TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bäst på vad?

Hisenses 100-tummare är en ADS-panel. Du skriver det inte direkt men jag gissar att du tänker på 98-tums Q80C som då har CSOT/TCL:s VA-panel. Bara där kan man forma olika åsikter om vad som är "bäst".

Guiden förklarar skillnaderna, även om det i bristen på databas blir manuella jämförelser.

Ja jag var helt klart otydlig i min frågeställning..
Jag har idag en 60tums lcd-tv och en projektor till en TV som ska funka till allt, dvs TV-tittande, film och spel.
Jag förstår att allt blir ett uppsving från min nuvarande setup och jag är ingen junkie i svärta och andra parametrar, men vill så klart ha mest bang for the buck, så att säga.

Det som talar för Samsungs Q80C är väl att märket i sig är känt, den verkar ha överlag bra spec och betraktningsvinkel är bättre än på Hisensen(?) Den har fått väldigt bra betyg där jag kunnat finna såna också.
Det som talar för Hisense 100" är bl.a att den har Dolby Vision, bättre ljus, några tum extra samt ULED. Jag är dock orolig över bristen på tester av just den versionen vi har här samt support och vad som händer om den skulle krångla då det ännu är ett relativt litet märke i sverige..

Men säg om ni fått välja helt opartiskt från specarna enligt användningsområdet ovan; vilken hade valet fallit på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kan tipsa om att LG har dragit igång Benify-rea. Jag klickade hem en 77" G3 för 32,3k.

Oj, det var bra pris! Vad ligger 65' på? Finns där kod för oss icke-benify-medlemmar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

Söker en ny tv åt faderskapet, en 65 tummare för ca 10k som max (helst), hans vardagsrum är väldigt ljust på sommaren och soliga vinterdagar, sedan ser han mycket sport , annars mest vanligt tv utbud, tittat på Samsung 65" Q80C som verkar pricka in det mesta, men som är lite väl dyr 12k som bäst på Elgiganten, tittade även på 65" Q70C QLED och 65" Q60C QLED, genom Benify då priset var bra, men velar lite då just pga av ljus styrkan.

Den Samsungen 65 tum är jag sugen på, vad jag förstått finns det ingen som till max samma pris som är bättre än den.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Myrulken:

Ja jag var helt klart otydlig i min frågeställning..
Jag har idag en 60tums lcd-tv och en projektor till en TV som ska funka till allt, dvs TV-tittande, film och spel.
Jag förstår att allt blir ett uppsving från min nuvarande setup och jag är ingen junkie i svärta och andra parametrar, men vill så klart ha mest bang for the buck, så att säga.

Det som talar för Samsungs Q80C är väl att märket i sig är känt, den verkar ha överlag bra spec och betraktningsvinkel är bättre än på Hisensen(?) Den har fått väldigt bra betyg där jag kunnat finna såna också.
Det som talar för Hisense 100" är bl.a att den har Dolby Vision, bättre ljus, några tum extra samt ULED. Jag är dock orolig över bristen på tester av just den versionen vi har här samt support och vad som händer om den skulle krångla då det ännu är ett relativt litet märke i sverige..

Men säg om ni fått välja helt opartiskt från specarna enligt användningsområdet ovan; vilken hade valet fallit på?

Tvärtom – 98 tums Q80C är en VA-panel. Det är alltså sämre betraktningsvinkel än den 100 tums Hisense som är en ADS-panel. Andra Q80C-storlekar kan vara antingen ADS eller VA. Vilket är inte bekräftat.

"ULED" är bara Hisense reklamförkortning för kombinationen mini-LED+kvantprickar. Det är alltså samma sak som Samsung menar med "NeoQLED".

Det opartiska är precis det som guiden försöker visa: Vill du ha bättre reflexfilter? U7K. Vill du ha bättre betraktningsvinklar? U7K. Vill du ha förutsättningarna för högre kontrast?: Q80C. Litar du mer på Samsung som ett känt märke med svensk support: Q80C.

Och så vidare. Detta är beslut endast kan fatta själv utifrån vad du föredrar, behöver och önskar som avgör den lämpligare produkten. En annan person kan vara ute efter raka motsatsen till det som klickar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TV-guiden för 2023 och 2024 kommer snart publiceras och kommer i två delar likt tidigare år.
.... massa text.....

Tack Laxpudding för denna guide! H*lvete vilket hästjobb ni gör!! Grymt!!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Oj, det var bra pris! Vad ligger 65' på? Finns där kod för oss icke-benify-medlemmar också?

