Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag förstår det som så är 14700k snabbaste cpun i Cyberpunk och Starfield iaf... Snabbare än alla amds i 720-4k

Haha, inte enligt GN iaf. https://youtu.be/8KKE-7BzB_M?si=0EzcfvlxcXRd0dSa&t=1087
T.o.m. sämre än 13700k, och då vet vi båda att det är illa.

Skrivet av Swedishchef_90:

Visst är det ingen gen som får en att sälja hus och hem, men det har funnits avsevärt sämre gens

Det är just det det inte har. Kaby lake är kanske jämförbar, men även där kan man se förbättringar vid samma klockfrekvens.
Och då får vi komma ihåg hur dominanta Intel var, och utan konkurrens blir det som det blir.
Men nu? När AMD presterar bättre och de lanserar detta skräpet.

Heeelt obegripligt hur du kan försvara det. Snacka om Intel-fan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Nu har jag tappat intresset hårdvara så är inte lika insatt längre men vad har vi att se fram emot? Kommer AMD svara på dessa från Intel?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Haha, inte enligt GN iaf. https://youtu.be/8KKE-7BzB_M?si=0EzcfvlxcXRd0dSa&t=1087
T.o.m. sämre än 13700k, och då vet vi båda att det är illa.

Det är just det det inte har. Kaby lake är kanske jämförbar, men även där kan man se förbättringar vid samma klockfrekvens.
Och då får vi komma ihåg hur dominanta Intel var, och utan konkurrens blir det som det blir.
Men nu? När AMD presterar bättre och de lanserar detta skräpet.

Heeelt obegripligt hur du kan försvara det. Snacka om Intel-fan.

Anledningen de inte släppte meteor lake är för de jobbar med tiles och den inte är redo, jag försvarar den inte men att spy galla hjälper aldrig.

Det finns små uppsidor, men inte många.
Precis som amds AM5 hade låg prestandavinst i spel vs AM4 men ändå verkar alla jubla över den.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag tappat intresset hårdvara så är inte lika insatt längre men vad har vi att se fram emot? Kommer AMD svara på dessa från Intel?

Nej inte förrän nästa år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej inte förrän nästa år

Tack för snabbt svar. Jag misstänkte nästan det. Trist!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag tappat intresset hårdvara så är inte lika insatt längre men vad har vi att se fram emot? Kommer AMD svara på dessa från Intel?

Zen 5 tror jag kommer Q2 nästa år. Men baserat på hur usla de här processorerna är lär inte AMD behöva stressa ut dem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för snabbt svar. Jag misstänkte nästan det. Trist!

Jag tror egentligen att dem nu är "ikapp" med samma generation. Tror amd låg 1 före Intel med AM5 vs 13th gen (eller om det var 13th som kom ikapp)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Zen 5 tror jag kommer Q2 nästa år. Men baserat på hur usla de här processorerna är lär inte AMD behöva stressa ut de.

Jag slås mer av hur bedrövlig energiförbrukningen är. Som en modern Pentium 4.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Pro-Intel har man varit men man lär nog kasta in handduken efter detta test, Sweclockers till och med dödförklarar plattformen fast den inte ens är släppt ännu.

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Anledningen de inte släppte meteor lake är för de jobbar med tiles och den inte är redo, jag försvarar den inte men att spy galla hjälper aldrig.

Ingen tvingar de att lansera nytt, särskilt inte efter så kort tid. AMD ser ut att vänta över 1,5 år mellan zen 4 & 5. Varför kan då inte Intel göra samma sak?

Anledningen att de gör det är på grund av folk som inte kan kritisera och köper skräpet ändå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Pro-Intel har man varit men man lär nog kasta in handduken efter detta test, Sweclockers till och med dödförklarar plattformen fast den inte ens är släppt ännu.

Plattformen är väldigt släppt eftersom de nya processorerna är kompatibla med styrkretsar från innevarande och föregående generations moderkort.

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag slås mer av hur bedrövlig energiförbrukningen är. Som en modern Pentium 4.

Japp. De har ju bokstavligen tagit 13-serien och dragit upp strömbudgeten för att höja klockhastigheten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ingen tvingar de att lansera nytt, särskilt inte efter så kort tid. AMD ser ut att vänta över 1,5 år mellan zen 4 & 5. Varför kan då inte Intel göra samma sak?

Anledningen att de gör det är på grund av folk som inte kan kritisera och köper skräpet ändå.

De har ju inte bytt platform eller tillverkningsnod, Självklart är det kassa "gains"

Nästan alltid på samma socket är det skit gains, bortsett de som har 3 gens då man jämför gen 1 mot gen 3 i samma socket

Jag vet inte vem som har haft hype på dessa, men om du köper nytt så är det inte jätte dåligt köp om du kör Intel. Titta på 0.1% samt 1% så är Intel före amds topp cpuer vilket betyder att du får mer smooth gaming. Speciellt om du droppar typ 100 fps

Alla säger AM5 skall leva till 2025, men ingen har sagt att moderkorten kommer vara kompatibla, vilket AM4 inte var till en början utanför X moderkorten.

