TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Söker en ny tv åt faderskapet, en 65 tummare för ca 10k som max (helst), hans vardagsrum är väldigt ljust på sommaren och soliga vinterdagar, sedan ser han mycket sport , annars mest vanligt tv utbud, tittat på Samsung 65" Q80C som verkar pricka in det mesta, men som är lite väl dyr 12k som bäst på Elgiganten, tittade även på 65" Q70C QLED och 65" Q60C QLED, genom Benify då priset var bra, men velar lite då just pga av ljus styrkan.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! Väntar på del 2 som jag skulle behöva för att få bättre svar på vad jag behöver. Men kanske kan få tips här så länge.

Jag kikar efter ny tv och tittar mycket på fotboll och streamar olika serier främst, ibland film. Tittar oftast på kvällen men fotboll blir mer dagtid på helgen. Tvn ska stå i vardagsrummet och där står den riktad mot ganska stora fönsterpartier. Så skulle säga att det är ganska ljust rum. Sitter på avstånd runt 3-4 meter (hörnsoffa).

Som sagt lite osäker på vad jag behöver men kikat runt på de som är på rea, främst samsung qn85c, q80c. Men som sagt har svårt att avgöra vad jag behöver. Budgeten är också lite flexibel beroende på vad som är värt att lägga. Exempelvis om 5000 gör otrolig skillnad så man slipper byta tv snart igen så kan det ju vara värt att lägga det. Sen är ju frågan om storlek kontra kvalitet och det behövs ju också vägas in i budgeten i slutändan.

Några tips?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Michael1:

Tack för svaret. Vet du hur Philips står sig mot Sony och LG när det kommer till hantering av lägre kvalité som linjär-tv och streaming? Vad jag förstår från recensioner är Sony väldigt duktig på detta. Men som sagt kostar A95L typ 35k extra och det känns ju ovärt om Philips är bra om än inte bäst.

Sony gör det bra, ingen tvekan om saken. De sköter typiskt tester av legacyformat som 576i och 1080i alldeles exemplariskt. Deras AI/maskintränade uppskalning har de haft i över 10 år, långt innan AI-buzzworden blev norm. Bortser man från det fåniga namnet "Reality Creation" är dess styrka att man finjustera nivåerna i steg om 0–100 på hur de ska tugga igenom gammal kass bildkvalitet. Hur mycket ska skärpas, hur mycket ska brusreduceras etc.

Personligen köper jag inte riktigt diskussionerna runt detta med "bäst på dåligt material" och liknande. Kass bild in blir kass bild ut. Vad som skiljer sig är hur man sminkar grisen eller polerar bajskorven och allt det där. För mig främst en fråga om subjektiva åtgärder. Några hatar brus och tar hellre en bild som ser ut som en släpig akvarellmålning än minsta lilla kompressionsbrus. Andra tycker det ska vara konturförstärkningar, en tredje något annat etc. Jag kan inte sätta ett värde på någondera åtgärd, bara konstatera att det är olika varianter av annorlunda.

Philips har hyfsat många reglage för att sparka bilden åt sitt håll där Philips filosofi är starkare kontrastintryck och brusreducering till priset av ofta sämre gradering. Drar man på deras reglage blir det gärna tydligare och "renare" färger och just starkare kontrastintryck medan hudtoner ofta plattas till. Blir mer och mer dockfejs.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fierl:

Mycket bra guide! Väntar på del 2 som jag skulle behöva för att få bättre svar på vad jag behöver. Men kanske kan få tips här så länge.

Jag kikar efter ny tv och tittar mycket på fotboll och streamar olika serier främst, ibland film. Tittar oftast på kvällen men fotboll blir mer dagtid på helgen. Tvn ska stå i vardagsrummet och där står den riktad mot ganska stora fönsterpartier. Så skulle säga att det är ganska ljust rum. Sitter på avstånd runt 3-4 meter (hörnsoffa).

Som sagt lite osäker på vad jag behöver men kikat runt på de som är på rea, främst samsung qn85c, q80c. Men som sagt har svårt att avgöra vad jag behöver. Budgeten är också lite flexibel beroende på vad som är värt att lägga. Exempelvis om 5000 gör otrolig skillnad så man slipper byta tv snart igen så kan det ju vara värt att lägga det. Sen är ju frågan om storlek kontra kvalitet och det behövs ju också vägas in i budgeten i slutändan.

Några tips?

För sport är källan A och O. Avgör allt. Vilket är det man sällan kan påverka.