65an kostar 24k. Alla kan bli medlem i Benify!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Field-Mouse88:

Dom har dessutom oftast ingen TV mottagare, men vem behöver det nu för tiden. Bildkvalitén är oftast också lite sådär. Man brukar fokusera på att dom ska klara att vara igång dygnet runt och ska synas bra även i dagsljus osv. Vi kör dom i konferensrum, hade INTE köpt en sån hem.

Det finns såväl avskalade varianter som riktigt påkostade digital signage som är mycket fräsigare än vad någon icke-miljonär skulle ha hemma i vardagsrummet. Att modellen är avsedd för skyltning säger ingenting om specifikationerna och bildkvaliteten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

65an kostar 24k. Alla kan bli medlem i Benify!

Benify kräver väl att ens arbetsgivare är kopplad till dom och erbjuder förmånerna till arbetstagare...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Benify kräver väl att ens arbetsgivare är kopplad till dom och erbjuder förmånerna till arbetstagare...?

Nej men det kostar engångskostnad 149:- att bli medlem i Benify privat.

https://www.benifydealsprivat.se/

https://www.lg.com/se/affiliates/benify/blackfriday

Där är koderna till LG.

Permalänk
Medlem

Tjena Laxpudding och ni övriga. Har funderat på att införskaffa en ny tv (har en typ 10 år gammal LCD-tv nu som knappt fungerar längre).

Jag kommer mest använda tv:n till filmer, serien, youtube, troligen inte så mycket gaming (men utesluter det inte helt en bit framåt i tiden) och kanske lite sport någon gång ibland.

Gällande ljust eller inte ljust rum är det lite svårt att svara på då jag snart kommer flyta till ny bostad. Det är en lägenhet ett par våningar upp med fönster och balkongdörr åt söder och under sommarhalvåret kan det nog bli relativt ljust.

Har inget exakt maxbelopp, men kan i alla fall tänka mig 10-12 000. Har kollat din guide och har även kollat runt lite vad som erbjuds just nu under black week. Har bl.a. kollat på LG 65" 4K QNED TV 65QNED826RE (9999 kr) och förstått att du klassar den som mellanklass. Baserat på ovanstående parametrar kontra priset är det ett någorlunda vettigt köp?

För just LG har du nämnt olika modellbeteckningar B2, C2, G2, B3, C3 och G3, men hittar inte riktigt vart det framgår av modellnamnet vilken modell som tillhör vilken kategori?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jfin67:

Tjena Laxpudding och ni övriga. Har funderat på att införskaffa en ny tv (har en typ 10 år gammal LCD-tv nu som knappt fungerar längre).

Jag kommer mest använda tv:n till filmer, serien, youtube, troligen inte så mycket gaming (men utesluter det inte helt en bit framåt i tiden) och kanske lite sport någon gång ibland.

Gällande ljust eller inte ljust rum är det lite svårt att svara på då jag snart kommer flyta till ny bostad. Det är en lägenhet ett par våningar upp med fönster och balkongdörr åt söder och under sommarhalvåret kan det nog bli relativt ljust.

Har inget exakt maxbelopp, men kan i alla fall tänka mig 10-12 000. Har kollat din guide och har även kollat runt lite vad som erbjuds just nu under black week. Har bl.a. kollat på LG 65" 4K QNED TV 65QNED826RE (9999 kr) och förstått att du klassar den som mellanklass. Baserat på ovanstående parametrar kontra priset är det ett någorlunda vettigt köp?

För just LG har du nämnt olika modellbeteckningar B2, C2, G2, B3, C3 och G3, men hittar inte riktigt vart det framgår av modellnamnet vilken modell som tillhör vilken kategori?

Mellanklassen är just "vettiga köp". Du väljer inte bland det enklaste och har därmed säkrat en viss kvalitetsnivå utan att behöva gå till det dyraste modellerna. B, C och G-modeller är alla LG:s OLED-varianter, om detta är vad du funderar på med "kategori".

Din lägenhet lär inte bli så värst ljus annat än just när solen ligger på, så det är mer om du planerar att använda TV:n mitt på dagen du kan behöva fundera över en extra ljusstark TV. De flesta överskattar hur pass "ljust" deras vardagsrum egentligen är. Vet man med sig att det blir ljusare än en typiskt kontorslokal (över 200 lux) mitt på dagen, eller säg, ICA Maxi, då kan det finnas mer direkta poänger med att sikta på den högre ljusstyrkan som marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Nej men det kostar engångskostnad 149:- att bli medlem i Benify privat.

https://www.benifydealsprivat.se/

https://www.lg.com/se/affiliates/benify/blackfriday

Där är koderna till LG.

