Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Nvidia inleder utrullningen av Super-korten med Geforce RTX 4070 Super, vilket erbjuder utmärkt spelprestanda för pengarna samt energieffektivitet i den absoluta toppklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Hej och välkommen till Super-januari, då det släpps minst ett grafikkort i veckan tills det står februari i kalendern.

I och med 2.0-patchen av Cyberpunk 2077 blev våra tidigare resultat ogiltiga, och därför har vi, eller ja rent krasst @CrispVanDahl, testat om alla kort med senaste uppdateringen. Tyvärr fick Radeon RX 6950 XT stryka på foten, då det kortet inte finns kvar i testlabbet längre.

Vidare upptäcktes förändringar i Assassins Creed: Valhalla, Far Cry 6 samt Forza Horizon 5 med AMD:s kort Radeon RX 7900 XTX och 7900 XT med senaste drivrutinen (troligtvis lägre overhead nu), så de resultaten är uppdaterade. Samma spel, med tillägget Hitman 3, har även reviderats för Geforce RTX 4090, RTX 4080 och RTX 4070 Ti av samma anledning.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu blev det riktigt svårt, om man ska uppgradera sitt 1080 TI eller hålla ut tills nästa generation...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Förövrigt tycker jag rent subjektivt att den svarta kylaren är den objektivt snyggaste varianten som har släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu blev det riktigt svårt, om man ska uppgradera sitt 1080 TI eller hålla ut tills nästa generation...

Och jag sitter på GTX 1080. Snacka om prestandaökning man kommer få uppleva den dagen man hoppar upp till minst ett sådant här kort som artikeln handlar om. Med matchande ny CPU också då förstås.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning, ser ut som ett väldigt bra kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Home run för Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Förövrigt tycker jag rent subjektivt att den svarta kylaren är den objektivt snyggaste varianten som har släppts.

❤️

7800kr, inte så långt ifrån 6200kr som jag betalde för mitt 2070S när de kom och med tanke på kronkurs och inflation så känns det ok.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Så man slår 7800XT med en sisådär 7-8%, och har inga riktiga glaskäkar. Kortet är inte enormt och energiförbrukningen är rimlig. Riktigt positivt, med andra ord. Nackdelen är som vanligt priset.

4070 vanilla känns ju riktigt meningslöst nu, precis som 7700XT alltid har varit. Skall bli intressant om AMD justerar priserna något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kul. Fast jag har just beställt ett 4070 Ti som visade sig vara beställningsvara, de kan inte ge besked om leveransdatum. Jag kanske ska avbryta den beställningen och satsa på ett Super istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Kul. Fast jag har just beställt ett 4070 Ti som visade sig vara beställningsvara, de kan inte ge besked om leveransdatum. Jag kanske ska avbryta den beställningen och satsa på ett Super istället?

Tycker jag, ett Super känns mer prisvärt och prestandamässigt skiljer det inte mer än några procent.
Spara dom pengarna till något annat istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Så man slår 7800XT med en sisådär 7-8%, och har inga riktiga glaskäkar. Kortet är inte enormt och energiförbrukningen är rimlig. Riktigt positivt, med andra ord. Nackdelen är som vanligt priset.

4070 vanilla känns ju riktigt meningslöst nu, precis som 7700XT alltid har varit. Skall bli intressant om AMD justerar priserna något.

Nja, 8% bara om du kollar på prestandaindex som av någon outgrundlig anledning (anno 2024) inte tar med Ray Tracing i beräkningen. Tar du med det (vilket det givetvis ska göras) spelar ju 7800 XT i en hel annan lägre division. Eller för att citera från recensionen:

1440P med RT On:

”Det nya Super-kortet fortsätter hålla ett gott avstånd till föregångaren RTX 4070 samtidigt som det ligger mil framför Radeon RX 7800 XT.”

Tiden då RT var ”ögongodis” är förbi. Det är nu en vital del för bästa spelupplevelse. Kolla exempelvis nya re-maken på Half-Life, två helt olika spela RT av eller på.

Tar man även med DLSS och energieffektiviteten känns det som 7800 XT måste bli enormt mycket billigare för att konkurrera.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Med den prestanda skillnaden och enbart en prissänkning på 50 Usd för 4070 kortet så lär super korten vara dom som lär sälja mest.