Generellt är modeller med 120 Hz-paneler bättre för sport på så sätt att du därmed i viss grad garderar dig från de sämre TV-modellerna som faktisk kan göra bilden ännu sämre, likt en del släpiga paneler i basklassen. Föredrar man interpolering brukar detta även fungera bättre på 120 Hz-paneler eftersom det finns fler uppdateringscykler till att skjuta in interpolerade bildrutor.

Annars handlar det om att matcha TV:n till rummet, i ditt fall SDR-Ljusstyrkan, reflexfilter och betraktningsvinklar om du ska sitta på hörnet i hörnsoffan.

Permalänk
Medlem

Hej,

Fantastiskt jobb! Jag har kikat igenom lite smått men i huvudsak tittat på övre segmentet (C3, S90C). Vad vore ett bra budget/billigare val för ett ljust vardagsrum (stora fönster, finns gardiner självklart) med film/spelande som huvudsakligt fokus samt 75 tum. Har tittat på exempelvis Samsung q70c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Utgå från standardmodellen, alltså OLED C-serien. Sedan fundera på vad du behöver runt om detta.

Ifall du kalibrerar själv med mätutrustning och kompetent mjukvara likt Light Illusion Colourspace, kan C- och G-modellerna även kalibreras via LUT:ar.

Tack, jag ska kika på dem olika modellerna och jämföra och fundera på vad det är jag verkligen vill ha. 😃

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av marow:

Söker en ny tv åt faderskapet, en 65 tummare för ca 10k som max (helst), hans vardagsrum är väldigt ljust på sommaren och soliga vinterdagar, sedan ser han mycket sport , annars mest vanligt tv utbud, tittat på Samsung 65" Q80C som verkar pricka in det mesta, men som är lite väl dyr 12k som bäst på Elgiganten, tittade även på 65" Q70C QLED och 65" Q60C QLED, genom Benify då priset var bra, men velar lite då just pga av ljus styrkan.

Jag känner ju att diskussionen kring ljusstyrka är överdriven.

Alla moderna TV, möjligtvis bortsett från de mest avskalade skräpmodellerna, är tillräckligt ljusstarka för att fungera utmärkt inomhus även med stora fönster etc. Jag skulle vara mer bekymrad över reflektioner/reflexfilter och fokusera på den biten istället.

Sen finns det givetvis edge-cases, som att du bor i Alperna och ska ha TV:n på den inglasade verandan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag känner ju att diskussionen kring ljusstyrka är överdriven.

Alla moderna TV, möjligtvis bortsett från de mest avskalade skräpmodellerna, är tillräckligt ljusstarka för att fungera utmärkt inomhus även med stora fönster etc. Jag skulle vara mer bekymrad över reflektioner/reflexfilter och fokusera på den biten istället.

Sen finns det givetvis edge-cases, som att du bor i Alperna och ska ha TV:n på den inglasade verandan.

ok, då kanske en q70c räcker , får spåna på lite till ,men tack för svaret

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

Söker en ny tv åt faderskapet, en 65 tummare för ca 10k som max (helst), hans vardagsrum är väldigt ljust på sommaren och soliga vinterdagar, sedan ser han mycket sport , annars mest vanligt tv utbud, tittat på Samsung 65" Q80C som verkar pricka in det mesta, men som är lite väl dyr 12k som bäst på Elgiganten, tittade även på 65" Q70C QLED och 65" Q60C QLED, genom Benify då priset var bra, men velar lite då just pga av ljus styrkan.

Hur fungerar det med den befintliga TV idag och vad är det för något? Är det en gammal plasma och den anses fungerar okey är rummet inte särskilt ljust. Då kommer även en Q60 vara en stor ändring.

Q80C kommer definitivt ger mer marginaler åt båda hållen, alltså både kontrastintryck när de är dämpad belysning och ha mer ljusstyrka när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur fungerar det med den befintliga TV idag och vad är det för något? Är det en gammal plasma och den anses fungerar okey är rummet inte särskilt ljust. Då kommer även en Q60 vara en stor ändring.

Q80C kommer definitivt ger mer marginaler åt båda hållen, alltså både kontrastintryck när de är dämpad belysning och ha mer ljusstyrka när det behövs.

