Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Medlem

Kan vara den sämsta generationsuppdateringen någonsin. Jag får det till 2% vid blandade instruktioner, Cinebench och komprimering använder ett fåtal instruktioner och är bara intressanta om man bryr sig om just de applikationerna. Lite som 5800X3D så ser nu 7800X3D bättre ut än vid lansering, är huvudsyftet spel känns den än mer som ett solklart val. Fattar ärligt inte vad denna lansering är, ingen kommer märka något om man stämplar om 13xxx-proppar som 14xxx-proppar. Hade lite större förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej.

<Uppladdad bildlänk>

Om du jämför denna bild med GN och swec(vi får jämföra med i9 här) och alla andra så är det konstigt att sifforna inte är lika?
Swec testet så är Intel under alla 7000 serien cpuer med 20 fps lägre fps i både max och 1% low

Hos GN är den mitt emellan
Tweaktown har den först i 4k....

Känns som något är konstigt med test resultaten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har funderat på 13600/13700 och nu motsvarande. Spelar endast i 3840x1600 utan streaming, produktion osv och kommer bli 4K senare. Om jag läser allt rätt spelar cpu extremt liten roll här (har 3090 idag) då 14600 ligger nån % under 13900 i spelprestanda på höga upplösningar. Gillar inte värmen och effekten hos de nyare i7/i9 från min gamla 8700K som drar 83w så kan en 13600/14600K vara precis lika bra så känns det logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför denna bild med GN och swec(vi får jämföra med i9 här) och alla andra så är det konstigt att sifforna inte är lika?
Swec testet så är Intel under alla 7000 serien cpuer med 20 fps lägre fps i både max och 1% low

Hos GN är den mitt emellan
Tweaktown har den först i 4k....

Känns som något är konstigt med test resultaten

Märkte också detta. Just 5800X3D presterar skitbra i Swecs tester.
Kan det ha att göra med olika minneskonfigurationer?

Jag gillar TechPowerUp för att de har med många tester och många processorer. Men jag vet inte hur bra deras tester egentligen är.
Men här är det betydligt mindre skillnader.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Som Jonas skrev, den mest intressanta processorn Intel Core i7-14700K var inte med idag. Förutom klockfrekvenser och ytterligare kärnor i fallet med Core i7, sägs 14:e generationens processorer också komma med uppdateringar av minneskontrollern som stöder ännu högre DDR5-hastigheter, särskilt när du använder 12 GB och 24 GB DIMM-moduler.

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför denna bild med GN och swec(vi får jämföra med i9 här) och alla andra så är det konstigt att sifforna inte är lika?
Swec testet så är Intel under alla 7000 serien cpuer med 20 fps lägre fps i både max och 1% low

Hos GN är den mitt emellan
Tweaktown har den först i 4k....

Känns som något är konstigt med test resultaten

Att de absoluta FPS-värdena är olika mellan de olika sajternas tester är inga konstigheter, då mätningarna ofta sker vid olika sekvenser och under varierande tidsspann. Det viktiga blir istället att kika på den procentuella skillnaden i bildfrekvens mellan de testade processorerna. Tänker att vi kan kika en snabbis på några av exemplen från Cyberpunk 2077.

Hardware Unboxed: I deras test är Ryzen 7 7800X3D cirka 10 procent snabbare än Core i9-14900K i 1080p Ultra. I vårt test är Ryzen 7 7800X3D cirka 14 procent snabbare än Core i9-14900K med samma grafikinställningar. Det som skiljer mellan testmetoderna är att HUB kör Intel-plattformen med snabbare minnen (7200 vs 6000) samt med upplåst effektbudget, där båda dessa ändringar tillsammans skapar ett krympt prestandadelta mellan Intel och AMD.

Gamers Nexus: GN har vad jag kan se inte testat Core i9-14900K överhuvudtaget. I deras test av Core i7-14700K kan vi dock plocka lite siffror från Cyberpunk-testet. Nu har inte GN testat spelet vid samma inställningar som oss, då de använder detaljinställningen Medium istället för Ultra, men om vi kikar på 1440p vid Medium så bör de matcha våra 1080p-siffror någorlunda. I det testet är Ryzen 7 7800X3D cirka 15 procent snabbare än Core i9-13900K, vilket stämmer bra överens med vårt prestandadelta på 14 procent mellan 7800X3D och 14900K.

