Permalänk

Kalibrering av G93SC och C49RG9x

Jag har precis köpt en Samsung 49" G93SC OLED skärm, som är liknande formfaktor som min gamla C49RG9 49" LCD.

När jag ställer dem sida vid sida så är det ganska uppenbart att vitpunkten inte är lika, och det är ganska irriterande.

Finns det något enkelt sätt att kalibrera skärmarnas inställningar utan att välja en massa meny-alternativ i skärmens OSD system, som komme ge ett likvärdigt resultat på de två skärmarna?

Eller är man lämnad åt en evighet av småpillande i menyerna?

Till er som står och väger mellan dessa kan jag nämna att skillnaden inte är så stort som man tror på bildkvalitet, och att det inte på något sätt var värt de där extra 10.000:- OLED skärmen kostar.. om man inte har väldigt speciella krav då. Nästan lite besviken såhär direkt efter uppackandet men man kanske ser kvalitetsskillnaden eftersom när man vänjer sig.

MYCKET TACKSAM OM NÅGON HAR FÖRSLAG PÅ HUR MAN LÄTTAST FÅR SKÄRMARNA LIK VARANDRA I VITPUNKT, FÄRGER och SVARTPUNKT!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få skärmarna att matcha genom bara kalibrering. Finns inte tillräckliga kalibreringsmöjligheter för det. De behöver profileras också, vilket kan få dem att matcha hyfsat i färghanterade applikationer. Nivån på svart finns det inget vettigt sätt att påverka. OLED-skärmen kommer ha en betydligt lägre nivå.

För detta behöver du en colorimeter. Ingen idé att försöka sig på något utan ett riktigt mätinstrument. Nya skärmen har exempelvis en för kall vitbalans medan den gamla har en för varm. Du kan inte sätta korrekt vitbalans utan att mäta, även om du kan få skärmarna att matcha hyfsat på den punkten.

Permalänk

Kan man få dem att matcha hyfsat genom att använda någon form av profiler eller inställningar i skärmmjukvara?

Jag har inte installerat några appar från samsung, utan kör bara skärmen direkt.

Har också upptäckt att den nya skärmen har en SJUKT IRRITERANDE BLAFFA med en text som kommer upp varje gång man väcker den ur vila. Har försökt googla men förstår inte hur man tar bort det.

Det är en inställningsmeny som den går direkt in i vid uppstart efter viloläget, och som försvinner själv efter kanske 20 sekunder eller så. Nog så irriterande om man börjar använda skärmen direkt.

Tips mottaget tacksamt på kalibrering av iallafall vidpunkten, och eventuellt på hur man får bort den där blaffan med inställningar som dyker upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av goodfidelity:

Kan man få dem att matcha hyfsat genom att använda någon form av profiler eller inställningar i skärmmjukvara?

Jag har inte installerat några appar från samsung, utan kör bara skärmen direkt.

Har också upptäckt att den nya skärmen har en SJUKT IRRITERANDE BLAFFA med en text som kommer upp varje gång man väcker den ur vila. Har försökt googla men förstår inte hur man tar bort det.

Det är en inställningsmeny som den går direkt in i vid uppstart efter viloläget, och som försvinner själv efter kanske 20 sekunder eller så. Nog så irriterande om man börjar använda skärmen direkt.

Tips mottaget tacksamt på kalibrering av iallafall vidpunkten, och eventuellt på hur man får bort den där blaffan med inställningar som dyker upp.

Skaffa en kalibrator och läs i manualen om det går att stänga av osd funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

TL;DR: du kommer aldrig kunna få dem lika eftersom skärmarna är för olika i grunden. Men det går att minska skillnaderna.

Hur du ankrar svart och vitt har jag artikel om här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Det sätter grunden i alla fall. Ljusstyrkan kommer flyta på en OLED på grund av ABL men man brukar kunna hålla nivåerna nedåt, likt att siktar man på 100 till max 200 nits kommer den kunna hålla den nivån utan för mycket variation.

C49RG9 är en VA-panel så dess EOTF eller "gamma" varierar med vinkeln. Med tanke på bredden lär det bli så att man får välj den yta som i rätaste vinkeln mot ögonen och utgå från hur den ser ut när man matchar.