Med tanke på att referens korten har en fläkt på båda sidor så funkar den inte i ett chassi med en spine som Ghost S1 så eftermarknadskort som gäller för en annan och skulle bli likadant om jag köpte lian li h2o4.

Undrar om 4080 kommer sälja mer vs 4070ti på dom nya korten med tanke på prissänkningen. Men då har dom ökat minnesmängden och samma chip på nya 4070ti så tror fortfarande att denna kommer sälja mer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Så man slår 7800XT med en sisådär 7-8%, och har inga riktiga glaskäkar. Kortet är inte enormt och energiförbrukningen är rimlig. Riktigt positivt, med andra ord. Nackdelen är som vanligt priset.

4070 vanilla känns ju riktigt meningslöst nu, precis som 7700XT alltid har varit. Skall bli intressant om AMD justerar priserna något.

Bra test från swec gänget som vanligt!

Jag tror AMD måste justera priserna. Att ligga en femhundring under RTX 4070 är inte tillräckligt då deras RX 7800 har märkbart sämre RT. Däremot dess stora fördel är 16GB minne utöver Nvidias 12GB.

Vi får se om AMD lyckas pressa ned partnertillverkarnas priser lite.

Ser att RT-testet med 7900 XT för Cyberpunk i 1440p har samma resultat som 7800 XT. En typo?

Skrivet av Niolator:

Kul. Fast jag har just beställt ett 4070 Ti som visade sig vara beställningsvara, de kan inte ge besked om leveransdatum. Jag kanske ska avbryta den beställningen och satsa på ett Super istället?

Beror ju helt på hur mycket du fick betala för kortet. Går ju inte svara ja eller nej på den annars.

Permalänk
Medlem

Nackdelar: Dyrt

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Det är inte ett kort för mig, men trevlig prestandaökning. Priset är dock fortfarande för högt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kul att Nvidia justerar och levererar. Väntar med spänning på 4070 Ti Super resultaten.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Ser att RT-testet med 7900 XT för Cyberpunk i 1440p har samma resultat som 7800 XT. En typo?

Jepp, typo. Nu fixat. Tack för rättelsen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Home run för Nvidia!

Omkring 10% snabbare än mitt 3080 som jag köpte för samma pris för drygt tre år sen... jag vet inte jag.

Fortfarande ett rätt bra kort relativt alla alternativ tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Nja, 8% bara om du kollar på prestandaindex som av någon outgrundlig anledning (anno 2024) inte tar med Ray Tracing i beräkningen. Tar du med det (vilket det givetvis ska göras) spelar ju 7800 XT i en hel annan lägre division. Eller för att citera från recensionen:

1440P med RT On:

”Det nya Super-kortet fortsätter hålla ett gott avstånd till föregångaren RTX 4070 samtidigt som det ligger mil framför Radeon RX 7800 XT.”

Tiden då RT var ”ögongodis” är förbi. Det är nu en vital del för bästa spelupplevelse. Kolla exempelvis nya re-maken på Half-Life, två helt olika spela RT av eller på.

Tar man även med DLSS och energieffektiviteten känns det som 7800 XT måste bli enormt mycket billigare för att konkurrera.

Raytracing är en grej om man spelar spel som kör hårt med det, men de är inte så många. Jag har bara varit intresserad av ett sådan spel än så länge (Cyberpunk), och det spelet är snyggt även utan RT (det är snyggare än exempelvis Starfield), men visst är det en poäng att det är spelbart med RT i 1440p medan det inte är det i 7800XT, absolut.

4070 Super drar 15W mindre än 7800XT enligt den här recensionen (komplett system). Att det drar mindre i bara grafikkortet spelar ingen roll - det är bara ett annat sätt att säga att 4070 Super belastar CPUn hårdare. 15W är 5%, det är skit samma.

DLSS är... eh. Jo det finns lägen där det är markant bättre än FSR2, men det vanligaste - att börja i en hög upplösning och skala upp ganska lite, som att gå från 1440p till 4K - så är skillnaden liten om man spelar och inte sitter och tar skärmbilder.

Lägger man ihop allt det här, så väger det nog över för 4070 Super trots prisskillnaden, men jag vill inte säga att skillnaden är enorm. 7800XT kryper nog ner lite i pris, men inte så mycket.

Kortet som borde gå ner massor är 7700XT, men det har vi ju sagt sen det lanserades.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Kul. Fast jag har just beställt ett 4070 Ti som visade sig vara beställningsvara, de kan inte ge besked om leveransdatum. Jag kanske ska avbryta den beställningen och satsa på ett Super istället?