Tack ska du ha! Jag ska hålla ett öga på det där och se om det kommer in en G3 77 i lager under veckan så blir det nog ett köp

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide!

Jag är i köptagen på en 75"

Har i dagsläget en ca 10år gammal Panasonic LCD på 55". Det jag stör mig mest på är väldigt mycket reflexer vid fotbolls-tittande (inte testat höja ljusstyrkan mer iofs, får ont i ögonen) och tvivelaktig svärta vid kvälls-tittande, lyser igenom vitt ljus i hörnen vid svartaktig bild.

Inga ambitioner att spela på tvn, prio på fotboll och f1 dagstid och endel serier/film från netflix etc kvällstid.
Sitter ca 4,5m ifrån tvn.

Är OLED så mycket bättre som dom ser ut vid en snabb titt i butik? Lite rädd för inbränningar om det är ett problem fortfarande, samt stuttering, klarar inte av stuttering..

Hade helst sett att det gick att få en vettig 75" för 15k, men det verkar ju tyvärr omöjligt?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrBjud: En LCD med en FALD (alla mini-LED har en FALD) med ett bra reflexfilter är det som kan gå inom din budget. FALD:en döljer både kass svärta och ojämnheterna i svärtan. Ljusstyrkan är bra när den behövs men om du får ont i ögonen av en 10 år gammal LCD behöver du inte mycket ljusstyrka. Då kan din budget komma rätt långt under rean.

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig särskilja dessa. Blir galen.
Samsung TQ77S90C 77" 4K OLED
Samsung TQ77S92C 77" 4K OLED
Samsung TQ77S93C 77" 4K OLED

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fisen:

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig särskilja dessa. Blir galen.
Samsung TQ77S90C 77" 4K OLED
Samsung TQ77S92C 77" 4K OLED
Samsung TQ77S93C 77" 4K OLED

Står i guiden: olika försäljningställen och nyans på stativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MrBjud: En LCD med en FALD (alla mini-LED har en FALD) med ett bra reflexfilter är det som kan gå inom din budget. FALD:en döljer både kass svärta och ojämnheterna i svärtan. Ljusstyrkan är bra när den behövs men om du får ont i ögonen av en 10 år gammal LCD behöver du inte mycket ljusstyrka. Då kan din budget komma rätt långt under rean.

Tack för svar. Försökt läsa lite tester, framförallt på Rtings, tycker att alla modeller på rean inom min budget verkar gå bet på antingen reflektioner eller betrakningsvinkel.
Vilket även verkar speglas i ditt mycket eminenta test!
Sen är ju givetvis allting relativt, jag misstänker att vad jag än köper är det ett steg uppåt? Tyvärr lite osäker på beteckingen på min gamla

De jag kikat mest på är:

LG qned826 75" (fanns inte för demo i butik, men någon liknande modell, såg dassig ut i färgerna)
TCL MQLED80 75"
TCL qled 870
Samsung q70/qn85c
Också LG's OLED C3

Den korta stunden i butik ser ju OLED ut som något helt annat än alla dom andra. Men man kanske lurar sig

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrBjud:

Tack för svar. Försökt läsa lite tester, framförallt på Rtings, tycker att alla modeller på rean inom min budget verkar gå bet på antingen reflektioner eller betrakningsvinkel. Sen är ju givetvis allting relativt, jag misstänker att vad jag än köper är det ett steg uppåt? Tyvärr lite osäker på beteckingen på min gamla

De jag kikat mest på är:

LG qned826 75" (fanns inte för demo i butik, men någon liknande modell, såg dassig ut i färgerna)
TCL MQLED80 75"
TCL qled 870
Samsung q70/qn85c
Också LG's OLED C3

Den korta stunden i butik ser ju OLED ut som något helt annat än alla dom andra. Men man kanske lurar sig

En OLED är något bortom de andra och bättre på alla punkter du tar upp, inte minst om du gillar hur de bygger bilden med ljus mot svart, snarare än att försöka släcka ned ljus för att få svart. Plus ett bra reflexfilter och inga praktiska problem med vinklar. QN85C och MQLED80/C805 är ljusstarkare men lär inte ha lika bra filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En OLED är något bortom de andra och bättre på alla punkter du tar upp, inte minst om du gillar hur de bygger bilden med ljus mot svart, snarare än att försöka släcka ned ljus för att få svart. Plus ett bra reflexfilter och inga praktiska problem med vinklar. QN85C och MQLED80/C805 är ljusstarkare men lär inte ha lika bra filter.