Vitbalansen balanserar man med RGB-reglagen och man kan göra det visuellt om man greppar hur primär- och sekundärfärger hänger ihop enligt principen att en färg är de andra färgerna subtraherade från vitt. Röd är vitt där man subtraherar grön och blått. Man gör alltså vitbalansen rödare genom att minska grönt och blått. Subtraherar du blått blir vitbalansen mer gul. Och så vidare.

Man behöver dock ett mål att okulärt jämföra med. Risken är att annars att man gör två skärmar lika fel, vilket förlänger all framtida matchningsproblematik. Ifall du kan finna ordentliga tester som visar på skillnader i fabriksinställningarna skulle du kunna välja en av skärmarna som målet du ska efterlikna. Ifall C49RG9 har några år på nacken har den drivit i någon godtycklig riktning så dess vitbalans torde vara mest godtycklig vid det här laget.

Mätutrustning – X-rite i1 display pro är den stående rekommendationen – hjälper så klart, men så mycket hänger på kunskap, erfarenhet och även den mjukvara man använder.

Däremot kan man inte köra en mätare och profilera skärmarna och förvänta sig att de efteråt ser lika ut. Det är för mycket metamerism inblandat med olika spektrumfördelning av ljusenergin. Man är också beroende av de rätt simpla algoritmerna i profileringsmjukvaran. Inte forumets vanligaste fråga, men det har varit frågor genom åren där man haft två likadana skärmar där de fortfarande ser olika ut trots mätare och färgprofiler. Här är det dessutom två helt olika paneltekniker.

Permalänk

Såg ditt svar nu, WOW!

Jag förstår att detta inte är ett normalt tema, de flesta bryr sig inte så mycket. Men jag kommer från en bakgrund inom design/grafik och foto.. Hänger upp mig direkt på det där även om jag inte på något sätt är på din nivå.

En enkel fråga då:
Finns det något kalibreringsinstrument/verktyg som skapar en profil som jag kan dela mellan olika datorer? Alltså utan att använda kalibreringsmjukvaran eller liknande på alla maskiner. Bara genom att man helt enkelt kalibrera skärmen, och sedan får typ en ICC profil eller vad det heter och kan kopiera den även till sin laptop och andra maskiner som använder samma skärmar?

Tanken var att kanske låna eller köpa och sedan sälja kalibreringsutrustningen efter man är färdig.

Jag behöver inte proffs kalibrering, vill bara att skärmarna skall ha lik vitpunkt och så nära varandra man kan komma på resten.
Behöver inte matchas mot tryck eller någon form för produktion. Jag gillar att titta på varmare skärmar, snarare än neutrala.

C49RG9 är en ganska usel skärm på många sätt. Men den har bra proportioner och yta. Det finns ingen ambition här om något underverk, jag gillar den som den är.

Googlar lite på X-Rite, och jag kör blandad mac/win setup. Behöver därför något som funkar för båda. Vore ju klockrent om man kunde kopiera profiler mellan, men förstår om det inte går.

Skrivet av Laxpudding:

TL;DR: du kommer aldrig kunna få dem lika eftersom skärmarna är för olika i grunden. Men det går att minska skillnaderna.

Hur du ankrar svart och vitt har jag artikel om här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Det sätter grunden i alla fall. Ljusstyrkan kommer flyta på en OLED på grund av ABL men man brukar kunna hålla nivåerna nedåt, likt att siktar man på 100 till max 200 nits kommer den kunna hålla den nivån utan för mycket variation.

C49RG9 är en VA-panel så dess EOTF eller "gamma" varierar med vinkeln. Med tanke på bredden lär det bli så att man får välj den yta som i rätaste vinkeln mot ögonen och utgå från hur den ser ut när man matchar.

Vitbalansen balanserar man med RGB-reglagen och man kan göra det visuellt om man greppar hur primär- och sekundärfärger hänger ihop enligt principen att en färg är de andra färgerna subtraherade från vitt. Röd är vitt där man subtraherar grön och blått. Man gör alltså vitbalansen rödare genom att minska grönt och blått. Subtraherar du blått blir vitbalansen mer gul. Och så vidare.