Tackar för svar, i dag har han en Samsung le40a866 och det är ganska stora problem på ljusa dagar med reflex och ljussvag bild i ren allmänhet, medans bilden upplevs helt ok på kvällen. tycker pappa i alla fall, själv skulle jag vara mer kritisk även på kvällen, men det är väll för att jag är van min Lg g1:a som jag köpte efter din guide det året, och är Mycket nöjd med

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

Tackar för svar, i dag har han en Samsung le40a866 och det är ganska stora problem på ljusa dagar med reflex och ljussvag bild i ren allmänhet, medans bilden upplevs helt ok på kvällen. tycker pappa i alla fall, själv skulle jag vara mer kritisk även på kvällen, men det är väll för att jag är van min Lg g1:a som jag köpte efter din guide det året, och är Mycket nöjd med

Då kommer Q80C ge åt båda hållen mot den gamla TV:n. Reflexfiltret ska vara bättre men det finns fortfarande ännu bättre filter. Då måste man dock upp till QN9-nivån från Samsung eller köra på The Frame.

En dark horse kan också vara Hisense U7-modeller som har ett eget reflexfilter som är jämförbart med det du har på din OLED och en QN9. Men jag gissar att priserna är för höga. Om inte BF-rean ändrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då kommer Q80C ge både och mot vad som finns där. Reflexfiltret ska vara bättre men det finns fortfarande bättre filter. Då måste man dock upp till QN9-nivån från Samsung eller köra på The Frame.

En dark horse kan också vara Hisense U7-modeller som har ett eget reflexfilter som är jämförbart med det du har på din OLED och en QN9. Men jag gissar att priserna är för höga. Om inte BF-rean ändrar detta.

tackar så mycket för svaren, blir nog en q80c, om inte någon av Hisense modellerna halkar ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Sugen på en ny Philips då jag är en av dom som verkligen älskar Ambilight.

Läser att deras Mini-led modeller, Xtra, använder sig av Philips egna system istället för Android.
Det känns ju som en stort frågetecken. Kan man förvänta sig att det kommer att uppdateras under de år som kommer?
Kan man förvänta sig att streamingtjänsternas appar kommer att funka framöver?

Nu använder jag förvisso Nvidia Shield och tittar mycket via Plex. Känner ändå att Shielden är på att spela ut sin roll.
Kommer Plex att funka på Philips egna system?

Sen känner jag mig lite skeptisk till MLA istället för Quantum Dot.

Efter lite googling så verkar det som att Disney+ för närvarande INTE funkar på Philips egna system?

Philips har historiskt varit absolut urusla på tv-mjukvara. Deras "nya" smart-tv-os stöder i princip ingenting, kommer nästan garanterat aldrig fungera med plex/jellyfin, och även om disney+-stöd kommer så är sannolikheten stor att det kommer att fungera dåligt på något vis. En Philips-TV utan android tv/google tv är att anse som en icke-smart-tv.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Hade ni valt en 65 tum S90C eller 75 tum QN85C för samma pris? Vet inte om kvalitetsskillnaden är tillräckligt stor för att gå på S90C? Eller om man hellre vill ha en större tv.

Hur hade ni tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fierl:

Hade ni valt en 65 tum S90C eller 75 tum QN85C för samma pris? Vet inte om kvalitetsskillnaden är tillräckligt stor för att gå på S90C? Eller om man hellre vill ha en större tv.

Hur hade ni tänkt?

Om båda gör det du eftersöker så ta QN85C. En större bild är värt mycket för upplevelsen. S90C kan dock vara ett bättre val om ni exempelvis prioriterar bäst betraktningsvinklar, perfekt svärta etc. Qn85C kan komma nära S90C i många aspekter men är det inte exakt det man eftersöker kommer QN85C göra dig besviken i längden. Precis tvärtom kan det vara med S90C då den kan kännas för klen i de allra ljusaste rummen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jordens beslutsångest! Kan någon som inte är lika tekniskt efterbliven inom TV som mig säga vilken som är det bästa köpet av Samsungs Q80C och Hisense 100u7kq, och varför?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att LG har dragit igång Benify-rea. Jag klickade hem en 77" G3 för 32,3k.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tack för en fin TV-Guide! Lika bra som vanligt!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Myrulken:

Jordens beslutsångest! Kan någon som inte är lika tekniskt efterbliven inom TV som mig säga vilken som är det bästa köpet av Samsungs Q80C och Hisense 100u7kq, och varför?

Bäst på vad?

Hisenses 100-tummare är en ADS-panel. Du skriver det inte direkt men jag gissar att du tänker på 98-tums Q80C som då har CSOT/TCL:s VA-panel. Bara där kan man forma olika åsikter om vad som är "bäst".

Guiden förklarar skillnaderna, även om det i bristen på databas blir manuella jämförelser.

Permalänk

Det är så att för stunden så har jag en LG Oled55b7v, vilken jag är otroligt nöjd med. Men, den är för liten. Så jag har försökt kolla runt lite på 75", har kikat lite på TCL MQLED80, Samsung Qc70 och så, har kollat din TV guide som släpptes, vilken förövrigt är jättebra!