Cpuer är inte speciellt upphetsande, och har inte varit det på länge. Alder lake var en frisk fläkt gentemot 11th gen och AM4 var en kioskvältare gentemot Intel.
Nästa Intel cpu som lär vara någorlunda är väl lunar lake 2026(?)
Nästa amd cpuer kommer vara liknande gains som 13->14th gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

De har ju inte bytt platform eller tillverkningsnod, Självklart är det kassa "gains"

Nästan alltid på samma socket är det skit gains, bortsett de som har 3 gens då man jämför gen 1 mot gen 3 i samma socket

Eeeeh? Zen 2, Zen 3, Zen 4 och även Intel 13th gen?

Skrivet av Swedishchef_90:

De har ju inte bytt platform eller tillverkningsnod, Självklart är det kassa "gains"

Nästan alltid på samma socket är det skit gains, bortsett de som har 3 gens då man jämför gen 1 mot gen 3 i samma socket

Jag vet inte vem som har haft hype på dessa, men om du köper nytt så är det inte jätte dåligt köp om du kör Intel. Titta på 0.1% samt 1% så är Intel före amds topp cpuer vilket betyder att du får mer smooth gaming. Speciellt om du droppar typ 100 fps

Alla säger AM5 skall leva till 2025, men ingen har sagt att moderkorten kommer vara kompatibla, vilket AM4 inte var till en början utanför X moderkorten.

Cpuer är inte speciellt upphetsande, och har inte varit det på länge. Alder lake var en frisk fläkt gentemot 11th gen och AM4 var en kioskvältare gentemot Intel.
Nästa Intel cpu som lär vara någorlunda är väl lunar lake 2026(?)
Nästa amd cpuer kommer vara liknande gains som 13->14th gen

Inget av det du skriver rättfärdigar en skitlansering som denna. Känns som man skriver med en okunnig på Intel-supporten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Eeeeh? Zen 2, Zen 3, Zen 4 och även Intel 13th gen?

Inget av det du skriver rättfärdigar en skitlansering som denna. Känns som man skriver med en okunnig på Intel-supporten.

Zen 2 3 och 4 är väl alla AM4 cpuer?
Och kollar du in swec tråd om 13900k så har du samma klagosång om kärnkraftverk till cpu och dålig prestanda

Men fortsätt din taskiga attityd, en konstig sak med alla tester hittils är att alla verkar få ganska olika resultat i olika spel etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Zen 2 3 och 4 är väl alla AM4 cpuer?

Ja? Och du skrev att det blir dåliga "gains" vid samma sockel. De jag nämnde ökade alla mycket i prestanda trots samma sockel.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och kollar du in swec tråd om 13900k så har du samma klagosång om kärnkraftverk till cpu och dålig prestanda

Kollar man benchmarksen istället så är skillnaden från 12 -> 13 mycket större än till 14.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja? Och du skrev att det blir dåliga "gains" vid samma sockel. De jag nämnde ökade alla mycket i prestanda trots samma sockel.

Jag skrev att det också var ett undantag med AM4?

Skrivet av Donnerstal:

Kollar man benchmarksen istället så är skillnaden från 12 -> 13 mycket större än till 14.

Absolut men fortfarande <10% i det mesta.
Relativ låg ökning kan man tycka, speciellt om man körde OC med minnen och cpu. Fördelen med 13 var ju bättre minneshastighter på nya z790

Vore kul om swec gjorde mer tester med dem i OC för spel då de drar väldigt likvärdigt amd då ändå

Men jag hoppas du inte blir lika besvärad över dåliga cpu releaser för de lär de bara bli fler av så länge vi kör x86

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Frågan är dock, om Intel släpper en till Raptor Refresh med ~5% prestandaökning med ännu högre energi åtgång, kommer då sweC även också ge den "Bra produkt?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Någon som kanske är insatt.
Men är det E-cores som gör att intel's CPUer drar iväg så pass mycket i strömförbrukning?

E kärnorna drar mindre per kärna än P kärnorna.
Men alla kärnor drar ju något. Så högre kärnor totalt drar mer.

Men kolla på Alder Lake (Alder Lake-N) där de har Intel Processor N100 och N200 samt Core i3 N300 och N305 som bara har E kärnor och inga P kärnor.

N100 och N200 TDP 6W
N300 TDP 7W
N305 TDP 15W

De har ju inte lika hög prestanda.
Men strömförbrukningen är låg.