Tweaktown: Tweaktowns test har jag svårt att dra några jämförande slutsatser från då de använder ett helt annat grafikkort i form av Radeon RX 7900XTX.

Skrivet av ronz:

Märkte också detta. Just 5800X3D presterar skitbra i Swecs tester.
Kan det ha att göra med olika minneskonfigurationer?

Jag gillar TechPowerUp för att de har med många tester och många processorer. Men jag vet inte hur bra deras tester egentligen är.
Men här är det betydligt mindre skillnader.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Techpowerup gör superbra tester, använder ofta dem som referens. I det här fallet har det helt enkelt med spelurvalet att göra.

Permalänk

Ser verkligen fram emot AMD's 8000-serie nu speciellt X3D-modellen. Minst 20% bättre singeltrådat. Ryktas att det kommer mars/april.

Om inte Intel lyckas med Arrow Lake så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Argumenten finns i sammanfattningen.

Lite skeptisk över:

> Core i5-14600K är ett bra och balanserat val för den som vill uppgradera sitt befintliga LGA 1700-system.

För den som sitter på en 13600K är det såklart inte bra att betala 4 300kr igen för samma produkt. Förstår att det kanske är upp till läsaren att läsa in att det handlar om uppgradering från andra modeller, men känns skakigt.

Kanske det som är otydligt är om betyget sätts i ett vakuum, eller i relation till tidigare generation. Det tidigare lär vara svaret antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du jämför denna bild med GN och swec(vi får jämföra med i9 här) och alla andra så är det konstigt att sifforna inte är lika?
Swec testet så är Intel under alla 7000 serien cpuer med 20 fps lägre fps i både max och 1% low

Hos GN är den mitt emellan
Tweaktown har den först i 4k....

Känns som något är konstigt med test resultaten

Poängen med mitt inlägg var att du tvärsäkert hävdade att 14700k var snabbare i alla upplösningar och jag ville visa att du hade fel. I Starfield hade du rätt, men där var redan 13700k lite snabbare så knappast konstigt. I Cyberpunk såg bilden helt annorlunda ut dock. Att du killgissar dig fram till vad du vill resultaten ska visa är det som är konstigt här.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Poängen med mitt inlägg var att du tvärsäkert hävdade att 14700k var snabbare i alla upplösningar och jag ville visa att du hade fel. I Starfield hade du rätt, men där var redan 13700k lite snabbare så knappast konstigt. I Cyberpunk såg bilden helt annorlunda ut dock. Att du killgissar dig fram till vad du vill resultaten ska visa är det som är konstigt här.

Jag kollade faktiskt tweaktown, kanske inte den kändaste men de hade väldigt annorlunda resultat för spel

Dock kör dem med 7900 xtx

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Märkte också detta. Just 5800X3D presterar skitbra i Swecs tester.
Kan det ha att göra med olika minneskonfigurationer?

Jag gillar TechPowerUp för att de har med många tester och många processorer. Men jag vet inte hur bra deras tester egentligen är.
Men här är det betydligt mindre skillnader.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jo det var det jag också tyckte!

Skrivet av JonasT:

Att de absoluta FPS-värdena är olika mellan de olika sajternas tester är inga konstigheter, då mätningarna ofta sker vid olika sekvenser och under varierande tidsspann. Det viktiga blir istället att kika på den procentuella skillnaden i bildfrekvens mellan de testade processorerna. Tänker att vi kan kika en snabbis på några av exemplen från Cyberpunk 2077.

Hardware Unboxed: I deras test är Ryzen 7 7800X3D cirka 10 procent snabbare än Core i9-14900K i 1080p Ultra. I vårt test är Ryzen 7 7800X3D cirka 14 procent snabbare än Core i9-14900K med samma grafikinställningar. Det som skiljer mellan testmetoderna är att HUB kör Intel-plattformen med snabbare minnen (7200 vs 6000) samt med upplåst effektbudget, där båda dessa ändringar tillsammans skapar ett krympt prestandadelta mellan Intel och AMD.

