playstation 5 så fungerar alla spel ''bra'' som på PS5'an.

Enkelt som 1 2 3, A B C..

I min värld är 30FPS aldrig bra kodat.. aldrig, oavsett vad utvecklaren säger.. 30FPS och 720P hör hemma 2002..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag kör via geforce now ultimate nu för jag vill köra med allt maxat denna genomspelningen och sen med expansion.
Är riktigt bra och det känns som man kör lokalt om man har bra internetlina.

Så det är ett sätt om man vill lägga 200kr för en månad o spela igenom istället för att köpa helt ny dator

Jag måste prova det nån gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför gissa när man har hårdvara nog att räkna ut en exakt position?

För att kunna använda den hårdvaran till annat grafiskt lullull alternativt få ännu fler fps? Trodde jag var underförstått

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Man ska inte låta sig luras av tråkmånsar som inte kan glömma och gå vidare.

Cyberpunk är ett fantastiskt spel! Ett av de bästa spelen senaste åren.

Vilka tråkmånsar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vilka tråkmånsar?

De tråkmånsar som tjatas sig till döds om att Cyberpunk var ospelbart vid släppet, och aldrig har hämtat sig från det. Att världen är tom och tråkig bla bla bla. Struntprat tycker jag.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden och även andra forum så förstår man ju att det är lite två läger. Jag har på PT och stannar till och analyserar och ser saker jag aldrig sett renderat i realtid på en PC förut. Medan det finns dom som mest letar fel, vilket det också finns mycket av. Men för mig känns det här lite som när jag spelade FA/18 interceptor på min Amiga för första gången. Ja det var 8 FPS men man förstod att det här ligger det något i, det kommer bli något framöver, även om det idag är lite halvdant.

Här är ett exempel från en nattklubb, jag tycker PT presentationen till vänster är helt magiskt (Icke RT till höger), och detta i ett openworld spel där man kanske inte har tid att bearbeta varje scen speciellt länge. Och det finns många ställen att göra liknande upptäckter på. Inte nödvändigt för att spela spelet, men det är en glimt in i framtiden redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

De tråkmånsar som tjatas sig till döds om att Cyberpunk var ospelbart vid släppet, och aldrig har hämtat sig från det. Att världen är tom och tråkig bla bla bla. Struntprat tycker jag.

Du kan nog var lugn, dom håller till i Starfield tråden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

De tråkmånsar som tjatas sig till döds om att Cyberpunk var ospelbart vid släppet, och aldrig har hämtat sig från det. Att världen är tom och tråkig bla bla bla. Struntprat tycker jag.

Okej, kladda inte på mig några sådana åsikter bara.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, låter som en Nvidia annons.

Men nej, Frame Generation (eller Super Sampligen, DLSS2, för den delen) ger inte mer prestanda, oavsett hur pass mer tilltalande resultatet är rent visuellt. Vi behöver inte springa Nvidias ärenden här...

Fast faktum är att det är sant. Jag har ju själv testat.

Det är när man kör 4060 Ti med DLSS 3 som det blir ett stort skutt och kommer till sin rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Inte spelat Cyberpunk. Guldläge nu.
Körde Raytracing: Overdrive nu på min laptop med RTX 3070, jisses vad snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

DLSS är som en nedladdad film på 4k med låg bitrate.. Native är som 4k med hög bitrate.. man ser en klar skillnad.. men sitter man på en kass skärmpanel som kanske man inte gör det?

4090, 7800x3d, 4k OLED 120hz. Idk, kanske behöver bättre delar :(((

problemet kanske ligger i din skärm. Det är inget nytt att dlss ser bättre ut i många spel.

Edit:

Bara för visa lite bevis också finns denna video från hardware unboxed. Dlss vinner/är tied i nästan varenda titel.
https://youtu.be/O5B_dqi_Syc?si=OELJfPJbWuNDkiQU

La till länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Fast faktum är att det är sant. Jag har ju själv testat.

Det är när man kör 4060 Ti med DLSS 3 som det blir ett stort skutt och kommer till sin rätt.

Har aldrig påstått att det inte gör nån skillnad. Bara att begreppet prestanda ska användas varsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför gissa när man har hårdvara nog att räkna ut en exakt position?

Fast det har du ju inte, därav den låga frameraten där frame generation interpolerar dom framesen som din dator inte orkar räkna ut.
Med det sagt så har jag dock personligen inte testat FG, så oklart om jag kan stå ut med den ökade latencyn.

Skrivet av SvenskEnkrona:

DLSS är som en nedladdad film på 4k med låg bitrate.. Native är som 4k med hög bitrate.. man ser en klar skillnad.. men sitter man på en kass skärmpanel som kanske man inte gör det?

Alltså om du ska jämföra spel renderat med DLSS mot utan DLSS i samma framerate o upplösning så kommer du ju istället vara tvungen att tumma på annat istället, typ stänga av raytracingen, eller dra ner skuggor, texturupplösning, sämre AA etc etc, så även där kan man ju göra liknelsen att "utan DLSS är som en nedladdad film på 4k med låg bitrate.. Med DLSS är som 4k med hög bitrate.. man ser en klar skillnad.. men sitter man på en kass skärmpanel som kanske man inte gör det?"

Kan tycka att det är ganska tröttsamt med alla nej-sägare. Visst att Nvidia inte är perfekta, men att dom pushar ut raytracing, väldigt kraftfulla uppskalare, sjukt bra realtidsdenoising osv ser inte jag som dåligt nånstans, speciellt inte när dom helt uppenbarligen blir bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kan tycka att det är ganska tröttsamt med alla nej-sägare. Visst att Nvidia inte är perfekta, men att dom pushar ut raytracing, väldigt kraftfulla uppskalare, sjukt bra realtidsdenoising osv ser inte jag som dåligt nånstans, speciellt inte när dom helt uppenbarligen blir bättre med tiden.

Det är populärt att hata på nvidia nu för tiden.

När Nvidia fixar frame generation (dessutom väldigt bra som de även förbättrar med tiden rejält) så säger alla att de suger och "AHHHH FAKE FRAMESSSS".

Sen när AMD visar upp sin egna frame gen nyligen, kommentarerna var bara fullt av 'nvidia is dead' 'omg amd did it again' 'omg this is so good, I'll get so many more frames'.

Man kan tycka vad man vill om Nvidias prissättning och giriga beteende, men att förneka att de inte för hårdvaru/upscaling/raytracing/AI utvecklingen extremt framåt är bara idiotiskt. De är anledningen till att upscaling ens har kommit så långt som det gjort.

Finns en anledning till varför amd fortfarande kör catchup och enda som de har att erbjuda med fsr är att det är open source.