Man behöver dock ett mål att okulärt jämföra med. Risken är att annars att man gör två skärmar lika fel, vilket förlänger all framtida matchningsproblematik. Ifall du kan finna ordentliga tester som visar på skillnader i fabriksinställningarna skulle du kunna välja en av skärmarna som målet du ska efterlikna. Ifall C49RG9 har några år på nacken har den drivit i någon godtycklig riktning så dess vitbalans torde vara mest godtycklig vid det här laget.

Mätutrustning – X-rite i1 display pro är den stående rekommendationen – hjälper så klart, men så mycket hänger på kunskap, erfarenhet och även den mjukvara man använder.

Däremot kan man inte köra en mätare och profilera skärmarna och förvänta sig att de efteråt ser lika ut. Det är för mycket metamerism inblandat med olika spektrumfördelning av ljusenergin. Man är också beroende av de rätt simpla algoritmerna i profileringsmjukvaran. Inte forumets vanligaste fråga, men det har varit frågor genom åren där man haft två likadana skärmar där de fortfarande ser olika ut trots mätare och färgprofiler. Här är det dessutom två helt olika paneltekniker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goodfidelity:

Såg ditt svar nu, WOW!

Jag förstår att detta inte är ett normalt tema, de flesta bryr sig inte så mycket. Men jag kommer från en bakgrund inom design/grafik och foto.. Hänger upp mig direkt på det där även om jag inte på något sätt är på din nivå.

En enkel fråga då:
Finns det något kalibreringsinstrument/verktyg som skapar en profil som jag kan dela mellan olika datorer? Alltså utan att använda kalibreringsmjukvaran eller liknande på alla maskiner. Bara genom att man helt enkelt kalibrera skärmen, och sedan får typ en ICC profil eller vad det heter och kan kopiera den även till sin laptop och andra maskiner som använder samma skärmar?

Tanken var att kanske låna eller köpa och sedan sälja kalibreringsutrustningen efter man är färdig.

Jag behöver inte proffs kalibrering, vill bara att skärmarna skall ha lik vitpunkt och så nära varandra man kan komma på resten.
Behöver inte matchas mot tryck eller någon form för produktion. Jag gillar att titta på varmare skärmar, snarare än neutrala.

C49RG9 är en ganska usel skärm på många sätt. Men den har bra proportioner och yta. Det finns ingen ambition här om något underverk, jag gillar den som den är.

Googlar lite på X-Rite, och jag kör blandad mac/win setup. Behöver därför något som funkar för båda. Vore ju klockrent om man kunde kopiera profiler mellan, men förstår om det inte går.

Det är precis så ICC-profiler är tänkta att fungera, så det går!

Man mäter upp skärmens egenskaper till en ICC-färgprofil och den profilen delar man ut till enheterna. Man korrigerar alltså inget av felen i skärmen utan operativsystemet och mjukvaran räknar om bitnivåerna för utgående signal baserat på färgprofilen. Ifall skärmen är för gul skickar man en signal som är för blå så att summan blir den rätta.

Detta är principen och fungerar hjälpligt. Det blir ofta bättre men sällan exakt. Profilering har också distinkta nackdelar som att det är beroende att det finns ett system som hanterar ICC-profiler till att börja med, vilket inte alla program och enheter gör, likt majoriteten spel. Blir även olika resultat mellan olika mjukvaror och OS beroende på hur olika de hanterar ICC-profiler. Plus att korrigering via bildsignalen enligt principen att addera ett fel i signalen för att korrigera felet i skärmen leder till sämre kvalitet överlag eftersom det äter upp dynamiskt omfång.

Detta är skillnaden mellan faktiskt kalibrering och profilering (som ofta kallas "kalibrering" i folkmun och i försäljningen).

Kalibrering innebär att man strävar efter ett tillräckligt nära 1:1-förhållande mellan signalnivå och fysiskt ljus ut. Vilket då kräver att skärmarna kan ändras tillräckligt nära vilket oftast är en manuellt process om det ens går. Man kan kombinera både kalibrering och profilering för att öka precisionen. Ju mer skärmen är korrekt från början – genom kalibrering – desto mindre måste man korrigera i signalen vilket bättre behåller dynamiskt och ger ett närmare slutresutat.

