TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vanja73:

Hej,
Jag är ny här på sweclockers och hoppas att har skriver på rätt ställe.

Min sambo och jag är ute efter en TV 65".

Budget: 8000 kr .

Just nu har två st. TV som har fastnat i våra ögon.

LG 65" QNED 75 4K QNED Smart TV (2023)

Samsung 65" Q60C 4K QLED Smart TV (2023)

De ligger i samma prisklass.
Vi använder TV mest för att titta på filmer eller YT.

Vad tycker ni? Vilken ska vi handla?

Tack för hjälp!

Vanja & Charlotte

Varmt välkomna till Sweclockers

Någon kunnig får gärna hjälpa tjejerna här med val av TV, tack!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilwest:

Någon som har en Hisense U7K? Intryck? Vore kul med en recension

Jag har förhoppningsvis testat den om några veckor. Tills dess har jag bara förra årets U8-modell som referenspunkt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vanja73:

Hej,
Jag är ny här på sweclockers och hoppas att har skriver på rätt ställe.

Min sambo och jag är ute efter en TV 65".

Budget: 8000 kr .

Just nu har två st. TV som har fastnat i våra ögon.

LG 65" QNED 75 4K QNED Smart TV (2023)

Samsung 65" Q60C 4K QLED Smart TV (2023)

De ligger i samma prisklass.
Vi använder TV mest för att titta på filmer eller YT.

Vad tycker ni? Vilken ska vi handla?

Tack för hjälp!

Vanja & Charlotte

Båda är lika bra på så sätt att de kommer verka mot samma resultat och ni lär bli lika nöjda med vilken som. QNED75 har lite mer tekniska finesser på pappret, likt local dimming vilket ändå är ett alternativ som skulle kunna vara en fördel. Q60-serien har varit samma lika i flera år.

LG tenderar att köra med IPS-paneler så sämre kontrast (delvis förbättrad av local dimming) samt bättre vinklar. Men det förekommer även andra paneltyper i den här serien.

Samsung kör ofta med VA på Q60-serien så bättre kontrast men snabbare försämring i vinklar. Även Samsung varierar då det förekommer IPS-paneler (ADS) på Q60-serien.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tintin10:

Efter att ha läst den stora "TV-guiden 2023/24" så spanade jag in lite tv-apparater. Framförallt så börjar jag fundera på TCL då man kan komma åt de som laxpudding rankat som "toppklass" för en förmånlig peng. Hittade TCL 65" C849 som jag tyckte verkar ha det viktigaste, dvs miniled och 144hz. I min lägenhet har jag balkongen bredvid vardagsrummet och har därmed ljusinsläpp, men inget överdrivet enligt mig. TV:n kommer mest användas för att kolla serier/film via streamingtjänster och ibland youtube. Så jag undrar om jag missat något i beräkningen eller om det finns en bättre tv i storlek 65-75 för liknande pris? Prisintervallet på just TCL C849 var ju 12k för 65" och 18k för 75" och känner att det är en lagom kostnad för min del.

Tankar och åsikter? Tack på förhand.

länk till TCL 65" C849: https://www.komplett.se/product/1248162/tv-ljud-bild/tv/tcl-6...

"Finns det en bättre för samma pris"-frågan är ännu en sådan där fråga omöjlig att svara på eftersom priserna hela tiden varierar. Titta och se på prisjakt, pricerunner etc. Finner du någon annan toppklassmodell som rankas högre på det du tycker är viktigt är svaret ja, det finns någon som är bättre för samma pris. Tittar du onsdag kanske svaret är nej, TCL:n kostar minst. På torsdag kanske en tredje modell har rätt egenskaper för lägre pris. På fredag kanske du får ett medlemsutskick som erbjuder något helt annat för ännu bättre pris.

Och så vidare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Då får man väl leverera facit också vad det blev för TV. En C3 65", G2 fanns inte (i lokala affären) och G3 var (tyvärr ett par tusenlappar mer än man hade möjlighet att lägga, annars hade det blivit en sån, men leverans).