Gamers Nexus: GN har vad jag kan se inte testat Core i9-14900K överhuvudtaget. I deras test av Core i7-14700K kan vi dock plocka lite siffror från Cyberpunk-testet. Nu har inte GN testat spelet vid samma inställningar som oss, då de använder detaljinställningen Medium istället för Ultra, men om vi kikar på 1440p vid Medium så bör de matcha våra 1080p-siffror någorlunda. I det testet är Ryzen 7 7800X3D cirka 15 procent snabbare än Core i9-13900K, vilket stämmer bra överens med vårt prestandadelta på 14 procent mellan 7800X3D och 14900K.

Tweaktown: Tweaktowns test har jag svårt att dra några jämförande slutsatser från då de använder ett helt annat grafikkort i form av Radeon RX 7900XTX.

Techpowerup gör superbra tester, använder ofta dem som referens. I det här fallet har det helt enkelt med spelurvalet att göra.

Tack för klartext, jag förstår också det kan skilja lite mellan testare beroende ram/spel urval.

Så jag hoppas ni får tid och resurser att köra någon form av optimerade tester, vore väldigt kul med fullt tweakede system också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kollade faktiskt tweaktown, kanske inte den kändaste men de hade väldigt annorlunda resultat för spel <Uppladdad bildlänk>
Dock kör dem med 7900 xtx

Ser ju väldigt märkligt ut. Svårt dra några slutsatser utan att veta exakt alla detaljer. Tycker informationen om testsystemen var tämligen bristfälliga där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Känns sjukt att min 5950X var en riktig värsting-CPU när jag köpte den för några år sen och nu är den inte ens med på produktivitetsindexet längre. Tur att man själv uppfattar den som snabb fortfarande i alla fall!

Permalänk
Medlem

Lade en beställning på 14900K. Blir en mindre uppgradering från 11900K men vad gör man inte för att jaga några extra frames i VR och flygsimulatorer. Blev Z790 moderkort och 6600mhz DDR5-minnen också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bagfalls:

Känns sjukt att min 5950X var en riktig värsting-CPU när jag köpte den för några år sen och nu är den inte ens med på produktivitetsindexet längre. Tur att man själv uppfattar den som snabb fortfarande i alla fall!

Det lär vara pga (från första svaret i tråden):

Citat:

Nu är i alla fall den nya sviten på plats, men alla äldre referenser är ännu inte färdigtestade, då vi prioriterade de modeller som behövdes för att kunna bedöma de nya processorerna rättvist. Vi fortsätter dock att lägga till fler modeller framöver så det finns en mer komplett bild över exempelvis äldre Ryzen-generationer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ser ju väldigt märkligt ut. Svårt dra några slutsatser utan att veta exakt alla detaljer. Tycker informationen om testsystemen var tämligen bristfälliga där.

Jo fast resten av syntetiska testerna kändes rimliga... Får vänta in swec i7 test...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Lägg märke till att olika tester från olika källor kan använda sig av olika GPUer

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo fast resten av syntetiska testerna kändes rimliga... Får vänta in swec i7 test...

Skrivet av kotz:

Lägg märke till att olika tester från olika källor kan använda sig av olika GPUer

Har sett test där, i just det aktuella spelet, 7900 XTX presterat bättre än 4090 i 1080p. Visserligen marginellt men ändå. Det testet var dock med 7800X3D.

Det förklarar ändå inte tweaktowns resultat, snarare gör det mer underligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tweaktown kör med DDR5 7600 minnen, det kanske förklarar deras resultat; x3d-processorerna vinner inte så mycket på snabbare minnen. Deras slutsatser ser konstiga ut när de kallar 14900 billigare, energieffektivare etc, men det är för att de jämför med 13900ks istället för 13900K.

Vill man se lite mer andra slags produktivitetstester kan man kolla in Anandtechs test. De har ju sjangserat en hel del sedan Anand lämnade skeppet, men ibland gör de grundligare tester som här: https://www.anandtech.com/show/21084/intel-core-i9-14900k-cor...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo det var det jag också tyckte!

Tack för klartext, jag förstår också det kan skilja lite mellan testare beroende ram/spel urval.