Core i9-14900K har 16 E kärnor.
N305 har bara 8 E kärnor.
Men borde varit möjligt för Intel att göra en processor med 16 E kärnor och TDP på 35W.
Då hade de kanske fått begränsa max boost till runt 3.8 - 4.0 GHz istället för 4.4GHz som på 14900K.

Känns som N305 skulle kunna vara ganska intressant för någon mindre server eller dylikt om man vill ha något litet och kompakt men ändå hyfsad prestanda.
Om man inte spelar eller gör annat som kräver grafikkort.

Permalänk

När ska husguden Yoshman komma in och förklara att dessa CPU:er är bättre än AMD:s trots sämre prestanda och typ dubbla effektförbrukningen, och sedan leverera en slutkläm om Apples överlägsenhet?

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Frågan är dock, om Intel släpper en till Raptor Refresh med ~5% prestandaökning med ännu högre energi åtgång, kommer då sweC även också ge den "Bra produkt?"

Kostar den lika mycket för 5% ökning så är det ju en bra produkt... Amd hade ju sämre cpu i många spel vs 5800x3d och fick utmärkt produkt!

Energiåtgång är ju minimal i spel, alla amds cpuer bortsett från 7800x3d verkar ju ligga inom 10W i snitt vs Intel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Frågan är dock, om Intel släpper en till Raptor Refresh med ~5% prestandaökning med ännu högre energi åtgång, kommer då sweC även också ge den "Bra produkt?"

Braerer produkt.

Bra - bättre - braerer - braererer - braeresterer - braestererest

Permalänk

Hur är detta en ''bra'' produkt? herregud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkangbg:

Hur är detta en ''bra'' produkt? herregud..

Beror ju helt på hur man ser på det.
Den är bra om man ser till hur den presterar i olika tester, men den är inte bra om man ser hur den presterar mot föregångaren.
Sen iom den har samma pris som 13 serien gör ju att man får titta på prestandan och inte jämföra annat, hade 14 serien blivit dyrare än 13 serien ja då hade den varit allt annat än bra.

14 serien är inget annat än en fabriks klockad 13 serie, men prestandan är fortfarande bra för det.

Permalänk
Medlem

der8auer kallar det för
The Most Boring CPU Launch Ever

För lite mer underhållning kan man se

one of the greatest scenes in Top Gear

I put the christmas tree out with some .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Klart jag är negativ till sämsta generationen någonsin. Hur kan man vara positiv?

Är nog inte den sämsta generationen någonsin, är ju precis lika bra som 13.. Vilket är en riktigt trevlig generation. Däremot är det nog bland den sämsta ökningen mellan generationer och samtidigt som du säger lite av den onödigaste och tråkigaste.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Viking
Skrivet av roxkz:

Är nog inte den sämsta generationen någonsin, är ju precis lika bra som 13.. Vilket är en riktigt trevlig generation. Däremot är det nog bland den sämsta ökningen mellan generationer och samtidigt som du säger lite av den onödigaste och tråkigaste.

Sant.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hej på er och välkommna till den inte jätteupphetsande recensionen av Intel ”Raptor Lake Refresh”!

En del har kanske märkt att det har varit lite tyst från testlabbet i oktober och det är för att jag och Calle blev tvungna att starta om CPU-sviten inför den här lanseringen – något som är ganska tidsödande.

Nu är i alla fall den nya sviten på plats, men alla äldre referenser är ännu inte färdigtestade, då vi prioriterade de modeller som behövdes för att kunna bedöma de nya processorerna rättvist. Vi fortsätter dock att lägga till fler modeller framöver så det finns en mer komplett bild över exempelvis äldre Ryzen-generationer.

Tyvärr var inte den mest intressanta modellen, Core i7-14700K, med i Intels recensionspaket och därför finns den inte med i denna artikel. Vi lovar dock att följa upp med den inom den närmaste framtiden!

Om ni har några frågor är det bara att skjuta ut dem här i tråden så ska vi svara så gott vi kan.

En tråkig lansering men nästa år blir ett betydligt roligare hårdvaruår och förhoppningsvis starkare krona! AMD Zen 5 väntas förmodligen första kvartalet 2024 och Intel Arrow Lake under andra.

Och kanske förhoppningsvis Super-varianter av RTX 4000-serien liksom RDNA4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

När ska husguden Yoshman komma in och förklara att dessa CPU:er är bättre än AMD:s trots sämre prestanda och typ dubbla effektförbrukningen, och sedan leverera en slutkläm om Apples överlägsenhet?

Han väntar säkert på att du ska berätta hur saker och ting egentligen ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag förstår det som så är 14700k snabbaste cpun i Cyberpunk och Starfield iaf... Snabbare än alla amds i 720-4k
Visst är det ingen gen som får en att sälja hus och hem, men det har funnits avsevärt sämre gens

Nej.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2