Men vilken skillnad mot en gammal LG-plasma som hunnit bli tonåring.

Otroligt nöjd med det lilla man sett så här långt, och 4k vs FHD.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Henrik21:

@Laxpudding

Då får man väl leverera facit också vad det blev för TV. En C3 65", G2 fanns inte (i lokala affären) och G3 var (tyvärr ett par tusenlappar mer än man hade möjlighet att lägga, annars hade det blivit en sån, men leverans).

Men vilken skillnad mot en gammal LG-plasma som hunnit bli tonåring.

Otroligt nöjd med det lilla man sett så här långt, och 4k vs FHD.

Det ska vara en skillnad som märks!

Permalänk
Medlem

Snacka om att få fyrkantiga ögon.. Har suttit och stirrat på prisjakt aldeles för länge nu.
Helt plötsligt fick jag nämligen för mig att strunta i budgeten och kika på ett gäng 55-tummare, mestadels från toppklassdelen av listorna.
Känns surt när 2022 års modeller är dyrare i dag än för 2-8 veckor sen, även med black friday kampanj.
Dom som gått ner i pris är 2023 års modeller och det är ju inte så konstigt eftersom det är nytt år snart.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Tack för svar. Försökt läsa lite tester, framförallt på Rtings, tycker att alla modeller på rean inom min budget verkar gå bet på antingen reflektioner eller betrakningsvinkel.
Vilket även verkar speglas i ditt mycket eminenta test!
Sen är ju givetvis allting relativt, jag misstänker att vad jag än köper är det ett steg uppåt? Tyvärr lite osäker på beteckingen på min gamla

De jag kikat mest på är:

LG qned826 75" (fanns inte för demo i butik, men någon liknande modell, såg dassig ut i färgerna)
TCL MQLED80 75"
TCL qled 870
Samsung q70/qn85c
Också LG's OLED C3

Den korta stunden i butik ser ju OLED ut som något helt annat än alla dom andra. Men man kanske lurar sig

Känner att jag får rätta mig själv litegrann här, Mini-LED ser nästan lika bra ut som OLED. Gäller bara att kolla på rätt apparater i butiken.. (fanns en Mini-LED i varje butik)

Tyvärr finns väldigt få vettiga recensioner på TCL mqled80(c805) annars kanske det kunde vara ett alternativ.

Hade varit intressant att se hur bra/dålig den är på uppskalning jämfört med tex samsung qn85c eller LG's C3 OLED då ca 90% av tittandet ej kommer vara 4k, åtminstone inte till en början. Vet inte hur utbuden ser ut på streamingtjänsterna.

Stort minus att den är 7(!)cm tjock

Edit: Ett problem till jag får med 75" att det verkar väldigt svårt att hitta en tillräckligt låg tv-bänk så reciever, slutsteg och högtalare får plats under och fortfarande få en behaglig höjd på TV'n, hur gör ni andra? Väggen som tvn skall sitta på är bara 2,10 bred så bredvid är också svårt..

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Hade planerat att svänga förbi Netonnet på väg hem efter jobbet, då jag kliver av skiftet strax innan de öppnar.

LG C3 65" eller 77" blir det. Har dock inte riktigt fått in känslan för vilken som passar bäst jämfört med dagens "lilla" 50".

Kom sedan på att jag måste låna med mig släpvagnen ifrån jobbet för att kunna få hem tv:n, då det inte går att få in en sådan koloss i en vanlig kombi. xD Men det är väl inga konstigheter att transportera en av dagens tv-modeller liggande på ett släp i ca 1 mil hem? Speciellt om man undviker gupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Båda är lika bra på så sätt att de kommer verka mot samma resultat och ni lär bli lika nöjda med vilken som. QNED75 har lite mer tekniska finesser på pappret, likt local dimming vilket ändå är ett alternativ som skulle kunna vara en fördel. Q60-serien har varit samma lika i flera år.