Ja, det lilla jag har sett av OLED gillade jag vad jag såg. Vill bara försäkra mig om att stuttering och inbränningar inte blir ett problem, vill inte behöva köpa någon ny tv inom snar framtid om jag hostar upp 25k för en OLED

Får åka till någon mer butik och kika lite mer, tack för dina svar!

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrBjud:

Ja, det lilla jag har sett av OLED gillade jag vad jag såg. Vill bara försäkra mig om att stuttering och inbränningar inte blir ett problem, vill inte behöva köpa någon ny tv inom snar framtid om jag hostar upp 25k för en OLED

Får åka till någon mer butik och kika lite mer, tack för dina svar!

Inbränningar kräver tusentals timmar av hård körning. Kör inte max ljusstyrka när barnen ska kolla på Disney och låt inte TV:n bara stå och skvala samma kanal/app hela tiden. Då finns det lämpligare teknik.

"Stutter" är sällan problem med dagens TV. De hanterar alla frekvenser korrekt, åtminstone de jag testar. Undantag finns alltid och av någon anledning skickas de modellerna sällan in för tester...

En del reagerar över OLED:s snabba responstid där det inte finns en övergångsperiod/eftersläp på samma sätt som en LCD vilket kan vara ovant för en del. Särskilt om man haft en äldre och enklare LCD som har en övergångsperoid/utsmetning på 10–20 ms. Detta är delvis en vanesak och fråga om perspektiv. Den som sitter på en OLED sedan flera år kan ju störa sig lika mycket på eftersläpen i framför allt enklare LCD:er.

Dagens interpolering är där gradvis justerbar hos i princip alla modeller vilka har interpolering, typiskt mellanklass över strecket och uppåt. Du kan finjustera flytet på dem så att man där kan dölja det man upplever som "stutter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En del reagerar över OLED:s snabba responstid där det inte finns en övergångsperiod/eftersläp på samma sätt som en LCD vilket kan vara ovant för en del. Särskilt om man haft en äldre och enklare LCD som har en övergångsperoid/utsmetning på 10–20 ms. Detta är delvis en vanesak och fråga om perspektiv. Den som sitter på en OLED sedan flera år kan ju störa sig lika mycket på eftersläpen i framför allt enklare LCD:er.

För att utveckla detta en smula så kan jag säga att den snabba responstiden kan göra att man uppfattar 30 FPS som ännu mer bildspel än man varit van vid på andra paneltekniker då varje bildruta lever kvar i sin helhet längre. Det är väl subjektivt huruvida man ser detta som positivt eller negativt, men jag har definitivt börjat undvika 30 FPS i spel i betydligt större utsträckning sedan jag skaffade min CX. Alla andra fördelar med tekniken gör dock detta till en parantes, imo.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Arzei:

För att utveckla detta en smula så kan jag säga att den snabba responstiden kan göra att man uppfattar 30 FPS som ännu mer bildspel än man varit van vid på andra paneltekniker då varje bildruta lever kvar i sin helhet längre. Det är väl subjektivt huruvida man ser detta som positivt eller negativt, men jag har definitivt börjat undvika 30 FPS i spel i betydligt större utsträckning sedan jag skaffade min CX. Alla andra fördelar med tekniken gör dock detta till en parantes, imo.

Jag har också gått från att acceptera 30 FPS likt på min dåtida PS4 original, till att ha väldigt svårt för det efter att kört 60–90 FPS med adaptiv synk via PC:n i 1,5 år. Definitivt en vanesak. Alltid svårt att backa i sina vanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Tyvärr på tok för litet hopp med tanke på att jag sitter strax över 3 meter från TVn. Det är 75 eller inget :)!

Å här sitter en annan på samma avstånd och ska uppgradera från 40 till 55 för att, större än så kommer bli för stort 😃

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Å här sitter en annan på samma avstånd och ska uppgradera från 40 till 55 för att, större än så kommer bli för stort 😃

Tyckte själv att 50" var onödigt stort när jag skaffade den 2014. Nu sitter jag o kikar på de "rabatterade" modellerna omkring 70"+ O.o

Finner det dock lite svårmotiverat att spendera omkring 25.000 kr bara för att få en större tv när jag i övrigt inte saknar något med den jag har för tillfället.

