Köpråd 32” skärm 16:9 (MUSIKSTUDIO)

Permalänk
Medlem

Köpråd 32” skärm 16:9 (MUSIKSTUDIO)

Jag kommer ha den till min Mac mini som mestadels används till musikprogram. Jag vill ha hög kontrast. En arbetsstation.
Min befintliga är kopplad med HDMI:

LU32J
3840 x 2160
3000:1(Typ),2000:1(Min)
270 cd/m²
60Hz
Paneltyp VA
TFT aktiv matris
4 ms
HDMI

Jag är inte alls nöjd med den. Jag kommer ha skärmen på ett stativ med VESA-fäste vilket gör att skärmens kontakter inte får sitta för nära bakåt. Jag tänker att det bästa vore att koppla skärmen med Thunderbolt 3/4 men har idag inga planer på att koppla ytterligare apparater till skärmen. Prisklass helst inte för mycket över 10k

Permalänk
Bildexpert 📺

Är "LU32J" skärmen du har och är missnöjd med? Eller skärmen du tänker köpa? Gissar att det är en Samsung LU32J590 som du redan äger eftersom modellen är 5 år gammal.

VA-paneler är problematiska med vinklar och man får inte alltid ett jämnt ljus och färger över ytan. VA-paneler, särskilt äldre modeller, kan också ha segmenterad pixelstruktur som påverkar text- och grafikrendering negativt. Nu verkar just Samsung LU32J590 ha en normal RGB-struktur men jag vet att många äldre VA från Samsung ofta har ett framträdande halvtonsmönster som kan störa.

Ifall det är en äldre Mac Mini kan den ha en begränsad HDMI som inte orkar köra 4K i 60 Hz eller subsamplar vilket också försämrar upplevelsen. Thunderbolt eller usb-c för skärm är fortfarande rätt ovanligt. Kan vara enklare att hålla öppet för en USB-C-till-DP-omvandlare avsedd för att fungera ihop med Macar.

Innan du gå vidare med att söka efter lämplig skärm kan det vara värt att definiera vilka saker du är missnöjd med. Så att du inte upprepar dig och köper en ny skärm med samma problem som du idag stör dig på.

Dessutom, varför är hög kontrast viktigt? För musikproduktion finns inga direkta anledning till att prioritera kontrast. Det är ett önskemål som starkt begränsar urvalet av möjliga skärmar. Majoriteten du lär finna för din budget som håller hög kvalitet använder som regel IPS och då är kontrastförhållandet lägre.

Permalänk
Medlem

LU32J Är min befintliga som jag är missnöjd med. Jag upplever att den inte är skarp nog, vill ha starkare ljus och tydligare. Får ofta luta mig framåt för att se bättre. Det är 2018 modellen på min Mac mini i7 3,2 ghz. Jag har inga problem att koppla ny skärm med HDMI. Jag köpte min befintliga skärm billigt och gick ifrån en 27” iMac. Så småningom kommer jag byta till nya Apple Silicon Mac mini

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tjockdan:

LU32J Är min befintliga som jag är missnöjd med. Jag upplever att den inte är skarp nog, vill ha starkare ljus och tydligare. Får ofta luta mig framåt för att se bättre. Det är 2018 modellen på min Mac mini i7 3,2 ghz. Jag har inga problem att koppla ny skärm med HDMI. Jag köpte min befintliga skärm billigt och gick ifrån en 27” iMac. Så småningom kommer jag byta till nya Apple Silicon Mac mini

Då klarar Minin att köra 4K/60 utan subsampling så inget med HDMI:n som spökar.

Fördelen med högt kontrastförhållande är främst att du får en tydligare upplevelse av svart. Svart är svartare, dvs håller en lägre ljusnivå. OLED är typexemplet där svart innebär noll ljus – det är verkligen så svart som rummet och reflexfiltret tillåter – och har därmed ett "oändligt" kontrastförhållande.

"inte skarp nog" om en skärm är typiskt för ett ord som beskriver en känsla som ofta handlar om något helt annat än skärpa i det ordets tekniska betydelse. Ofta mer något som obstruerar. Det kan vara reflexfiltret, för låg ljusstyrka och hur du skalar i Mac OS. Att köra 4K i 1:1 på 32 tum kräver något av ögon som en falk och det blir betydligt bättre om man skalar.

Om du tycker skärmen är för ljussvag så verkar LU32J590 inte ljusstark men ändå nå runt 200 nits vilket räcker för typiska kontor. Det kan också vara något med inställningarna som gör att du inte får ut all ljusstyrka. Det skulle lika gärna kunna vara att reflexfiltret som inte hanterar belysning i rummet, rummets ljus blir som en hinna över bilden. Sådant är inte automatiskt bättre med andra skärmar utan handlar mer om situationen, likt att man råkat placerat arbetsplatsen på sådant sätt att skärmar får det svårare att hantera infallande ljus.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Laxpudding. Jag mätte precis. Jag skulle få in yttermått 79 cm utan att flytta någonting på sidorna av skärmen. Kan jag få in en större monitor? Övrig belysning i rummet är svag så det bör inte störa med reflexer, en riktig man cave. Jag sitter inte jättenära skärmen så jag fick ställa om lite minns jag. Kanske det du menar med skala. Jag ska kolla inställningarna och återkomma.

Permalänk
Medlem

Jag ser att jag har den på skalad 2560x1440 i OS. Jag kollade inställningarna en gång till på skärmen och dom är som jag upplever bäst. Jag får nöja mig och skaffa något annat nice to have

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tjockdan:

Jag ser att jag har den på skalad 2560x1440 i OS. Jag kollade inställningarna en gång till på skärmen och dom är som jag upplever bäst. Jag får nöja mig och skaffa något annat nice to have

Motsvarande 2560x1440-skalning på 32 tum är ganska stort och tydligt. Ifall du upprepade gånger upplever det svårare och otydligt att se på skärmen med den skalningen kan det finnas en rätt enkel förklaring: du behöver kolla upp synen.

Jag gjorde den resan i tonåren så jag vet direkt när det min ögon som är med eller inte. Men innan jag insåg att det var synen som spökade funderade jag över att skärmen var dålig.

Permalänk
Medlem

Haha ja, med linser blir det bra 😄