LG tenderar att köra med IPS-paneler så sämre kontrast (delvis förbättrad av local dimming) samt bättre vinklar. Men det förekommer även andra paneltyper i den här serien.

Samsung kör ofta med VA på Q60-serien så bättre kontrast men snabbare försämring i vinklar. Även Samsung varierar då det förekommer IPS-paneler (ADS) på Q60-serien.

Tack för svar. Vi ska kanske satsa på LG,men först ska vi kolla up dem på Elgiganten. Vi återkommmer.
Tack för hjälp återigen. Dr uppskattas!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kaine_Uro:

Hade planerat att svänga förbi Netonnet på väg hem efter jobbet, då jag kliver av skiftet strax innan de öppnar.

LG C3 65" eller 77" blir det. Har dock inte riktigt fått in känslan för vilken som passar bäst jämfört med dagens "lilla" 50".

Kom sedan på att jag måste låna med mig släpvagnen ifrån jobbet för att kunna få hem tv:n, då det inte går att få in en sådan koloss i en vanlig kombi. xD Men det är väl inga konstigheter att transportera en av dagens tv-modeller liggande på ett släp i ca 1 mil hem? Speciellt om man undviker gupp.

Emballaget är konstruerat för att fraktas stående och att absorbera stötar och vibrationer ståendes. Så det är rekommandationen. Det är inte den känslighet som var för plasma med en glasskiva som kunde vibrera och skada själva panelen. TV-apparaterna är byggda för att ligga med panelen nedåt vid montering. Vet inte om det är "minst värst" vid transporter, men konstruktionen är byggd för att bära den hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hade planerat att svänga förbi Netonnet på väg hem efter jobbet, då jag kliver av skiftet strax innan de öppnar.

LG C3 65" eller 77" blir det. Har dock inte riktigt fått in känslan för vilken som passar bäst jämfört med dagens "lilla" 50".

Kom sedan på att jag måste låna med mig släpvagnen ifrån jobbet för att kunna få hem tv:n, då det inte går att få in en sådan koloss i en vanlig kombi. xD Men det är väl inga konstigheter att transportera en av dagens tv-modeller liggande på ett släp i ca 1 mil hem? Speciellt om man undviker gupp.

Tekniskt sett så går det ju in i en kombi, men skulle absolut inte rekommendera det

Permalänk
Medlem

Hej @Laxpudding, tack för en sedvanligt fin guide : )

Jag sneglar på en potentiell ersättare till min C1a pga LGs äcklig coating som blir rosa så fort man inte betraktar skärmen exakt rakt framifrån. Undrar om du kan hjälpa mig med ett par frågor:

1. Hur förhåller det sig med tintad coating på LGs senaste paneler? Har det blivit bättre eller får man fortfarande se upp med det?

2. Hur går dina tankar mer konkret ang. kampen mellan MLA och QD-OLED (mer specifikt LG G3 vs. Samsung S95C). Vad hade du självt valt och varför?

3. Hur stor uppgradering vore en S95C över en C1a i din mening? Om man tänker bort allt vad pris och reor heter.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har förhoppningsvis testat den om några veckor. Tills dess har jag bara förra årets U8-modell som referenspunkt.

Nice ser fram emot det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Utopolitan:

Hej @Laxpudding, tack för en sedvanligt fin guide : )

Jag sneglar på en potentiell ersättare till min C1a pga LGs äcklig coating som blir rosa så fort man inte betraktar skärmen exakt rakt framifrån. Undrar om du kan hjälpa mig med ett par frågor:

1. Hur förhåller det sig med tintad coating på LGs senaste paneler? Har det blivit bättre eller får man fortfarande se upp med det?

2. Hur går dina tankar mer konkret ang. kampen mellan MLA och QD-OLED (mer specifikt LG G3 vs. Samsung S95C). Vad hade du självt valt och varför?