Nu går det inte att kalibrera bort allt. Dit hör till exempel betraktningsvinklar i VA-paneler. Man kan aldrig räkna med en konsekvent färgåtergivning från en VA-panel som täcker stora delar av synfältet. Man kan få det att mäta rätt, men i praktiken blir det något annat. Olika typer av energifördelning i ljuskällorna ställer också till med problem runt sådant som metamerism (hur vi biologiskt uppfattar färger olika) och det enkla faktum att skärmarna rent fysiskt inte kan producera exakt likadana färger.

Skärmar förändras med tiden, så tanken med att köpa utrustning är att regelbundet återkalibrera dem. Det är inte en fix man applicerar en enda gång sedan är allt löst.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är precis så ICC-profiler är tänkta att fungera, så det går!

Man mäter upp skärmens egenskaper till en ICC-färgprofil och den profilen delar man ut till enheterna. Man korrigerar alltså inget av felen i skärmen utan operativsystemet och mjukvaran räknar om bitnivåerna för utgående signal baserat på färgprofilen. Ifall skärmen är för gul skickar man en signal som är för blå så att summan blir den rätta.

Detta är principen och fungerar hjälpligt. Det blir ofta bättre men sällan exakt. Profilering har också distinkta nackdelar som att det är beroende att det finns ett system som hanterar ICC-profiler till att börja med, vilket inte alla program och enheter gör, likt majoriteten spel. Blir även olika resultat mellan olika mjukvaror och OS beroende på hur olika de hanterar ICC-profiler. Plus att korrigering via bildsignalen enligt principen att addera ett fel i signalen för att korrigera felet i skärmen leder till sämre kvalitet överlag eftersom det äter upp dynamiskt omfång.

Detta är skillnaden mellan faktiskt kalibrering och profilering (som ofta kallas "kalibrering" i folkmun och i försäljningen).

Kalibrering innebär att man strävar efter ett tillräckligt nära 1:1-förhållande mellan signalnivå och fysiskt ljus ut. Vilket då kräver att skärmarna kan ändras tillräckligt nära vilket oftast är en manuellt process om det ens går. Man kan kombinera både kalibrering och profilering för att öka precisionen. Ju mer skärmen är korrekt från början – genom kalibrering – desto mindre måste man korrigera i signalen vilket bättre behåller dynamiskt och ger ett närmare slutresutat.

Nu går det inte att kalibrera bort allt. Dit hör till exempel betraktningsvinklar i VA-paneler. Man kan aldrig räkna med en konsekvent färgåtergivning från en VA-panel som täcker stora delar av synfältet. Man kan få det att mäta rätt, men i praktiken blir det något annat. Olika typer av energifördelning i ljuskällorna ställer också till med problem runt sådant som metamerism (hur vi biologiskt uppfattar färger olika) och det enkla faktum att skärmarna rent fysiskt inte kan producera exakt likadana färger.

Skärmar förändras med tiden, så tanken med att köpa utrustning är att regelbundet återkalibrera dem. Det är inte en fix man applicerar en enda gång sedan är allt löst.

Ok , jag förstår ganska hyfsaat vad du menar. Helt otroligt bra skrivet måste jag säga. Förstår att du säkert jobbar med detta var och varannan dag.

Så nu tänkte jag försöka omsätta din förklaring till någon form av verklighet.

Jag kollade efter den kalibratorn du föreslog, och kan hitta en begagnad till 1000:-

När jag frågade säljaren så sa han att jag måste använda deras mjukvara även efter att skärmen är kalibrerad. Då utgår jag ifrån att kalibreringsutrustningen inte på något sätt kan skapa en ICC profil?

För mig håller det att vitpunkterna är lika och att resten är "hyfsat". jag jobbar med CAD och inte med grafisk formgivning eller foto nu. Och jag matchar inte mot print eller monitorer eller någon färgstandard för TV/BIO.

Så frågan är rent praktiskt, om jag köper den där kalibratorn, kan jag då skapa en egen ICC profil för att korrigera på operativsystemsnivå?

Apple har faktiskt väldigt bra inställningsmöjligheter för bildkvalitet i sitt OS. Där de har en setupguide och massa tester man gör själv tills man är nöjd. Men Windows har nog inget liknande vad jag vet. Och skärmarna är kopplade båte till en mac och till en PC i olika perioder.