Nu vet jag ju inte vad du beställt till för pris, men det kommer ju 4070 Ti Super också som har samma MSRP som 4070 Ti. FE ska ju komma för 10399:-, så bara hänga på låset när de släpps annars.

Permalänk
Medlem

Det perfekta Ada-kortet för pris/prestanda hade varit 4070 Super med 256bit buss, 16GB minne och bättre pris.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nu vet jag ju inte vad du beställt till för pris, men det kommer ju 4070 Ti Super också som har samma MSRP som 4070 Ti. FE ska ju komma för 10399:-, så bara hänga på låset när de släpps annars.

Det kommer finnas 4070 Ti Super partnerkort till MSRP, men det finns inget Founders Edition till 4070 Ti Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Beror ju helt på hur mycket du fick betala för kortet. Går ju inte svara ja eller nej på den annars.

Jag får ge cirka 2000 kr mer för Ti:n.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på ett 3070 och tycker att detta är definitivt en värdig uppgradera för 1440p-spelande och något som jag förväntade mig att 4070 skulle ha varit när den kom. Prestandalyft som krigar med 3090-prestanda. Tyckte att 4070 var väldigt snäv i prestandalyftet när den lanserades (beroende på om spelet hade DLSS eller inte så) och ibland så illa att det var bara något futtiga procent till fler tusenlappar mer i MSRP än mot 3070.
Nu tycker jag att detta kort är mer prisvärt. Kan det pressas ner närmare 7k-sträcket så kan det definitivt bli en uppgradering för mig.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Omkring 10% snabbare än mitt 3080 som jag köpte för samma pris för drygt tre år sen... jag vet inte jag.

Fortfarande ett rätt bra kort relativt alla alternativ tyvärr.

Blir det inte mer prestandamässigt rättvist att jämföra 3080 mot 4080?
Prismässigt däremot känns jämförelsen korrekt ("vad får man för samma pengar idag").

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Blir det inte mer prestandamässigt rättvist att jämföra 3080 mot 4080?
Prismässigt däremot känns jämförelsen korrekt ("vad får man för samma pengar idag").

Jo, jag tänker bara på pris där. 4080 kostar fortfarande nära dubbelt så mycket vilket är helt absurt i mina ögon.
8000 kr var egentligen över smärtgränsen för mig då, men det lär dröja innan jag lägger 14000+ på ett grafikkort.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det kommer finnas 4070 Ti Super partnerkort till MSRP, men det finns inget Founders Edition till 4070 Ti Super.

Ah, de lurades lite när det flög in 3st kort i deras presentation. Trodde det skulle finnas en 4070 Ti Super FE. Ser inget speciellt pris på normala 4070 Ti på Prisjakt för tillfället, så bara dumt om man kan vänta en vecka, få mer prestanda och minne för samma peng.

Permalänk
Medlem

Lite imponerande ändå att 4070 Super ändå ger en markant prestanda förbättring mot vanliga 4070 till samma pris. Samtidigt som det verkar som skillnaden i strömförbrukning är liten.

I många fall slår ett 4070 ett 3080 men inte alltid.
4070 Super är mer konsekvent med att slå 3080 samtidigt som det ofta slår 3090 och ibland 3090 Ti.

och till bara runt 5-10 W mer än vanliga 4070 ?
Ja låter ju faktiskt ganska bra.

och priserna,
Ja fortfarande höga priser...

Men det är ju ändå mer prisvärt än det var innan med 4070 Super på vad vanliga 4070 kostade på innan och vanliga 4070 blir prisjusterat neråt.

Känns som att de senare åren mestadels varit att uppgraderingar varit mer total prestanda för högre pris för de som har råd och vill köpa de dyraste snabbaste produkterna.

Men detta är ju faktiskt ett steg mot bättre prestanda/pris förhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu blev det riktigt svårt, om man ska uppgradera sitt 1080 TI eller hålla ut tills nästa generation...

Bytte från 1080 TI till ett 3070 TI. Ångrar mig INTE.
Jag han prova en del AAA spel med mitt 1080 TI innan bytet, tex Alan Wake 2. Det kom rätt många nya spel i den vevan.
Det var väldigt trevligt att starta spelen med 3070 TI sen. Bytte till 1440 med.

Så varför inte chilla med nyköp och ta ett begagnat kort som klarar allt vad du slänger på det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.