Eftersom den gamla modellen är en plasma så kommer jag inte vilja förpassa den som en somrumstv heller, utan det blir sälja/skänka/slänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Tyckte själv att 50" var onödigt stort när jag skaffade den 2014. Nu sitter jag o kikar på de "rabatterade" modellerna omkring 70"+ O.o

Finner det dock lite svårmotiverat att spendera omkring 25.000 kr bara för att få en större tv när jag i övrigt inte saknar något med den jag har för tillfället.

Eftersom den gamla modellen är en plasma så kommer jag inte vilja förpassa den som en somrumstv heller, utan det blir sälja/skänka/slänga.

Haha! Jo, man vänjer sig fort vid storleken och snart tycker man att TVn är liten igen
Men med tanke på att jag kör en LE40C535 nu, som dessutom har fått en snygg brungul rand över bilden

..
Så är det verkligen dags för en uppgradering. Den ersatte föv. en 42" plasma som åkte till tippen i oktober 2021 för att den inte klarade DVB-T
Problemet är att budgeten är skral så jag försöker hitta något i 5-7k-kronorsklassen.
Jag antar att även den billigaste 55:an bör vara ett uppsving, men med tanke på hur sällan det köps nytt här så vill man ju inte sitta med nåt skräp i åtta-tio år.

Nuvarande användning är TV via antenn samt VLC lokalt och streamat via kinabox i 1080. Ingen gaming och ingen sport,
i ett rum med gott om fönster och inga gardiner. På sommaren är det knappt nån idé att försöka titta på TV före lunchtid för då lyser solen rakt på TVn.
Hjälp mig @Laxpudding !

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Bildexpert 📺

@dan@work: för den budgeten på 5–7kkr kan du inte välja en TV efter att det ska vara särskilt bra på något. Du väljer en TV utifrån andra förutsättningar, likt butiken, tillverkarens närvaro och design. Det jag tar upp i guiden runt basklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@dan@work: för den budgeten på 5–7kkr kan du inte välja en TV efter att det ska vara särskilt bra på något. Du väljer en TV utifrån andra förutsättningar, likt butiken, tillverkarens närvaro och design. Det jag tar upp i guiden runt basklassen.

Ack, det är det som är så hemskt.. Jag ska ge mig på att läsa igenom mer ordentligt. Plus se om jag kan öka på budgeten en aning.
Tack så mycket för din expertis och allt jobb du lägger ner på det här.

Edit: Det man oroar sig för är att man inte vet hur bra den nuvarande TVn är i jämförelse med något nytt.
Som du skriver "Men visst, en riktigt tjusig toppmodell från 2010 kan fortfarande ha sådant som ett bättre reflexfilter. Annars är det inte längre mycket som är lika. En basklassmodell kan rent av vara bättre i fråga om färgprecision".
Inte tusan har jag koll på vilken klass min TV tillhör. Den lanserades ju 2010

Bör förresten TV-apparater fraktas stående? Ska man hämta själv och därmed tvingas klämma in TVn på golvet i baksätet eller beställa hemkörning och lita på att den stackars stressade utköraren inte råkar sparka till paketet?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag är ny här på sweclockers och hoppas att har skriver på rätt ställe.

Min sambo och jag är ute efter en TV 65".

Budget: 8000 kr .

Just nu har två st. TV som har fastnat i våra ögon.

LG 65" QNED 75 4K QNED Smart TV (2023)

Samsung 65" Q60C 4K QLED Smart TV (2023)

De ligger i samma prisklass.
Vi använder TV mest för att titta på filmer eller YT.

Vad tycker ni? Vilken ska vi handla?

Tack för hjälp!

Vanja & Charlotte

Permalänk
Medlem

Någon som har en Hisense U7K? Intryck? Vore kul med en recension

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst den stora "TV-guiden 2023/24" så spanade jag in lite tv-apparater. Framförallt så börjar jag fundera på TCL då man kan komma åt de som laxpudding rankat som "toppklass" för en förmånlig peng. Hittade TCL 65" C849 som jag tyckte verkar ha det viktigaste, dvs miniled och 144hz. I min lägenhet har jag balkongen bredvid vardagsrummet och har därmed ljusinsläpp, men inget överdrivet enligt mig. TV:n kommer mest användas för att kolla serier/film via streamingtjänster och ibland youtube. Så jag undrar om jag missat något i beräkningen eller om det finns en bättre tv i storlek 65-75 för liknande pris? Prisintervallet på just TCL C849 var ju 12k för 65" och 18k för 75" och känner att det är en lagom kostnad för min del.

Tankar och åsikter? Tack på förhand.

länk till TCL 65" C849: https://www.komplett.se/product/1248162/tv-ljud-bild/tv/tcl-6...