Hade varit sinnessjukt skönt att kunna skapa ICC profiler för bägge skärmarna, och lägga in dem i windows och OSX och sedan få det relativt lika. Är det ens möjligt? Jag önskar egentligen inte ha en mjukvara till som ligger och tuggar i bakgrunden, och jag behöver inte noggranheten det kan skapa för mig.

Mycket tacksam för din post, skall läsa den några gånger till för att verkligen förstå den.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goodfidelity:

Ok , jag förstår ganska hyfsaat vad du menar. Helt otroligt bra skrivet måste jag säga. Förstår att du säkert jobbar med detta var och varannan dag.

Så nu tänkte jag försöka omsätta din förklaring till någon form av verklighet.

Jag kollade efter den kalibratorn du föreslog, och kan hitta en begagnad till 1000:-

När jag frågade säljaren så sa han att jag måste använda deras mjukvara även efter att skärmen är kalibrerad. Då utgår jag ifrån att kalibreringsutrustningen inte på något sätt kan skapa en ICC profil?

För mig håller det att vitpunkterna är lika och att resten är "hyfsat". jag jobbar med CAD och inte med grafisk formgivning eller foto nu. Och jag matchar inte mot print eller monitorer eller någon färgstandard för TV/BIO.

Så frågan är rent praktiskt, om jag köper den där kalibratorn, kan jag då skapa en egen ICC profil för att korrigera på operativsystemsnivå?

Apple har faktiskt väldigt bra inställningsmöjligheter för bildkvalitet i sitt OS. Där de har en setupguide och massa tester man gör själv tills man är nöjd. Men Windows har nog inget liknande vad jag vet. Och skärmarna är kopplade båte till en mac och till en PC i olika perioder.

Hade varit sinnessjukt skönt att kunna skapa ICC profiler för bägge skärmarna, och lägga in dem i windows och OSX och sedan få det relativt lika. Är det ens möjligt? Jag önskar egentligen inte ha en mjukvara till som ligger och tuggar i bakgrunden, och jag behöver inte noggranheten det kan skapa för mig.

Mycket tacksam för din post, skall läsa den några gånger till för att verkligen förstå den.

Mjukvaran som följer med den typiska x-rite-kalibratorn är till för att skapa ICC-profiler. Det är i princip de enda de kan göra. Ofta är mätare firmwarelåst till en specifik mjukvara, så det går inte att kör annan mjukvara från x-rite med mätaren. De säljer sedan olika varianter som svarar mot olika behov och ju mer yrkesmässigt, desto dyrare. Kan vara det säljaren tänker på. Nu är låsningen möjlig att kliva runt, men just för X-rites egna mjukvara är man låst till det som inkluderas med mätaren.

Att kalibrera "på riktigt", dvs manuell justera färgerna i skärm och även stämma av korrekta nivåer från källan, är en process som kräver kunskap och erfarenhet vilket i sin tur kräver tid, intresse och en vilja att lära sig. När jag hållit utbildningar i ämnet har det varit kurser i tre eller fyra dagar för att sätta grunderna. Sedan är det en livstid av erfarenheter.

Därför är ICC-profiler enkelt. Man följer instruktionerna och mätaren mäter. Så får man hoppas det är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Ok , jag förstår ganska hyfsaat vad du menar. Helt otroligt bra skrivet måste jag säga. Förstår att du säkert jobbar med detta var och varannan dag.

Så nu tänkte jag försöka omsätta din förklaring till någon form av verklighet.

Jag kollade efter den kalibratorn du föreslog, och kan hitta en begagnad till 1000:-

När jag frågade säljaren så sa han att jag måste använda deras mjukvara även efter att skärmen är kalibrerad. Då utgår jag ifrån att kalibreringsutrustningen inte på något sätt kan skapa en ICC profil?

För mig håller det att vitpunkterna är lika och att resten är "hyfsat". jag jobbar med CAD och inte med grafisk formgivning eller foto nu. Och jag matchar inte mot print eller monitorer eller någon färgstandard för TV/BIO.

Så frågan är rent praktiskt, om jag köper den där kalibratorn, kan jag då skapa en egen ICC profil för att korrigera på operativsystemsnivå?

Apple har faktiskt väldigt bra inställningsmöjligheter för bildkvalitet i sitt OS. Där de har en setupguide och massa tester man gör själv tills man är nöjd. Men Windows har nog inget liknande vad jag vet. Och skärmarna är kopplade båte till en mac och till en PC i olika perioder.

Hade varit sinnessjukt skönt att kunna skapa ICC profiler för bägge skärmarna, och lägga in dem i windows och OSX och sedan få det relativt lika. Är det ens möjligt? Jag önskar egentligen inte ha en mjukvara till som ligger och tuggar i bakgrunden, och jag behöver inte noggranheten det kan skapa för mig.

Mycket tacksam för din post, skall läsa den några gånger till för att verkligen förstå den.

Jag tror det kan vara bra att först belysa skillnaden mellan kalibrering och profilering.

Kalibrering utför du när du ändrar i skärmens inställningar (eller extern hårdvara). Hur omfattande inställningsmöjligheterna är beror på skärmen, men i de flesta fall har du varje fall någon form av reglage för vitbalans.

Profilering mäter skärmen i dess nuvarande tillstånd och skapar en (ICC) profil utifrån det. Denna profil kan sen användas i olika färghanteringssystem för att automagiskt ändra signalen som skickas till skärmen. I en färghanterad miljö behöver du ingen kalibrering (fast det kan finnas fördelar med att både kalibrera och profilera skärmen).

Problemet med profilering är att allt inte är färghanterat och det kräver lite koll från dig som användare för att faktiskt veta hur det ligger till. Jag vet inte säkert men gissar på att CAD program i regel inte är färghanterade, men där kan jag mycket väl ha fel.

En fördel med profilering är att i färghanterade applikationer kan du jobba med hela skärmens kapacitet, och det kommer visas så korrekt som skärmen är kapabel till (och kvalitén på profilen, förstås). Om du exempelvis sitter i Photoshop och jobbar med olika bilder kan du få korrekt AdobeRGB (om skärmen klarar det) och sRGB. Du kan också göra så kallad proofing för print om skärmen visar hela den färgrymden.

I Windows och webläsare funkar färghantering ganska bra men inte perfekt.

I ditt fall är frågan: Vad är det du egentligen vill ha? Vill du bara matcha vitbalansen mellan skärmarna kan du, i varje fall hypotetiskt, försöka matcha dem visuellt. Det är inte lätt, särskilt med tanke på att det är olika skärmtekniker, men det kan eventuellt gå. Jag rekommenderar det dock inte.

Bryr du dig verkligen noll på korrekt färgåtergivning? Jag menar, jag förstår om du ger blanka fan i mindre fel, men om allting som visas på skärmen är med påtagliga fel gentemot källmaterialet?

Om du bryr dig i varje fall lite och vill försöka matcha skärmarna på bästa sätt, skaffa en colorimeter. De är inte jättedyra. Försök inte hyra eller sälja - du kommer behöva den med jämna mellanrum. Skärmar ändrar sig med tiden (förutom Apple som har någon slags vart magi).

Sen kalibrera du skärmarna och skapar profiler. Profilerna kan flyttas mellan olika datorer, så länge du har samma skärmar förstås. Det är inte helt halal eller koscher, men det funkar tillräckligt bra.

Istället för X-rites mjukvara, som är rätt kass, kan du använda DisplayCal och HCFR. Det kräver mer kunskap, men om du gör en ny tråd om det kan jag titta förbi där och hjälpa dig. Kanske tittar Laxpudding förbi också - han brukar vara behjälplig.

Permalänk

Ok!

Jag förstår det som att ni båda förespråkar samma pryl för att kalibrera.
Då undrar jag om det gör något att de är gamla och utgångna på datum eller om det funkar med en sånhär:

https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2024/2/vertical-0/01/...

Den kostar 1100:- men jag har ingen aning om vad den kostade ny eller om den fortfarande är användbar, och säljaren ger ganska knappa förklaringar. Vilket jag förstår, han säljer ju prylen och inte supporten runt den.

Det ser ut som om denna modell är 2012 typ. så 12år gammal när jag googlar.

Men jag undrar om den här vill hjälpa mig?

Tack för alla bra svar!

EDIT:

Skulle en sånhär kunna göra ICC profiler också?
https://www.gear4music.no/no/Opptak-og-datamaskiner/DISC-Colo...