3. Hur stor uppgradering vore en S95C över en C1a i din mening? Om man tänker bort allt vad pris och reor heter.

1) 2021-modellerna plågas delvis av den där omställningen till första generationerna "evo"-paneler. Där var det en del ojämnheter och den där rosa skiftningen. Jag ser inte detta på senare modeller som C2 och särskilt C3. Men just 2021-modellerna var delvis ett kliv bakåt med stora variationer mellan exemplaren dessutom.

2) MLA är oberoende av teknik så inget, mig veterligen, hindrar att man sätter en MLA på en QD-OLED under 2024 och spöar G3:n i rå ljusstyrka. G3:n är för ljusstark för att kunna verka i ett riktigt mörkt rum. Man kan inte sänka ljusstyrkan för SDR under 200 nits på G3:n utan att man tappar dynamiskt omfång.

3) S95C kommer bli lila/mörkrosa/vinröd i panelen vid starkare ljus. På ett tekniskt plan är Samsungs QD-OLED bättre med något högre ljusstyrka och färgomfånget vid hög luminans. Annars är det inte en fråga om bättre, bara annorlunda, likt att Samsungen kommer vara mer godtycklig med tonemapping och hur den sätter exakta färger.

Permalänk
Medlem

Endast snabbtestat min C3a än men jag är sjukt imponerad. Uniformiteten, som var min största farhåga, är fenomenal. Min förra Philips från 2021 såg verkligen ut som skit i jämförelse. Upplever den lika bra på det planet som S95B förra året. Ljusstyrkan är också bättre än 706an även om det inte är enormt, färgerna känns vassare också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Endast snabbtestat min C3a än men jag är sjukt imponerad. Uniformiteten, som var min största farhåga, är fenomenal. Min förra Philips från 2021 såg verkligen ut som skit i jämförelse. Upplever den lika bra på det planet som S95B förra året. Ljusstyrkan är också bättre än 706an även om det inte är enormt, färgerna känns vassare också.

Beredd att hålla med. Finputsningar, subtila och ofta omärkbara för andra annat än när man själv jämfört nogrannt. Inledande problemen med 2021-evo-panelerna är verkligen borta. Inte så stor skillnad i peak brightness, utan mer uthålligheten och gränserna för ABL:n. Panelen kan hålla högre nivåer över hela ytan längre, vilket är viktigare är absolut peak brightness. Men svårare att mäta och förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1) 2021-modellerna plågas delvis av den där omställningen till första generationerna "evo"-paneler. Där var det en del ojämnheter och den där rosa skiftningen. Jag ser inte detta på senare modeller som C2 och särskilt C3. Men just 2021-modellerna var delvis ett kliv bakåt med stora variationer mellan exemplaren dessutom.

2) MLA är oberoende av teknik så inget, mig veterligen, hindrar att man sätter en MLA på en QD-OLED under 2024 och spöar G3:n i rå ljusstyrka. G3:n är för ljusstark för att kunna verka i ett riktigt mörkt rum. Man kan inte sänka ljusstyrkan för SDR under 200 nits på G3:n utan att man tappar dynamiskt omfång.

3) S95C kommer bli lila/mörkrosa/vinröd i panelen vid starkare ljus. På ett tekniskt plan är Samsungs QD-OLED bättre med något högre ljusstyrka och färgomfånget vid hög luminans. Annars är det inte en fråga om bättre, bara annorlunda, likt att Samsungen kommer vara mer godtycklig med tonemapping och hur den sätter exakta färger.

Glömde lägga till att syftet främst är gaming, men det hade kanske inte gjort nån skillnad. Tack för dina svar iaf : )

Hur som haver, det är för mig obegripligt att en tillverkare väljer att nedgradera sina premium-OLEDs med ett skräpfilter som blir rosa i vinkel, och att LG inte fick mer skit för detta inom entusiastsfären eller av recensenter. Sneglar mycket mer på Samsung mflr nuförtiden, LG känns helt enkelt inte pålitliga längre.