Dock tror jag inte du har nån guide gällande min nuvarande Tv så jag kan inte riktigt jämföra.
Pengarna räcker tyvärr inte till en 75 OLED, så, frågan är, vad skulle du kunna rekommendera runt 15000kr som inte är en alltför stor nedgradering?

Mvh

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fraggle1988: Gamla OLED B7 är på ett tekniskt plan sämre än dagens B3:or. Och B7:n kan ju såklart ha slitits med åren. Fast i fråga om bildkvalitet och grundläggande egenskaper är den fortfarande jämförbar med en B3:a. Så utgå ifrån detta och du ser på vad du förlorar respektive vinner med andra alternativ. En Samsung Q70C är till exempel rätt chanslös mot en B7:a på egentligen alla punkter avseende bildkvaliteten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Fraggle1988: Gamla OLED B7 är på ett tekniskt plan sämre än dagens B3:or. Och B7:n kan ju såklart ha slitits med åren. Fast i fråga om bildkvalitet och grundläggande egenskaper är den fortfarande jämförbar med en B3:a. Så utgå ifrån detta och du ser på vad du förlorar respektive vinner med andra alternativ. En Samsung Q70C är till exempel rätt chanslös mot en B7:a på egentligen alla punkter avseende bildkvaliteten.

Okej.

Har du några rekommendationer på TV 75" runt 15000kr?

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fraggle1988:

Okej.

Har du några rekommendationer på TV 75" runt 15000kr?

Som alltid: priserna varierar dag för dag, timme för timme nu. Priserna guppar upp och ned som badankor på stormigt hav.

Sök på prisjakt efter 75-tummare. Stäm sedan av med guiden vilka som håller den kvalitetsnivå du önskar på de parametrar du anser svarar bäst mot dina behov.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Som alltid: priserna varierar dag för dag, timme för timme nu. Priserna guppar upp och ned som badankor på stormigt hav.

Sök på prisjakt efter 75-tummare. Stäm sedan av med guiden vilka som håller den kvalitetsnivå du önskar på de parametrar du anser svarar bäst mot dina behov.

Lutar allt mer mot MQLED80 Känns väldigt prisvärd och säljs iväg otroligt fort vart man än kollar.

Den har ju trots allt DV, HDR10+ osv som jag har nu, fast nyare versioner. 1300NITS jämfört med 750 i min OLED. Känns som att den är mest bang for the buck.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fraggle1988:

Lutar allt mer mot MQLED80 Känns väldigt prisvärd och säljs iväg otroligt fort vart man än kollar.

Den har ju trots allt DV, HDR10+ osv som jag har nu, fast nyare versioner. 1300NITS jämfört med 750 i min OLED. Känns som att den är mest bang for the buck.

Var beredd på att du tappar till ett sämre reflexfilter och sämre vinklar samt tappar OLED-förmåga att teckna bilden mot helt svart. Är det i linje med dina prioriteringar, så

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Var beredd på att du tappar till ett sämre reflexfilter och sämre vinklar samt tappar OLED-förmåga att teckna bilden mot helt svart. Är det i linje med dina prioriteringar, så

Det är just det där jag är rädd för.. Reflektioner från andra ljuskällor är inga problem jag har då jag har mörkläggningsgardiner.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att mellanlanda på 65" istället? B3 ligger runt 16k just nu och 65" är fortfarande en stor uppgradering jämfört med 55".

@Fraggle1988

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kanske är värt att mellanlanda på 65" istället? B3 ligger runt 16k just nu och 65" är fortfarande en stor uppgradering jämfört med 55".

@Fraggle1988

Tyvärr på tok för litet hopp med tanke på att jag sitter strax över 3 meter från TVn. Det är 75 eller inget :)!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kan tipsa om att LG har dragit igång Benify-rea. Jag klickade hem en 77" G3 för 32,3k.

Tack för tipset!
Beställde en likadan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Finns ingen enhetlig definition men ofta har digital signage-modeller annan mjukvara med diverse specialfunktioner för t.ex. fjärrstyrning och sammankoppling med olika system för detta. Det är alltså tv-apparater som är anpassade för skyltning i butiker, restauranger, flygplatser och liknande.

Dom har dessutom oftast ingen TV mottagare, men vem behöver det nu för tiden. Bildkvalitén är oftast också lite sådär. Man brukar fokusera på att dom ska klara att vara igång dygnet runt och ska synas bra även i dagsljus osv. Vi kör dom i konferensrum, hade INTE köpt en sån hem.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win11