Permalänk
Bildexpert 📺

Första är den mätaren som rekommenderas, i1 Display Pro. Är en 1/3-del av nypriset. Modellen är nog 12 år gammal, men frågan är om exemplaret är så gammalt.

Andra mätaren, Spyder2 Pro är ännu äldre och rekommenderas inte alls. Lär inte mäta någonting rätt och dessutom väldigt långsamt. Torde vara någon produkt som stått på hyllan i 20 år? Spyder 5 kom 2015, där aktuell version är Spyder X.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Första är den mätaren som rekommenderas, i1 Display Pro. Är en 1/3-del av nypriset. Modellen är nog 12 år gammal, men frågan är om exemplaret är så gammalt.

Andra mätaren, Spyder2 Pro är ännu äldre och rekommenderas inte alls. Lär inte mäta någonting rätt och dessutom väldigt långsamt. Torde vara någon produkt som stått på hyllan i 20 år? Spyder 5 kom 2015, där aktuell version är Spyder X.

En fråga där, om spyder2 Pro (som enligt säljaren fungerar med samma mjukvara som i1) mäter "fel".. har det då något att säga med tanke på att jag kalibrera båda skärmarna med samma pryl? Alltså, jag tänker att felet lär bli lika på båda skärmarna.

Syftet är lite att få dem lika. Jag har inget behov av att få dem rätt eftersom jag inte jobbar med foto/video/web osv.

Spyder får jag för någon hundring, så om den bara kan ordna så att skärmarna blir lika så klarar den kravspec. men om den inte går att köra i windows10 och ev. mac eller kan göra ICC profiler så är den ju värdelös. Men den borde fungera med CAL programmet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av goodfidelity:

En fråga där, om spyder2 Pro (som enligt säljaren fungerar med samma mjukvara som i1) mäter "fel".. har det då något att säga med tanke på att jag kalibrera båda skärmarna med samma pryl? Alltså, jag tänker att felet lär bli lika på båda skärmarna.

Syftet är lite att få dem lika. Jag har inget behov av att få dem rätt eftersom jag inte jobbar med foto/video/web osv.

Spyder får jag för någon hundring, så om den bara kan ordna så att skärmarna blir lika så klarar den kravspec. men om den inte går att köra i windows10 och ev. mac eller kan göra ICC profiler så är den ju värdelös. Men den borde fungera med CAL programmet?

"Samma fel på båda"-principen hade fungerat om det vore samma fabrikat på lysdioderna och de hade åldrats ungefär lika länge.

När du kör OLED bredvid en LCD (där det är variationer av lysdioder) är det olika spektrumfördelning i ljusenergin. Man kan, med viss omsorg, få dem att matcha för ögat eftersom man upplever i fråga om färger är den relativa balansen mellan stimuleringen av ögats tappar. Ögats respons på ljus är fördelad på en överlappande respons av korta, mellan och långa vågländer, som ofta lite missvisande kallas blått, grönt och rött. Jag gör precis just detta rätt ofta med hjälp av spektrofotometer och mjukvara med tillräckligt bra algoritmer + visuell jämförelse, till exempel att matcha en OLED-TV så att den så nära som möjligt följer en referensmonitor avsedd för video- och filmproduktion.

Mätarna i sig själva däremot – och särskilt då Spyder-mätarna från den generationen – har inga hjärnor som tolkar intryck från synnerven utan försöker rätt så förgäves räkna fotoner som landar bakom röd, gröna och blåa filter. Vilket i en Spyder2 innebär 10-15 år gamla cellofan-filter som definitivt inte är likadana som de var dagen de tillverkades. Utan vägledning från en spektrafotomoter, kompetent mjukvara och tränat färgseende kommer det att bli alldeles godtyckligt. Spyder lär mäta mest fel på OLED:n, ofta knallgrönt eller starkt rött.

Jag har testat detta med en Spyder4 för övrigt. Ägnade en halvtimme åt att få en OLED rödstinn. Ett av få tillfällen jag kände att tiden det tog och felen som uppstod är något jag mycket bättre kunnat ratta in manuellt på känsla. En Spyder2:a är från tiden innan OLED slog igenom så det kan faktiskt bli precis hur som helst.