Vill ge som generellt råd till alla som uppgraderar TV med lite kortare intervaller att vara väldigt obs på egenskaper och funktioner som tillverkarna tar bort eller direkt försämrar mellan generationer. Utöver coating som förstör betraktningsvinklarna har min C1 även hästlängder sämre inbyggt ljud än min flera år äldre C8a. Som jag förstått det har LG även valt att ta bort black frame insertion från C2:an och framåt? Kan ha fel här dock. Långsammare OS är en annan grej.

Med andra ord, läs på ordentligt. Det tråkiga är dock förstås att vissa saker är omöjliga att upptäcka innan produkten funnits ett tag på marknaden och det är för sent att göra något åt.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Köpte en TV förra året, och behöver inte fler. Likväl är detta åter igen fantastiskt intressant läsning. En välskriven och informativ guide är liksom intressant helt för sig självt. Tack för ditt arbete, Laxpudding!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Så dax för en ny TV, det verkar som att mitt rum har växt, sist jag kollade var rekommendationen 55 tum om jag inte minns fel ,nu är det 75 tum som gäller tydligen.
Då tydligen rummet växer hela tiden tänkte jag en 85 tums nu då, jag har kikat på Tcl och det verkar som c735 dög förra året men nu ska det vara c845/849, webhallen säljer c735 för 1499 kr just nu och komplett säljer c849 för 20.000 kr,ärligt kommer jag märka någon skillnad!?

Kom gärna med andra förslag på en" bättre" 85 tum tv, budget max 20.000 kr

Kan tillägga att min gamla tv är en buget LG tv från 2012!

Permalänk
Medlem

Ni som vet, så jag slipper forska helt själv; Hur på ett ungefär skiljer sig @inet, webhallens, kompletts etc. försäkringar och garantier jämfört med elgigantens "köp till"-grejer?

Ta https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8199730 som exempel, som ju är tusen spänn billigare hos giganten. Men sparar man pengar om man ändå 'behöver' köpa till försäkring och/eller garanti.
Ni vet, som det alltid har varit, man står där och snackar med en välsmord försäljare som ska pracka på en en massa extra som man antagligen inte behöver men är för okunning för att säga blankt nej till och sen kallsvettas man när man blir övertygad om att man kanske ändå måste ha ett abonnemang på rostskydd för nya TVn?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte kuta in på en Netonnet imorn och släpa hem en Philips 65PUS8548 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11235637.

Var lite inne på ambilight men även google tv inyggt så man kan casta och så, men ser också att i framtiden klickar jag säkert hem en nvidia shield eller liknande.

Jag vill mest bara veta om det är ett bra val eller om jag kan få någon betydelsefullt bättre panel för runt 10k, hade ju helst velat ha OLED men både 65" och taket på 10k är jag ganska fastställd på. Har försökt att hitta beggad OLED men har inte fått så mycket napp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Finns det en bättre för samma pris"-frågan är ännu en sådan där fråga omöjlig att svara på eftersom priserna hela tiden varierar. Titta och se på prisjakt, pricerunner etc. Finner du någon annan toppklassmodell som rankas högre på det du tycker är viktigt är svaret ja, det finns någon som är bättre för samma pris. Tittar du onsdag kanske svaret är nej, TCL:n kostar minst. På torsdag kanske en tredje modell har rätt egenskaper för lägre pris. På fredag kanske du får ett medlemsutskick som erbjuder något helt annat för ännu bättre pris.

Och så vidare.

Okej jag förstår, det blir en resa till butiken och kika lite närmre. Tack så mycket för svaret och för en bra guide!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DWDW:

Då tydligen rummet växer hela tiden tänkte jag en 85 tums nu då, jag har kikat på Tcl och det verkar som c735 dög förra året men nu ska det vara c845/849, webhallen säljer c735 för 1499 kr just nu och komplett säljer c849 för 20.000 kr,ärligt kommer jag märka någon skillnad!?