Så jag hoppas ni får tid och resurser att köra någon form av optimerade tester, vore väldigt kul med fullt tweakede system också

Det är rätt bra att olika testare har lite olika testsviter och inställningar, svårare för tillverkaren att kunna optimera det som ska testas för tex ett benchmarkprogram, förr var det inte ovanligt att olika tillverkare anklagades för att manipulera resultaten på olika sätt, då var det inte heller möjligt att testa på ett mer naturligt sätt utan det var benchmark som gällde, och kom det fram så tog det ändå minst en månad ofta två innan kunderna fick veta något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det lär vara pga (från första svaret i tråden)...

Aha, ja se där, det hade jag missat. Det är ju rimligt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag tappat intresset hårdvara så är inte lika insatt längre men vad har vi att se fram emot? Kommer AMD svara på dessa från Intel?

Verkar ju inte som de behöver svara.
Plattformen är dyrare.
Den drar typ 5ggr så mycket el som en 5800x3D.
Och den är inte ikapp.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

När ska husguden Yoshman komma in och förklara att dessa CPU:er är bättre än AMD:s trots sämre prestanda och typ dubbla effektförbrukningen, och sedan leverera en slutkläm om Apples överlägsenhet?

Haha

Be Chat-GPT generera ett foruminlägg baserat på ovanstående, och regga kontot 'Yoshrnan' eller 'Yoshman_', så kan du posta det åt oss sedan.

Skämt åsido - gillar Yoshmans inlägg, även om din karaktärisering är väldigt träffande.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Verkar ju inte som de behöver svara.
Plattformen är dyrare.
Den drar typ 5ggr så mycket el som en 5800x3D.
Och den är inte ikapp.

I spel drar dem typ lika mycket dock...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I spel drar dem typ lika mycket dock...

Om du jämför med 14600k så ja, lite mer drar den men inte så värst mycket. 14700k och 14900k drar väldigt mycket mer dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du jämför med 14600k så ja, lite mer drar den men inte så värst mycket. 14700k och 14900k drar väldigt mycket mer dock.

Hade missat att 14900k tuggade på så mycket mer än 12900k (som ligger runt 100W) men ja i5n ligger runt X3d (kollade på TP test suite)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kollade på derbauers test. intel e snabbare i det mesta i hans test när man kör med snabbt minne och utan e-kärnor at 6ghz.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

När man läser testet så får JAG tillbaka minerna från tiden innan Ryzen fanns Då Intel var ensam ledare. För att inte döda AMD helt så valde Intel att endast ge 4 kärnor till konsumenter med endast 100Mhz/200Mhz extra/år under lång tid. När sedan AMD släppte RYZEN gen 1 så är jag tveksam på att intel såg det som ett hot men AMD har gjort stora framsteg varje gång de släppt en ny generation. När jag idag tittade på prestanda vid samma MHz så kan man se kniven ligger hårt mot strupen. Det skiljer minimalt mellan lagen i kärn prestanda vilket gör att man kan inte kopiera konkurrenten för det vinner du inte på. (intel har erkänt att de kommer koppiera AMDs 3Dminne i cpun men det är nog det enda som idag går att ta för att få mer prestanda)

Jag hoppas AMD/INTEL lägger in en AI del i kommande CPUer istället för jaga Mhz

När konsument CPUn går förbi 300W då tycker jag att man tänker fel så att tycka upp CPUer förbi 6GHz kommer inte gynna marknaden.

nedan ser ni gamla goda tiden då skillnaden mellan CPU gen var minimal.

PS Redan vid 2,8Ghz så levererar nästan alla CPUer bra Spel/prestanda. (tveksam på att det är så många där ute som har en snabbare skärm än 144MHz

2,8GHz

Full fart.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

Kollade på derbauers test. intel e snabbare i det mesta i hans test när man kör med snabbt minne och utan e-kärnor at 6ghz.
https://www.youtube.com/watch?v=RjnMpv6WKhY

Det känns ju inte så imponerande dock, med tanke på att man måste ha en CPU som klarar 6 GHz på alla kärnor (vilket kanske de flesta kan iom att den har 6 GHz boost), får lägga lite mer pengar på minne samt att processorn i sig kostar c:a 7790 kr mot 7800X3D på c:a 5190 kr.
Med tanke på den lilla prestandaskillnaden, samt att 7800X3D ofta vann i snitt-FPS, och ofta med omkring halva effekten, så känns det inte direkt som en vinst för Intel där i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Själv bytte jag precis från AM5/7700X till 13700K och är äntligen nöjd.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken