Nvidia Geforce RTX 4070 Super – utmärkt prestanda för samma peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det jag reagerar på att ingen butik har justerat ner sina priser på vanliga 4070 som i vissa fall är dyrare en 4070 Super.

Varför skulle man beställa ett kort med sämre prestanda för samma pris eller mer.

https://www.inet.se/kampanj/8990/nvidia-rtx-40-super?sortColu...
Inet har just nu 4 modeller för < 8000sek , samtliga "Max 1 exemplar per kund". Vi får se vad som sker med priserna på 4070 super när dessa försvinner. Går de upp till > 8000sek eller kommer 4070 bli billigare?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magma86:

Kollar man specifikationerna är ett 4070 ett 4060 ti i fårakläder för nära 8000 kr, fantastiskt va?

Hur...?
Det är typ 50% snabbare, har 35% fler CUDA cores, AD104 mot AD106, 50% mer VRAM som också är snabbare, 50% bredare minnnesbuss...
Och det är vanliga 4070, som väl är rätt ute nu om det inte prissänks kraftigt. 4070S leder ju på några områden till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

https://www.inet.se/kampanj/8990/nvidia-rtx-40-super?sortColu...
Inet har just nu 4 modeller för < 8000sek , samtliga "Max 1 exemplar per kund". Vi får se vad som sker med priserna på 4070 super när dessa försvinner. Går de upp till > 8000sek eller kommer 4070 bli billigare?

Komplett (likaså Proshop) har exempelvis 3 modeller för 7799:- med lagerstatus +50st fortfarande 2.5 timme efter release. Ser inte hur det kan finnas en annan väg ut än att "gamla" 4070 måste reas ut - och det rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Gällande prissättning mot 7800xt är jag fundersam. 4070 Super har MSRP från 7 799 kr. Det går att hitta Asus Tuf 7800xt för 6900 kr på en del ställen. Ett Tuf kort på 4070s går nog inte för msrp och då skiljer det en del.

För att citera mig själv. 4070 super TUF hittar jag billigaste 9290 kr varav 7800 XT TUF går att hitta för 6890 kr. Är det 2400 kr skillnad i prestanda?

Bästa erbjudandet just nu är kanske 7900 XT TUF för 9855 kr på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Komplett (likaså Proshop) har exempelvis 3 modeller för 7799:- med lagerstatus +50st fortfarande 2.5 timme efter release. Ser inte hur det kan finnas en annan väg ut än att "gamla" 4070 måste reas ut - och det rejält.

Nvidiaköpare kan hoppas det men på inet (från ett tidigare inlägg i tråden, från inets facebook tror jag) så låter det lite mer spekulativt:
"Som det står sig nu kommer vi kunna erbjuda utvalda modeller av RTX 4070 SUPER till MSRP-priser, men vi vet inte hur länge vi kommer kunna göra det. Vi vet heller inte om vi kommer kunna nå det på de kommande två releaserna – det beror på hur valutan står sig."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nvidiaköpare kan hoppas det men på inet (från ett tidigare inlägg i tråden, från inets facebook tror jag) så låter det lite mer spekulativt:
"Som det står sig nu kommer vi kunna erbjuda utvalda modeller av RTX 4070 SUPER till MSRP-priser, men vi vet inte hur länge vi kommer kunna göra det. Vi vet heller inte om vi kommer kunna nå det på de kommande två releaserna – det beror på hur valutan står sig."

Fast det är Inet (jag älskar Inet för övrigt - handlar i princip allt där - senast idag ) i ett nötskal. De skriver alltid så för att vara på den säkra sidan samtidigt som de verkar vara den leverantör som är känsligast för marginalen. Kanske inte lika lukrativt avtal med marginal mot leverantör/distributör som exemplevis de större kedjorna. De är också just nu tydligt dyrare rent generellt på grafikkort, speciellt de modeller som inte är MSRP. Tuf 4070 Super idag gick exempelvis köpa för 9290:- hos tre andra leverantörer, Inet vill ha 9690:- för sina. Det kan bara bero på sämre marginaler.

Exemplevis skriver de att de inte får visa priser förrän release, det är naturligtvis inte sant. Samtliga andra återförsäljare visar priserna, senast idag vid release av 4070 Super, i god tid innan korten släpps. Att Inet inte visar dem beror nog på just att de måste veta att de får sin marginal beroende på aktuell status av valuta etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Hoppas alla som vill ha FE får ett. Själv beställde jag ett ASUS DUAL som verkar vara en vettig MSRP-modell.

Fick bli ett för mig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kollar man specifikationerna är ett 4070 ett 4060 ti i fårakläder för nära 8000 kr, fantastiskt va?

Kollar man specifikationerna så påminner 4070 resp 4070S väldigt mkt om de kära Pascal korten 1070 resp 1070Ti. T.o.m. ifråga om prislapp, med inflation inräknat. Fantastiskt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

För att citera mig själv. 4070 super TUF hittar jag billigaste 9290 kr varav 7800 XT TUF går att hitta för 6890 kr. Är det 2400 kr skillnad i prestanda?

Bästa erbjudandet just nu är kanske 7900 XT TUF för 9855 kr på komplett.

Är du intresserad av av 4070 Super på riktigt så skippa absolut Tuf för 9290:- och köp ett Asus 4070 Super Dual för 7799:-

Läs Tech Powerup recensioner av 4070 Super Tuf och 4070 Super Dual så ser du att Dual prestar otroligt bra och exempelvis bättre vid överklockning (helt otroligt nog).

7800 XT behöver mer kylning i form av TUF:s overkill-kylning, 4070 Super behöver det defintivt inte. Helt meningslöst när det gäller 4070 Super-serien.

Och för 900:- skillnad mot 7800 XT är valet väldigt självklart

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-supe...

https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-4070-supe...

Edit: Observera att jag själv har Asus Tuf 7800 XT

La till Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Och för 900:- skillnad mot 7800 XT är valet väldigt självklart

För 900 hade jag också valt Nvidia i det läget. MSRP skiljer väl med 1300, om vi översätter från dollar och lägger på momsen., och jag tror att det också är i minsta laget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För 900 hade jag också valt Nvidia i det läget. MSRP skiljer väl med 1300, om vi översätter från dollar och lägger på momsen., och jag tror att det också är i minsta laget.

MSRP 7800 XT 6890 SEK
MSRP 4070 Super 7799 SEK

Både korten har svenska officiella MSRP-priser. Skillnaden är 909 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur...?
Det är typ 50% snabbare, har 35% fler CUDA cores, AD104 mot AD106, 50% mer VRAM som också är snabbare, 50% bredare minnnesbuss...
Och det är vanliga 4070, som väl är rätt ute nu om det inte prissänks kraftigt. 4070S leder ju på några områden till.

Skrivet av ipac:

Kollar man specifikationerna så påminner 4070 resp 4070S väldigt mkt om de kära Pascal korten 1070 resp 1070Ti. T.o.m. ifråga om prislapp, med inflation inräknst. Fantastiskt va?

Kanske är det jag som är trög och inte förstår. Lovelace är en annan arkitektur såklart. Mer cache och DLSS 3 ska kompensera för den minskade minnesbussen som jag har förstått det? 3060 ti förra generationen hade 256 bit och flertalet benchmarks visar att 4060 respektive 4060 ti knapp är någon uppgradering alls från föregående generation xx60-klasskort, knappt några procent.

Bara det faktum att Nvidia försökte namnge ett 4080 12 gb istället för 4070 ti tycker jag säger en del.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kanske är det jag som är trög och inte förstår. Lovelace är en annan arkitektur såklart. Mer cache och DLSS 3 ska kompensera för den minskade minnesbussen som jag har förstått det? 3060 ti förra generationen hade 256 bit och flertalet benchmarks visar att 4060 respektive 4060 ti knapp är någon uppgradering alls från föregående generation xx60-klasskort, knappt några procent.

Poängen är att beroende på vilka specar man tittar på så kan kort vars "förklädda" till både det ena och det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bara det faktum att Nvidia försökte blåsa sina kunder och kalla ett 4070 ti för 4080 12 gb bevisar detta.

Lustigt att du säger det. 4070Ti är väldigt mkt ett förklätt 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Hur kan 12gb vram inte stå som minus på ett mid range kort som släpps 2024?

Ingen behöver mer än 640 kb ram.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Poängen är att beroende på vilka specar man tittar på så kan kort vars "förklädda" till både det ena och det andra.

Skrivet av ipac:

Lustigt att du säger det. 4070Ti är väldigt mkt ett förklätt 1080.

Jag är för dålig att förklara så vi lägger ner där ha en trevlig kväll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Ingen behöver mer än 640 kb ram.

Sweclockare har mycket pengar och uppgraderar gärna ofta så för dem är det inget problem.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag är för dålig att förklara så vi lägger ner där ha en trevlig kväll.

Haha, nejdå förstår precis vad du menar. Vill bara påvisa att det går att vinkla åt alla håll beroende på vilken agenda man har.

(dessutom så håller jag med dig, en något neddämpad 4070 hade varit en värdig 4060Ti - speciellt med tanke på att föregångaren var så pass lyckad)

Permalänk
Medlem

Listar fps i ett urval av dagens GPU krävande spel i 1440p utan RT, vilket kan ses som en fingervisning om kommande tungdrivna titlar (källa siffror till vänster: HUB). Ja, det är ett medvetet urval av ”worst case”.

Plague Tale: 94 (74 Kitguru)
Cyberpunk: 97 (82 enligt Hardware Cannucks, 84 Kitguru, 83 eTeknix)
Hogwarts Legacy: 91
Avatar: 83
Last Of Us: 86
Starfield: 67 (50 Kitguru)
Alan Wake 2: 67 (62 Tech Yes City, 58 Kitguru)

Minns när jag köpte mitt 2080 nytt för 7500 kr, som vid tidpunkten plöjde igenom de senaste tungdrivna spelen mer eller mindre med motsvarande siffror ovan i 4k (ca 70) ofta en bra bit över 100fps i 1440p (Källa: tex HUB).

Jag kan inte minnas att det kröp ner till 60-70 fps i 1440p någonsin (notera att ovan prestandasiffror är medelvärden).

Oavsett förklaringsmodeller för prisutvecklingen, är situationen på GPU marknaden anmärkningsvärd.

Korten i det lägre segmentet väljer jag att inte ens kommentera…

Permalänk
Medlem

Jag bara måste berätta om mina bravader här idag

Jag har ett Asus 7800 XT TUF, men har varit så otroligt missnöjd sen jag köpte det så efter att ha läst +30 recensioner igår och idag på 4070 Super så bestämde jag mig för att uppgradera.

Och då även med priset i åtanke, jag köpte mitt 7800 XT vääääldigt billigt

(För övrigt har Netonnet nu lagt upp sina Super-kort också)

Anledningen att jag köpte TUF av 7800 XT är till stor del att jag även har ett 3070 TUF som jag fullkomligt älskat. Men för 4070 Super var det väldigt tydligt direkt bland recensionerna att TUF var helt onödigt då Asus Dual presterar i princip lika bra med samma feature set (Quiet Bios är guld!) till ett väldigt mycket lägre pris (1491 SEK) Dessutom visade det sig att Dual (non-OC) överklockade bättre än TUF OC! Exempelvis kan du överklocka ett Dual till att slå 4070 Ti (i sitt standardutförande). Väldigt imponerande för ett kort till MSRP från en "lägre" klass. Dessutom tyst och väldigt svalt!

Men sen har vi ju 4070 Super Founders Edition, det sexigaste kortet jag har sett. Men samtidigt har jag bra erfarenhet av Asus gällande grafikkort, så har hela dagen velat mellan FE och Dual. Dual är helt optimalt i mitt NR200P chassi, jag vill nämligen inte ha insug bak i det chassit. Dual har en minimal öppning "uppåt" i horisontellt läge, samma som mitt TUF 3070. FE däremot har en hel fläkt som kommer blåsa varm luft rakt upp framför processorna. Enkelt löst med att vända på fläktarna på CPU (U12A), men då måste du pilla med dammfilter bak (custom) etc. Dual är bara att klicka i och köra och jag vet att det passar luftflödet perfekt För övrigt för er som har NR200P, jag har märkt att ju närmare fläktarna som suger in luft i botten sitter undersidans mesh, ju bättre flöde får jag. Så ett 3-slot kort får mycket bättre lufttillförsel än ett 2-slot. Nu är ju även det enkelt fixat med två fläktar underst i chassit som enkelt får plats med 2-slot - t ex 4070 Super Fournders Edition.

Det slutade som vanligt, jag köpte båda för att utvärdera eftersom jag inte kunde bestämma mig

Snabba bud, både 4070 Super Dual och 4070 Super FE är skickade och kommer i morgon! Wohoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, nejdå förstår precis vad du menar. Vill bara påvisa att det går att vinkla åt alla håll beroende på vilken agenda man har.

(dessutom så håller jag med dig, en något neddämpad 4070 hade varit en värdig 4060Ti - speciellt med tanke på att föregångaren var så pass lyckad)

Absolut

Precis, det hade varit något.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Hur snabbt tog FE slut? är det brist vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag bara måste berätta om mina bravader här idag

Jag har ett Asus 7800 XT TUF, men har varit så otroligt missnöjd sen jag köpte det så efter att ha läst +30 recensioner igår och idag på 4070 Super så bestämde jag mig för att uppgradera.

Och då även med priset i åtanke, jag köpte mitt 7800 XT vääääldigt billigt

<Uppladdad bildlänk>

(För övrigt har Netonnet nu lagt upp sina Super-kort också)

Anledningen att jag köpte TUF av 7800 XT är till stor del att jag även har ett 3070 TUF som jag fullkomligt älskat. Men för 4070 Super var det väldigt tydligt direkt bland recensionerna att TUF var helt onödigt då Asus Dual presterar i princip lika bra med samma feature set (Quiet Bios är guld!) till ett väldigt mycket lägre pris (1491 SEK) Dessutom visade det sig att Dual (non-OC) överklockade bättre än TUF OC! Exempelvis kan du överklocka ett Dual till att slå 4070 Ti (i sitt standardutförande). Väldigt imponerande för ett kort till MSRP från en "lägre" klass. Dessutom tyst och väldigt svalt!

Men sen har vi ju 4070 Super Founders Edition, det sexigaste kortet jag har sett. Men samtidigt har jag bra erfarenhet av Asus gällande grafikkort, så har hela dagen velat mellan FE och Dual. Dual är helt optimalt i mitt NR200P chassi, jag vill nämligen inte ha insug bak i det chassit. Dual har en minimal öppning "uppåt" i horisontellt läge, samma som mitt TUF 3070. FE däremot har en hel fläkt som kommer blåsa varm luft rakt upp framför processorna. Enkelt löst med att vända på fläktarna på CPU (U12A), men då måste du pilla med dammfilter bak (custom) etc. Dual är bara att klicka i och köra och jag vet att det passar luftflödet perfekt För övrigt för er som har NR200P, jag har märkt att ju närmare fläktarna som suger in luft i botten sitter undersidans mesh, ju bättre flöde får jag. Så ett 3-slot kort får mycket bättre lufttillförsel än ett 2-slot. Nu är ju även det enkelt fixat med två fläktar underst i chassit som enkelt får plats med 2-slot - t ex 4070 Super Fournders Edition.

Det slutade som vanligt, jag köpte båda för att utvärdera eftersom jag inte kunde bestämma mig

Snabba bud, både 4070 Super Dual och 4070 Super FE är skickade och kommer i morgon! Wohoo

Har också NR200P och valde Dual, får se vad som blir bästa konfiguration med fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

För att citera mig själv. 4070 super TUF hittar jag billigaste 9290 kr varav 7800 XT TUF går att hitta för 6890 kr. Är det 2400 kr skillnad i prestanda?

Bästa erbjudandet just nu är kanske 7900 XT TUF för 9855 kr på komplett.

Beror väl på om man använder ray tracing eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

Hur snabbt tog FE slut? är det brist vara?

Släpptes 15:00 och jag köpte mitt 16:14. Fylldes på med mer kort hela tiden när det tog slut av den ”stock” de hade lagt in.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara särskilt hårt tryck på färsäljningen. Många kort i lager ser jag.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Viking
Skrivet av metalmac:

Verkar inte vara särskilt hårt tryck på färsäljningen. Många kort i lager ser jag.

Rimligt eftersom det bara är en Super-uppgradering av kortet. Sen har det ju inte varit brist på grafikkort på ett bra tag nu.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Verkar inte vara särskilt hårt tryck på färsäljningen. Många kort i lager ser jag.

Försöker få tag på Founders Edition (4070 Super), den har varit slut från kl. 16:00 på Nvidias hemsida...

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Försöker få tag på Founders Edition (4070 Super), den har varit slut från kl. 16:00 på Nvidias hemsida...

Här i tråden lyckades folk köpa runt 16:12 ungefär. Kl 15 fanns inga. Sedan verkade det finnas till och från under ca en timme.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980