Vad du märker för skillnad kan du bara svara själv på. Dock är C845/849 en väldigt mycket bättre TV än C735 i varenda jämförelse.

Permalänk

Tjenare
behöver hjälp med val av skärm.
är ute efter en 43" men självklart till så bra pris som möjligt
väljer mellan dessa just nu, vilken av dessa är det bättre valet??
har ett nvidia 3080ti just nu om det spelar nån större roll.
finns det bättre alternativ för samma peng eller billigare??
ska ha den för lite blandat pc spelande,

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-43-4k-uhd-qled-tv...

https://www.amazon.se/GIGABYTE-AORUS-FV43U-EK-Spelsk%C3%A4rm-...

https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/bildsk...

Permalänk
Bildexpert 📺

@little_fraz: Hisense A7K är en enkel TV som orkar 60 Hz. De andra är spelskärmar, byggda för ändamålet att anslutas till PC med Displayport, 144 Hz etc. Så räkna bort TV:n.

Permalänk
Medlem

Läste att s90c i 65 tum har första generationens panel istället för andra generationens panel som 77 tummaren. Har du någon koll på det Laxpudding? Skiljer sig panelerna så mycket åt? Budget är maximalt 20k vilket innebär 65 tums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintin10:

Efter att ha läst den stora "TV-guiden 2023/24" så spanade jag in lite tv-apparater. Framförallt så börjar jag fundera på TCL då man kan komma åt de som laxpudding rankat som "toppklass" för en förmånlig peng. Hittade TCL 65" C849 som jag tyckte verkar ha det viktigaste, dvs miniled och 144hz. I min lägenhet har jag balkongen bredvid vardagsrummet och har därmed ljusinsläpp, men inget överdrivet enligt mig. TV:n kommer mest användas för att kolla serier/film via streamingtjänster och ibland youtube. Så jag undrar om jag missat något i beräkningen eller om det finns en bättre tv i storlek 65-75 för liknande pris? Prisintervallet på just TCL C849 var ju 12k för 65" och 18k för 75" och känner att det är en lagom kostnad för min del.

Tankar och åsikter? Tack på förhand.

länk till TCL 65" C849: https://www.komplett.se/product/1248162/tv-ljud-bild/tv/tcl-6...

Bara för att inflika då jag sitter på en TCL C835. Om 144Hz är viktigt så bör du vara medveten om att Nvidia grafikkort ej fungerar utan så vitt jag vet bara AMD. Så finns stor risk att det fortfarande inte fungerar även nu. Har även läst diverse forum poster som inte kunnat få 144Hz på olika TCL modeller och tråden har varit just att dom haft ett Nvidia grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Läste att s90c i 65 tum har första generationens panel istället för andra generationens panel som 77 tummaren. Har du någon koll på det Laxpudding? Skiljer sig panelerna så mycket åt? Budget är maximalt 20k vilket innebär 65 tums.

Man kan få gen 1 eller gen 2 för 55" och 65". Beror på vad Samsung tillverkat/har i lager.
Av det jag hört ska det framförallt vara livslängden som förbättrats med qdoled gen 2. Ska tydligen vara upp emot dubbel livslängd.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hade jag inte behövt köpa ny dator (har redan sålt av den gamla) så hade jag slagit till på en TCL 98" 98C955 för 49.900 kr (ordpris 99,900 kr). Det fick därför bli en lite billigare modell, nämligen TCL 85" 85C849 Mini-LED för 19,900 kr (ordpris 29.900 kr) som förhoppningsvis hinner komma hem innan helgen.

Köpte den helt osedd, utgick från listan som @Laxpudding skapat där den fått ••• /•••/•••/••/••, så det verkar vara en riktigt bra modell för priset.